1

Onderwerp: Bosbaantriathlon 2019

Goedemorgen!

Ik doe aankomende zaterdag mee aan de Bosbaantriathlon en de weergoden lijken ons niet gezind.

Nu zit ik met een dilemma, tijdritfiets of de normale racefiets?

Voordelen tijdritfiets:

- Sneller;
- Ik kom veel frisser van de fiets voor het lopen.

Voordelen normale racefiets:

- Alu remmen ipv carbon;
- Ik ben een betere coureur op de normale racefiets;
- Vaak in de regen gefietst, in tegenstelling tot de tijdrijder, waarmee ik nog nooit in de regen heb gefietst.

2

Re: Bosbaantriathlon 2019

Ik hoop toch stiekem dat het weer nog beter wordt... Ik ga wel op mijn tijdritfiets, lange rechte stukken langs de bosbaan, dus automatisch winst.

3

Re: Bosbaantriathlon 2019

Macer schreef:

Ik ga wel op mijn tijdritfiets, lange rechte stukken langs de bosbaan, dus automatisch winst.

Ja, het is echt een parcours voor de TT-fiets. ik heb 'm in 2017 in de nattigheid gedaan, afgezien van wat blaadjes op de weg in de bochten aan de 'achterkant' was dat geen enkel probleem. Dus ik zou het ook wel weten.

Oefenen met de TT-fiets in de regen kan de komende dagen nog!

Louise

4

Re: Bosbaantriathlon 2019

Fietskeuze zal je zelf moeten maken. Het parcours is eigenlijk min of meer een groot rechthoek dus lange rechte stukken met een paar haakse bochten. Wel oppassen bij dat bruggetje, helemaal met nattigheid.

5

Re: Bosbaantriathlon 2019

Ik doe zaterdag ook mee! Om 13.00 in m'n Decathlon pakje big_smile

Wat kan je vertellen over het bruggetje? Is die glad?

6

Re: Bosbaantriathlon 2019

Het is een knikbrugfetje, met te hoge snelheid kom je met 2 wielen los... dus je moet er rustig overheen.
Dit wordt overigens nadrukkelijk besproken in de briefing hoor.

Veel plezier en succes voor diegenen die gaan, het is best een leuk wedstrijdje, met een chaotische wisselzone (omdat veel verschillende series er tegelijk zijn en allemaal wat anders doen...goed opletten dus!)

7

Re: Bosbaantriathlon 2019

Hedcandy schreef:

Het is een knikbruggetje, met te hoge snelheid kom je met 2 wielen los... dus je moet er rustig overheen.
Dit wordt overigens nadrukkelijk besproken in de briefing hoor.

Veel plezier en succes voor diegenen die gaan, het is best een leuk wedstrijdje, met een chaotische wisselzone (omdat veel verschillende series er tegelijk zijn en allemaal wat anders doen...goed opletten dus!)

8

Re: Bosbaantriathlon 2019

Verstandig om inderdaad niet te hard de lucht in te vliegen dus. Haha.

9

Re: Bosbaantriathlon 2019

Deze is twee keer per jaar, de eerste is mei. Die heb ik gedaan. Duidelijke briefing. Zwemmen is starten in het water. Een grote rechthoek en dan het water uit loop je meteen de wisselzone in. Ik kwam op het bruggetje elke ronde met mn achterwiel los op de TT fiets. Je kan er best vlot overheen, maar wel even goed opletten en je stuur goed vasthouden. Succes en veel plezier!

10

Re: Bosbaantriathlon 2019

zico schreef:

Goedemorgen!

Ik doe aankomende zaterdag mee aan de Bosbaantriathlon en de weergoden lijken ons niet gezind.

Nu zit ik met een dilemma, tijdritfiets of de normale racefiets?

Voordelen tijdritfiets:

- Sneller;
- Ik kom veel frisser van de fiets voor het lopen.

Voordelen normale racefiets:

- Alu remmen ipv carbon;
- Ik ben een betere coureur op de normale racefiets;
- Vaak in de regen gefietst, in tegenstelling tot de tijdrijder, waarmee ik nog nooit in de regen heb gefietst.

Ik zou gezien het parcours altijd de triathlonfiets pakken. Evt. kun je wel overwegen om je andere wielen te gebruiken (ivm alu remrand).

