26

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

bernard schreef:

Net als in de politiek, zijn de hardste klagers de grootste hypocrieten.

Vind ik een gedurfde uitspraak van je Bernard. Hiermee suggereer je eigenlijk dat bijvoorbeeld mensen als Henk Jan, Diederik en Jacob hypocriet zijn? Lijkt me sterk. Bovendien; de rest die graag stayert daar waar dat niet mag vindt dit wel best zo en hoor je dus niet!

Ik ga nu slapen, want ik moet morgen zwemmen. Dat kan ik nog niet zo goed en anders mis ik zondag misschien de eerste of tweede fietsgroep misschien. Ow en 's middags nog maar even lopen, daar ben ik ook geen held in. Laat het fietsen maar even schieten hoor...

Cesar, volgens mijn interpretatie van jouw post hypocriet!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

27

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Gedurfde uitspraken zijn nodig om de aandacht van mensen te krijgen.
Wat ik er mee wil zeggen is dat veel triathleten eens in de spiegel moeten kijken.
In het heetst van de strijd veranderd een mens nogal eens, zeker als het om winst gaat.
Wat dat betreft kun je er de tussentijden op na slaan.
Namen zeggen mij daarbij niet zoveel, er zijn er velen.
En ja, er zijn ook uitzonderingen.

28 Laatst bewerkt door Jacob (07-06-07 15:42:24)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

-edit- Als je alleen maar dingen zegt om "aandacht te trekken" en mensen indirect van dingen te betichtten en de boel op te stoken is schrijnend. Daar hebben ze in het gewone leven een term voor :antagonist en op internet ook :troll . Maar dat terzijde.


Feit blijft dat we het over de 5 meter stayerregel hebben. De menselijke inborst is  debet aan veel ongenoegen. Maar regelgeving maakt het de slechtwillende atleet op dit moment wel heel makkelijk en het goedwillende jurylid moeilijk. Een slechte situatie.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

29

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Diederik schreef:

Kom net terug uit Laren en mijn ervaring met de nieuwe 7 (5) meter regel:

IT SUCKS! mad

Yep!

Heb ook Laren gedaan, en de top 3 van de 1/8e zat constant bij elkaar.....
Wat is nou 5 meter!?!

30

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

net terug van de kwart van Bodegraven : 5m regel... geen problemen gezien ! er werd goed gecontroleerd door de NTB, iedereen op 5m of meer....

roll

31

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Inderdaad Onno,

Heb vandaag ook Bodegraven gedaan en het viel me op dat de jury prima werk deed! Iedereen reed netjes op ruime afstand. Ik kwam zelf na ongeveer 10 km even in een groepje terecht omdat er een tractor dwars over de weg stond. Ik had verwacht dat het groepje direct bij elkaar zou blijven kleven maar het viel me op dat iedereen direct weer netjes afstand nam waardoor het groepje langzaam maar zeker uit elkaar viel.

32

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Nieuwkoop was in mijn ogen een stayerwedstrijd,zelf denk dat een van de factoren is geweest omdat er voor Nieuwkoopse begrippen bijzonder weinig wind stond
Ik heb in het verleden dit wel eens anders meegemaakt
Wanneer er zwakke broeders in een groep zitten die rij je er met tegenwind snel af even op de kant zetten en voila ze liggen er dan snel af zodat je er dan ook geen last meer van hebt
Wat ik wel een slechte zaak vond was dat er in in Nieuwkoop zomaar auto's over de weg reden toaal geen rekening houdend met de fietsers,verder kwamen we diverse andere fietsers in de tegenovergestelde richting tegen
Zelf was ik bijna het slachtoffer van een crash op de achterkant van een auto die ineens stopte voor een tegenligger voor een wegversmalling,niet zo leuk als je met 40km/uur vol in de remmen moet en een achterliggende fietsers bijna op mijn fiets knalt
Ik stond stil 15 cm van de bumper van de auto af wie zou er dan verantwoordelijk zijn als het wel fout ging en mijn fiets in de schroot ligt ( Cervelo P 3 met Zipp 999 ) hangt toch een behoorlijk prijskaartje aan waarvoor ik lang gespaard heb

33

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Wijnand schreef:

Inderdaad Onno,

Heb vandaag ook Bodegraven gedaan en het viel me op dat de jury prima werk deed! Iedereen reed netjes op ruime afstand. Ik kwam zelf na ongeveer 10 km even in een groepje terecht omdat er een tractor dwars over de weg stond. Ik had verwacht dat het groepje direct bij elkaar zou blijven kleven maar het viel me op dat iedereen direct weer netjes afstand nam waardoor het groepje langzaam maar zeker uit elkaar viel.

