1

Onderwerp: Frysman 5 juli

De Frysman is verplaatst van zaterdag naar zondag. Wat een dapper besluit van de organisatie!
En voor mij een extra taperdagje  wink
http://www.frysman.nl/frysman-op-zondag … m-7-00-uur

2

Re: Frysman 5 juli

Ynsnits schreef:

De Frysman is verplaatst van zaterdag naar zondag. Wat een dapper besluit van de organisatie!
En voor mij een extra taperdagje  wink
http://www.frysman.nl/frysman-op-zondag … m-7-00-uur

Zo is dat! Ik ben er ook blij mee. Hopelijk is het zondag dan ook een stuk minder heet  cool

3

Re: Frysman 5 juli

Goede beslissing! En ik denk dat de meeste deelnemers de 5e toch al als een rustdag hadden ingedeeld, dus hopelijk weinig afmeldingen. Succes!

4 Laatst bewerkt door Nogges (07-07-15 08:41:14)

Re: Frysman 5 juli

Afgelopen zondag de Frysman gedaan. Wat een geweldige mensen van de organisatie! Met een groepje vrijwilligers, een comité van slechts 3 man, veel gezond verstand en een enorm enthousiasme kon het gebeuren om een hele triathlon 23 uur vooruit te schuiven. En dit werd op 36 uur voor de start besloten. Alleen de organisatorische chaos die dat geeft is enorm. Toch is het de mensen van de Frysman gelukt. Wat een kanjers, allemaal!!!! Dankzij jullie kon het doorgaan.

Toch was het weer van grote invloed op de wedstrijd. Het was niet de voorspelde hitte van de zaterdag, maar de wisselvalligheid op zondag. Zoals Crowded House zong: four seasons in one day! Was het tijdens het zwemmen nog nagenoegd ideaal weer: een mooie opkomende zon, het IJsselmeer spiegelglad en bijna pislauw zwemwater. Halverwege tijdens het fietsen sloeg de aanvankelijke warmte in een oogwenk om. De wind stak op, de regen viel met bakken uit de lucht en de bliksem sloeg links en rechts in. En tot overmaakt van ramp kreeg ik ook nog een lekke voorband. Deze bui trok weer weg toen er met het lopen begonnen moest worden. De nattigheid maakte plaats voor een warme en zeer benauwde lucht. Het beoogde tempo kon hierdoor bij lange na niet gehaald worden. Gelukkig zorgde de organisatie voor de nodige verkoeling onderweg. Na een tijdje sloeg het weer echter nogmaals om. De wind nam vreselijk in kracht toe en regen, hagel en onweer kwam uit de hemel. Ik kon nog geen 20 meter voor me uitkijken. Na de warmte lag een gevaar voor onderkoeling nu juist op de loer. Na een kwartier was de storm voorbij. De wind hield wel aan. En juist op de dijk richting het Rode Klif hadden we deze pal tegen. Na een tijdje begon het weer te regenen. Echter net voordat ik kon finishen, klaarde het weer ineens op. De zon brak door, er verscheen een regenboog, de wind ging liggen, alsof er niets gebeurd was. Zo finishte ik, samen met mijn zoontje, in heerlijk zomerweer. Het was een bizarre, onvergetelijke wedstrijd. Waar ik op een gegeven moment totaal niet meer lette op welke streeftijd dan ook, maar gewoon de finish wilde halen. Ik ben een Frysman and proud of it! smile

5

Re: Frysman 5 juli

Mooi verhaal Nogges! Erg gaaf dat deze triathlon 'gewoon' is doorgegaan en een groot succes is geworden.

6

Re: Frysman 5 juli

Het was inderdaad een epische eerste editie! Onvoorstelbaar hoe de organisatie zo snel en goed heeft kunnen improviseren tijdens dit weekend onder de verschillende en werkelijk bizarre weersomstandigheden. Een dikke pluim voor de organisatie en alle vrijwilligers.Grote klasse!
Het fietsparcours was bijzonder goed aangegeven en omdat de deelnemers ontheffing hadden, mochten we van de openbare weg gebruikmaken ipv fietspaden. Ondanks enkele klimmetjes derhalve ook erg snel en naar mijn mening ook één van de mooiste die ik gefietst heb.
Het loopparcours was zwaarder dan gedacht....ook hier ging het op en neer en zoals nogges al zei werd het een strijd tegen de elementen. Uiteindelijk binnen de 11 uur gefinished.

