1

Onderwerp: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Ondanks dat het alweer een ruime maand terug is, moest ik nog steeds mijn verslag schrijven van mijn belevenissen bij de halve triathlon Challenge Almere-Amsterdam. Wegens ziekte, drukte en een sportdip kwam het er maar steeds niet van. Na een korte sabbatical heb ik mezelf echter weer herpakt en de gelegenheid gevonden mijn ervaringen met jullie te delen:

http://www.sebastiaanhorn.nl/avonturen/ … -distance/

2

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Mooi verslag Sebastiaan! En gefeliciteerd met je finish, ook al was het niet in de tijd die je voor ogen had. Maar zo blijft er nog wat te wensen over wink Leuk om een triathlon door de ogen van een debutant mee te maken.

Die geïrriteerde vrouw komt me bekend voor. Voor een grote wedstrijd moet alles EXACT zo gaan als ik wil, op de juiste tijd en in de juiste volgorde. Als daar iets tussenkomt (laten we eerst even lunchen, boodschappen doen, of wat dan ook) dan ben ik niet meer zo gezellig. Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat ik minstens twee dagen voor een wedstrijd ter plekke ben als ik vrouw en kinderen meeneem en inmiddels zijn we lang genoeg bij elkaar om te weten wat we aan elkaar hebben. Ergens is het ook wel geestig.

Ga je nog terugkomen voor die sub-6?

3

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Super gaaf en zeker eerlijk verslag. Diep respect dat je hebt doorgezet

Ook mijn droom om ooit een keer de halve te doen. Eerst maar eens mijn zwemmen verbeteren :-)

4

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Erg leuk verslag hoor.Helaas is het niet geworden wat je verwacht had maar nu kun je mooi revanche nemen :-)

Owja die geirriteerde vrouw ken ik ook...:-)waarom ze dat doen weet niemand,haha

Nee hoor ben erg blij met alle suppport en ze weet inmiddels erg goed hoe ik in elkaar steek en dat ze op die dagen maar even mijn gang moet laten gaan

5 Laatst bewerkt door kjgoutum (12-10-16 23:07:20)

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Heb je wel wat kortere triathlons vooraf gedaan? Lijkt me onmisbaar om een goede halve/hele te kunnen afleveren...

6

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Als je een halve of volledige vroeg in het jaar doet kun je ook geen kwartjes ervoor doen dus tja....

7

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

ronnyke schreef:

Als je een halve of volledige vroeg in het jaar doet kun je ook geen kwartjes ervoor doen dus tja....

Das waar, maar je hebt dan ook nog lang niet de vorm die je later in het jaar wel hebt, toch? (Althans, das mijn ervaring). Wat ik ermee wil zeggen; met een paar proefwedstrijden was hij misschien wel onder de 6 uur geëindigd.

8

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Stoer dat je hem hebt volbracht. Het lijkt me duidelijk dat je op de dag zelf toch ook al wat onder de leden had. Lijkt me een verklaring voor een veel mindere dag.

Maar even serieus, als ik jou zo hoor en snel even lees op je website, dan was je doel, onder de 6:00 in Almere, toch wel heel erg op safe spelen?

9

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Ik weet het niet verschilt mischien van persoon tot persoon. Maar voor volgend seizoen ben ik niet van plan om veel korte afstanden te doen en gewoon meer en goed te trainen in voorbereiding op de volledige. Maar ik moet dit nog bespreken met de coach maar over het algemeen zie je toch de mensen die naar de langere afstanden gaan zie je niet zoveel meer op de korte.

10

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Het grootste voordeel van later in het seizoen een wedstrijd plannen is dat je idd veel wedstrijden kan doen, veel buiten kan trainen, want het weer is immers vaak beter. Daarentegen kan je ook wel wat uitgeblust raken van al die kortere wedstrijdjes en trainingen.

Voordeel van een wedstrijd aan het begin van het seizoen is daarom dat je nog relatief fris bent en over het algemeen beter gefocust bent.

11

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Dat het van persoon tot persoon verschilt ben ik met jullie eens. Toen ik in 2014 de hele triathlon in Almere deed maakte ik dat jaar ook gewoon deel uit van een team dat meedraaide in de teamcompetities. De wedstrijden varieerden van de sprint afstand tot OD. Persoonlijk vond ik de afwisseling heerlijk. Een bijkomend voordeel van de lange duurtrainingen is dat je een OD op je sloffen. Het verbaasde mij dat ik zelfs op de kortere afstanden nog snelheid had.

