1

Onderwerp: Duathlon afstanden

Hoi,

Ik wil graag trainen om aan recreatieve duathlons deel te nemen, maar er is 1 iets wat ik nergens duidelijk terugvind...

Is er voor een duathlon een vaste afstand of hangt dit gewoon van het parcours van de organisator af?? Om mijn vraag anders te stellen... indien er verschillende afstanden zijn, naar welke afstanden train ik dan het best??

Indien er iemand meer online info over heeft, mag je dit altijd vermelden...

Alvast bedankt,
Groetjes,
Bart

2

Re: Duathlon afstanden

De NTB hanteert het volgende overzicht:
Duatlon

Naast de normale vormen van triatlon zijn er nu ook o.a. wintertriatlons, zwemlopen en duatlons. Met name de Duatlon heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een volwassen tak van combinatieduursport waarin nationale- en internationale kampioenschappen georganiseerd worden. De duatlon kan zowel met de racefiets als met de ATB (all terrain bike) beoefend worden. In 1999 is voor het eerst een speciaal Duatloncircuit gehouden. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een goed bezet circuit.
AFSTANDEN DUATLON
   
LOPEN
   
FIETSEN
   
LOPEN

L = Lange afstand 10 km 60 km 10 km

M = Midden afstand 10 km 40 km 5 km

K = Korte afstand 7,5 km 30 km 3,5 km

S = Sprint afstand tot 5 km tot 20 km tot 2,5 km

Mi = Mini afstand tot 2,5 km tot 10 km tot 2,5 km

In de praktijk wijken organisatoren hier soms wat vanaf ivm de praktische uitvoering van hun parcours. Maar dit zijn wel goede richtafstanden.
Afhankelijk van waar je ambities liggen (kort en snel of lang en wat minder snel ;-) ) kun je je trainingen aan deze afstanden aanpassen.

De recreatieve wedstrijden zullen overigens meestal niet langer zijn dan de Midden afstand.

Train ze

3

Re: Duathlon afstanden

De meeste race en atb duathlon's in Nederland gaan over de sprint aftand 5-20-2,5 en dat is gelijk een mooie overzichtelijke afstand om mee te beginnen...

Succes!

4

Re: Duathlon afstanden

waar kan ik zulke wedstrijden vinden als ik wil meedoen ?
heb heb het dan over duathlon's

5

Re: Duathlon afstanden

wieger schreef:

waar kan ik zulke wedstrijden vinden als ik wil meedoen ?
heb heb het dan over duathlon's

Probeer Triathlonweb eens, klik dan op de link "kalender".
http://www.triathlonweb.nl/

of de site van de Nederlandse Triathlon Bond. Klik hier op de link "evenementen kalender"
http://www.nedtriathlonbond.org/

Beide kalenders zijn, als het goed is, precies hetzelfde.

Groeten,
Cor