1

Onderwerp: Koppeltraining

Gisteren voor het eerst een koppeltraining (of Brick session) gedaan. Mijn coach had aanbevolen om dit te doen om te wennen aan de overgang van fietsen naar lopen. Dus 30km fietsen en daarna een klein rondje lopen van 3.5km.
Het ging wel goed. Het viel mij nog wel mee. In het begin deed het lopen wel een beetje pijn maar dat was waarschijnlijk ook omdat ik te hard van start ging. Dus halverwege even gestopt en daarna ging het wel weer. Beetje raar om dan de beste tijd op 1km te lopen :-) En achteraf toch wel wat spierpijn. Het is toch een beetje een shock to the system.

Ik vind het toch wel een beetje gedoe hoor. Om dat tussendoor te verkleden enzo. De 'wissel' ging ook niet echt snel. Hoe doen jullie dit meestal? En hoe train je de wissel van zwemmen naar fietsen?

2

Re: Koppeltraining

Dat ligt er een beetje aan. Als de trainer een fietsrek bij had deden we some 3-5 sets als volgt:
-Doen alsof je uit het water komt en net je zwemspullen uit hebt.
-Fiets spullen aan
-1-5km fietsen
-wissel naar lopen als in een wedstrijd
-200m-2km lopen

Maar dat waren trainingen meer gericht op het wisselen dan op de overgang van fietsen naar lopen. Ik vond het erg prettig om de wissels erin te slijpen, dan wordt het een automatisme en hoef je er minder over te denken tijdens de wedstrijd.

Als ik zelf een wisseltraining doe (die dan meer gericht zijn op het wennen aan de overgang fiets naar lopen) dan leg ik mijn loopspulllen klaar in de achteruitbouw (waar ik mijn fiets neerzet). Binnen 1-2 minuten sta ik dan buiten en begin te lopen.

3

Re: Koppeltraining

En niet verkleden tussendoor.
Zelf doe ik heel af en toe een koppeltraining, en die doe ik dan met trisuit als basis. Bij thuiskomst van het fietsen stap ik af op de oprit, zet de fiets in de garage waar mijn hardloopschoenen klaar staan, en doe alleen een jasje uit qua kleding. (meestal letterlijk, maar met koppeltraining ook wel figuurlijk wink )
Overgang tussen zwemmen en fietsen doe ik alleen afzonderlijk. Dus na het zwemmen in buitenwater zo snel mogelijk het wetsuit uit. Opstappen met fietsen kan ook heel goed een aantal maal achter elkaar.

4

Re: Koppeltraining

Ik vind het ook nog steeds lastig. Woon midden in de stad, dus kom nooit met hoge intensiteit bij m'n wissel aan.
Die gaat dan uiteindelijk wel snel. Deur open, fiets naar binnen, andere schoenen aan en door.

Andere oplossing is om een mooi parcours te vinden en er een begeleider bij te hebben, die je fiets kan aanpakken. Of een auto waar je je fiets zo in zet.

Maar heel praktisch is het allemaal niet, als je vaker brick sessies in je schema hebt.

5

Re: Koppeltraining

Zeker met de koude vind ik die koppeltjes niet echt optimaal. Ik kom meestal met ijskoude voeten van die fiets en dan gaat mijn lopen zowiezo heel stroef.

6

Re: Koppeltraining

Wat ik vaak doe is op de racefiets de duinen in en daar hardlopen. Soms meerdere sets, dus tussendoor weer rondje fietsen en dan weer lopen. Fiets zet ik met simpel slot vast.

Voordeel van de duinen is dat ik veel kan variëren, afhankelijk van de gewenste opbouw / eerstvolgende wedstrijd. Dus strand, heuvels, weg, bospaden, etc.

Bij een korte training doe ik niet de moeite om te wisselen van schoenen en fiets ik met m'n hardloopschoenen aan. Zwaartepunt ligt hierbij ook echt op lopen.

Richting triatlon oefen ik de wissel wel thuis, na langere en intensievere fietstraining.

7

Re: Koppeltraining

Ik doe dit soort trainingen in mn trisuit, evt met beenstukken erbij.
Bij fietsen een extra jasje.
De wissel: fiets in de tuin, helm en fietsschoenen aan de kant, jasje uit, loopschoenen aan.
Kost me meestal 1,5min.

En dan bijv 30-40 min fietsen en 3-4km lopen en dit 3x.

8

Re: Koppeltraining

Ik heb zelf op het werk in mijn kluisje een paar loopschoenen liggen, dus als ik te vroeg aankom dan kan ik nog even een kort rondje lopen (4-5 km is ruim voldoende). Fiets staat dan keurig in de stalling en ik loop gewoon in fietskleding. Maar die oplossing is natuurlijk heel persoonlijk.

Misschien niet de leukste manier maar wel heel efficient is op de Tacx in loopkleding. Blijf je ook nog eens warm.