1

Onderwerp: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik ben een beginnende triathleet en wil een sporthorloge gaan kopen. Ik heb een Sigma ID.Tri maar die voldoet niet. Welk model is een aanrader?

2

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Hoi Frank, wat voor budget heb je in gedachten?

3 Laatst bewerkt door mcguyver (19-12-22 23:27:27)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik heb goede ervaringen met de Garmins. Forerunner series en nu de fenix 5. Forerunner serie is toch mijn favoriet

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Veel hangt af van je budget.
Ik heb momenteel een polar vantage M eerste versie en ben daar al bij al wel tevreden van. Enkel het zwem profiel( zowel binnen als buiten) is rampzalig.
In januari kijk voor een nieuwe en dat zal waarschijnlijk een coros pace 2 worden.

Vraatzuchtige Veelvraat

5 Laatst bewerkt door Jörgen (20-12-22 00:17:23)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Forerunner 255 is aanrader, heeft alleen geen kaarten zoals 945/955. Wel goede GPS (ook met zwemmen buiten), multisport en sinds laatste update ook vermogensmeter bij hardlopen. En batterij gaat lang mee, meer dan genoeg voor FD.

O ja, afmetingen zijn prettig. Vergelijkbaar met 955. En er is ook nog een kleinere versie.

6

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik heb ooit ook deze vraag gehad en na veel uitzoekwerk gekozen voor de Polar Vantage M. Tot op heden nog geen spijt van gehad.
Destijds 200 euro aan uitgegeven. Prima prijs kwaliteit. Nb ik heb een vrij smalle pols en dat was ook een overweging om niet een enorme klok er aan te hangen.

Wat Harige Baviaan zegt herken ik niet, buiten dat het zwemmen in open water wellicht iets accurater kan, maar dat zie ik zo ongeveer bij elke atleet op Strava wel eens terug komen.

7

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik ben ook een Polar Vantage M gebruiker en ik vind het een fijn horloge, inderdaad ook met dunne polsen. Maar over het zwemmen herken ik helaas juist wel wat Harige Baviaan zegt: binnen mist-ie een boel baantjes, buiten meet-ie standaard 10 % te veel. Ik kan daar wel mee leven, maar ik vind het wel jammer, zeker nu ik eindejaarstotalen wil gaan maken: die zijn bij zwemmen een slag in de lucht.

Ik doe het er voorlopig maar mee, want ik ben over geen enkel merk echt enthousiaster. Slechte ervaring met Garmin (gauw stuk en dan geen service), Suunto heeft goede horloges maar zeer beperkte software, en de Coros die ik uitprobeeerde, had de raarste fratsen (nooit achter kunnen komen of dat pech was met een maandagochtendmodel of structureler).

Louise

8 Laatst bewerkt door Harige Baviaan (20-12-22 21:01:10)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

davidr schreef:

Ik heb ooit ook deze vraag gehad en na veel uitzoekwerk gekozen voor de Polar Vantage M. Tot op heden nog geen spijt van gehad.
Destijds 200 euro aan uitgegeven. Prima prijs kwaliteit. Nb ik heb een vrij smalle pols en dat was ook een overweging om niet een enorme klok er aan te hangen.

Wat Harige Baviaan zegt herken ik niet, buiten dat het zwemmen in open water wellicht iets accurater kan, maar dat zie ik zo ongeveer bij elke atleet op Strava wel eens terug komen.

Kan ook zijn dat ik een maandag of vrijdagmodel heb. Buiten zwemmen scheelt het telkens ongeveer 40% in afstand. Wat altijd top tijden oplevert op Strava maar daar koop je niets mee. smile
Binnen zwemmen registreert de polar helemaal niets als ik op techniek zwem zonder men armen te bewegen of wrik (geen idee of het juist is geschreven). Als ik gewoon baantjes zwem scheelt het altijd 2 a 300 m te kort wat men strava tijden van buiten helemaal ongeloofwaardig maakt big_smile

Vraatzuchtige Veelvraat

9

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Hier nog een zeer tevreden Polar Vantage M gebruiker. Nu, ik heb ook nooit een andere gebruikt, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal... Ik heb de mijne nu drie jaar, en nog niet de minste spijt van gehad. Enige bemerking is dat er nog weinig ontwikkeling lijkt te zitten, zowel in horloge als dashboard.

