26

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

mcguyver schreef:

Maar hoe weeg je dat dan? Bijv: als 80% van de virologen (is dat een beschermde titel?) dezelfde uitspraak doet dan is het waar? Ik zeg dit omdat ik uitsluitend koers bepaal op wat de overheid zegt.

Onze overheid heeft het ook al zo gezegd, op 6 mei: vanaf september - alleen als alles voor die tijd goed gaat - starten met sportwedstrijden zonder publiek; massale evenementen pas bij vaccin. Dus daarom denk ik: vanaf september misschien weer kleine, lokale dingen, dat zou mooi zijn. Het is wat Ronnyke zegt: met honderden mensen van overal vandaan door elkaar heen sporten is een te groot besmettingsrisico voor iets wat relatief onbelangrijk is.

Mede omdat ik het overheidsbeleid nu warrig vind, probeer ik nu goed geïnformeerd te zijn, langs diverse kanalen (o.a. goede krant, deskundigen op Twitter, buitenlandse media). Ik ben kritisch, maar ik vertrouw wel op de wetenschap. Deskundigen zijn het over lang niet alles eens en er is sowieso nog een heleboel onbekend over het virus en dus onzeker, maar volgens mij zijn ze het er wél over eens dat we voorlopig nog niet van het virus zijn.
Je mag jezelf niet zomaar hoogleraar virologie van universiteit X of academisch ziekenhuis Y of instantie Z noemen trouwens, dat kan echt niet.

Het is maar net hoe je in elkaar zit ook: ik kan goed leven met het vooruitzicht dat er lang geen wedstrijden zullen zijn. Als er in september dan iets wél doorgaat, ben ik blij. Maar wel zonder mondkapje of stortvloed aan idiote regeltjes, anders hoeft het voor mij niet. Ik vind zelf triathlonnen ook niet zo belangrijk dan. Ik zou graag eerst ook weer normaal m'n werk willen kunnen doen en dus ook weer wat meer verdienen. Bijvoorbeeld.

chrisbakker schreef:

Mijn grootste wens is gewoon iemand een hand kunnen geven. Of dit nu aan de start van een wedstrijd is, of op café is mij eender.

Haha, ja!

Louise

27 Laatst bewerkt door MontanaMan (19-05-20 15:18:02)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

mcguyver schreef:
Louise schreef:

Ik deel trouwens Ronnyke's 'pessimisme', op basis van wat ik virologen hoor zeggen in de media.

Louise

Maar hoe weeg je dat dan? Bijv: als 80% van de virologen (is dat een beschermde titel?) dezelfde uitspraak doet dan is het waar?

Zo werkt het niet, het is waar of het is niet waar. Maar zo gaat men er vaak wel mee om, wat men het meeste genoemd ziet, neemt men aan voor waar. Daarom is fake news ook zo gevaarlijk, het wordt vaak meer gepushed door trollen legers en dus meer gedeeld en men ziet het vaker, dus neemt aan dat het waar is. Vaak worden hier ook 'pseudo' experts bij betrokken.

Eigenlijk is het vrij duidelijk: Het virus zal blijven rondwaren en grote impact hebben op de samenleving tot het er een effectieve en duurzame manier is om het te onderdrukken. Er is eigenlijk maar een manier om dat te bereiken: Groepsimmuniteit. Dan zal een eventuele uitbraak niet groot kunnen worden omdat een groot deel van de mensen immuun is en niet ziek wordt en het virus niet door kan geven. Alle andere manier om het virus te onderdrukken hebben grote invloed op de samenleving: social distancing, geen samenscholingen, etc.
Er kan ook gefocused worden op het genezen van de ziekte, maar dat houdt in dat mensen ziek worden, en er dus nog steeds een grote impact is op de samenleving. Natuurlijk moet er zeker wel gezocht worden om mensen sneller en met minder schade te genezen.
Groepsimmuniteit kan op 2 manieren bereikt worden, maar met de geschatte besmettelijkheid van dit virus moet het inhouden dat 60-70% van de mensen immuun moet zijn. Dit kan op een natuurlijke manier, door een groot deel van de samenleving bloot te stellen aan het virus waardoor ze op een natuurlijke manier immuniteit opbouwen. Er komen meer en meer studies uit die onderzoeken hoeveel mensen antistoffen hebben, maar het lijkt erop dat zelfs in landen met grote uitbraken, het aantal mensen met immuniteit vrij laag is. En op een natuurlijke manier groepsimmuniteit opbouwen levert veel doden op. De andere optie is een goed werkend vaccine. Normaliter duurt het jaren om een goed werkend veilig vaccine te ontwikkelen, maar er zijn nu meer dan 100 vaccines in ontwikkeling. Dat geeft wel aan denk ik hoe 'goed' die aanpak zou kunnen werken (en hoeveel er aan verdient kan worden).
Als alles goed gaat zou er voor het einde van het jaar een werkend vaccine kunnen zijn wat voldoende getest is om toe te kunnen dienen. Maar dan kan het nog wel een jaar duren voordat groepsimmuniteit bereikt wordt. Wie zou het vaccine het eerst moeten krijgen? De overheid van de UK lijkt 30 miljoen vaccinaties te claimen van het Oxford vaccine. Maar wie krijgen die binnen de UK? En wie krijgt het vaccine daarna?