11

Re: Bosbaantriathlon 2019

Remco schreef:

Deze is twee keer per jaar, de eerste is mei. Die heb ik gedaan. Duidelijke briefing. Zwemmen is starten in het water. Een grote rechthoek en dan het water uit loop je meteen de wisselzone in. Ik kwam op het bruggetje elke ronde met mn achterwiel los op de TT fiets. Je kan er best vlot overheen, maar wel even goed opletten en je stuur goed vasthouden. Succes en veel plezier!

Als je wielen loskomen ga je dan toch eigenlijk niet te hard? Is volgens mij tijdens de wedstrijd ooit iemand verongelukt en dat terwijl het zijn vaste trainingsrondje was.

12

Re: Bosbaantriathlon 2019

Succes! lijkt me een leuke. smile

13

Re: Bosbaantriathlon 2019

Buus schreef:

Is volgens mij tijdens de wedstrijd ooit iemand verongelukt en dat terwijl het zijn vaste trainingsrondje was.

Volgens mij heeft die persoon het overleefd, maar wel een zwaar ongeluk, ja. Sindsdien wordt er goed gewaarschuwd, ook door signalering bij het bruggetje. Met een beetje voorzichtigheid is er niks aan de hand.

Veel plezier en succes! Ik heb 'm twee jaar geleden gedaan, op vrijdag had je toen nog een paar startseries ook, en kort na mijn finish werd-ie afgeblazen omdat het gigantisch ging hozen en onweren, dat was nog heel wat. Maar ik vond 'm ook erg leuk.

Louise

14

Re: Bosbaantriathlon 2019

Buus schreef:

Als je wielen loskomen ga je dan toch eigenlijk niet te hard? Is volgens mij tijdens de wedstrijd ooit iemand verongelukt en dat terwijl het zijn vaste trainingsrondje was.

Het fietsen is niet zonder gevaar, er gebeuren wel eens ongelukken. (Laatste die ik zag gebeuren reed gewoon rechtdoor in een bocht. Vermoeidheid waarschijnlijk. Ik reed al een tijdje 30-40m achter hem dus weet dat hij een dikke 40 per uur reed.) Viel uiteindelijk ook mee kwa schade, maar het geeft je te denken. Goed je kop erbij houden en zelf je eigen inschatting maken wat wel kan en wat niet kan. Wieltje los of wieltje niet los... Zolang jij maar zelf de controle houdt.

Oh en in het najaar en winter regelmatig met een MTB de bossen en heuvels in kan ik iedereen aanraden, want behalve een pittige intervaltraining leer je er ook van sturen en je fiets onder controle te houden.

Succes en houd jezelf heel ! smile

15

Re: Bosbaantriathlon 2019

Ik ga zaterdag ook meedoen.

Heb deze nog nooit meegedaan dus ik ben erg benieuwd, het ziet er snel uit.

Het weer gaat wel tegenvallen vrees ik, toch maar een fietsjasje bij de fiets neerleggen.

16

Re: Bosbaantriathlon 2019

Voor wie het leuk vindt, mijn verhaal van 2017: http://www.delftweg9.nl/triathlon/triat … amsterdam/ Daaruit nog een tip: zorg dat je je rondjes goed telt. Ging bij meerdere deelnemers fout toen.

Louise

17

Re: Bosbaantriathlon 2019

Dat is iets wat ik ook wel vaker mis heb zien gaan bij triathlons, rondjes of baantjes tellen. Liep ooit achter een vrouw. Er werd bijgehouden of links (nog een ronde) of rechts (naar de finish) moest, hoefde maar 2 rondes, dus op zich niet heel moeilijk om te tellen. De official bij de splitsing schreeuwde naar de vrouw dat ze naar links moest, meerder keren, maar ze ging rechts, pas na 50m had ze door dat ze nog een rondje moest. Ze kwam vlak na me over de finish en stond zich te beklagen dat ze de verkeerde kant op werd gestuurd! Veel mensen die met een wedstrijd bezig zijn, hebben geen idee wat er om hen heen gebeurd, en zijn ook echt alleen maar met de 10m voor zich bezig.

18

Re: Bosbaantriathlon 2019

Haha, ja, in volle wedstrijdfocus is tot 4 of zelfs tot 2 tellen lastig!

Louise

19

Re: Bosbaantriathlon 2019

Louise schreef:

Haha, ja, in volle wedstrijdfocus is tot 4 of zelfs tot 2 tellen lastig!

