1

Onderwerp: Hoi ik ben robbert

Hallo triathleten,

Ben 33 jaar en eind juni wil ik me eerste triathlon doen in oud Gastel, nu heb ik een paar kleine vraagjes.

1) Je zwemtijden in het zwembad zijn die te vergelijken met je tijden in het buiten water met allemaal mensen om je heen ?

2) Is het zwemwater eind juni te doen zonder wetsuit ?

3) Waar is je startnummer te zien als je in het water ligt ?

4) nog standaard tips voor beginners ? ( heb er al wel wat gelezen)

groetjes,

Robbert

2

Re: Hoi ik ben robbert

Hoi Robbert,

Welkom! smile
1) In mijn ervaring ben je wat langzamer in het buitenwater (combinatie van zicht, drukte, geen lijn op de bodem om te volgen/niet recht zwemmen).

2)Beetje persoonlijke kwestie; ik vind het nu al te doen zonder wetsuit, vorig jaar Oud-Gastel ook zonder wetsuit gezwommen, was prima te doen.

3)Volgens mij hadden ze die bij Oud-Gastel op m'n arm geschreven, sommige wedstrijden hebben geen nummers bij het zwemmen.

4)Maak een lijstje met wat je mee wilt nemen bij de wedstrijd als een check list.
Ga daarna eens met de spullen op je lijstje een wedstrijdsimulatie door om te zien of je alles hebt en zo kan je gelijk je wissel een keer oefenen.
Race hoe je traint; dus geen nieuwe dingen op de wedstrijddag wink

Succes en veel plezier!

3

Re: Hoi ik ben robbert

Hoi Youri,

Super thx voor je reactie, hier kan ik wat mee.

Youri schreef:

Hoi Robbert,

Welkom! smile
1) In mijn ervaring ben je wat langzamer in het buitenwater (combinatie van zicht, drukte, geen lijn op de bodem om te volgen/niet recht zwemmen).

2)Beetje persoonlijke kwestie; ik vind het nu al te doen zonder wetsuit, vorig jaar Oud-Gastel ook zonder wetsuit gezwommen, was prima te doen.

3)Volgens mij hadden ze die bij Oud-Gastel op m'n arm geschreven, sommige wedstrijden hebben geen nummers bij het zwemmen.

4)Maak een lijstje met wat je mee wilt nemen bij de wedstrijd als een check list.
Ga daarna eens met de spullen op je lijstje een wedstrijdsimulatie door om te zien of je alles hebt en zo kan je gelijk je wissel een keer oefenen.
Race hoe je traint; dus geen nieuwe dingen op de wedstrijddag wink

Succes en veel plezier!

4

Re: Hoi ik ben robbert

Welkom! Over twee van je vragen:

Ad 1: Ik heb in Oud-Gastel twee keer meegedaan, 1/8 en 1/3, en dat zijn mijn buitenzwem-PR's, sneller dan in het zwembad. Maar dat komt doordat ze daar de zwemafstand niet zo precies meten wink
Ad 2: Inderdaad persoonlijk, en ook afhankelijk van het weer de komende tijd. Een paar koele dagen met fikse buien en het water is weer een paar graden kouder.

Louise

5

Re: Hoi ik ben robbert

Hoi Louise,


Kijk dat is goed nieuws .....paar meter minder zou ik niet erg vinden.

Hoop dat de Vliet snel opwarmt dan, een goeie Swimsuit is is vrij prijzig voor een keer proberen.

Gr,

Robbert

Louise schreef:

Welkom! Over twee van je vragen:

Ad 1: Ik heb in Oud-Gastel twee keer meegedaan, 1/8 en 1/3, en dat zijn mijn buitenzwem-PR's, sneller dan in het zwembad. Maar dat komt doordat ze daar de zwemafstand niet zo precies meten wink
Ad 2: Inderdaad persoonlijk, en ook afhankelijk van het weer de komende tijd. Een paar koele dagen met fikse buien en het water is weer een paar graden kouder.

Louise

6

Re: Hoi ik ben robbert

@wetsuit: je kan ook huren!

7 Laatst bewerkt door betonblok (02-06-16 09:15:39)

Re: Hoi ik ben robbert

Maar is dat verstandig als je nooit in een wetsuit heb gezwommen ?
Het is ook maar 1000 meter ....

Jerry schreef:

@wetsuit: je kan ook huren!

8

Re: Hoi ik ben robbert

Zeker verstandig. Het scheelt gewoon tijd. Ook op 1000 meter. En zo anders is het niet. Je ligt gewoon hoger in het water, en moet jezelf dwingen je benen (nog) minder te gebruiken, maar verder blijft het gewoon zwemmen...;-)

Zorg wel voor goede pasvorm!

9

Re: Hoi ik ben robbert

Met wetsuit zwem ik 10-15 seconden sneller dan zonder, voornamelijk door de hogere ligging van mijn benen. Als ik met flippers in het zwembad zwem (met als enige doel mijn benen hoger krijgen, niet direct voor propulsie) dan zie ik dezelfde tijden. Bovendien worden mijn benen minder moe, wat handig is voor het fietsen en lopen. De tijdwinst hiervan weet ik uiteraard niet.

