1 Laatst bewerkt door BMillerW (18-07-22 10:35:36)

Onderwerp: Voeding FD Ironman Vichy '22

Goedendag,

afgelopen jaar heb ik voor het eerst een FD gedaan (IM Barcelona). Erg toffe ervaring dus dit jaar ingeschreven voor IM Vichy wat over 5 weken plaatvind. Nu heb ik vorig jaar voor IM Barcelona een voedingsplan gemaakt wat gericht was op ong. 70 gram koolhydraten per uur bestaande uit vloeibaar en vaste voeding.

Tijdens het fietsen heb ik gemiddeld 1 bidon (500-750ml) sportdrank (2 bidons zelf gemixt en verder aangevuld met Gatorade wat werd uitgedeeld) gecombineerd met 1 reep (Mantel Energy Bar of BORN Flapjack Bar) wat overal gezien prima ging. Bij het overschakelen van fietsen naar hardlopen kreeg ik overigens maagkrampen wat gelukkig binnen de perken is gebleven (naast een ongemakkelijk gevoel niet staan overgeven langs de weg zoals mijn maat). Tijdens het hardlopen door de maagkrampen erg in dibio gezeten en mijn vooropgezet plan overboord gegooid en voeding tot mij genomen wat op dat moment goed voelde. Dit was voornamelijk sportdrank en soms wat banaan of cola.

Nu wil ik dit jaar mijn voeding optimaliseren en hopelijk de maagkramp voorkomen en hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Zou afgelopen jaar bijv. aan de vaste voeding (wellicht toch wat moeilijk verteerbaar) kunnen liggen of aan de Gatorade (niet mee getraind echter heb ik een vrij sterke maag vind ik en heb ik normaliter geen last van maagkrampen). Het lijkt mij dat Gatorade een goede verhouding heeft tussen glucose/fructose echter heb ik dit niet nagekeken.

Ik ben dus benieuwd of jullie tips (vast voedsel zoals een energy bar ja/nee) hebben voor het verder optimaliseren van mijn voeding of hoe jullie dit zelf aanpakken!

2

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Twee ideetjes:
- Dat was vorig jaar te veel koolhydraten op te weinig water. Bij vaste voeding moet je water drinken, niet sportdrank.
- De Gatorade. Is sowieso vies. Vind ik wink En altijd trainen met wat je in de wedstrijd krijgt.

Louise

3

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Thansk Louise voor je reactie.

- Ik heb bij de vaste voeding inderdaad geen water gedronken, alleen sportdrank. Is de combinatie van carbs dan te hoog?
- Gatorade is inderdaad niet heel relax, helemaal mee eens! Lastige is dat je (tenzij je gebruik maakt van first-aid bag) met 2 bidons het niet 180km gaat volhoudend dus je wel een soort van gedwongen wordt om Gatorade (of wat er aangeboden wordt) te drinken.

Wat drink/eet jij tijdens je triathlons?

4 Laatst bewerkt door Hedcandy (18-07-22 15:19:17)

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik zou eerst tijdens trainingen eens uitvogelen hoeveel kh per uur jij kunt verdragen aan opname. Dat ligt ergens tussen de 60 en 90.
Begin eens met 70-80 en kijk hoe je je erbij voelt. Als je te hoog zit,merk je dat snel genoeg (dan zit je langs de kant vd weg).

Als je dat weet, is het simpel. Vooraf kijken en opschrijven hoeveel waar in zit (per bidon, de verschillende repen, gels, bloks, whatever je neemt).
Dan weet je wat je per uur weg 'moet' werken om tot jouw max opname te komen.
De rest vul je aan met water.

Zo doe ik het althans met fietsen.
Met lopen is mijn tolerantie lager, dan neem ik elke 30-40 min een gel (tegenwoordig die met 40kh) en bij elke drankpost water én cola, dat laatste tegen maagklachten.

Tip: schrijf na zo'n lange wedstrijd op wat je écht hebt genomen (het loopt altijd anders dan je plan) en denk na wat je een volgende keer anders zou doen.
Nu zit t nog vers in je geheugen, een (half) jaar later weet je t niet meer precies.

5

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Louise schreef:

Twee ideetjes:
- Dat was vorig jaar te veel koolhydraten op te weinig water. Bij vaste voeding moet je water drinken, niet sportdrank.
- De Gatorade. Is sowieso vies. Vind ik wink En altijd trainen met wat je in de wedstrijd krijgt.

