1 Laatst bewerkt door Sirdonnay (29-03-21 20:06:55)

Onderwerp: Even voorstellen

Goedenavond allemaal!

Ik zal me ook even voorstellen. Ik kom uit utrecht en ik ben 29 jaar. Mijn sportverleden is dat ik eigenlijk de afgelopen jaren druk bezig geweest ben met kracht/gewichten. Dit wil ik zeker blijven doen, maar ik merkte eigenlijk dat ik geen uitdaging meer heb en toen ben ik mijzelf gaan verdiepen in een triathlon. Dit lijkt voor mij de ultieme test om echt fit te worden en daar kijk ik echt naar uit.

Ik hoopte eigenlijk via deze forum beetje de ins en outs te leren of wellicht zelfs een groep kan vinden om mee te trainen. Bij deze al de eerste vraag: Ik wilde eigenlijk aankomende zomer een halve triathlon doen, maar ivm corona kies ik toch voor 2022. Aangezien ik dan nog een jaar heb, is dit voldoende tijd voor een volledige triathlon of gewoon als eerste keer een 70.3 doen? (naast fulltime werken).

Groetjes!

2

Re: Even voorstellen

Welkom!

Waarom meteen een hele? Ik zou eerst kijken of je de sport wel echt leuk vindt, want om een hele goed af te leggen moet je veel trainen. Als je daar geen lol in hebt wordt het sowieso niks.

Sluit je je aan bij een vereniging? Ik kan het je aanraden, al is het maar omdat er mensen rondlopen die minstens net zo sportgek zijn.

Succes!

3

Re: Even voorstellen

Welkom!

De vraag is een beetje hoe je er tegenaan kijkt.

Wil je echt de sport gaan beoefenen voor onbepaalde tijd of is een hele triathlon een bucket list dingetje?

In het eerste geval zou ik het zoals Jurgen zei langzaam opbouwen. Beginnen met een paar kwartjes etc.

In het tweede geval kun je best gelijk een hele doen. We zien hier wel vaker nieuwe leden die er zo in zitten. Vaak zie je ze na een paar weken niet meer en geen idee of ze dan al weer gestopt zijn. Maar er zijn er ook die die hele dan ook doen en finishen. Dus het kan wel.

Ik zou je zelf overigens aanraden voor de eerste optie te gaan want triathlon is gewoon een ontzettend gave sport om langdurig te doen maar je moet wel rustig opbouwen anders raak je geblesseerd of overtraind.

Succes in ieder geval!

4

Re: Even voorstellen

Ook van mij welkom! De vraag die Gringo net hiervoor stelt lijkt me een heel belangrijke ja, en ik zou zelf ook altijd gaan voor de eerste optie. Ik heb 'in één keer naar de hele' mis zien gaan op overbelasting/overtraindheid/blessures maar ook simpelweg op 'niet leuk genoeg'. Het vraagt een enorme toewijding en er moeten veel andere dingen in je leven voor wijken.

Als het je gaat om fit worden, gaat het er vooral om dat je iets over heel lange tijd heel regelmatig kunt doen. Als je na een hele triathlon instort omdat je daarvoor te veel van jezelf gevraagd hebt, ben je je fitheid zo weer kwijt. Ik zou dus altijd goede dosering én heel veel plezier voorop zetten.

Er gaan hopelijk verderop in dit jaar nog wel dingen door, dus dan kun je misschien een 1/8e of kwart uitproberen? Ben je al met de drie sporten bezig?

Louise

5

Re: Even voorstellen

Welkom!

6

Re: Even voorstellen

Welkom Sirdonnay!

Als je iets wil en ervoor gaat met een goede planning, voeding, schema, mentale wilskracht en blessurevrij blijft gaat het vast lukken. Wellicht heb je de filmpjes van ome Wutru al gezien ter inspiratie en vermaak?

Veel plezier met trainen en je nieuwe uitdaging!

7

Re: Even voorstellen

Een hele triathlon is wel ongeveer het tegenovergestelde van kracht training, wat vaak explosief is, en, wanneer gericht op kracht, ook niet veel herhalingen vaak. Maar beiden kan wel een grote uitdaging zijn om een bepaald doel te bereiken. Het zwaarste van een hele triathlon is het langdurig, regelmatig en (behoorlijk) veel trainen, en dit moet je goed opbouwen, om blessures en overtraining te voorkomen. Alles bij elkaar is het een flinke puzzle en flinke uitdaging.

8 Laatst bewerkt door yoeri (30-03-21 21:31:00)

Re: Even voorstellen

Welkom!