Ook moeten nog een aantal belangrijke vraagstukken beantwoord worden, zelfs ervanuitgaande dat het vaccine zorgt voor het opbouwen van antistoffen, en dat die antistoffen ook daadwerkelijk een effectieve bescherming vormen. Bij 6 makaken bleek dat het geval, maar dat wilt nog niet zeggen dat dat ook zo is bij mensen. En vaak is natuurlijke immuniteit tegen corona virussen van redelijke korte duur. Hoe zit dat met dit virus, en hoe zit dat met het vaccine. Moet er misschien elke 6 of 12 maanden gevaccineerd worden of maar een keer?

Al met al is op zich duidelijk wat bereikt moet worden (groepsimmuniteit), en hoe dat bereikt kan worden. Als alles goed gaat en meezit is er mogelijk voor het einde van het jaar een vaccine, maar dan kan het nog wel ruim een jaar duren voordat groepsimmuniteit bereikt is en alles weer 'normaal' wordt. Maar er zijn nog vele drempels om te overwinnen en elke drempel kan voor vertraging zorgen.

Concerten, publiek bij professionele sporten, festivals, grote sportwedstrijden...het kan zo maar dat dat ook volgend jaar nog niet kan. Een ultraloop over 100km met 100 deelnemers is mogelijk een ander verhaal natuurlijk. Tijdrit wedstrijden lijkt me ook anders, en mogelijk kunnen kleine loopjes ook in zo'n format gegoten worden.

Hier een site die modelleert wat de impact is van physical distancing, face masks, vaccinatie, isoleren en contact tracing en nog meer. En het werkt interactief, dus je kun scenarios zelf ook aanpassen en eea wordt duidelijk uitgelegd:
https://ncase.me/covid-19/

28

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ook voor mij zijn alle triathlons inmiddels geannuleerd.
Maar met doortrainen heb ik tot nu toe geen enkele moeite gehad (behalve zwemmen uiteraard, gisteren weer begonnen)
Door het wegvallen van de zwemtrainingen heb ik meer gefietst dan ik in lange tijd heb gedaan en daarmee een 10-15% hogere ftp verkregen. Ook meer gelopen en dat lijkt ook zijn vruchten af te werpen.
Voor de wedstrijdprikkel rijd ik momenteel 1 of 2 koersen per week op Zwift ... nooit gedacht dat dat zo verslavend zou kunnen zijn :-) Verder ben ik ook de clubtrainingen van mijn oude wielerclub weer incidenteel mee aan het pakken, dat kwam er vorige seizoenen ook niet van ivm planning van alle sporten.
Vanaf nu ga ik wel weer het zwemmen oppakken maar waarschijnlijk 1-2x / week ipv 3x zoals voorheen aangezien dat voor dit jaar niet meer zoveel toevoegt.
Nu maar besloten om van het nk duathlon mijn hoofddoel te maken voor dit jaar (17 okt, hopelijk kan dat doorgaan ....)

29

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Wat nu wel een beetje hoopvol is voor ons type evenementen, zijn de vele berichten van de laatste dagen dat het erop lijkt dat het besmettingsrisico buiten heel klein is. Ik hoop dat ze dat soort dingen goed gaan uitzoeken, dus hoe het zit met de risico's, dat zou mogelijk onze vrijheid in het algemeen ten goede komen.