Louise

500-750ml per uur met 70gr Kh is toch vrij normaal denk ik. Standaard dosering is 500ml en 60gr Kh per uur.

6

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Persoonlijk denk ik hierbij dat je teveel vast voedsel hebt genomen. Naast het aantal koolhydraten, gaat het natuurlijk ook om de overige ingrediënten die je maag dient te verwerken. Bij mijn halve had ik elke 25 minuten een voedsel moment met een gel van 20gr, waarbij ik elk derde moment pas vast voedsel nam. Zo had ik geen last van een leeg gevoel in de maag, vanwege het gebrek aan vaste voeding, maar toch niet zoveel vast voedsel, zodat mijn maag dat niet kan verwerken.

7 Laatst bewerkt door BMillerW (18-07-22 20:57:15)

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Thanks voor het delen van jullie gedachtes!

Ik heb vorig jaar voor IM Barcelona bijgevoegd schema opgesteld.

Ik heb tijdens het fietsen de voeding min of meer aangehouden. Ik kan mij herinneren dat ik 1 bidon gemist heb dus dat houdt in dat 1 'gatorade sport drink' vervangen is door een fles water. Tijdens het hardlopen heb ik het redelijk overboord gegooid en op gevoel gelopen. De 'Natusport Isotonic' bidons heb ik aangevuld met een tabblet BORN Tablet Watts & Minerals.

Momenteel drink ik tijdens het trainen gemiddeld 1 grote bidon (750ml) met SiS Go Electrolyte (50 gram) wat neerkomt op 45gram koolhydraten en een snelle jelle (40gram koolhydraten) per 75 min. Dit komt neer op 70gram koolhydraten per uur wat prima gaat.

Ik heb nog een paar grote brick workouts op de agenda staan dus ga nog eens oefenen met wat voeding en dan meer vloeistof/gel en minder vast voedsel. Ook wil ik tijdens het fietsen wat meer 'powergel shots' tussendoor nemen.

Wordt vervolgt!

8

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Trouwens meer mensen ervaring met het combineren van water met vaste voeding i.p.v. sportdrank met vaste voeding (zoals Louise aangeeft)?!

Dit heb ik zelf nog niet eerder ergens gelezen dus benieuwd naar jullie ervaring hiermee.

9

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

wilagro schreef:

Persoonlijk denk ik hierbij dat je teveel vast voedsel hebt genomen. Naast het aantal koolhydraten, gaat het natuurlijk ook om de overige ingrediënten die je maag dient te verwerken. Bij mijn halve had ik elke 25 minuten een voedsel moment met een gel van 20gr, waarbij ik elk derde moment pas vast voedsel nam. Zo had ik geen last van een leeg gevoel in de maag, vanwege het gebrek aan vaste voeding, maar toch niet zoveel vast voedsel, zodat mijn maag dat niet kan verwerken.

Ja goede om rekening te houden tussen vast voedsel en (sport)drank. Ik heb bij IM Barcelona 1 reep per uur genuttigd en verder vloeibaar/gel. Jij hebt dus 1x per 75 vast voedsel waar ik het 1x per 60min had. Ik ga eens rekenen hoe ik dit kan ombouwen. Thanks!

10

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik gebruik tegenwoordig altijd Kerosine van Nutrid en dat bevalt me prima. Bij een halve één bidon en bij een hele twee bidons en dast is voldoende voor het fietsen. Rond de 100 gram koolhydraten per uur zonder maagproblemen of gedoe met vast voedsel. Ik zie het nut van vast voedsel tijdens het fietsen echt niet, geen enkele noodzaak daartoe. Bij het lopen gebruik ik de gels van Maurten. Als de organisatie die niet heeft dan neem ik ze zelf mee. En daarnaast bij voorkeur alleen maar water. De tweede helft van de run komt daar cola bij voor de sugar rush.

Dit werkt voor mij, je kan eens proberen hoe Kerosine voor jou werkt. En nogmaals, vast voedsel neem ik wel weer na afloop.

11

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

BMillerW schreef:

Trouwens meer mensen ervaring met het combineren van water met vaste voeding i.p.v. sportdrank met vaste voeding (zoals Louise aangeeft)?!