Ik ben het eigenlijk wel eens met wat anderen hier schrijven. Het zal vast wel mogelijk zijn om een hele binnen een jaar te doen, maar je moet je ook afvragen ten koste van wat. Als je de sport leuk vindt dan is het denk ik beter om je lichaam fysiek voor te bereiden voor de zware inspanning - het is een proces.

Zelf beoefen ik de sport sinds 2015 en ik ben pas sinds vorig jaar serieus aan het trainen voor de hele. Er komt meer bij kijken dan 'even' de afstand volbrengen. Je moet ook denken aan voeding en de ervaring van de wissel. En wat de rest hier ook zegt: overbelasting is altijd een risico. Ik heb net een langdurige knieblessure achter de rug (zelfs bij jaren trainen kan dit), en geloof me, dat wil je echt voorkomen smile

Ik denk dat een halve in 2022 met weinig ervaring zeker ambitieus is, maar wel haalbaar. Het is denk ik wel leuker voor je om van tevoren wat sprintjes, kwartjes of OD's te pakken, om alvast te proeven aan de hele ervaring.

9

Re: Even voorstellen

Welkom op het forum !
Trainen voor een hele naast een fulltime baan is pittig .
Ik werk 36 uur , ben single .En als ik zie hoeveel tijd het trainen voor een
halve al kost .En dan zit ik nog in de base 3 .
Petje af voor diegene die dat naast een fulltime job doen .

10

Re: Even voorstellen

Inderdaad hartelijk welkom!

Ik sluit me aan bij wat al is gezegd, begin met de kortere afstanden en bouw dan rustig uit. Wat mij altijd tegenvalt is dat je naast het aantal trainingsuren ook de rompslomp erbij hebt zoals de reistijd naar zwembad/atletiekbaan/gym of whatever, het plannen van de trainingen en de extra was etc.
Klinkt neuzelig maar als ik dat ga meetellen is het vrij serieus. ´gelukkig´ ben je nog jong, maar besef wel dat trainen voor een halve al snel aantikt. Ik combineer het zelf met 3 opgroeiende kinderen en fulltime werk (betaald en vrijwillig) en maak dan heel wat minder uren dan bijv. Jeanette. Eigenlijk is het niet te doen :-)

11

Re: Even voorstellen

davidr schreef:

Welkom Sirdonnay!

Als je iets wil en ervoor gaat met een goede planning, voeding, schema, mentale wilskracht en blessurevrij blijft gaat het vast lukken. Wellicht heb je de filmpjes van ome Wutru al gezien ter inspiratie en vermaak?

Veel plezier met trainen en je nieuwe uitdaging!


Hoi,

Die heb ik inderdaad al gezien! Nick bare is er trouwens ook 1 smile

12

Re: Even voorstellen

@Jeanette schreef:

Welkom op het forum !
Trainen voor een hele naast een fulltime baan is pittig .
Ik werk 36 uur , ben single .En als ik zie hoeveel tijd het trainen voor een
halve al kost .En dan zit ik nog in de base 3 .
Petje af voor diegene die dat naast een fulltime job doen .

Bedankt voor je bericht! Het word een aardige uitdaging haha.

13 Laatst bewerkt door Sirdonnay (31-03-21 10:21:05)

Re: Even voorstellen

Jörgen schreef:

Welkom!

Waarom meteen een hele? Ik zou eerst kijken of je de sport wel echt leuk vindt, want om een hele goed af te leggen moet je veel trainen. Als je daar geen lol in hebt wordt het sowieso niks.

Sluit je je aan bij een vereniging? Ik kan het je aanraden, al is het maar omdat er mensen rondlopen die minstens net zo sportgek zijn.

Succes!

Ik denk wel dat ik bij een vereniging ga aansluiten. Het is leuk om omringd te zijn mensen met hetzelde doel smile Ik dacht aan gelijk een hele omdat ik dan de lat gelijk hoog wil leggen, maar besef me nu wel na alle berichten dat het handig is om eerst even te kijken bij een halve smile

14

Re: Even voorstellen

yoeri schreef:

Welkom!

Ik ben het eigenlijk wel eens met wat anderen hier schrijven. Het zal vast wel mogelijk zijn om een hele binnen een jaar te doen, maar je moet je ook afvragen ten koste van wat. Als je de sport leuk vindt dan is het denk ik beter om je lichaam fysiek voor te bereiden voor de zware inspanning - het is een proces.

