26

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Erg leuk: eerder vanmiddag, in Almere bij de Start2Finish-tijdrit, kon ik Jeanette (geïnterviewd in hoofdstuk 1) een exemplaar van het boek geven:

https://optimaalblijvensporten.nl/boek/wp-content/uploads/2023/04/52802183624_3b5f5f8eeb_w.jpg

Louise

27

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Ah was je er ook Louise! Dat had ik moeten weten...
Ik heb Jeannette en Maarten wel gezien.
Jammer dat ik je heb gemist.

Maar wat een leuke foto, en wat leuk om het persoonlijk te overhandigen!

28

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Zeker jammer dat we elkaar niet gezien hebben! Ik wist niet dat jij er zou zijn. Maarten heb ik ook niet gezien, ook jammer.

29

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Louise schreef:

Erg leuk: eerder vanmiddag, in Almere bij de Start2Finish-tijdrit, kon ik Jeanette (geïnterviewd in hoofdstuk 1) een exemplaar van het boek geven:

https://optimaalblijvensporten.nl/boek/wp-content/uploads/2023/04/52802183624_3b5f5f8eeb_w.jpg

Louise

Heel erg bedankt voor het boek Louise ,super leuk dat je me het persoonlijk overhandigd hebt .
Ben al begonnen met lezen wat heel erg makkelijk gaat .

Gisteren was sowieso een hele mooie dag , hebben echt geluk gehad met het weer .

Leuk je even gesproken te hebben Sanne .

30

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Louise ik heb je boek net binnen gekregen vandaag.
Kon het niet laten liggen en ben er al in aan het lezen.
Het leest vlot, en mooi en goed uitgelegd.
Veel wat ik patiënten/mensen zou meegeven vind ik al terug in je schrijven.
Een meerwaarde voor veel sporters!

31

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Ik ben er ook in begonnen, leuk om te lezen!

32

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Ben ook een stuk verder inmiddels, kan me vinden in het gevoel van Chris! Laten wij nou ook dezelfde job hebben smile
Het leest super lekker weg ook, leuke schrijfstijl en ook leuk de tussenstukjes.

Verder leest t ook heel dubbel.
Ik wil zo graag, onderschrijf alles, wil sporten, wil bewegen en dan mag het niet, maakt het mij nu slechter (Aan een gewoon mens valt dat ook niet uit te leggen.) Heel frustrerend.

33

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Leuk om zo positief te horen van jullie! Ik krijg sowieso positieve reacties, daar ben ik blij mee natuurlijk.

En qua fysiotherapeuten: als jullie kans zien om het verder te vertellen in de beroepsgroep - graag. Ik heb een persbericht laten sturen naar de Nederlandse beroepsvereniging omdat ik dacht: misschien is het iets wat fysio's kunnen aanraden aan sporters. Geen idee of dat wat gaat opleveren. Tot nu toe valt de publiciteit me nog niet zo mee, maar het is nog vroeg.

En Hedcandy, ik kan me het dubbele gevoel/de frustratie goed voorstellen!

Louise

34

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Laris schreef:

Ik ben er ook in begonnen, leuk om te lezen!

Maandag uitgelezen. Vooral de persoonlijke anekdotes (ook over typische vrouwendingen als gedoe met tampons) vond ik leuk om te lezen en de misverstanden over vrouwen in middelbare leeftijd hebben me aan het denken gezet. Ook al leuke gesprekken over gevoerd met mijn echtgenoot. Complimenten en ik ga hem uitlenen aan mijn zus(sen).

35

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Tof om te horen, Laris! Ja, ik heb wel bewust wat taboedoorbrekends willen doen, is hoognodig. (Maar anderen/mannen, niet schrikken: het gaat maar om één paragraaf wink ).

Mag ik dan nog wat vragen? Jullie zouden me een plezier doen door ook wat op het gastenboek bij het boek te schrijven. https://optimaalblijvensporten.nl/gastenboek/ Dat moet nog een beetje op gang komen, vandaar.