Het zwemmen lijkt erg persoonsafhankelijk... Bij mij gaat dat in het zwembad geweldig goed. De afstand zit er uitzonderlijk eens een baantje naast, en ook de verschillende slagen onderscheidt ie prima. Bij techniekoefeningen zonder armen gaat het inderdaad mis, maar dat lijkt me maar logisch - een horloge registreert nu eenmaal de polsbeweging, dus dat zal bij andere merken toch niet anders zijn, lijkt me? Idem voor openwaterzwemmen: gaat dat bij andere merken zoveel beter?

Ik ben overigens wel benieuwd naar jouw ervaringen met die Sigma ID.tri. Drie jaar geleden stond die ook hoog op mijn shortlist vanwege de erg positieve reviews. Kam neer op "veelbelovende nieuwkomer, mits wat doorontwikkeling wordt dit een blijver". Sindsdien is het hierrond echter vreselijk stil geworden. Dus ben wel benieuwd waarom hij voor jou niet voldeed.

10 Laatst bewerkt door @Jeanette (21-12-22 07:28:03)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Voorheen had ik altijd Polar , heb diverse modellen gehad .
Maar sinds 2,5 jaar ben ik overgestapt op Garmin .
Vooral om de trainingsplannen vanuit TrainingPeaks op mijn horloge/fietscomputer te krijgen .
Ik heb eerst de Forerunner 725XT gehad en dit jaar de Fenix 7 gekocht .
Heel tevreden met Garmin , en de nieuwe Fenix heeft echt een hele lange batterij duur .

Bij het zwemmen mis ik wel eens een baantje , als ik bv techniek oefeningen doe .

11 Laatst bewerkt door yoeri (21-12-22 12:44:14)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Een aantal jaar was ik een zeer tevreden gebruiker van een Suunto 9 Baro. Uiteindelijk dit jaar voor een Garmin Fenix 7 gekozen, omdat de Suunto toch iets te groot was, en ook wat functionaliteiten mist (hoewel dit bij Suunto steeds beter wordt via SuuntoPlus). Mijn voorkeur is een goed allround-triathlonhorloge dat ook navigatie biedt voor bij wandeltochten/trail runs in de natuur.

Het hangt van een boel factoren af of iets een 'goed' horloge is. Ten eerste natuurlijk jouw budget. Wat heb je over voor een horloge en hoe lang denk je ermee te doen? Goedkoop is duurkoop, in mijn ogen. Ik kies liever voor iets wat qua materiaal wat duurzamer is, ook als ik hiervoor iets meer moet betalen. Hetzelfde geldt voor de software-ondersteuning, die ik graag lang hoop te krijgen. Maar ik begrijp ook als anderen hier anders over denken.

Een andere belangrijke factor is vooral: wat verwacht je van je horloge? Wil je dat-ie enkel de sportprestaties vastlegt? Dan kun je vaak met goedkopere modellen uit de voeten. De Forerunner-reeks is hier een uitstekend voorbeeld van. De Coros Pace 2 komt ook heel goed uit de bus ('veel bang for buck'). Als je om de prestaties heen ook dagelijks trainingsadvies wilt en inzicht wilt hebben in je gezondheid (slaap, herstel enzovoort), dan kom je vaak op de iets duurdere modellen uit. Je kunt ook de activiteiten doorzetten naar TrainingPeaks en Strava (Premium), maar dan betaal je hier ook voor.

Ten slotte, en dit is écht het belangrijkste: kies een horloge dat accuraat is. Zoals anderen hier al schrijven, is het bijzonder vervelend als je activiteiten vastlegt, waarvan de metrics niet stroken met de werkelijkheid. Je hebt immers een sporthorloge om de boel grondig vast te leggen.

