1

Onderwerp: Almere 2019

Wie doen er hier allemaal mee?
Louise fietst de afstand van de hele in een relay team, Zico (die eerst nog wat Alpenreuzen gaat besteigen) en Kempenaer stonden op de reservelijst en hebben kortgeleden te horen gekregen dat ze mee mochten doen en doen dat ook. Voor Tri-John was eenzelfde scenario te kort dag, en Marcel heeft zich kortgeleden afgemeld heb ik begrepen. Zelf doe ik de halve.

Het wordt voor mij de eerste keer Almere, en mijn 4e halve afstand triathlon.

Ik ben benieuwd naar de voorspellingen en gehoopte tijden van iedereen. Ik noem het liever gehoopte dan verwachte tijden. Voor mezelf tenminste. Het is namelijk niet zo dat wanneer ik mijn gehoopte tijden niet haal ik een slechte race heb, dat hangt van veel meer factoren af, en ik geniet van veel meer tijdens een race dan alleen de uiteindelijk behaalde tijd. Ik houd mijn voorspelling nog even voor me, maar begin van dit jaar heb ik gezegd dat ik hoopte onder de 5u te komen.

Wie heeft er tips? Ik geloof dat de wisselzone voor de halve vrij lang is, en dat je al gauw op 10-15 minuten totale wisseltijd moet rekenen.
Wind is er ook altijd heb ik gehoord (woon zelf in de UK) en ik neem aan dat wanneer die uit het Westen komt, je die tegen zult hebben in het tweede deel van een ronde.
Hoe zijn de wegen? Ik ben ruw, hobbelig asfalt met gaten gewend, dus ik hoop dat dat in Flevoland er wat beter bij ligt. Klopt dat een beetje?
Wat zijn de beste plekken voor toeschouwers om te kijken? Ik doe de race samen met een vriendin (die in Zwitserland woont, lekker internationaal voor ons dus smile ), en voor beiden zijn er wel een paar toeschouwers. Of in ieder geval mijn vriendin en haar ouders. Mijn ouders hebben al aangegeven dat ze niet komen als het regent big_smile

Ik heb net mijn langste brick training gedaan, waarin ik voeding heb getest en wat normaliter een goede indicatie is van wat ik aankan tijdens de wedstrijd. Morgen een rustdag, dan nog een weekje trainen, maar het afbouwen van trainingsvolume en opbouwen van rust is begonnen! Ik heb er zin in!

2

Re: Almere 2019

Parcours van Almere is weinig uitdagend en is goed lopend en zo vlak als een pannekoek. Heb er zelf 2x de volledige gedaan en 1x de halve. Veel mensen klagen over de wind maar die valt er echt wel mee. Een hele verbetering vond ik dat de wissel niet meer in de ondergrondse garage is maar in een tent vorig jaar.

3

Re: Almere 2019

Die garage heb ik vaak genoemd zien worden ja. Ik zie dat de wisselzone voor de hele en halve fysiek apart zijn, maar beiden dus in tenten?

4

Re: Almere 2019

Ik kom aanmoedigen, waarschijnlijk op de fiets. Dus laat je startnummer vooral weten.

5 Laatst bewerkt door Macer (01-09-19 00:05:48)

Re: Almere 2019

Ik (2721) en Sonja (3651) doen weer mee in Almere met de halve.

Eens kijken of ik dichter in de buurt van de 5 uur kan komen.

Fietsparcours is typisch Nederlands.. Vlak door de polder met wind en strak en goed asfalt. Alleen het stukje na de dijk is even minder (km of 3 denk ik). Eerste stuk op de dijk heb je waarschijnlijk mee, daarna in de polder tegen. Vorig jaar stond er een best windje.

6

Re: Almere 2019

Ha of de wissel voor de halve ook in de tent is weet ik niet zeker maar ik dacht het wel. Ook heeft de halve een rolling start.

7 Laatst bewerkt door Hedcandy (01-09-19 07:18:34)

Re: Almere 2019

Thuiswedstrijd!!
En ik heb spijt dat ik me voor dit jaar niet heb ingeschreven...

Ja de halve wisselt ook in een tent.
Ja de wissel vd halve duurt langer want verder weg, maar ik had vorig jaar 6 en 5 min dus ik weet niet waar men 15min vandaan haalt?
Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust. Het parcours is me bekend, alleen dat nieuwe stukje van het looprondje weet ik ook niet precies.

Ik ga jureren.
Wel gaaf om in een team van meer dan 40!! Officials uit 6 landen te zitten.
Ik zit achterop de motor de heke dag dus zie vast een hoop mensen voorbij komen...

Op vrijdag zit ik vanaf 17u bij het ophalen vd startnummers alsvrijwilliger. Ook zo leuk om te doen.
Maar 2020 doe ik zelf weer mee hoor.