Groet,

Louise

36

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Ik heb hem ook uitgelezen. Heel veel herkenning bij mij. Deels omdat ik mijzelf herken in de beschrijvingen. Deels omdat de mening van Louise op dit forum vaak voorbijkomt en ik ook via andere kanalen van gedachte wissel met Louise. Ik had het boek binnen 3 dagen uit. Want het leest snel en begrijpend. Het meeste genoot ik van de verhalen van andere sporters. Ik hou van goeie verhalen namelijk. Goeie verhalen plaatsen mijn eigen prestaties in een relatieve context. Omdat ik omstreeks mijn 40e ben gaan sporten heb ik geen enkele referentie of er verval bij mij optreedt. Ik ben nu 49 en voorlopig scherp ik al mijn PR's nog aan. Want over verval (en hoe daarmee om te gaan) wordt veel aandacht besteedt in dit boek. Maar daar heb ik -behalve dat ik weet dat het zo is- geen ervaringen mee. Ik merkte bij mij dat ik het boek door een triathlonbril lees terwijl dat niet nodig is. Het plaatje aan de voorkant laat dat ook zien. Ik verwacht dat dit boek de lezer geruststelling kan bieden en een aantal praktische vaardigheden. Wat het mij bood was bevestiging van een hoop meningen die ik heb bij het sporten.

Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van Louise op de volgende punten:
-Geen foto's in het boek. Maar wel op de website. Ik moest dus af en toe schakelen tussen het boek en de website.
-De bronvermeldingen achter in het boek en niet onder aan de bladzijde? Ik bladerde dus regelmatig naar achteren om de bronvermelding te lezen.
-Volgens mij zijn er enkele grafieken/afbeeldingen/figuren opgenomen. Als technisch geschoold iemand kan ik altijd meer met afbeeldingen, schema en figuren. Heb je er bewust voor gekozen om dat niet te doen?

Eigenlijk zouden er boeken moeten bestaan met alleen maar verhalen van mensen die aan duursporten doen. Die niet gericht zijn op bijvoorbeeld 1 bekende wielrenner. een soort verhalenbundel over duursporter en wat zij meemaken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

37

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Dank mcguyver, ook voor je gastenboek-reactie, dat is snel! Leuk dat je de verhalen van anderen kunt waarderen, en zo'n boek met alleen maar verhalen van 'gewone' duursporters lijkt mij ook wel wat.
Enne - dat verval komt wel, hoor, dat is een kwestie van tijd wink Maar inderdaad kun je natuurlijk nog heel lang blijven verbeteren, dat is een belangrijk 'lijntje' erin.

mcguyver schreef:

-Geen foto's in het boek. Maar wel op de website. Ik moest dus af en toe schakelen tussen het boek en de website.

Ja, dat is een nadeel, kan ik me voorstellen. Foto's maken een boek alleen veel duurder, zeker als ze mooi moeten zijn. Dat was de afweging. De lat ligt ook hoger voor foto's in een boek dan online.

mcguyver schreef:

-De bronvermeldingen achter in het boek en niet onder aan de bladzijde? Ik bladerde dus regelmatig naar achteren om de bronvermelding te lezen.

Dat lijkt me een smaakkwestie. Ik heb ze liever achterin, want onderaan de bladzijde vind ik ze te 'aanwezig', zeker de lange. Het zijn immers dingen die de lezer over mag slaan. De noten staan trouwens ook online, hè, althans, die met een link erin.

mcguyver schreef:

-Volgens mij zijn er enkele grafieken/afbeeldingen/figuren opgenomen. Als technisch geschoold iemand kan ik altijd meer met afbeeldingen, schema en figuren. Heb je er bewust voor gekozen om dat niet te doen?

Ja, zeker bewuste keuze. Er staat één figuur in, p. 44, dat vond ik echt cruciaal, en op de site staat er ook nog een, maar dat is alleen illustratie. Over grafieken e.d.  lopen voorkeuren van lezers ontzettend uiteen: grafieken e.d. schrikken best wel veel mensen juist af. Ik wou het ook zeker niet een (quasi-)wetenschappelijk sausje geven, daarvan is er in de trainingsleer wat mij betreft al veel te veel.