He Wijnand, die tractor had ik ook last van, begon precies te draaien toen ik er aan kwam... sad dus een uitwijk actie over het (natte) gras was het gevolg.
Maar verder weer een mooie wedstrijd in Bodegraven. Jammer van het weer, maar goed het had erger gekund gezien de dag ervoor big_smile

PS ik zag dat er weer mensen aan de kant stonden foto's te maken, weet iemand of dat voor een website was ?

34 Laatst bewerkt door Akky (10-06-07 10:46:43)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Ik heb gisteren ook Bodegraven gedaan. Mijn allereerste triathlon. Ik deed mee aan de 1/8ste.
Ik vond het goed georganiseerd.
Op het fietsparcours had ik last van een tractor die door de berm een geparkeerde auto moest passeren. Dit was het enige oponthoud. Iedereen blijf ruim van elkaar fietsen, dus niks op aan te merken.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

35

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Net van een teamgenoot gehoord dat het in Amsterdam wat stayeren betreft flink fout is gegaan. Door de vele U bochten kwam de hele boel steeds bij elkaar. Jury schijnt wel goed ingegrepen te hebben. Iemand Amsterdam gedaan?

ps Onno, ik vermoed dat er hier foto's van Bodegraven komen. Kan iedereen zien hoe mooi daar gereden werd (hoop ik... big_smile )

36

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Vandaag ook kennis gemaakt met de nieuwe 5m regel.
Voor mijn huidige vorm is het niet zo ongunstig wink (als redelijk goede zwemmer en niet meer zo'n rappe fietser). Echter sterke fietsers (zoals Henk Jan, Diederik en Jacob) die het verschil moeten maken of een achterstand goed moeten maken op de fiets zullen zich wel genaaid voelen door deze nieuwe regel.  Heb vandaag ook gemerkt dat wegrijden van kopaf niet echt meer werkt. Je moet serieus bij iemand achter z'n kont vandaan kletsen om het verschil te kunnen maken.
Hopelijk kom ik weer eens in een vorm dat ik ook in de praktijk ga balen van deze regel.
Deze week hebben Brian Bulgac en Roland Besselink op de sprinttriathlons van Nijkerk en Hengelo wel laten zien dat het soms ook niet uitmaakt hoe de regels zijn. Namelijk door zo godsgruwelijk hard voorbij te blaffen dat niemand in staat was om uberhaupt in de slipstream te komen.

37

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Vandaag de triathlon van hengelo gld gedaan, ook hier werd gelukkig netjes afstand gehouden terwijl ik eigenlijk geen jury heb gezien.. viel me vandaag 100% mee!!

38 Laatst bewerkt door le Coq (10-06-07 22:45:43)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

De jury was bij mij juist goed aanwezig in Hengelo, daarom zeker geen tijd voor de rest wink . Ze verstopten zich nog een keer tactisch achter een heg op een oprit om ons 'groepje' te verrassen smile

39

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

hahaha mooie jury tactiek !

maaruh le coq.... wat lees ik nu.... niet meer zo'n rappe fietser ? wat is dat nu ???

40

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

de_onno schreef:

maaruh le coq.... wat lees ik nu.... niet meer zo'n rappe fietser ? wat is dat nu ???

Dat is niet zo best wink
De nieuwe fiets is binnen, dus eigenlijk moet er wel weer hard gefietst worden...