8

Re: Almere 2019

Montanaman, kijken voor jouw vriendin:
Als ze geen fiets heeft, kan ze het beste bij het finishgebied blijven.
Daar kun je het zwemmen in en uit goed volgen en later kom je iedere loopronde voorbij.
Met de fiets ben je gewoon lang wwg...kan zij even shoppen of een terrasje doen, de winkels zitten daar ook.

Als ze wel een fiets heeft, is het voor jou wellicht fijn dat ze bij het lopen juist aan de overkant vh water gaat staan. Daar is een wat saaier stuk, altijd fijn om daar iemand te hebben.
Zeg maar op ongeveer 3,5km van het rondje, thv dat heen en weer stukje.

Het asfalt is over het algemeen lekker en breed, alleen het aanloop stukje naar de dijk (en terug) is smaller en hobberliger, maar dat is maar een paar km.
Op de dijk, autovrij, kun je echt gassen. 30km tot aan Lelystad, meestal wind mee.

9

Re: Almere 2019

Als je 6 en 5 minuten wisseltijd hebt dan zit je aan 11 minuten totale wisseltijd, dus 10-15 min lijkt me dan een redelijke schatting voor totale wisseltijd.

Leuk dat je jureert! Ik hoop dat ik me niet in de nesten werk big_smile

Ik kijk wel uit naar dat stuk dijk met glad asfalt en wind mee smile

Thanks voor de kijktips, ik denk niet dat mijn vriendin ook een fiets mee gaat nemen. Maar shoppen heeft ze normaal geen problemen mee.

Ik heb even mijn nummer opgezocht, 2662.

10

Re: Almere 2019

Almere en zeker de halve is wel een moeilijke wedstrijd om niet te stayeren. Heel druk op het parcours met de mensen van de volledige en de halve samen. Ik ben meestal blij dat ik aan de 2e fietsronde begin zodat het wat rustiger word. Hopelijk volgend jaar terug aan de start daar.

11

Re: Almere 2019

MontanaMan schreef:

Als je 6 en 5 minuten wisseltijd hebt dan zit je aan 11 minuten totale wisseltijd, dus 10-15 min lijkt me dan een redelijke schatting voor totale wisseltijd.

Dan had jk je verkeerd begrepen, ik dacht dat je bedoelde per keer.

12

Re: Almere 2019

Startnummer 2834 voor mij. Voor mij wordt dit mijn 2e halve. Vorig jaar ook gedaan. Tijdens de parcoursverkenning in april (of mei?) lag het fietsparcours er goed bij. Geen gaten oid.
Vorig jaar in 6:29 gedaan. Was ook voor het eerst dat ik meer dan 14 heb gelopen. Daar heb ik dit jaar hard aan gewerkt en verwacht daar mijn meeste winst te behalen.
Als ik onder de 6 uur uitkom ben ik heeeeel tevreden. Al ben ik oom al blij als ik finish.

Triathletes don't get older. They just change their age group.

13 Laatst bewerkt door Louise (02-09-19 10:13:58)

Re: Almere 2019

MontanaMan schreef:

Louise fietst de afstand van de hele in een relay team,

Klopt, startnummer 1828. Ik hoop het binnen de 6 uur te doen. Ik heb prima kunnen trainen en er alles aan gedaan, alleen heb ik dat niet helemaal in eigen hand vanwege de wind. Ik zit al weerberichten te kijken, maar dat is te vroeg natuurlijk nog.

Ik heb het rondje laatst verkend, inderdaad pannekoekvlak, één klein stukje slecht wegdek maar verder uitstekend, en totaal niet technisch. Dus afhankelijk van de wind supersnel. Ik reed bij de verkenning bij een dikke windkracht 4 met twee vingers in mijn neus boven de 40 op de dijk tussen Almere en Lelystad, schuin achter, WZW, dat is heel gunstig want dat is het lange rechte eind. Maar tegen was wel fors, vooral het laatste stuk terug naar Almere op de dijk.

Onze zwemmer hoopt het in een dik uur te klaren en de loper (mijn man) in 3,5, dus we willen met z'n drietjes binnen de 11 uur finishen. Ik heb Almere nog nooit gedaan en ook geen trio (wel een duo), en ook nog nooit een losse tijdrit over 180 km gereden. Best wel spannend allemaal, maar het kriebelt wel al enorm!

Louise

14

Re: Almere 2019

Voor mij wordt het de eerste halve! Startnummer 2952, cat mannen 45-49. Gisteren mijn laatste duur koppeltraining afgewerkt. 106km in 3.30 uur op tt-fiets en daarna 10km gelopen in 55 minuten. Dat was wat fietsen betreft gemiddeld net iets onder mijn geschatte wedstrijdtempo. Lopen weet ik niet of ik veel harder zou kunnen.