Louise

Klopt, aan het einde van mijn marathons lukt het mij met moeite basale gegevens op te hoesten. Laat staan rekensommetjes te maken. Niet omdat ik moe ben maar vanwege de -ines (endorfine, adreline etc.)

Je moet sneller dan de klos zijn.

20

Re: Bosbaantriathlon 2019

Dank voor alle reacties. Ik denk dat ik inderdaad het gewoon met de tijdrijder ga proberen.

Hierbij dan mij voorspelling voor morgen:

Zwemmen: 13 minuten
T1:              2.30
Fietsen:       32.45
T2:              1.15
Hardlopen:  20 minuten

Totaaltijd:  1 uur 9 minuten en 30 seconden.

Doel dus om voor het eerst ooit onder de 1.10 te finishen op de sprint afstand.

21

Re: Bosbaantriathlon 2019

Succes!

22

Re: Bosbaantriathlon 2019

Succes morgen! Het weer lijkt wel bar en boos te worden, alhoewel sommige voorspellers nog wel een kort zonnetje of een droog uurtje voorspellen....

Ik draai een paar honderd meter verderop in het Amsterdamse Bos mijn rondjes tijdens de 6 uursloop. Wellicht heb ik nog wat zicht op het fietsparcours, dat zou leuk zijn smile

23 Laatst bewerkt door Tri-John (28-09-19 07:08:14)

Re: Bosbaantriathlon 2019

Het schijnt tot 12.00 uur droog te blijven, wel veel wind.

Ik start in de eerste serie om 10 uur, hopen dat het droog blijft.

24

Re: Bosbaantriathlon 2019

Zwemmen: 17 minuten
T1: 3,5 minuut
Fietsen: 45 minuten
T2: 1 minuut
Lopen: <30 minuten

~1:32 zou mooi zijn. Gewoon finishen natuurlijk ook. Liefst wil ik onder de dertig lopen want daar heb ik op geoefend. Ook wil ik sneller zwemmen dan 17 want ik kan de afstand crawlen en heb vandaag ook een wetsuit aan. Fietsen is mij om het even welke tijd om eerlijk te zijn, dat is minder de focus geweest op snelheid en meer op uithoudingsvermogen.

25 Laatst bewerkt door esrem (28-09-19 21:35:57)

Re: Bosbaantriathlon 2019

Resultaten tijd!

Zwemmen: 00:15:47
T1: 00:04:19
Fietsen: 00:44:14
T2: 2:00
Lopen: 00:26:33

Story time!

Het zwemmen heb ik helemaal, nuja, bijna helemaal crawl gedaan. Soms in schoolslag vloeken om mijn steeds vollopende bril leeg te gooien. Wel blij met mijn tijd.

Fietsen begon met harde druppels en flinke tegenwind! Op het eerste rondje toch een lekkere snelheid waarna in de eerste bocht mijn voorligger begon te slingeren en tegen een pylon aanreed. Deze draaide op zijn beurt in mijn pad waarna ik vloekend gelukkig niet viel of in de hooibalen kwam. Rondje drie was met hele harde woei en ik verwenste het weer taal dat ik hier niet zal herhalen. Het was behoorlijk kleurrijk.

Rennen begon meh. Mijn aanmoedigers vroegen of het ging en het enige wat ik kon was rennen, nee schudden en sort of lachen. In rondje twee ging ik door het diepste dal.. ik was er helemaal klaar mee en ging na de triathlon al m'n zooi op marktplaats zetten want waar was ik mee bezig. Daarna zag ik m'n splits en dacht ik: nog maar zo lang. Wat loop ik te zeiken, ben al zo lang bezig.

In de laatste ronde kwam ik halverwege een awesome dude tegen. Na een boks bedacht ik me dat hij iets sneller rende. Dus eigenlijk kwam hij mij tegen, haha, hij zei dat hij in z'n laatste rondje zat... Dus ik dacht: ik wil eerder finishen, en toen heb ik de laatste vijfhonderd meter gesprint. Met als PR mijn snelste 5k ooit.

Daarna ff uit eten, lekkere tenderloin steak. Yummy. Daarna thuis alle natte zooi uitgehangen, wetsuit uitgespoeld. Nu alle data van m'n Forerunner analyseren. Yay speelgoed.

Volgende week Nijmegen!!!

Edit: picture