Dit heb ik zelf nog niet eerder ergens gelezen dus benieuwd naar jullie ervaring hiermee.

Ik at vaak repen tijdens halve triathlons. Elke 15 min een hapje, daarna wat water. Dat ging prima (4 halven). Bij hele ook repen en bananen (van organisatie). Bij aid-stations een bidon pakken en een halve banaan naar binnen drukken. Waren al door de helft gesneden, met de tanden de schil eraf duwen terwijl je hem naar binnen duwt. Ging ook prima.

Tijdens lopen bij halve triathlons elke half uur ongeveer een gel, dat deed ik vaak vlak voor een aid station, zodat ik bij het aid station water kon drinken.

Maar test het vooral tijdens lange trainingen.

12

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Voor mij geen vaste voeding meer tijdens een race .
Ik gebruik net als Maca de Kerosine van Nutrid , en dat werkt voor mij prima .
Ik heb er nu twee keer een halve op gedaan , en in oktober ga ik mijn eerste hele er op doen .

13

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Een FD op enkel vloeibaar voedsel dat lukt mij niet ben ook vrij lang onderweg tussen de 11 en de 12u en op de fiets neem ik 2 koeken mee die eet ik rond km70 en rond km 150 zodat die goed verteerd is tegen dat ik aan het lopen begin, lopen doe ik op water en cola en gel.

14 Laatst bewerkt door Lennart73 (19-07-22 12:03:39)

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Na slechte ervaringen met vast voedsel op de fiets bij 2 halve tri's. Vorig jaar overgestapt naar vloeibaar voedsel, het is ook de kerosine. Nu 2 keer gebruikt bij een halve en nog geen problemen mee gehad. Het is wel een aanrader om een aantal langere trainingen te gebruiken om er aan te wennen.

Voor mijn hele van dit jaar ga ik de kerosine ook gebruiken op de fiets. 1,5 bidon mee met kerosine, 1 front bidon met water. De halve ruil ik voor water in als die leeg is. Voor het lopen zal het waarschijnlijk een combi van de kerosine RS+ en gels zijn. Daar ben ik nog over aan het puzzelen.

15

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik hou het tegenwoordig in een wedstrijd heel erg simpel.

Vlak voor de start een gel. Na het zwemmen meteen een gel + water drinken.

Daarna elke 20 min een gel + water. Verder elke 10 minuten sportdrank. Ik probeer 0.75 tot een 1 liter per uur te drinken.

Gelletjes afwisselend van powerbar en decathlon.


Hoe een lichaam precies reageert blijft wellicht afwachten, maar in je training kan je inderdaad best veel simuleren. Misschien niet de race intensiteit / weersomstandigheden / spanning etc etc, maar wel de vast vs vloeibaar en hoeveelheden.

Daarnaast is er genoeg info over training the gut. En natuurlijk niets nieuws op reesdag doen big_smile

O ja, leuk als je een verslagje schrijft over je Vichy ervaringen! Succes!

16

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

In de laatste reacties zie ik veel 'Kerosine van Nutrid' langskomen en meer vloeibaar als vast voedsel. Ook het water bij het vaste voedsoel wil nog wel eens helpen.

Ik ben gisteren aan het puzzelen geweest en ga daar de komende dagen verder mee. Ik denk dat ik nog een bidonmount ga aanschaffen zodat ik 3 bidons mee kan nemen. 2 bidons gevuld met Kerosine of Maurten (dit lees/hoor je ook veel) en dan 1 bidon met water ter aanvulling. Dit samen met wellicht 1 of 2 repen en gel moet mij wel door het fietsen heenhelpen.

Als ik wat gepuzzeld heb horen jullie het.

Komend weekend een lange brick workout op de agenda dus dan ga ik de voeding testen (4u fietsen en 2u hardlopen).

Verder zal ik een verslagje maken van Vichy! Veel zin in :-D

Zijn er trouwens ervaringsdeskundigen met IM Vichy hier?

17

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

@Jeanette schreef:

Voor mij geen vaste voeding meer tijdens een race .
Ik gebruik net als Maca de Kerosine van Nutrid , en dat werkt voor mij prima .
Ik heb er nu twee keer een halve op gedaan , en in oktober ga ik mijn eerste hele er op doen .