Als je jezelf wilt verdiepen in horloges, dan kom je eigenlijk niet om de reviews van DC Rainmaker heen. Ook The5KRunner heeft grondige reviews. Wat betreft YouTube kom je snel uit bij, wederom, DC Rainmaker, maar ook Chase the Summit, Kofuzi, DesFit, Matt LeGrand en Shane Miller - GPLama.

De meeste reviewers vinden de Coros Pace 2, Garmin ForeRunner 255 en Polar Pacer Pro goede instaptriathlonhorloges, als ik mij het goed herinner.

12

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Na diverse Polar's ben ik een aantal jaren terug overgestapt naar Garmin (slechte ervaringen met support nadat de s810 een paar keer terug naar de leverancier moest). Na de Garmin 910sx, Fenix5s en de Fenix6 pro heb ik nu de endurance 2 in combinatie met een Garmin Edge fietscomputer welke in principe overbodig geworden is. (Qua functionaliteit is de Enduro 2 praktisch hetzelfde als de Fenix 7, maar een nog langere batterijduur en wat extra's).

In vergelijking met een Disk achterwiel etc. is het een investering waar je dagelijks plezier van hebt i.p.v. alleen een paar keer per jaar tijdens een wedstrijd. De keuze is uiteraard wel helemaal afhankelijk je budget, en van wat je wil. Analyseer je zoals ik regelmatig de data, en houd je rekening met metrics die waarschuwen voor bijv. overtraining dan kun je best zoiets overwegen.

Loop je bijvoorbeeld wel eens een wedstrijd waar je zelf moet navigeren? Hoe belangrijk vind je de nauwkeurigheid van satellieten? Voor de meeste modellen van Garmin heb je helaas wel een speciale hartslag band of Stryde foodpod nodig om uitgebreide running dynamics en running power te meten. Zelf kijk ik vaak op de diverse reviews van DC Rainmaker wanneer ik overweeg een nieuwe aan te schaffen. Die heeft vele betrouwbare vergelijkingen. Omdat je huidige niet voldoet, vermoed ik dat je een multisport horloge zoekt (zijn overigens de meesten tegenwoordig) met wat extra's.  Wellicht dus eerst eens voor jezelf op een rijtje zetten wat je wil en er voor uit wilt gaan geven?

13 Laatst bewerkt door FredVDH (21-12-22 16:10:45)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

@Jeanette schreef:

Voorheen had ik altijd Polar , heb diverse modellen gehad .
Maar sinds 2,5 jaar ben ik overgestapt op Garmin .
Vooral om de trainingsplannen vanuit TrainingPeaks op mijn horloge/fietscomputer te krijgen .
Ik heb eerst de Forerunner 725XT gehad en dit jaar de Fenix 7 gekocht .
Heel tevreden met Garmin , en de nieuwe Fenix heeft echt een hele lange batterij duur .

Bij het zwemmen mis ik wel eens een baantje , als ik bv techniek oefeningen doe .

Ik heb ooit eens de gouden tip gekregen om nooit nog lengtes te missen. En sedertdien, echt waar, nooit nog een lengte gemist ! Wanneer je afduwt aan de boord, maak dan je eerstvolgende slag met je niet-horloge-hand. Dus als je horloge links draagt, maak dan je eerste slag na kantelpunt, met je rechterhand. Zo blijft je linkerhand nog eventjes langer in drijf-fase. Gouden tip , echt waar, zelf ondervonden.

Natuurlijk wanneer je technische oefeningen doet, of met een zwemplankje, dan kan hij geen beweging registreren. Maar daarvoor bestaat een speciaal soort "slag" die je kunt instellen: "training". Dan geef je na je x-aantal lengtes manueel in hoeveel het er waren.

On-topic: Garmin Fenix 6 hier. Super tevreden over. Ik had eerst 745 en 935 , maar ben naar de Fenix overgeschakeld wegens de langere batterijduur, ermee rekening houdend dat ik een een Ironman wou doen. Voor kortere afstanden volstaan de 7xx en de 9xx reeks prima. Met de 9xx reeks een streepje voor als je tijdens je run muziek wil beluisteren bvb.