Zelf beoefen ik de sport sinds 2015 en ik ben pas sinds vorig jaar serieus aan het trainen voor de hele. Er komt meer bij kijken dan 'even' de afstand volbrengen. Je moet ook denken aan voeding en de ervaring van de wissel. En wat de rest hier ook zegt: overbelasting is altijd een risico. Ik heb net een langdurige knieblessure achter de rug (zelfs bij jaren trainen kan dit), en geloof me, dat wil je echt voorkomen smile

Ik denk dat een halve in 2022 met weinig ervaring zeker ambitieus is, maar wel haalbaar. Het is denk ik wel leuker voor je om van tevoren wat sprintjes, kwartjes of OD's te pakken, om alvast te proeven aan de hele ervaring.


Bedankt voor je bericht! Door al de berichten en ook door even na te denken is een halve voor 2022 voldoende haha.

15

Re: Even voorstellen

Hedcandy schreef:

Welkom!

Dank!:)

16

Re: Even voorstellen

Louise schreef:

Ook van mij welkom! De vraag die Gringo net hiervoor stelt lijkt me een heel belangrijke ja, en ik zou zelf ook altijd gaan voor de eerste optie. Ik heb 'in één keer naar de hele' mis zien gaan op overbelasting/overtraindheid/blessures maar ook simpelweg op 'niet leuk genoeg'. Het vraagt een enorme toewijding en er moeten veel andere dingen in je leven voor wijken.

Als het je gaat om fit worden, gaat het er vooral om dat je iets over heel lange tijd heel regelmatig kunt doen. Als je na een hele triathlon instort omdat je daarvoor te veel van jezelf gevraagd hebt, ben je je fitheid zo weer kwijt. Ik zou dus altijd goede dosering én heel veel plezier voorop zetten.

Er gaan hopelijk verderop in dit jaar nog wel dingen door, dus dan kun je misschien een 1/8e of kwart uitproberen? Ben je al met de drie sporten bezig?

Louise

Bedankt voor je bericht Louise en de ervaring. Ik ben al aan het rennen en fietsen. Zwemmen is op dit moment nog wat lastiger. Ik nog helemaal niet gedacht om een 1/8e te doen, bedankt voor de tip! Maar misschien is dat wel goed om mee te beginnen. Ik heb nog geen schema of iets smile

17

Re: Even voorstellen

Gringo schreef:

Welkom!

De vraag is een beetje hoe je er tegenaan kijkt.

Wil je echt de sport gaan beoefenen voor onbepaalde tijd of is een hele triathlon een bucket list dingetje?

In het eerste geval zou ik het zoals Jurgen zei langzaam opbouwen. Beginnen met een paar kwartjes etc.

In het tweede geval kun je best gelijk een hele doen. We zien hier wel vaker nieuwe leden die er zo in zitten. Vaak zie je ze na een paar weken niet meer en geen idee of ze dan al weer gestopt zijn. Maar er zijn er ook die die hele dan ook doen en finishen. Dus het kan wel.

Ik zou je zelf overigens aanraden voor de eerste optie te gaan want triathlon is gewoon een ontzettend gave sport om langdurig te doen maar je moet wel rustig opbouwen anders raak je geblesseerd of overtraind.

Bedankt Gringo! Het is natuurlijk nog even aftasten, maar de insteek is om dit voor langer termijn te doen. Beginnen met kwartjes is ook zeker een goed idee! Bedankt voor je bericht smile
Succes in ieder geval!

18

Re: Even voorstellen

MontanaMan schreef:

Een hele triathlon is wel ongeveer het tegenovergestelde van kracht training, wat vaak explosief is, en, wanneer gericht op kracht, ook niet veel herhalingen vaak. Maar beiden kan wel een grote uitdaging zijn om een bepaald doel te bereiken. Het zwaarste van een hele triathlon is het langdurig, regelmatig en (behoorlijk) veel trainen, en dit moet je goed opbouwen, om blessures en overtraining te voorkomen. Alles bij elkaar is het een flinke puzzle en flinke uitdaging.

Hoi, bedankt voor je bericht!

Ja, ik denk dat het een aardige uitdaging gaat worden haha. Raad je aan om een fit test(hart etc) te doen voordat je met trainen begint?

19

Re: Even voorstellen

Sirdonnay schreef:
MontanaMan schreef:

Een hele triathlon is wel ongeveer het tegenovergestelde van kracht training, wat vaak explosief is, en, wanneer gericht op kracht, ook niet veel herhalingen vaak. Maar beiden kan wel een grote uitdaging zijn om een bepaald doel te bereiken. Het zwaarste van een hele triathlon is het langdurig, regelmatig en (behoorlijk) veel trainen, en dit moet je goed opbouwen, om blessures en overtraining te voorkomen. Alles bij elkaar is het een flinke puzzle en flinke uitdaging.

Hoi, bedankt voor je bericht!

Ja, ik denk dat het een aardige uitdaging gaat worden haha. Raad je aan om een fit test(hart etc) te doen voordat je met trainen begint?