Louise

30

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

De maatregels beginnen nu wel in sneltempo te versoepelen dus ik begin toch al wat optimistischer te worden ivb met IM Barcelona, ben nog steeds rond de 15u pw aan het trainen dus....

31

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

ronnyke schreef:

De maatregels beginnen nu wel in sneltempo te versoepelen dus ik begin toch al wat optimistischer te worden ivb met IM Barcelona, ben nog steeds rond de 15u pw aan het trainen dus....

zou mooi zijn, maar zie toch wat uitdagingen:
- het start vak? meestal sta je daar wel even en vaak is er niet heel veel ruimte
- parc ferme? fietsen staan meestal "iets" dichter op elkaar als 1m5
- bag area's?
- wissel tenten?
- inschrijving en checkpoints?
- briefings?
- event area?
- publiek?

Wat ik nu in de media lees is dat er buiten een lager risico is vanwege wind etc. Klinkt niet onlogisch, alhoewel er eerder juist werd gewaarschuwd om juist niet in iemands wiel te rijden of zelfs achter te lopen? Nou ja, laten we dat dan voortschrijdend inzicht noemen.

Vluchtig contact zou moeten kunnen ... maar de meeste (grote) wedstrijden die ik heb gedaan lijken toch heel vaak op één grote mierenhoop, zeker tijdens de checkins en de prestart. Normaliter is er al te weinig ruimte of teveel mensen. Ik vraag me werkelijk af of een startvak of een wisseltent onder vluchtig contact kan vallen.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil ook dolgraag weer een race op mijn kalender hebben staan! Deze post is ook vnl bedoeld om mijn eigen gedachten hierover te ordenen, zodat ik als dat potentieel gebeurd daar een besluit over kan nemen;-)

Grtz
D.

32

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Artikel over dat mondkapjes voor sporten (nog?) niet dé oplossing zijn: https://www.trouw.nl/sport/mondkapjes-i … ~baf42e95/

33

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Duiksmurf ik deel je mening volledig, en heb ook die gedachtegang maar vroeg of laat zal er toch terug iets moeten beginnen dus tja... Ben benieuwd alvast wat de nabije toekomst gaat brengen op sportief vlak.

34

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik heb me hier ingeschreven voor een halve triathlon van redelijk formaat (~800 deelnemers), die ook hard aan het nadenken zijn hoe ze het eventueel door zouden kunnen laten gaan. Dingen die ze in hun mails genoemd hebben:
-Rolling start met meerdere startpunten, eventueel verspreid over 2 dagen
-Genoeg afstand in parc ferme, dus een groter parc ferme, maar met rolling starts kan dat weer gereduceerd worden.
-Briefing op youtube
-Je ontvangt alle spullen (je racebag) via de mail
-Chip wordt op je plek in parc ferme gehangen
-Fiets wordt in parc ferme gechecked
-Finish and Go (niet blijven hangen dus)
-Langere aid stations met je eigen flessen (lijkt me nog wel lastig)
-Zij die niet mee willen doen tijdens de race dag kunnen de race op een andere dag, of elders volbrengen en krijgen hun medaille dan thuisgestuurd

Ze hebben niet echt een event area, dus dat scheelt.

35

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Is het dan leuk, denk je? Ik denk bij veel dingen die op zich weer mogen maar nog met allerlei beperkingen en voorwaarden en regeltjes: nou, laat dan maar. Maar ik heb ook al wel ervaren dat het in de praktijk mee kan vallen, dus dat het vooraf vervelender klinkt dan het is.

Nouja, het gaat er ook nog allemaal van afhangen hoe het zich gaat ontwikkelen met het virus. Met de verspreiding, maar ook met wat ze ontdekken over welke risico's nou echt cruciaal zijn.

Louise

36

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Zou voor mij geen optie zijn hoor.
Leuke van een wedstrijd voor mij is ook alles erom heen. Anders is de lol er wel van af.

37

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ik denk dan: beter iets dan niets. Maar nou ben ik al snel tevreden dus dat scheelt.

Je moet sneller dan de klos zijn.

38

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ben zowiezo blij als er een evenement is waar ik aan kan deelnemen, het is toch anders dan trainen.
Heel het jaar is het lekker sporten, en dan samen met anderen deelnemen aan een event is al een prijs op zich. Louter als je mede sporters bezig ziet voor of achter je of een babbel kan slaan. (op afstand deze keer...)