Ondanks de omstandigheden geloof ik dat iedereen met tevredenheid op deze dag kan terugkijken en biedt dit een mooi perspectief voor volgende edities!
Als het kan ben ik er volgend jaar weer bij!

Hieronder een link naar beeldverslag:
http://www.omropfryslan.nl/nijs/jeroen- … e-triatlon

7

Re: Frysman 5 juli

Ik sluit mij volledig bij de andere deelnemers aan: de Frysman was echt een fantastisch evenement!

Voor de geïnteresseerden hieronder mijn verslag dat ik op facebook heb gezet:
Hierbij een wat uitgebreider verslag van de onvergetelijke Frysman hele triathlon van afgelopen zondag. Dit was de wedstrijd waar ik maanden naar uitgekeken had. En ik denk dat ik er nog veel langer op ga terugkijken :-)
In eerste instantie zou de Frysman op zaterdag 4 juli plaatsvinden, maar vanwege de hitte besloot de organisatie om het evenement een dag te verplaatsen. Samen met Linda en mijn moeder was ik al op vrijdag in Fryslan, zodoende hadden we een dag langer om van de mooie omgeving te genieten en lekker te ontspannen.
Voor de geografisch geïnteresseerden: het evenement was in Zuid-West Friesland, streek Gaasterland, zo ongeveer tussen de Friese Elfsteden Stavoren en Balk, en hoofdzakelijk in de buurt van Warns (waar wij in een huisje op de plaatselijke camping verbleven).
Op 5 juli 7 uur ’s ochtends was het dan zover en begon het grote avontuur. Het IJsselmeer lag er kalm bij en het zwemmen verliep goed en na (een ruime) 3,8 km in 1u12 kon ik voor de eerste keer It Rea Klif (het Roode Klif) beklimmen.
Op het Roode Klif, waar een historisch monument ter nagedachtenis aan Frys vrijheidsstrijder Grutte Pier is, was de leuk opgezette, knusse wisselzone en finish.
De eerste wissel verliep oké en ik stapte op de fiets voor 4 rondes fietsen. Mijn plan was om zo rond de 33 km/u te fietsen, maar al snel kwam ik tot de conclusie dat de wind behoorlijk gunstig stond. Na de eerste ronde zat ik aan een gemiddelde van 34,2 km/u en dat heb ik heel de tijd vrij gemakkelijk kunnen volhouden. Ondertussen verzorgde ik me goed door voldoende repen en gelletjes te eten en goed te drinken. Tot ongeveer 100 km was het best warm, daarna werden we getrakteerd op flinke regen. Toen het was opgehouden met regenen leek het mooi op te klaren, maar niet veel later werden we getrakteerd op nog heftigere regenval met ook nog eens hagel en onweer.. Ik liet mij niet van de wijs brengen en ging gewoon door. De laatste +- 20 km fietsen was het gelukkig weer droog en kon ik mij gaan opmaken voor het looponderdeel. Het fietsparcours was overigens erg mooi met enkele licht glooiende stukken (‘klimmetjes’). Doordat de wind goed stond was het ook nog eens snel. Na 180 km fietsen in 5 uur en 12 minuten fietsen was ik wel blij dat ik de loopschoenen mocht aantrekken.
De eerste 26 km lopen ging heel lekker. Ik hield een relaxt tempo aan en zorgde weer voor genoeg verzorging. Daarna kreeg ik het zwaarder en werd het wederom slechter weer.. Op het stuk langs het IJsselmeer (tussen Laaksum en het Roode Klif) begon het opeens keihard te waaien en regenen. Even later kwam er ook nog hagel bij.. Na ongeveer een kwartier werd het weer droog. Omdat ik bang was dat mijn maag zou opspelen heb ik in de laatste 2 van de 6 rondes niets meer gegeten en amper gedronken. Hierdoor daalde mijn energieniveau en dus ook het tempo, maar ik bleef wel gewoon hardlopen. Het was afzien, maar met een goede eindtijd die in het verschiet lag was het een stukje minder moeilijk om te blijven volharden. Na 42,2 km hardlopen (zonder wandelen) in 3u52 zat het looponderdeel en dus ook de wedstrijd erop! Het finishen gaf een machtig gevoel!
Ik ben blij dat ik deze eerste, toch wel heroïsche, editie van de Frysman heb mogen meemaken. En ik ben trots over hoe mijn race is verlopen.
Met mijn eindtijd van 10u24 ben ik ook erg tevreden. Ten opzichte van Almere (2013) ben ik ruim 27 minuten sneller. Hopelijk de volgende keer weer zo’n hap eraf :-)
Bij deze wil ik nog eens iedereen bedanken die de Frysman mede mogelijk heeft gemaakt. In het bijzonder de organisatie, Tsjeard Hofstra, Marco Douma en Martine Brandsma. Wat een schitterend evenement hebben jullie neergezet! Daarnaast natuurlijk ook de sponsors en alle vrijwilligers die een hele dag in weer en wind (en regen en meer :-)) langs de kant hebben gestaan om alles in goede banen te leiden. En zonder mijn fantastische support crew, Linda en mijn moeder, had ik zeker niet zo goed kunnen presteren!