Mijn geschatte tijden zijn dan:

zwemmen: 1,9 km in 0.38
transitie 1: 0.6
fietsen: 92,5km in 2.55
transitie 2: 0.5
lopen: 21,1km: 2.00

Totaal kom ik dan uit op 5.43 uur.

Zoals ik al schreef wordt het mijn eerste halve, dus kan zijn dat ik allerlei zaken onderschat. Ook de wind schijnt in Almere nogal van invloed te kunnen zijn. Kortom, ik staar me niet blind op mijn richttijden. Wil deze eerste keer gewoon netjes finishen en heerlijk genieten.

15

Re: Almere 2019

Startnummer 3041 op de 1/2
Na 2 jaar niet kunnen meedoen nu eindelijk weer starten in Almere.
Voorbereiding was verre van optimaal door voetblessure opgelopen in 2017.
Daardoor kan ik weinig kilometers maken en blijft het lopen ver onder de maat.
Ik dit jaar dus echt voor finishen en niet voor een tijd.

Parcours is mijn optiek ideaal (woon zelf in de polder), 80% van de route fiets ik wekelijks.
Heerlijk de stevige wind (3 a 4), mooiste zou zijn wind uit het zuiden, dan heb je het lange stuk op de Oostvaardersdijk de wind schuin mee. Wind schuin tegen dan terug op allemaal veel kortere stukken.
Er was ook een editie waar de wind juist pal tegen stond op de Oostvaardersdijk, dat is dan wel een mentaal spelletje, 25KM wind tegen met kracht 3..5 :-D
Lopen is mooi met 3 rondes van 7KM, vaak veel publiek langs de route, veel verzorging dus heerlijk om te doen.

16

Re: Almere 2019

Ik start idd ook, mijn startnummer staat nog niet op de site maar volgens de organisatie moet dat goedkomen.
Afgelopen weken redelijk kunnen trainen maar lopen viel telkens tegen (door de hitte?), ook bij zwemmen was ik wat snelheid kwijt geraakt tijdens de zomer.
Na HTC-tri afgelopen weekend heb ik er echter wel weer wat vertrouwen in dat Almere moet lukken. Het wordt mijn eerste halve dus geen idee wat ik er van moet verwachten. Zeker lopen heb ik geen idee wat dat wordt, in HTC liep ik echter 3.48 gem dus hopelijk moet 4.18 dan te doen zijn in een halve... belangrijkste lijkt me om op de fiets niet te forceren en ook relaxed proberen te zwemmen.
Mijn streeftijden zijn:
zwemmen 1.40/100 -> 32min
fietsen 40km/h -> 2u15
lopen 4.18/km -> 1u30

17

Re: Almere 2019

Dat zijn stevige tijden!
Het fietsen is 92.6KM, dus hou voor jezelf daar rekening met de voorspelling van je eindtijd.

18

Re: Almere 2019

Kempenaer schreef:

Ik start idd ook, mijn startnummer staat nog niet op de site maar volgens de organisatie moet dat goedkomen.
Afgelopen weken redelijk kunnen trainen maar lopen viel telkens tegen (door de hitte?), ook bij zwemmen was ik wat snelheid kwijt geraakt tijdens de zomer.
Na HTC-tri afgelopen weekend heb ik er echter wel weer wat vertrouwen in dat Almere moet lukken. Het wordt mijn eerste halve dus geen idee wat ik er van moet verwachten. Zeker lopen heb ik geen idee wat dat wordt, in HTC liep ik echter 3.48 gem dus hopelijk moet 4.18 dan te doen zijn in een halve... belangrijkste lijkt me om op de fiets niet te forceren en ook relaxed proberen te zwemmen.
Mijn streeftijden zijn:
zwemmen 1.40/100 -> 32min
fietsen 40km/h -> 2u15
lopen 4.18/km -> 1u30

Heel veel succes, als je dit soort tijden weet te realiseren in je eerste halve finish je rond de top10 denk ik.

19

Re: Almere 2019

Als ik de tijden van vorig jaar bekijk zal top 10 er niet inzitten hoor... sowieso waren er toen ook wel veel snelle lopers met looptijden onder 1.20 of kort daarbij, dat ga ik niet redden.
Er komt nog een 7 minuten bij voor t1+t2 en fietsen is dus ook wat langer (+4 min)

20

Re: Almere 2019

Zwemmen is volgens mij meestal ook langer dan 1900m, bij de meeste zie ik rond de 2050-2100m staan vorig jaar.

21

Re: Almere 2019

MontanaMan schreef:

Zwemmen is volgens mij meestal ook langer dan 1900m, bij de meeste zie ik rond de 2050-2100m staan vorig jaar.