39

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Bij een normale wedstrijd zou ik niet zo zitten met allemaal regeltjes, maar bij mijn eerste Ironman waar ik heel veel geld voor betaald heb wil ik toch wel het hele pakket en niet allerlei beperkingen, dan ga ik wel naar 2021.

40 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (28-05-20 15:54:29)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Moet zeggen dat ik bij m'n eerste full distance ook niet ben blijven hangen na de finish. Als ik lekker de ruimte krijg om weg te gaan, vind ik dat eigenlijk wel een voordeel big_smile
Ook zo'n belachelijk drukke expo, die je helemaal over moet om je startnummer te halen, kan me gestolen worden.

Publiek langs het parcours is echter wel leuk!

41

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Toch goed nieuws gezien, de triatlon van Wuustwezel en de 111 van Jabeke hebben bevestiging gekregen dat ze mogen doorgaan dus blijkbaar is alles nog niet verloren. 111 van Deinze maakt dus ook nog kans dus ik zal mischien toch nog aan een evenement mogen deelnemen. Hopelijk IM Barcelona ook en dan is mijn seizoen toch nog geslaagd mocht ik daar een goede prestatie neerzetten.

42

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Da's goed nieuws!

43

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

ronnyke schreef:

Toch goed nieuws gezien, de triatlon van Wuustwezel en de 111 van Jabeke hebben bevestiging gekregen dat ze mogen doorgaan

Waar heb je dat gezien?

Op de website van Jabbeke staat dat nog niet. Is anders wel een serieuze optie! En ook over 8 weken al smile

44

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Gelezen op FB Wuustwezel had de primeur en iemand van de organisatie van Jabeke zei dat ook zij groen licht gekregen hadden.

45 Laatst bewerkt door LindaRotterdam (08-06-20 20:15:50)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Thanks. Gerardmer gaat ook door, las ik net op FB. Er lijkt internationaal allemaal weer wat meer te kunnen.

Goede hoop voor Barcelona dus. Begin juli vol in training!


Jabbeke lijkt me een heel vervelend fietsparcours als ik het zo zie. Zit er dus aan te denken om in te schrijven voor Deinze (ook 111), maar daar zie ik niet dezelfde garanties. Weet iemand daar meer over?

46

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Jabeke word ook wel de triatlon van 111 redenen om hem niet te doen genoemd. Moet een heel irritant fietsparcours zijn. Deinze is van Sportsevents dus die doen meestal niet aan geld terug deals. Maar daar sta ik al sinds vorig jaar voor ingeschreven dus tja.. Barcelona idd goede hoop al weet ik niet hoe ze in Spanje met sportwedstrijden gaat omgaan; IM Vitoria-Gasteiz is wel al geannuleerd intussen.

47

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Ben toch benieuwd, wat is er irritant aan het fietsparcours van Jabeke?

Het wegdek?
De omgeving waardoor je fietst?
Veel draaien en keren?