+1, prima spul inderdaad. Doseren is voor mij nog wel een aandachtspuntje, als ik in één keer teveel drink zit het daarna wat hoog. Maar 100 gram per uur is verder wel te doen.

18

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Zoveel mensen, zoveel ervaringen.
Persoonlijk krijg ik toch echt een ongelooflijk honger gevoel met bijbehorende krampen, indien ik niet af en toe vast voedsel neem. Moet daarbij wel aangegeven dat ik geen ervaring heb met Maurten en Nutrid.

19

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Vloeibaar voedsel is makkelijker te verteren, vandaar dat veel daarvoor kiezen. Ik heb geen problemen met vast voedsel op de fiets, zeker niet bij langere races waar de intensiteit lager is. Maar zoals je hierboven ziet verschilt het heel erg van persoon tot persoon. Overigens denk ik dat ik ook zeker Nutrid uit ga proberen als ik weer ga trainen voor een lange wedstrijd, maar dat gaat op zijn vroegst volgend jaar zijn.

20

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

wilagro schreef:

Zoveel mensen, zoveel ervaringen.
Persoonlijk krijg ik toch echt een ongelooflijk honger gevoel met bijbehorende krampen, indien ik niet af en toe vast voedsel neem. Moet daarbij wel aangegeven dat ik geen ervaring heb met Maurten en Nutrid.

Dat heb ik ook moeten 'trainen'. Je krijgt echt voldoende binnen, maar op de een of andere manier moet je jezelf ook overtuigen dat dat zo is. Een paar duurtrainingen van > 4 uur met alleen vloeibare voeding en je ziet dat het werkt. Overigens hoor ik ook enthousiaste verhalen over die vloeibare voeding van Maurten, maar voor een hele is het dan lastig om alles in 1x mee te nemen, wat bij Kerosine wel kan.

21

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

BMillerW schreef:

In de laatste reacties zie ik veel 'Kerosine van Nutrid' langskomen en meer vloeibaar als vast voedsel. Ook het water bij het vaste voedsoel wil nog wel eens helpen.

Ik ben gisteren aan het puzzelen geweest en ga daar de komende dagen verder mee. Ik denk dat ik nog een bidonmount ga aanschaffen zodat ik 3 bidons mee kan nemen. 2 bidons gevuld met Kerosine of Maurten (dit lees/hoor je ook veel) en dan 1 bidon met water ter aanvulling. Dit samen met wellicht 1 of 2 repen en gel moet mij wel door het fietsen heenhelpen.

Zijn er trouwens ervaringsdeskundigen met IM Vichy hier?

Let wel op dat je darmen met nutrid volledig verzadigd zijn en dus geen vast voedsel meer aan kunnen. Dat is het idee ook van nutrid:) Ga je daar iets anders bij eten of drinken dan water, dan ga je jezelf in de nesten werken.


wilagro schreef:

Zoveel mensen, zoveel ervaringen.
Persoonlijk krijg ik toch echt een ongelooflijk honger gevoel met bijbehorende krampen, indien ik niet af en toe vast voedsel neem. Moet daarbij wel aangegeven dat ik geen ervaring heb met Maurten en Nutrid.

Met nutrid is dat niet aan de orde. Fantastisch spul! In de juiste verhouding ben je volledig verzadigd en krijg je ook geen honger of leeg gevoel en daarmee (vermoed ik, maar kan niet voor jou voelen;)) geen krampen.
Ik wil niet meer anders.

Vind het vooral ook heel handig dat ik geen complete berekeningen hoef te maken over wat ik mee moet nemen en dat dan ook nog eens allemaal mee slepen op de fiets. 2 bidons nutrid en 1 water (wisselen bij verzorginsposten) en je hoeft nergens naar te kijken. Maar blijft iets persoonlijks natuurlijk

22

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Maca944 schreef:
wilagro schreef:

Zoveel mensen, zoveel ervaringen.
Persoonlijk krijg ik toch echt een ongelooflijk honger gevoel met bijbehorende krampen, indien ik niet af en toe vast voedsel neem. Moet daarbij wel aangegeven dat ik geen ervaring heb met Maurten en Nutrid.