12

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

ronnyke schreef:

Als je een halve of volledige vroeg in het jaar doet kun je ook geen kwartjes ervoor doen dus tja....

Of je moet Daniele Ryf zijn en de dag voor je eerste ironman nog ff een OD doen, en winnen, om wat zelfvertrouwen op te doen :')

Maar die traint ook niet erg conventioneel.

https://www.redbulletin.com/us/us/sport … her-friend

13

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Als je jezelf naar zulke mensen gaat spiegelen als recreant dan heb je wel een groot probleem ;-) Is hetzelfde als je financiën met die van een oliesjiek vergelijken.

14

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Dat moet je zeker niet doen, maar het laat wel zien dat eea ook anders kan. Voor sommigen werkt hard trainen dus wel ipv 80% rustig aan te doen.

Overigens een mooi verslag Sebastiaan! Jammer dat je al iets onder de leden had en daardoor niet aan je doelen kon komen. Als ik het zo lees liep je eigenlijk vanaf de start al achter de feiten aan en was daardoor gefrustreerd. Hopelijk heb je een goede winter qua training en kun je volgend jaar alsnog dit doel halen!

15

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Je moet ook rekenen die mensen trainen 40u per week dus dan is die 20% ook nog 8u dat is voor een gewone recreant bijna het weekgemiddelde. En je moet het ook nog aankunnen natuurlijk de meeste kunnen ze na een tijdje afvoeren omdat ze uitgeblust zijn.

16

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

40+ uur werken, een gezin en in topweken 20+ uur trainen naar een hele triathlon is ook topsport!
Respect voor alle agegroupers zoals wij :-)

17

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Ik denk dat vele AG er meer voor doen dan sommige pro's.

18

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Ik vind het een goede prestatie, zeker naast een gezin en werk. Aan iets onder je leden doe je niet veel.

19

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Mooi verhaal, ik vind het ook altijd wel dapper en goed als iemand juist over de minder glorierijke prestaties schrijft. En ik heb al lang geleden geleerd dat mijn marathonlopende echtgenoot ná de marathon weer normaal en gezellig is, dus dat ik daarvoor even niet moet zeuren wink Voordeel van allebei sporten, dan weet je wat het is.

Louise

20

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Zoals we allemaal weten loopt het niet altijd zoals we zelf willen.
Maar je mag zeker fier zijn op je prestatie !
Op naar de volgende uitdaging ;-)

21

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Volgens mij komen er heel weinig mensen over de finish van een halve triathlon die denken dat ze nog een stuk harder hadden gekund en dat ze teveel hebben ingehouden. In die zin is elke finishtijd dus mooi.

En fier is een mooi woord, dat zouden we in Nederland meer moeten gebruiken.

22 Laatst bewerkt door kjgoutum (14-10-16 22:47:30)

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

Deze zelfde Sebastiaan probeerde drie dagen na Almere zijn Garmin 920 XT voor de hoofdprijs aan ons forumleden te verkopen, zonder erbij te vermelden dat ie kuren heeft (zoals in zijn verslag te lezen valt). Niet erg netjes...

23

Re: Challenge Almere-Amsterdam, half distance

kjgoutum schreef:

Deze zelfde Sebastiaan probeerde drie dagen na Almere zijn Garmin 920 XT voor de hoofdprijs aan ons forumleden te verkopen, zonder erbij te vermelden dat ie kuren heeft (zoals in zijn verslag te lezen valt). Niet erg netjes...

Na lang nadenken voel ik mij toch even geroepen hier op te reageren:

- De problemen bij Almere waren eenmalig. Nooit eerder meegemaakt en daarna ook niet meer ervaren. Dit ook netjes aan de koper medegedeeld.
- De vraagprijs (!) werd door vele vergeleken met een nieuw exemplaar ZONDER de HRM-run hartslagmeter. Mijn vraagprijs zat ruim € 100,00 onder de nieuwprijs. Daarnaast was mijn 920XT nog geen jaar oud en zat er nog steeds garantie op. Dus die hoofdprijs valt wel erg mee.
- De nieuwe koper heeft er al weer maanden plezier van, zonder bugs en zonder dat hij er teveel voor betaald heeft.

Waarvan akte. Jammer van de negatieve insteek.

Later.