8

Re: Frysman 5 juli

Mooi verslag Martijn! En wat een goed opgebouwde race! Je hebt mij in mijn derde lloopronde ingehaald en het lopen zag er inderdaad nog erg soepel uit!

Groet Eric

9

Re: Frysman 5 juli

Ynsnits schreef:

Mooi verslag Martijn! En wat een goed opgebouwde race! Je hebt mij in mijn derde lloopronde ingehaald en het lopen zag er inderdaad nog erg soepel uit!

Groet Eric

Hoi Eric,

Bedankt! Jij hebt ook een mooie prestatie neergezet! En vooral erg snel gezwommen en gefietst zeg. Petje af.
Heb je dit filmpje al gezien? https://vimeo.com/133009749
Een erg mooie beeldweergave van afgelopen zondag!

Groeten,

Martijn

10

Re: Frysman 5 juli

Ha nee, die had ik nog niet gezien! Is inderdaad een erg "koel" filmpje  cool
Thanks!

11

Re: Frysman 5 juli

Ynsnits schreef:

Ha nee, die had ik nog niet gezien! Is inderdaad een erg "koel" filmpje  cool
Thanks!

Haha inderdaad. Bij vlagen heel 'koel' :-)

12

Re: Frysman 5 juli

Leuk verslag Martijn! Proficiat aan jou en aan alle andere finishers trouwens ;-)

13

Re: Frysman 5 juli

willebab schreef:

Leuk verslag Martijn! Proficiat aan jou en aan alle andere finishers trouwens ;-)

Bedankt! :-)

14

Re: Frysman 5 juli

Ik las toevallig het verslag in de krant over de ican in  amsterdam.
zelfs ruud de haan heeft uitgeroepen dat dit de meest chaotische triathlon was waar hij verslag van deed.te weinig verkeersregelaars, slechte of ontbrekende bewegwijzering ,waardoor vele triathleten verkeerd liepen, shuttlebussen met een wachttijd van 45 minuten om terug te keren naar de wisselzone en natuurlijk alle grote verwachtingen van finishen op het museumplein en lopen in het vondelpark niet waar kunnen maken!een hoge entreeprijs en 1200 atleten die meededen!
was dit uit liefde voor de triathlon of een mooi verdienmodel?
ja en als je dan meedoet aan de eerste frysman ,waar voor een hele schappelijke prijs een topevenevenement wordt georganiseerd en eigenlijk alles is prima;ontvangst,prachtig uitdagend parcours,verkeersregelaars,bewegwijzering(voor verkeerd rijden op dit parcours moet je veel talent hebben!),gadgets,finishershirt,medailles ,de planken om je fiets in te zetten en zo kan ik nog wel even doorgaan.
dit alles belooft veel voor volgend jaar;dit jaar zat toch wel het e.e.a. tegen;de wedstrijd een dag verzetten, takkeweer (alles behalve sneeuw!) en toch een geweldige wedstrijd.
ik ben blij dat bij deze eerste editie ben geweest,want volgend jaar zal dit niet meer zo'n kleinschalig evenement zijn.
bij deze LD moet je bijgeweest zijn!

Hulde aan een organisatie, die een prachtige wedstrijd heeft georganiseerd en niet gekozen heeft voor het grote geld!
tot volgend jaar!

M