Dat is het zo omdat je tegenwoordig bij de halve een rolling start hebt.
Dus je zwemmen begint al aan de kant en niet bij de zwemstartlijn van de hele, die idd een stuk uit de kant ligt...

22

Re: Almere 2019

MontanaMan schreef:

Marcel heeft zich kortgeleden afgemeld heb ik begrepen.

Dat heb je goed in de gaten gehouden ja! :-)

Ik wist dat het dit jaar lastig zou worden of ik genoeg kon trainen, mijn vrouw was zwanger van ons 2e zoontje en eind juli uitgerekend.

Op 26 juli is ze bevallen van Teun! :-) Bevalling is erg goed gegaan.

Alleen de laatste maanden van de zwangerschap wat minder met mijn vrouw zelf waardoor ik weinig aan trainen toe ben gekomen. Vol goede hoop dat ik rustig aan weer wat kon gaan trainen was het plan nog steeds om de halve in Almere te gaan doen, gewoon om er weer bij te zijn.

Maar de 4e nacht zijn we met spoed met Teun naar het ziekenhuis gemoeten met, wat later bleek, een virale hersenvliesontsteking waarbij het virus door zijn hele lichaam verspreid zat. Het kleine mannetje heeft 5 dagen kei hard gevochten in het ziekenhuis voor hij weer met ons mee naar huis toe mocht om daar verder beter te worden. Natuurlijk is er continue één van ons bij geweest, terwijl de ander probeerde om voor ons andere zoon, Jens (bijna 2), alles zo normaal mogelijk te laten verlopen.

Dat heeft er toch flink ingehakt bij ons beide en is logischerwijs wel ten koste gegaan van trainen. :-) Daarom heb ik de beslissing maar gemaakt om niet te starten. Al ben ik er van overtuigd dat ik de finish nog zou kunnen halen, ik kom er liever ook ongeblesseerd uit zodat ik het komende seizoen weer goed kan oppakken.

Het gaat nu weer super goed met Teun en hij houdt er hoogstwaarschijnlijk niks aan over. Dat is toch een stuk belangrijker dan trainen en triathlons..

Plan is nog wel voor ons om in Almere te zijn en jullie te supporten!

23

Re: Almere 2019

marcell schreef:

Het gaat nu weer super goed met Teun en hij houdt er hoogstwaarschijnlijk niks aan over. Dat is toch een stuk belangrijker dan trainen en triathlons..

Plan is nog wel voor ons om in Almere te zijn en jullie te supporten!

Gelukkig gaat het weer goed met hem dus, wat een gedoe moet dat geweest zijn!

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Almere 2019

Heftig Marcel, gelukkig gaat het goed nu.

Zoiets zet je weer even met beide benen op de grond en doet je beseffen dat er meer is dan trainen en sporten.

25

Re: Almere 2019

marcell schreef:
MontanaMan schreef:

Marcel heeft zich kortgeleden afgemeld heb ik begrepen.

Dat heb je goed in de gaten gehouden ja! :-)

Ik wist dat het dit jaar lastig zou worden of ik genoeg kon trainen, mijn vrouw was zwanger van ons 2e zoontje en eind juli uitgerekend.

Op 26 juli is ze bevallen van Teun! :-) Bevalling is erg goed gegaan.

Alleen de laatste maanden van de zwangerschap wat minder met mijn vrouw zelf waardoor ik weinig aan trainen toe ben gekomen. Vol goede hoop dat ik rustig aan weer wat kon gaan trainen was het plan nog steeds om de halve in Almere te gaan doen, gewoon om er weer bij te zijn.

Maar de 4e nacht zijn we met spoed met Teun naar het ziekenhuis gemoeten met, wat later bleek, een virale hersenvliesontsteking waarbij het virus door zijn hele lichaam verspreid zat. Het kleine mannetje heeft 5 dagen kei hard gevochten in het ziekenhuis voor hij weer met ons mee naar huis toe mocht om daar verder beter te worden. Natuurlijk is er continue één van ons bij geweest, terwijl de ander probeerde om voor ons andere zoon, Jens (bijna 2), alles zo normaal mogelijk te laten verlopen.

Dat heeft er toch flink ingehakt bij ons beide en is logischerwijs wel ten koste gegaan van trainen. :-) Daarom heb ik de beslissing maar gemaakt om niet te starten. Al ben ik er van overtuigd dat ik de finish nog zou kunnen halen, ik kom er liever ook ongeblesseerd uit zodat ik het komende seizoen weer goed kan oppakken.

Het gaat nu weer super goed met Teun en hij houdt er hoogstwaarschijnlijk niks aan over. Dat is toch een stuk belangrijker dan trainen en triathlons..

Plan is nog wel voor ons om in Almere te zijn en jullie te supporten!


Wat een heftige tijd heb je dan achter de rug! Fijn dat het goed gaat met Teun, inderdaad het belangrijkste!