41

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Gister in Doetinchem wel weer het bewijs dat de 5m-regel redelijk gunstig is voor een redelijk goede zwemmer die niet meer zo hard fietst als vroeger (en een kansloze loper is);) Wel frustrerend dat er dan een jury-lid naast je komt rijden en begint te zeuren over 8 meter (schijnbaar niet echt op de hoogte). Voor een iets mindere zwemmer, maar betere fietser is de regel dan weer minder gunstig. Echter als de jury continu bij het eerst groepje zit, is het voor de achtervolgers natuurlijk wel weer makkelijker....

Paar weken geleden in Belgie een wedstrijd gedaan en daar werd echt netjes afstand gehouden. Misschien kwam dat doordat er veel motoren op het parkoers waren (jury, pers, organisatie etc.) en er bij het geluid van een motor braaf wordt gereden? In Doetichem zorgde een verkeersregelaar op de motor nog voor een spektakelmoment door vlak na een bocht ineens stil te staan en Diederik er bijna vol opvloog mad

42

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Haha, inderdaad ja, dat was wel ff schrikken!

Maaruh, ik heb lekker gecontroleerd gekoerst en flink lopen linkeballen zoals Maarten Ducrot mijn manier van fietsen gister zou omschrijven... Ik ga natuurlijk geen kopwerk doen als m'n broertje aan kop rijdt. Door die leuke, nieuwe regels van de NTB komt er ook een beetje ploegentactiek om de hoek kijken hmm

Wel als gevolg dat we op een gegeven moment met een groep van 8 man aan het fietsen waren, niet echt mijn ding, maargoed, toen er zo'n knaap op een koersfiets (in de beugels, zonder opzetstuur(!)) als in een criterium op 2 cm van mijn achterwiel zat en ik er wat van zei was zijn antwoord: "ja, jij komt er tussen rijden..."

Conclusie: ik ga in de winter zo hard trainen dat ik net zo hard kan zwemmen als Evert, dan kunnen we elkaar lekker uit de wind houden en er samen een mooie team triathlon van maken, precies zoals onze mooie sport ooit bedoeld is... NOT!

43

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Ja, die gozer op die witte Look 595, die wist wel hoe je in een wiel moet plakken. Ik vraag me alleen af wie net voor de wissel die bidon in m'n voorwiel gooide waardoor ik bijna een salto maakte, maar op miraculeuze wijze op de fiets bleef mad

Wat zwemmen betreft, moet inderdaad weer eens echt gaan trainen, want het is niet de bedoeling dat Evert in de 2e ronde bij me wegzwemt sad (dat alles en iedereen bij me wegloopt vond ik minder erg, kwestie van gewenning wink)

44

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Kortom: het ging er weer gezellig aan toe..... roll

45 Laatst bewerkt door HJ (30-08-07 08:56:48)

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Hallo allen,
afgelopen zondag in Duitsland de Nordseeman gedaan. Mooie 1/2 triathlon op dik 2u rijden van Groningen. Wat me opviel was het sportieve gedrag van Duitse Triatleten, en het feit dat de stayerafstand daar nog steeds 10m is (en die 10m was ook echt 10m). Het verhaal dat ik in m'n beste Duits/Drents/Engels afstak over de ITU-regelementen die in Nederland al geimplementeerd waren deden onze zuidelijke collega's de wenkbrauwen fronsen.
Zijn wij hier in Nederland soms weer het braafste jongetje van de klas???
Ik ga iig vaker een wedstrijdje meepikken in dat Triathongekke Duitsland. Misschien niet zo goed voor de portemonnee (50e inschrijfgeld, geen prijzengeld), wel goed voor het plezier in de sport. En daar draait het uiteindelijk om.
Auf wiedersehen.
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

46

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

De bijdragen van le coq en Diederik hebben me toch weer verleidt een bijdrage in deze discussie te leveren.
Ten eerste heeft de stayer regel er niet toe geleidt dat er uiteindelijk een groep van 8 man ontstond.
Het feit dat je zelf hebt lopen freewheelen, wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben gedaan.
Na 37 km de snot voor de ogen te hebben getrapt, een gat van 30 seconden dicht gefietst.
Vervolgens meteen de kop van de groep overgenomen! En de resterende afstand voorop gefietst.
Tot vlak voor de wissel...
Excuses voor die bidon, hij gleed me uit de hand!

groeten,
Bernard

47

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

@HJ, nog gefeliciteerd met je overwinning bij onze Oosterburen. Hej d'r nog wat bier en bokworsten ingegooid om de overwinning te vieren?