Zo'n test kan heel waardevol zijn, als je met de uitkomst van de test rekening houdt met het indelen van je trainingen, en je er ook aan houdt in je trainingen.
Met de test zul je inzicht krijgen in hoe je hartslagzones verdeeld zijn, en je trainingen kun je dan plannen op basis van die zones. Wat vaak gebeurd, zeker bij mensen die beginnen met trainen met hartslagzones, en wat vooral ook speelt wanneer je voor lange afstanden traint, is dat men het gevoel heeft heel langzaam te trainen, en dat de trainingen, individueel gezien, te makkelijk zijn. En daardoor is men vaak geneigd toch net ff wat harder te trainen, met een iets hogere hartslag, want het voelt toch makkelijk. En dan komt het gevaar van blessures en overtrainen om de hoek kijken.
Vooral langzaam hardlopen zal in het begin lastig zijn, maar het went, en over de loop van tijd zal het ook iets sneller worden als het goed is (terwijl je wel in de lage hartslagzones blijft).
Trainen voor een hele is vrij lang traject, dus hou het grote plaatje in de gaten.

20

Re: Even voorstellen

Sirdonnay schreef:

[ Ik nog helemaal niet gedacht om een 1/8e te doen, bedankt voor de tip! Maar misschien is dat wel goed om mee te beginnen.

Graag gedaan - wat me vandaag nog te binnen schoot: ik zou eigenlijk altijd aanraden om met een 'kleine' triathlon te beginnen, want het evenement zelf kan echt wennen zijn, van die dingen als je weg vinden door de wisselzone, het wisselen zelf, de zwemstart enzo. Zonde om daarvoor die ene halve of hele te gebruiken. Daar komt zo veel meer bij kijken en het is veel erger als er dan iets zo misgaat dat je moet stoppen. Beter om eerst wat te experimenteren in kleinere (en goedkopere) evenementen.

Louise

21

Re: Even voorstellen

MontanaMan schreef:
Sirdonnay schreef:
MontanaMan schreef:

Een hele triathlon is wel ongeveer het tegenovergestelde van kracht training, wat vaak explosief is, en, wanneer gericht op kracht, ook niet veel herhalingen vaak. Maar beiden kan wel een grote uitdaging zijn om een bepaald doel te bereiken. Het zwaarste van een hele triathlon is het langdurig, regelmatig en (behoorlijk) veel trainen, en dit moet je goed opbouwen, om blessures en overtraining te voorkomen. Alles bij elkaar is het een flinke puzzle en flinke uitdaging.

Hoi, bedankt voor je bericht!

Ja, ik denk dat het een aardige uitdaging gaat worden haha. Raad je aan om een fit test(hart etc) te doen voordat je met trainen begint?

Zo'n test kan heel waardevol zijn, als je met de uitkomst van de test rekening houdt met het indelen van je trainingen, en je er ook aan houdt in je trainingen.
Met de test zul je inzicht krijgen in hoe je hartslagzones verdeeld zijn, en je trainingen kun je dan plannen op basis van die zones. Wat vaak gebeurd, zeker bij mensen die beginnen met trainen met hartslagzones, en wat vooral ook speelt wanneer je voor lange afstanden traint, is dat men het gevoel heeft heel langzaam te trainen, en dat de trainingen, individueel gezien, te makkelijk zijn. En daardoor is men vaak geneigd toch net ff wat harder te trainen, met een iets hogere hartslag, want het voelt toch makkelijk. En dan komt het gevaar van blessures en overtrainen om de hoek kijken.
Vooral langzaam hardlopen zal in het begin lastig zijn, maar het went, en over de loop van tijd zal het ook iets sneller worden als het goed is (terwijl je wel in de lage hartslagzones blijft).
Trainen voor een hele is vrij lang traject, dus hou het grote plaatje in de gaten.

Wat MontanaMan zegt inderdaad. Ik ben nu op hartslag aan het trainen en het voelt zo langzaam allemaal. In het begin voelt het als snel strompelen zelfs. Maar hoewel ik berichten gezien heb dat je de echte effecten pas na zo een 6 maanden zou zien zie ik wel degelijk dat ik in dezelfde lagere zone blijf bij een hoger tempo, en dat die grens eigenlijk continue wel iets verbetert. Dat gaat niet met grote stappen hoor, maar denk aan 10 seconden/km verbetering per 2 weken. Bij de snellere intervallen merk je dat dan weer ook terug in je tempo.

Ook ik vond het te langzaam en ging in het begin harder, maar dan merk je toch dat je teveel vraagt op 1 of andere manier.