Aan de andere kant, op 1000 meter maakt het qua absolute tijd niet zo heel veel uit natuurlijk, dus afhankelijk van je ambitie kan je beslissen om een wetsuit te huren of kopen.

En verder welkom Robbert!

10

Re: Hoi ik ben robbert

10-15 seconden op 1000m of per 100m?

11

Re: Hoi ik ben robbert

MontanaMan schreef:

10-15 seconden op 1000m of per 100m?

Per 100 meter. NB, ik ben een zeer langzame zwemmer, maar kan dat tempo wel oneindig volhouden.

12

Re: Hoi ik ben robbert

10-15 seconden op 100m is een behoorlijk verschil! Dat is in een 25m bad 2-3 seconden per baantje, en dat scheelt enorm in effort.
Ik heb vorige week voor het eerst in een wetsuit gezwommen, en ik moet zeggen dat dat goed voelde! Ik 'vloog' door het water.
Maar inderdaad, absoluut gezien heb je het over 1,5-2,5 minuten. Maar het scheelt ook in effort dus, en je komt frisser uit het water. Regelmatig kun je bij triathlons zelf wetsuits huren, misschien wordt dat aangeboden betonblok? En het is maar 1000m, maar voor de meesten zijn het de langste 1000m in de triathlon, vooral mentaal.

13

Re: Hoi ik ben robbert

Hallo Macca,

Bedankt

Moet hier toch nog eens goed over nadenken, zeker het feit dat je frisser op je fietst stapt staat me aan.


Maca944 schreef:

Met wetsuit zwem ik 10-15 seconden sneller dan zonder, voornamelijk door de hogere ligging van mijn benen. Als ik met flippers in het zwembad zwem (met als enige doel mijn benen hoger krijgen, niet direct voor propulsie) dan zie ik dezelfde tijden. Bovendien worden mijn benen minder moe, wat handig is voor het fietsen en lopen. De tijdwinst hiervan weet ik uiteraard niet.

Aan de andere kant, op 1000 meter maakt het qua absolute tijd niet zo heel veel uit natuurlijk, dus afhankelijk van je ambitie kan je beslissen om een wetsuit te huren of kopen.

En verder welkom Robbert!

14

Re: Hoi ik ben robbert

Haha ja 1000 meter is en blijft een eind.


MontanaMan schreef:

10-15 seconden op 100m is een behoorlijk verschil! Dat is in een 25m bad 2-3 seconden per baantje, en dat scheelt enorm in effort.
Ik heb vorige week voor het eerst in een wetsuit gezwommen, en ik moet zeggen dat dat goed voelde! Ik 'vloog' door het water.
Maar inderdaad, absoluut gezien heb je het over 1,5-2,5 minuten. Maar het scheelt ook in effort dus, en je komt frisser uit het water. Regelmatig kun je bij triathlons zelf wetsuits huren, misschien wordt dat aangeboden betonblok? En het is maar 1000m, maar voor de meesten zijn het de langste 1000m in de triathlon, vooral mentaal.

15

Re: Hoi ik ben robbert

Op facebook is er een verkoop groep van triathlon artikelen, daar worden wetsuits nog wel eens aangeboden voor weinig...
Alvast succes en veel plezier met trainen!

16

Re: Hoi ik ben robbert

Nooit in een wetsuit gezwommen en dan in een huurpak in een triathlon starten lijkt mij een grote gok. Het is maar de vraag of zo'n huurpak goed zit, en als dat net niet zo is, kan een wetsuit benauwd aanvoelen qua ademhalen, tegen je keel drukken zelfs, en mogelijk ook je armbeweging hinderen als het net niet goed zit om je schouders. Of het is te wijd en dan sleep je al dat extra water mee. En dat terwijl die 'wasmachine' van de triathlonstart in het begin toch al niet bepaald relaxed is... Ik had er niet aan moeten denken, hoor, het heeft mij wel wat tijd gekost om er comfortabel in te worden! Reken jezelf in elk geval niet rijk, zou ik zeggen.

Louise

17

Re: Hoi ik ben robbert

Hedcandy schreef:

Op facebook is er een verkoop groep van triathlon artikelen, daar worden wetsuits nog wel eens aangeboden voor weinig...
Alvast succes en veel plezier met trainen!

Heb geen facebook smile op marktplaats kom ik niet zo veel tegen eerlijk gezegd.

18

Re: Hoi ik ben robbert

Louise schreef:

Nooit in een wetsuit gezwommen en dan in een huurpak in een triathlon starten lijkt mij een grote gok. Het is maar de vraag of zo'n huurpak goed zit, en als dat net niet zo is, kan een wetsuit benauwd aanvoelen qua ademhalen, tegen je keel drukken zelfs, en mogelijk ook je armbeweging hinderen als het net niet goed zit om je schouders. Of het is te wijd en dan sleep je al dat extra water mee. En dat terwijl die 'wasmachine' van de triathlonstart in het begin toch al niet bepaald relaxed is... Ik had er niet aan moeten denken, hoor, het heeft mij wel wat tijd gekost om er comfortabel in te worden! Reken jezelf in elk geval niet rijk, zou ik zeggen.