Dat heb ik ook moeten 'trainen'. Je krijgt echt voldoende binnen, maar op de een of andere manier moet je jezelf ook overtuigen dat dat zo is. Een paar duurtrainingen van > 4 uur met alleen vloeibare voeding en je ziet dat het werkt. Overigens hoor ik ook enthousiaste verhalen over die vloeibare voeding van Maurten, maar voor een hele is het dan lastig om alles in 1x mee te nemen, wat bij Kerosine wel kan.

Ik word na het lezen van 'Kerosine' steeds enthousiaster en baal er eigenlijk van dat ik gisteren Maurten al besteld hebt. Schijnt overigens ook een top product te zijn maar het hele idee dat je 1 bidon Kerosine hebt en de rest aanvult met water spreekt mij wel aan.

Zou een vergelijkbare aanpak met Maurten ook mogelijk zijn? I.p.v. 1 zakje wat staat voor 80gram carbs er 3 of zelfs 6 in een bidon doen en dan aanvullen met water?

23

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

YouriL schreef:
BMillerW schreef:

In de laatste reacties zie ik veel 'Kerosine van Nutrid' langskomen en meer vloeibaar als vast voedsel. Ook het water bij het vaste voedsoel wil nog wel eens helpen.

Ik ben gisteren aan het puzzelen geweest en ga daar de komende dagen verder mee. Ik denk dat ik nog een bidonmount ga aanschaffen zodat ik 3 bidons mee kan nemen. 2 bidons gevuld met Kerosine of Maurten (dit lees/hoor je ook veel) en dan 1 bidon met water ter aanvulling. Dit samen met wellicht 1 of 2 repen en gel moet mij wel door het fietsen heenhelpen.

Zijn er trouwens ervaringsdeskundigen met IM Vichy hier?

Let wel op dat je darmen met nutrid volledig verzadigd zijn en dus geen vast voedsel meer aan kunnen. Dat is het idee ook van nutrid:) Ga je daar iets anders bij eten of drinken dan water, dan ga je jezelf in de nesten werken.


wilagro schreef:

Zoveel mensen, zoveel ervaringen.
Persoonlijk krijg ik toch echt een ongelooflijk honger gevoel met bijbehorende krampen, indien ik niet af en toe vast voedsel neem. Moet daarbij wel aangegeven dat ik geen ervaring heb met Maurten en Nutrid.

Met nutrid is dat niet aan de orde. Fantastisch spul! In de juiste verhouding ben je volledig verzadigd en krijg je ook geen honger of leeg gevoel en daarmee (vermoed ik, maar kan niet voor jou voelen;)) geen krampen.
Ik wil niet meer anders.

Vind het vooral ook heel handig dat ik geen complete berekeningen hoef te maken over wat ik mee moet nemen en dat dan ook nog eens allemaal mee slepen op de fiets. 2 bidons nutrid en 1 water (wisselen bij verzorginsposten) en je hoeft nergens naar te kijken. Maar blijft iets persoonlijks natuurlijk

Thanks voor de tip! Dat zal ongetwijfeld met Maurten en andere voeding ook zo zijn.

24

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Tailwind is ook zo een drank waar vaste voeding overbodig bij zou zijn, heb het geprobeerd maar je proeft ook wel dat deze drank veel zouten bevat en dat maakt me bij lange duurtrainingen en warmte wat misselijk. Voeding is individueel dus experimenteren op training is key.

25

Re: Voeding FD Ironman Vichy '22

Ik heb ook graag wat vaste voeding op de fiets, al is het alleen maar voor de afwisseling in de smaak en het mondgevoel. Gaat prima. Ik gebruik af en toe Maurten gels, geweldig, maar de hele dag Maurten, daar zou ik niet aan moeten denken qua smaak. Nutrid ken ik niet, ik zou zelf niet zo afhankelijk willen zijn van één merk.

Het is wel zo dat je met vaste voeding dan inderdaad zelf moet rekenen: aan de totale hoeveelheid koolhydraten en aan de daarbij benodigde hoeveelheid water. Dat is trouwens ook het idee achter dat 'vaste voeding + water': sportdrank heeft die goede verhouding koolhydraten - water, en als je er dan dus vaste voeding bij doet, verslechtert de verhouding naar te veel koolhydraten. Die kun je dan niet verwerken,  gevolg: maag-darmproblemen. Hoe nauw dat komt, verschilt per persoon. Inderdaad altijd alles uitvoerig uitproberen in trainingen.

Louise