1

Onderwerp: Welke cassette de beste keus?

Hallo allemaal,

Recent heb ik tweedehands een TT fiets gekocht. Deze fiets kwam met Q-ring ovale voorbladen 54-39. De cassette die erbij zat is 11-32, maar dat was niet de cassette waarmee de fiets oorspronkelijk was opgebouwd door de vorige eigenaar.  De oorspronkelijke cassette hield hij zelf voor een andere fiets. Ik weet niet welke cassette dat precies was.

Ik wil een tweede cassette kopen zodat ik er één op de taxc en één op de wielen voor de TT kan monteren. Ik zal waarschijnlijk de 11-32 op de tacx monteren en wil nu een nieuwe cassette kopen voor de TT (dus in combinatie met 54-39 voor).

Het is mijn eerste TT fiets en ben absoluut geen topper (54 voor is dus sowieso overkill lijkt me maar dat zit er nu eenmaal op en is nog lang niet aan vervanging toe).

Welke cassette (shimano ultegra 11sp) raden jullie mij aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Richard

2 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (26-04-19 13:53:56)

Re: Welke cassette de beste keus?

Ga je alleen op het vlakke rijden? Ik (klein vrouwtje) rijd achter met een 11-23, met een 53 voor en kom dan hoogstens met wind mee een verzet te kort. Dan zou een 54 wel helpen. Ligt ook een beetje aan je trapfrequentie.

Wat heb je op je gewone racer, en wat zijn je ervaringen daar?



Update:

Nevermind, volgensmij heb ik 50 voor, bedenk ik me nu. Straks thuis eerst checken.

3

Re: Welke cassette de beste keus?

Voordeel van 11-23 is dat er amper verval is tussen de tandwielen.
Je hebt voor ook nog een 39, dus met 11-23 moet je prima uit kunnen.
Hier ook uitgaande van rijden op het vlakke.

4 Laatst bewerkt door Gringo (26-04-19 16:54:17)

Re: Welke cassette de beste keus?

Bedankt voor jullie reacties!
Op mijn gewone racer zit 50-34 met 11-28. Daar kom ik behoorlijk mee uit de voeten. Zowel op de vlakke weg als Alpe d'huzes ermee gereden.

De TT zal ik inderdaad met name op de vlakke weg rijden. Kan ik met 39/23 nog aardig tegen een straffe tegenwind fietsen met een fatsoenlijke cadans (>80)? Ik herhaal maar even dat ik geen topper ben smile

5

Re: Welke cassette de beste keus?

Dan kom je uit op zo’n 17km/h.

6

Re: Welke cassette de beste keus?

Buus schreef:

Dan kom je uit op zo’n 17km/h.


Dat moet ik zelfs aankunnen... Bedankt voor die berekening, dat maakt het tastbaar voor me.

7 Laatst bewerkt door Perry (26-04-19 23:22:53)

Re: Welke cassette de beste keus?

Vreemd. 11-32 kan alleen met een lange kooi in de achterderailleur.
Waarom zou die erin zitten?

Ga zelf eens kijken. Wat de verhoudingen zijn met je compact set (50/34).
Op welk tandjes fiets je het liefst op het vlakke. Als je de Alpe d'huzes doet weet je het ook van het vlakke.
Reken daarvan de verhouding uit 50 tandjes voor / aantal tandjes achter.

Zoek dan een cassette uit waarbij de ketting recht is of blijft. In dezelfde verhouding als dat je graag fietst.
Alleen nu met de 54/39 combi.

MVrGr.

8

Re: Welke cassette de beste keus?

Perry schreef:

Vreemd. 11-32 kan alleen met een lange kooi in de achterderailleur.
Waarom zou die erin zitten?

Ga zelf eens kijken. Wat de verhoudingen zijn met je compact set (50/34).
Op welk tandjes fiets je het liefst op het vlakke. Als je de Alpe d'huzes doet weet je het ook van het vlakke.
Reken daarvan de verhouding uit 50 tandjes voor / aantal tandjes achter.

Zoek dan een cassette uit waarbij de ketting recht is of blijft. In dezelfde verhouding als dat je graag fietst.
Alleen nu met de 54/39 combi. 11-23 tastbaar hmmm.

MVrGr.

Het is een cervelo p3 ultegra 8000 uit 2018. Volgens mij zit de lange kooi er standaard op. Ook al komt hij standaard met een 11-28 cassette meen ik me te herinneren met 52-36 voor.

Ik zal eens kijken wat mijn favoriete verhouding is op de racer en wat gaan rekenen. Bedankt voor je reactie!

9

Re: Welke cassette de beste keus?

Er is een gratis app voor, bikegearcal...

triathlon is 3x leuker!

10

Re: Welke cassette de beste keus?

HansH schreef:

Er is een gratis app voor, bikegearcal...

Bedankt voor de tip!

11

Re: Welke cassette de beste keus?

Ik heb ook die q ring, maar dan een 52. Ik heb gekozen voor een 11-25 cassette, maar denk achteraf dat een 12-23 nog beter was geweest omdat je dan kleiner verschil hebt en dus in kleinere stapjes kan schakelen.

12

Re: Welke cassette de beste keus?

Remco schreef:

Ik heb ook die q ring, maar dan een 52. Ik heb gekozen voor een 11-25 cassette, maar denk achteraf dat een 12-23 nog beter was geweest omdat je dan kleiner verschil hebt en dus in kleinere stapjes kan schakelen.

Ik heb toevallig vandaag de 12-25 besteld. Heb zitten rekenen en kwam tot de conclusie dat ik mezelf geen 54/11 zie rondtrappen... Dus vanaf 12 is zwaar zat en die 12-25 heeft inderdaad ook hele mooie kleine stapjes: 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23-25.

13

Re: Welke cassette de beste keus?

LindaRotterdam schreef:

Nevermind, volgensmij heb ik 50 voor, bedenk ik me nu. Straks thuis eerst checken.

52! hmm
Zou persoonlijk dus zeker wel voor een 11-23 gaan.
Heb er net wel een 11-28 bij gekocht voor de heuvels in Luxemburg en Roth...

Maar inderdaad de tussenstappen zijn ook van belang. En hoe schuin je ketting ligt bij het verzet dat je het meeste gebruikt.

14

Re: Welke cassette de beste keus?

LindaRotterdam schreef:
LindaRotterdam schreef:

Nevermind, volgensmij heb ik 50 voor, bedenk ik me nu. Straks thuis eerst checken.

52! hmm
Zou persoonlijk dus zeker wel voor een 11-23 gaan.
Heb er net wel een 11-28 bij gekocht voor de heuvels in Luxemburg en Roth...

Maar inderdaad de tussenstappen zijn ook van belang. En hoe schuin je ketting ligt bij het verzet dat je het meeste gebruikt.


Hoi Linda,

Ik ben inmiddels voor de 12-25 gegaan, jouw advies dus bijna helemaal opgevolgd wink
De reden dat ik geen 11-23 heb gekozen, is dat met mijn voorblad van 54 en achter 11, ik bij een cadans van 80 ruim 49 km/uur zou rijden. Dat red ik in nog geen 100 jaar. Daarom er voor gekozen de 11 te laten vallen en dan aan de lichte kant er een 25 als mogelijkheid bij te hebben. Voor de rest zijn 11-23 en 12-25 volgens mij identiek.

Bedankt voor het meedenken!