Louise

Ja, wat jij nu zegt daar zat ik ook al aan te denken.

Is het echt een wasmachine ?

19

Re: Hoi ik ben robbert

betonblok schreef:

Is het echt een wasmachine ?

Nou, er zijn wel mensen voor wie de eerste triathlon-zwemstart enigszins een traumatische ervaring is wink Je kunt een beetje achteraf of aan de zijkant starten en het eens aanzien, maar het kan wel een boel gedoe zijn met trappende benen, maaiende armen, mensen die dwars over je heen zwemmen enzo. Ik heb mijn eerste triathlons schoolslag gezwommen, dan heb je meer overzicht, maar de eerste paar keer borstcrawl vond ik best heftig. Maar het went, hoor!

Louise

20

Re: Hoi ik ben robbert

Ik ben ook benieuwd. Komend weekend mijn eerste triathlon met een open water zwemstart. Ik ben een redelijke goede zwemmer en heb geen zin om achteraan te starten en degene te zijn die over iedereen heen zwemt. Maar om nou vooraan te gaan liggen en er dan achter te komen dat ik toch niet zo snel ben heb ik ook geen zin in. Ik denk dat ik maar ergens in het midden van die wasmachine ga zitten.

21

Re: Hoi ik ben robbert

Ik ben een geoefende zwemmer, voel me thuis in het water.
Heb tot nu toe starts in het water gehad en daar lag ik vooraan en was snel weg. Nergens last van..een beetje wat gespartel, meer niet.

Afgelopen zondag was het een start vanaf de kant. Ik stond op de tweede rij aan de linker buitenkant. Iedereen rende het water in, ik zwom naar links. Toch kon ik niet voorkomen dat er mensen in/onder/over mij heen gingen en ik over hen. Icm hoge golven vond ik het heel beangstigend! Pas na 400m werd het benauwde gevoel bij mij minder... dus ja, het is heftig!! En dan zat ik nog slechts aan de zijkant ervan, niet eens middenin.

22

Re: Hoi ik ben robbert

Hedcandy schreef:

Afgelopen zondag was het een start vanaf de kant. Ik stond op de tweede rij aan de linker buitenkant. Iedereen rende het water in, ik zwom naar links. Toch kon ik niet voorkomen dat er mensen in/onder/over mij heen gingen en ik over hen. Icm hoge golven vond ik het heel beangstigend! Pas na 400m werd het benauwde gevoel bij mij minder... dus ja, het is heftig!! En dan zat ik nog slechts aan de zijkant ervan, niet eens middenin.

Als je vooraan zwemt is het heerlijk, maar de wasmachine is midden in het pak. Ik heb er volgend seizoen nauwelijks aan kunnen wennen (10 wedstrijden gedaan). Dit jaar ben ik behoudend begonnen en eindelijk in Nieuwkoop kon ik er aan wennen. Het lastige is, dat stilstaan geen optie is. Dan komen namelijk alle mensen achter je over je heen. Met een pak zwemmen maakt het wel iets makkelijker, je kan namelijk wat meer drijven en 'bijkomen' zonder dat je je hoeft te bewegen. Want ik heb een aantal keer met soort van hyperventilatie in de menigte gelegen, door de stress te hard begonnen, waardoor de coördinatie volledig kwijt was en ik letterlijk niet meer kon borstcrawlen. Oftewel, het kan best heftig zijn....

-- M

23

Re: Hoi ik ben robbert

Ik heb gister wat starts geoefend: rechtop drijven in het water en daarna 100-150 sprinten en daarna rustiger doorzwemmen. Een kilometer zonder stroming, golven en mensen om mij heen moet ik toch zeker wel onder de 15 minuten kunnen volbrengen. Ik hoop dat ik dit weekend een plekje een beetje vooraan aan de zijkant kan bemachtigen om uit de wasmachine te blijven en de echt snelle mensen niet in de weg te liggen.

24

Re: Hoi ik ben robbert

Hedcandy schreef:

Ik ben een geoefende zwemmer, voel me thuis in het water.
Heb tot nu toe starts in het water gehad en daar lag ik vooraan en was snel weg. Nergens last van..een beetje wat gespartel, meer niet.

Afgelopen zondag was het een start vanaf de kant. Ik stond op de tweede rij aan de linker buitenkant. Iedereen rende het water in, ik zwom naar links. Toch kon ik niet voorkomen dat er mensen in/onder/over mij heen gingen en ik over hen. Icm hoge golven vond ik het heel beangstigend! Pas na 400m werd het benauwde gevoel bij mij minder... dus ja, het is heftig!! En dan zat ik nog slechts aan de zijkant ervan, niet eens middenin.

Holy shit, komt me waterpolo ervaring misschien nog van pas

25

Re: Hoi ik ben robbert

Nog een vraagje, tijdens het fietsen krijg ik vaak zweet in me ogen ....iemand tips ?