1

Onderwerp: Te diep liggende schouders

Ik ben trainer bij een zwemvereniging en werk veel aan de techniek met mijn zwemmers.

Het meeste kan ik corrigeren, maar één probleem bij twee zwemmers zijn erg moeilijk te
corrigeren. Het gaat hierbij om de schouders van de zwemmers deze liggen te diep door
buiging. Ik weet zelf niet meer zo goed wat ik kan doen om dit te veranderen.

Het probleem is dus bekend, maar het veranderen gaat zeer moeizaam. De fysiotherapeut
is bij één zwemmer als ingeschakeld, maar het probleem is nog steeds aanwezig.

Dus hoe krijg je de schouders recht en corrigeer je de hangende schouders. Zwemmen met
voorover leunende schouders zorgt voor veel weerstand en beperkt ook de armbeweging.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan zou kunnen doen?

2

Re: Te diep liggende schouders

Tape over de schouders plakken op het moment dat de stand van de schouders goed is. Volgens mij voel je dan als zwemmer direct als je houding niet goed is. Dan gaat het rondom de tape trekken.

disclaimer: ik ben geen fysio of iets dergelijks.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Te diep liggende schouders

Heb je al eens naar de hoofdpositie gekeken?
Als de zwemmer teveel naar voren kijkt, komt er een knik in de nek waardoor de schouders zakken.
Laat ze naar beneden kijken, dan heb je ook minder weerstand, een betere boeggolf en bijbehorend dal om in te ademen en komen de schouders hoger te liggen.

4

Re: Te diep liggende schouders

Ik heb altijd wel hulp van de SwimSmooth website.
Zeker de animaties die ze hebben over verschillende houdingen van verschillende type zwemmers.
https://www.swimsmooth.com/

Download Mr Smooth
Our FREE Stroke Visualisation App
Mr Smooth is an animation app to help you visualise great stroke technique and so improve your own. It's our free gift from us to you *aw*.

5 Laatst bewerkt door Sandra86 (25-03-19 20:59:48)

Re: Te diep liggende schouders

Het enige wat me te binnen schiet is om te proberen is wrikken. Wij doen weleens een oefening waarbij je drijft op je buik (al dan niet met pulbuoy), met je bovenarmen/ellebogen naar buiten, elleboog komt idealiter net uit het water. Vanuit die positie kun je dan met je onderarmen/handen die naar beneden 'hangen' gaan wrikken. 

Ik kon er helaas geen filmpje van vinden op youtube, maar een beetje zoals 'wrikken midden' in deze link, al maakt deze man een vrij grote slag met zijn onderarm vind ik. https://transition.nl/2013/05/wrikken-v … tergevoel/

Misschien helpt het, ik heb in ieder geval altijd spierpijn in mijn bovenrugspieren na deze oefening. Hij is natuurlijk wel eigenlijk bedoeld om de hoge elleboog aan te leren, maar volgens mij (ook geen fysio of wat dan ook) gebruik je dezelfde spieren om je schouders/schouderbladen naar achter te houden.

Is de insteek van die mensen dan ook niet automatisch te diep? Dat zou je met een plankje en zwemmen met 1 arm tegelijk mogelijk kunnen corrigeren...

Edit: toch nog een filmpje gevonden van (ongeveer) de oefening die ik bedoelde: https://www.youtube.com/watch?v=fxTK1_DRPRI

6

Re: Te diep liggende schouders

Ik zou ook denken aan enerzijds het trainen van de bovenrugspieren die de schouders op hun plaats houden en anderzijds houding en techniek. Mogelijk inderdaad letten op de positie van het hoofd en ik dacht ook nog aan écht helemaal strekken van de armen, inclusief roteren. Het lijkt me vrijwel onmogelijk om maximaal naar voren (of als je het 'droog' oefent, staand: naar boven) te reiken met hangende schouders. En als je vanuit dat maximale strekken netjes een hoge elleboog maakt, houd je je schouders wel in positie.

Louise

Weblog over hoe ik op m'n 50e Ironman werd: http://www.delftweg9.nl/triathlon/

7

Re: Te diep liggende schouders

Bedankt voor de reacties tot dusverre. In elk bericht zitten wel aspecten die zouden kunnen helpen, maar in de meeste gevallen heb ik deze al toegepast en werkt het niet. Het kan ook zijn dat ikzelf te snel verbetering verwacht, dat is ook niet helemaal fair. Deze twee zwemmers hebben waarschijnlijk al jaren een lichaamshouding waarbij de schouders naar voren hangen. Ik zie dat ze met bepaalde slagen, desondanks limieten te hebben behaald, zichzelf tegenwerken. Dit geld ook zeker voor de vlinderslag. Juist dan moeten de schouders los komen van het water en dat is bij hun net het probleem. Bij elke armbeweging zie je dat het water zoveel weerstand creëert dat ze geen snelheid ontwikkelen en tevens erg moe worden. De armen komen niet vrij en worden teveel door het water gehaald. Ik heb dus nog wel wat werk te verzetten, maar tevens is het ook een uitdaging waar in ik hoop dat ik samen met hun iets kan veranderen in hun houding.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

8

Re: Te diep liggende schouders

Abe schreef:

Bedankt voor de reacties tot dusverre. In elk bericht zitten wel aspecten die zouden kunnen helpen, maar in de meeste gevallen heb ik deze al toegepast en werkt het niet. Het kan ook zijn dat ikzelf te snel verbetering verwacht, dat is ook niet helemaal fair. Deze twee zwemmers hebben waarschijnlijk al jaren een lichaamshouding waarbij de schouders naar voren hangen. Ik zie dat ze met bepaalde slagen, desondanks limieten te hebben behaald, zichzelf tegenwerken. Dit geld ook zeker voor de vlinderslag. Juist dan moeten de schouders los komen van het water en dat is bij hun net het probleem. Bij elke armbeweging zie je dat het water zoveel weerstand creëert dat ze geen snelheid ontwikkelen en tevens erg moe worden. De armen komen niet vrij en worden teveel door het water gehaald. Ik heb dus nog wel wat werk te verzetten, maar tevens is het ook een uitdaging waar in ik hoop dat ik samen met hun iets kan veranderen in hun houding.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Misschien als nabrander: mijn ervaring als zwemcoach met zwemmers met hangende schouders:
- inderdaad een probleem m.b.t. lichaamshouding en hier ligt ook de eerste oplossing. De schouders dienen weer op hun oorspronkelijke plaats terecht te komen, dus naar achteren en vaak ook naar beneden (ontspannen). Oplossing is het versterken van het trapezium via gerichte oefeningen (info bij de fysio)
- meer roteren van het bovenlichaam kan ervoor zorgen dat de schouders beter los komen en de beweging van de armen naar voren makkelijker wordt (want minder weerstand)
- ik laat ze ook vaak op hun rug zwemmen om te kunnen beoordelen of het ontbreken van lichaamsspanning een oorzaak is (ze zakken weg). Correctie kan dan zijn om ze weer lang en met lichaamsspanning te laten zwemmen. Schouders dienen dan weer op de goede plaats terecht te komen

Unlock your potential, be your best!