1 Laatst bewerkt door BiernauxP (05-10-21 16:26:45)

Onderwerp: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Hey iedereen,

Ik wil mijn eerste Ironman (Vichy) doen in augustus 2022.
Echter zit ik met de vraag welke fiets ik hier het beste voor neem.
Het parcours is met 2400hm redelijk pittig en ook de afdalingen zijn zoals ik verneem redelijk technisch.

Dus is het dan beter dat ik hiervoor een triathlonfiets aanschaf of eerder mijn lichte racefiets met hoge velgen en een opzetstuur?

Alvast bedankt voor jullie meningen! smile

Gr
Phil

2

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Ik zou voor één wedstrijd nooit een andere fiets anschaffen.

Verdiep je eerst eens in de voor- en nadelen van beide fietsen en kijk dan of een TT een meerwaarde is...

3 Laatst bewerkt door davidr (06-10-21 08:32:10)

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Je zult waarschijnlijk 2 meningen horen, een tt bike zou altijd sneller moeten zijn echter ik denk dat de eventuele tijdswinst + investering die je zou moeten doen niet tegen elkaar opwegen voor 1 wedstrijd.

Geen idee hoeveel ervaring je hebt, maar als je nou zeker weet dat je jarenlang van een nieuwe fiets gaat gebruik maken is het wellicht een ander verhaal.

Daarnaast kan je je afvragen mocht je toch voor een (nieuwe) tijdrit of triathlon fiets gaan of je genoeg kan oefenen op technische afdalingen om je daar comfortabel bij te voelen.

Er zijn overigens genoeg goede fietsonderdelen neergezet door elite atleten met "gewone" fietsen (Gustav Iden, Nicola Spirig).

4

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Er zijn inderdaad zat goede prestaties neergezet op een racefiets met opzetstuur. Daar is niets mis mee.

Embrunman in de alpen met 5000 hm is echter ook wel eens gewonnen met een triathlonfiets.

Een triathlonfiets ontploft niet als je bult op rijdt. Er is prima mee te klimmen. Gaat niet langzamer dan een racefiets. Je moet op een ironman parcours misschien in tien bochten extra remmen. Dat is maximaal 10x3 = 30 seconden tijdverlies. Laat het overdreven eens een minuut zijn. Die minuut pak je met gemak terug. Een triathlonfiets is op elk IM parcours sneller voor goede fietsers.

Maar je kunt uiteraard ook prima een racefiets pakken.

5

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Laatste tijd zijn er al meerdere grote wedstrijden gewonnen op een racefiets, toen Iden wereldkampioen op de 70.3 werd reed hij er ook op omdat hij nog geen fiets sponsor had en de winnares in de Collins cup reed ook op een gewone koersvelo.

6

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Voor de lange afstanden is comfort net zo belangrijk als aërodynamica. Indien je met je racefiets een comfortabele zit hebt met de armen op een opzetstuur, dan heb je echt geen speciale fiets nodig. Sterker, een triathlon fiets aanschaffen zonder juiste zitpositie kan zelfs tijd kosten. Wellicht niet eens tijdens het fietsonderdeel, maar tijdens het hardlopen.

7

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Eens, maar een goede zitpositie instellen op een racefiets is niet wezenlijk moeilijker dan op een triathlonfiets. Het is alleen anders. Het is uiteraard nodig om voldoende in de racehouding te trainen, maar dit geldt ook voor beide fietsen. De top fietsprestaties op racefietsen die hierboven genoemd waren, zijn van atleten die itu racen op een racefiets en een langere afstand er bij doen. Zijn die op een racefiets sneller dan op een triathlonfiets waar ze niet op getraind hebben? Ik denk het wel. Is een IM atleet die alleen een triathlonfiets heeft in Embrun sneller op zijn triathlonfiets dan op een racefiets? Ik denk het wel. Je moet op tijd je fiets kiezen en er veel op rijden voor de wedstrijd. Als je nu een heel winter en voorjaar op een fiets hebt gereden, dan is dat voor volgend zomer ook je snelste fiets. Je moet niet volgend jaar eind juni nog een triathlonfiets gaan kopen voor een race in augustus.