@Bernard, het was misschien een beetje tactisch spelletje, maar niet iedereen in onze groep reed op reserve (zat ook wel iemand bij die voor het eerst in jaren weer zijn fietsbenen had teruggevonden en blij was erbij te zitten). Dat gebeurde pas op het laatste stuk op het fietspad van Etten naar Zeddam met de Duitser op kop. Als ik jou verhaal zo lees, moet die gozer op de witte Look-koersfiets wel heel straf geweest zijn. Daarom wilde hij natuurlijk even uitrusten bij Diederik wink
Die bidon hebben we ook weer overleefd, had slechter af kunnen lopen.

Nu ik zelf weer wat wedstrijden doe, valt me vooral het zwemniveau op. Vooral met deze nieuwe 5m-regel had ik toch wel verwacht dat er harder gezwommen zou worden, maar dit blijkt nog steeds het zwakke onderdeel voor de meeste triatleten.

48

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Ten eerste heeft in mijn optiek heeft de 5 meter stayer regel er WEL toe geleidt dat er uiteindelijk een groep van 8 man ontstond. Als ik namelijk ALLEEN mezelf het snot voor de ogen fiets heb ik daar geen problemen mee (zie mijn fietstijd in Veenendaal, alles alleen moeten doen) maar als er dan 3 anderen van profiteren denk ik wel 3 keer na voor ik dat doe, dus ik zat rustig achterin...

Met alle respect maar 38 gemiddeld in een wedstrijd is voor mij geen hoog gemiddelde, en al helemaal niet in een groep. Tacktiek wordt (helaas) zoveel belangrijker en niet de beste zwemmers-fietsers-lopers eindigen voorin maar ook degene die hard zwemmen, profiteren met fietsen, en 'uitgerust' aan het lopen beginnen.

Wat betreft zwemniveau, als het een questie van veel doen was, was mijn zwemniveau ook wel wat hoger geweest maar helaas is dat niet iets waar iedereen aanleg voor heeft... En goede training krijg ik wel, zwem nagenoeg dezelfde schema's als Evert maar toch zo'n groot verschil.

Vroeger, toen we nog die 10 meter regel hadden, toen konden triatleten nog verschil maken op de fiets...

49

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

Diederik schreef:

Wat betreft zwemniveau, als het een questie van veel doen was, was mijn zwemniveau ook wel wat hoger geweest maar helaas is dat niet iets waar iedereen aanleg voor heeft... En goede training krijg ik wel, zwem nagenoeg dezelfde schema's als Evert maar toch zo'n groot verschil.

Het valt me vooral op dat er in de topwedstrijden veel harder wordt gezwommen (vooral ook in de breedte) dan een paar jaar geleden, maar dan onstaat er een heel groot gat met het zwemniveau in kleinere wedstrijden.  Terwijl juist in kleine wedstrijden het zwemmen ook steeds belangrijker wordt door dit soort nieuwe stayer-regels.

Met zwemmen gaat het inderdaad niet altijd om kwantieit, maar vooral kwaliteit. Daarnaast natuurlijk aanleg, want Evert heeft vergeleken met jou bijvoorbeeld ook z'n lengte mee: meer slaglengte + betere stroomlijning.

Maar dit is allemaal een beetje off-topic hier.

50

Re: Wat zijn de ervaringen met de nieuwe 5m-stayer regels???

pfff, ik begon al te twijfelen aan mezelf, kheb de route nog ff nagemeten(39,7). Dus met de bijdehorende tijden is er toch iets harder gereden dan 38. Maar inderdaad HJ in Duitsland kennen ze de 5 meter regel niet. Dus mensen laat je niet weerhouden. Het zijn vaak zeer goed en sfeervol georganiseerde wedstrijden. En ligawedstrijden hebben ook een (zeer) goed niveau! (En een Erdinger weizenbier bij de finish!!)