Louise

38

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Oke, dank je!

Je moet sneller dan de klos zijn.

39

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Louise schreef:

Tof om te horen, Laris! Ja, ik heb wel bewust wat taboedoorbrekends willen doen, is hoognodig. (Maar anderen/mannen, niet schrikken: het gaat maar om één paragraaf wink ).

Mag ik dan nog wat vragen? Jullie zouden me een plezier doen door ook wat op het gastenboek bij het boek te schrijven. https://optimaalblijvensporten.nl/gastenboek/ Dat moet nog een beetje op gang komen, vandaar.

Groet,

Louise

Ga ik doen. Mijn opmerking was ook zeker niet bedoeld om mannen af te schrikken :-) Taboe doorbreken is zeker nodig

40

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Dank, Laris, ik heb 'm net zichtbaar gemaakt in het gastenboek.

Ik bedacht net op de fiets dat ik het wel leuk vind om nog net iets meer te vertellen over de schrijfafwegingen, deels in relatie tot tabellen en grafieken enzo, en dan vooral voor wat betreft hoofdstuk 2, het hoofdstuk over trainingsleer.

Mij valt al sinds dat ik er zelf over begon te lezen op dat veel boeken e.d. over trainingsleer het best wel moeilijk maken, vaak bijvoorbeeld door te beginnen over de fysiologie van de cel, of door meteen met lactaatmeting op de proppen te komen ofzoiets. Ik ben het jaren geleden op mijn eigen manier gaan uitleggen, meer gericht op wat je als sporter nodig hebt om goed te kunnen trainen. ik heb dat uitgeprobeerd in een paar workshops, met dat figuur van pagina 44. Dat werkte goed, en zo heb ik het dus ook opgeschreven.

Toen liep ik echter wel tegen twee tegenovergestelde problemen aan, die te maken hebben met de nogal uiteenlopende doelgroep op het gebied van voorkennis op dit gebied:

- Aan de ene kant zijn er sporters die die 'moeilijke' dingen ook hebben gelezen, of er tenminste wel eens over hebben gehoord, en die wilde ik wel kunnen uitleggen hoe wat ik schrijf daarbij aansluit en hoe ik me verhoud tot discussies (zoals over gepolariseerd trainen), en hier en daar wilde ik ook wat veelvoorkomende misverstanden verhelderen. Zo ontkwam ik dus toch niet aan behoorlijk wat jargon (FTP, VO2-max, anaerobe drempel e.d.) en meer diepgang/achtergrond.

- Aan de andere kant kreeg ik van een deel van de proeflezers te horen dat ze hoofdstuk 2 best wel overweldigend vonden. Als je je nog nooit in trainen hebt verdiept, kiepert dat hoofdstuk kennelijk toch een aardige emmer leeg.

Ik heb dat uiteindelijk zo opgelost dat een deel van de verdieping in tekstkaders is terechtgekomen, bijvoorbeeld de uitleg van dat jargon, en die kaders kun je eventueel overslaan. Dat leek wel te werken - hoera.

Zo was die positionering best een zoektocht. Voor de tweede groep, die nu al een boel te verstouwen krijgt, waren grafieken en dergelijke er echt overheen geweest, denk ik. Hier op het forum zit - neem ik aan - eerder de eerste groep.

Louise

41 Laatst bewerkt door Louise (13-07-23 18:28:41)

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Leuk nieuwtje: vandaag is er een podcast verschenen van Fiets Magazine naar aanleiding van mijn boek. Ik heb hem in mei opgenomen, dat was heel erg leuk om te doen, en ik ben blij met het resultaat. Van harte aanbevolen dus: https://www.fiets.nl/nieuws/fiets-de-po … og-kruipt/ Het gaatover fietsen en mijn boek, maar zeker ook over triathlon en een paar andere onderwerpen (ontbijt, film, Trappistenbier).

Louise

42

Re: 'Optimaal blijven sporten' verschenen + verloting

Leuk Louise , die ga ik morgen tijdens mijn lange loop luisteren .