48

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Races tot dusver zijn verplaatst naar september, en eentje op 2 augustus, de Cotswold Classic. De organisator stuurt normaal al lange mails, en nu ook weer. Het lijkt erop dat de race mogelijk door kan gaan aangezien events vanaf phase 3 in de lockdown exit, die vanaf 4 juli mogelijk ingaat, mogelijk zijn.
Ze willen wel zeker zijn dat ze het ook veilig kunnen organiseren.
Normaal doen er ongeveer 1100 mee schijnbaar (ik dacht 800). Maar ivm cancellations en refunds voor healthcare workers, en mensen die de inschrijving doorgeschoven hebben naar 2021 zijn er nog 600 inschrijvingen, dus ze verwachten mogelijk minder dan 500 racers.
Een aantal regels:
-Vanuit de BTF: het mag geen race zijn, maar het wordt een non-competitive time trial waarbij de uitslagen op alfabet gepubliceerd worden. Maar dit wordt wel op een manier gedaan dat je het zelf kunt ordenen op tijd. Lekker Engels. Maar je kunt je dus ook nergens voor kwalificeren, geen idee of dat het geval was trouwens.
-Geen race pack pickup, ze mailen alles, briefing is op youtube en swim cap en chip zullen bij je wisselplek liggen.
-Rolling swim starts met 1 persoon per 10 seconde.
-Sowieso 50% meer ruimte in de wisselzone, maar met maar de helft van de racers moet dat geen probleem zijn.
-Omdat velen lang niet gezwommen hebben, en voor velen dit het lastigste onderdeel is bieden ze 3 opties: 1.9km zwemmen, 400m zwemmen, niet zwemmen. Uitslagen worden apart gebracht en iedereen krijgt een medaille.
-Als het niet heel warm is (<25C) dan moet iedereen op de fiets zelfvoorzienend zijn (BTF guideline). Als het wel heel warm is dan maken ze een soort-van-aidstation waar je moet stoppen, afstappen en zelf je fles vullen.
-Overal zal 70% handgel zijn, ze zijn bezig 350L te bestellen. Please don't drink it!
-Tijdens het lopen zullen er alleen water en gels zijn bij de aid station. Aid stations zullen 2 lanen hebben. Water en gels worden in 1 laan klaargezet en die gebruik je. Raakt die leeg dan wordt je naar de andere geleidt en maken marshalls de eerste laan weer schoon en zetten water klaar en leggen gels klaar.
-Je krijgt je medaille en drankje bij de finish, maar geen massages.
-Mogelijk kunnen geen toeschouwers worden toegelaten bij de start en finish (maar ze zoeken nog marshalls, en die mogen wel bij de finish staan, dus dat zou ook nog een optie zijn als mijn vriendin mee wilt).
-Relay teams moeten chip afdoen en vastmaken aan een hek, en 2m wegstappen, waarna de volgende de chip aan de andere kant van het hek losmaakt. Ze mogen samen de finish over, maar niet bij elkaar blijven na de finish, tenzij ze uit hetzelfde huishouden komen.

Op dit moment hebben ze rond 140% entree fees uitgegeven, dus maken ze verlies. Ze willen wel nog steeds NHS workers refunds geven, en ook andere keyworkers die door de situatie niet genoeg hebben kunnen trainen, ziek zijn etc, kunnen bellen om een plan te maken (uitstel, refund).

Er is ook nog de optie om een virtual race te doen. Doe de afstanden op je eigen tijden, op je eigen parkoers en over zoveel dagen als je wilt. Stuur je resultaten in en ze sturen je medaille op . Je krijgt dan een £80 kortingscode voor 2021 of 2022. Dit om te voorkomen dat mensen sowieso doorschuiven.

Ik denk dat ik toch maar een paar keer ga zwemmen komende maanden, en ook weer wat meer ga fietsen.

49

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

Hedcandy schreef:

Ben toch benieuwd, wat is er irritant aan het fietsparcours van Jabeke?

Het wegdek?
De omgeving waardoor je fietst?
Veel draaien en keren?

111 bochten naar het schijnt :-) weet het niet heb hem zelf nog niet gedaan en ga hem nooit doen ook niet waarschijnlijk. Heb dit jaar Deinze gepland om mijn coach te plezieren maar denk vanaf 2021 enkel nog 1 of 2 FD triatlons te doen per jaar en daarmee is de kous af. Ik ben ondertussen bijna 47 jaar en al dat wedstrijd gedoe is niet meer voor mij besteed.

50 Laatst bewerkt door Ruben89 (13-06-20 18:36:18)

Re: Einde seizoen 2020 wie doet wat?

ronnyke schreef:
Hedcandy schreef:

Ben toch benieuwd, wat is er irritant aan het fietsparcours van Jabeke?

Het wegdek?
De omgeving waardoor je fietst?
Veel draaien en keren?

111 bochten naar het schijnt :-) weet het niet heb hem zelf nog niet gedaan en ga hem nooit doen ook niet waarschijnlijk. Heb dit jaar Deinze gepland om mijn coach te plezieren maar denk vanaf 2021 enkel nog 1 of 2 FD triatlons te doen per jaar en daarmee is de kous af. Ik ben ondertussen bijna 47 jaar en al dat wedstrijd gedoe is niet meer voor mij besteed.

Ik zie dat er ondertussen een nieuw parcours is aangekondigd.
Voornamelijk langs het kanaal en dus wat minder dan 111 bochten!

Er staat op de site wel dat gemeente Jabbeke pas op 22 juni beslist over al dan niet doorgaan.
Ik heb me voor de zekerheid wel al ingeschreven aangezien de plaatsjes wel beperkt zullen zijn.