8

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Dan nog. Ik heb dit jaar maar 5 weken op mn triathlonfiets getraind, en kan er minder goed mn kracht op kwijt dan op mn racer. Ga alleen zoveel harder bij lagere wattages dat het (zeker bij langere afstanden) echt wel de moeite waard is.


Zit wel te denken om mn nieuwe aeroracer met goede tt bars uit te rusten. Train daar veel liever op en heb zin om meer triathlons in de bergen te doen. Triathlonfiets is aan vervanging toe, maar vind het de investering niet waard.

9

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

De levering van mijn nieuwe racefiets is ook weeral uitgesteld; moest normaal Vorige week Dinsdag binnenkomen maar is uitgesteld en nieuwe leveringstijd is onbekend, TREK heeft blijkbaar veel problemen.

10 Laatst bewerkt door Hedcandy (06-10-21 14:47:28)

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Niet alleen Trek heeft dat probleem, het speelt bij alle merken. Maar tjee, wat balen voor jou Ronny, je wacht al zo lang!!

Wellicht ook handig om dat mee te nemen in je overwegingen... nieuwe fietsen hebben een levertijd van een jaar of langer.
Tweedehands is schaars.

11

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Hedcandy schreef:

Niet alleen Trek heeft dat probleem, het speelt bij alle merken. Maar tjee, wat balen voor jou Ronny, je wacht al zo lang!!

Wellicht ook handig om dat mee te nemen in je overwegingen... nieuwe fietsen hebben een levertijd van een jaar of langer.
Tweedehands is schaars.

Gelukkig zijn er ergere dingen in het leven, heb nog steeds fietsen genoeg dus voor mezelf is het geen probleem. Maar het zou leuk geweest zijn mocht hij er geweest zijn. Ik zal wel zien wanneer hij er is. Ik ben nogal een makkelijk persoon op dat gebied ;-)

12

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe veel geld je over hebt voor sneller zijn.

Ik heb in de aanloop naar mijn hele in 2016 ook voor die vraag gestaan en een triathlonfiets gekocht. Belangrijk in die overweging was dat ik dan echt iets extra's zou hebben naast mijn (oude) racefiets, uitbreiding van het 'wagenpark' dus, in plaats van alleen een nieuwe racefiets. Ik dacht toen nog dat het een optie was dat ik de triathlonfiets zou verkopen naderhand, maar 5 jaar later rijd ik er nog steeds met veel plezier op, in wedstrijden en in trainingen. Ik vind het gewoon een fijne fiets.

Wel moet ik er voor lange afstanden veel op rijden om de houding te trainen (schouders). Ik merk bovendien dat ik er ook relatief beter op word als ik er veel op rijd, omdat mijn lijf zich dan beter aanpast aan die andere houding. Het sturen wende heel snel. 

En ja, de lange levertijd momenteel lijkt me zeker een punt van zorg!

Louise

13

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

Bedankt voor de vele antwoorden!
Hier ben ik veel mee.
Alleszins ben ik een gepassioneerd fietser  (2021 +13000km) en loper (marathon sub3).
Bij het zwemmen ben ik van plan enkele privélessen te nemen om dan zelf verder te trainen.

Qua fiets ga ik beide nog even in overweging nemen. Maar ik vermoed dat mijn eigen racefiets met opzetstuur voldoende gaat zijn om mijn beoogd doel van de fietsproef (sub6u) op dat parcours te halen.

Nogmaals bedankt en veel succes bij jullie eigen doelstellingen!

Gr.
Phil

14

Re: Triathlonfiets of lichte racefiets met opzetstuur

En wat is het uiteindelijk geworden?

Heb je je ook ingeschreven voor Vichy?

Ik wel samen met een vriend. Heb er zin in!
Ik vind het wel lastig om een tijd te voorspellen met het heuvelachtige parcour...