14 Laatst bewerkt door Jörgen (22-12-22 09:31:45)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

barry_gothique schreef:

Bij techniekoefeningen zonder armen gaat het inderdaad mis, maar dat lijkt me maar logisch - een horloge registreert nu eenmaal de polsbeweging, dus dat zal bij andere merken toch niet anders zijn, lijkt me? Idem voor openwaterzwemmen: gaat dat bij andere merken zoveel beter?

Wat betreft openwaterzwemmen: voorheen gebruikte ik een Fenix 5S, maar die miste regelmatig hele stukken. Dat was voor mij reden een ander horloge te kopen. Vanwege de goede reviews heb ik voor de Forerunner 255 gekozen, die doet het keurig.
Bij techniekoefeningen klopt de registratie regelmatig niet, maar dat verwacht ik eerlijk gezegd ook niet. Meestal is het iets teveel.

15 Laatst bewerkt door Jörgen (22-12-22 09:56:39)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

FredVDH schreef:

Met de 9xx reeks een streepje voor als je tijdens je run muziek wil beluisteren bvb.

Dat is toch meestal verboden tijdens een wedstrijd?

Voor een FD hoef je trouwens geen 9xx (meer) te kopen, een 255 gaat ook tot 30 uur mee. Zonder muziek dan, met muziek wordt het veel minder.

16

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Jörgen schreef:
FredVDH schreef:

Met de 9xx reeks een streepje voor als je tijdens je run muziek wil beluisteren bvb.

Dat is toch meestal verboden tijdens een wedstrijd?

Voor een FD hoef je trouwens geen 9xx (meer) te kopen, een 255 gaat ook tot 30 uur mee. Zonder muziek dan, met muziek wordt het veel minder.

Ah , wist ik niet van die batterijduur. Wedstrijden inderdaad zonder muziek, maar je horloge gebruik je ook tijdens training hé smile

17 Laatst bewerkt door Louise (27-12-22 13:04:34)

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

barry_gothique schreef:

Het zwemmen lijkt erg persoonsafhankelijk... Bij mij gaat dat in het zwembad geweldig goed. De afstand zit er uitzonderlijk eens een baantje naast, en ook de verschillende slagen onderscheidt ie prima. Bij techniekoefeningen zonder armen gaat het inderdaad mis, maar dat lijkt me maar logisch - een horloge registreert nu eenmaal de polsbeweging, dus dat zal bij andere merken toch niet anders zijn, lijkt me? Idem voor openwaterzwemmen: gaat dat bij andere merken zoveel beter?

Dat openwaterzwemmen is inderdaad relatief, maar in het zwembad deed m'n Suunto het toch echt heel veel beter. Ik heb met de Polar denk ik nog nooit gehad dat de zwemafstand echt helemaal klopte. Dat lijkt inderdaad persoonsafhankelijk - wat niet zo moeten natuurlijk. Techniekoefeningen zonder armen, okee, maar mijn Polar pakt de baantjes ook niet als ik bijvoorbeeld met paddles zwem. Mcguyver heeft daar toen met mij over nagedacht en het zit hem er waarschijnlijk in dat dat een te langzame armbeweging is voor het horloge om als zwemslag te herkennen.
Daarbij heeft hij af en toe slechte zwemdagen, lijkt het, slechter dan normaal, dus dat hij 'zomaar' de helft van de baantjes mist, of van elk interval het eerste baantje, of ze zo opslaat dat het als 0 meter op Strava komt (zelf zie ik de afstand dan wel). 
Maar goed, zwembadbaantjes kan ik zelf goed meetellen en als dat een beetje niet klopt - geen probleem. Of ik lekker zwem en goed train hangt daar niet van af. Het is hooguit jammer.

(Op Strava gaat er dan standaard ook nog 1 of 2 meter vanaf. Daaraan zijn de Polar-gebruikers te herkennen - die hebben in het zwembad standaard een afstand op -49 of -98 meter ofzoiets gezwommen. Dat is wel grappig en op zich niet alleen Polars schuld natuurlijk, er zit daar iets scheef in de compatibiliteit.)

Enne: DC Rainmaker is inderdaad een goudmijn.

Louise

18

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Volgens mij registreren horloges baantjes in zwembaden vooral door plotselinge verandering van richting. Als je dus snelle keerpunten maakt waarbij je ook flink afzet, worden ze beter geregistreerd dan wanneer je het rustig doet en nauwelijks afzet.

In open water is het altijd lastiger, er kan geen verbinding worden gemaakt met satellieten onder water. Het zou mogelijk verbeterd kunnen worden door de lokatie te bepalen aan de hand van accelerometers, maar die kunnen flink data genereren (12 registraties per seconde, in 4 assen), en ook rekenkracht om het in het horloge te doen, of kost meer data voor upload als het na upload gebeurd. Volgens mij werken horloges daar nog niet echt mee. Omdat het horloge een groot deel van de tijd onder water is, is die registratie minder nauwkeurig, bij elk horloge. Je hebt er wel iets invloed op door bijv te zorgen dat het horloge een goede verbinding met satellieten heeft voordat je begint, en je ook de start-knop indrukt boven water, maar uiteindelijk is het gewoon nooit erg accuraat. Nieuwere satelliet systemen (Glonass - Russisch, Galileo - Europees) zouden ook wat beter moeten werken, maar in de praktijd valt dat met zwemmen wel mee.

19

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik zag nog iets geks in de openwaterzwemdata van m'n Polar laatst toen ik naar m'n jaargetallen keek: absurde afronding (of niet dus). Lopen en fietsen doet-ie tot op de meter nauwkeurig, dus twee cijfers achter de komma, en dit is een keer (winter-)zwemmen:

439.29998779296875 m

lol

Maar iets serieuzer, wat ik me afvroeg: is er hier iemand met een duurder/nieuwer model Polar en goede zwemervaringen? Dus de Vantage V2 bijvoorbeeld? Daar zou ik wel interesse in hebben misschien. Ik werd door dit onderwerp wel een beetje aan het denken gezet namelijk, en in 2022 had ik weer een normale omzet, na de twee magere coronajaren, dus....

Louise

20

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Hahahaha wat een preciezie bij t zwemmen, tot op de waterdruppel.

21

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ja, ik weet niet eens hoe dat heet, meters met 14 cijfers achter de komma!

22

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Louise schreef:

Ik zag nog iets geks in de openwaterzwemdata van m'n Polar laatst toen ik naar m'n jaargetallen keek: absurde afronding (of niet dus). Lopen en fietsen doet-ie tot op de meter nauwkeurig, dus twee cijfers achter de komma, en dit is een keer (winter-)zwemmen:

439.29998779296875 m

lol

Maar iets serieuzer, wat ik me afvroeg: is er hier iemand met een duurder/nieuwer model Polar en goede zwemervaringen? Dus de Vantage V2 bijvoorbeeld? Daar zou ik wel interesse in hebben misschien. Ik werd door dit onderwerp wel een beetje aan het denken gezet namelijk, en in 2022 had ik weer een normale omzet, na de twee magere coronajaren, dus....

Louise

Mijn polar blijft ook netjes een metertje eraf trekken zag ik vandaag na weer eens een korte zwemsessie.

Mocht je nog over die vantage v2 nadenken, polar geeft mooie korting zag ik net in de mail (30%).

23

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Ik ben er nog niet uit, of lliever gezegd: ik denk niet dat een nieuwere Polar nu zin heeft. Ik heb gister wat zitten spitten bij DCRainmaker en ik kon nergens aan zien dat zwemmen daarmee beter gaat (het gaat er niet over). Ernstiger: volgens hem zijn de nieuwere modellen niet compatibel met mijn vermogensmeter, wat bij m'n huidige juist uitstekend gaat.

Louise

24

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Dank voor jullie opmerkingen.

Ik heb gekozen voor de Forerunner 255s. Heb 'm net binnen. Een mooi ding! Omdat het de 's' is is het bandje waarschijnlijk aan de korte kant. Maar het is nu niet zo'n enorm horloge. Eerste indruk is goed. Nu flink testen met alle verschillende sportdisciplines.

25

Re: Welk horloge is een goede keus voor beginnende triathleet

Goeie keuze!

Je moet sneller dan de klos zijn.