1

Onderwerp: Terheijden 2023

Goed nieuws van Wijnand moet je belonen! Dus hier een vooruitblik op mijn deelname van de halve van Terheijden aanstaande zondag. Met een startnummer gelijk aan mijn geboortejaar ('74) kan het niet misgaan. Maar ja, is dat zo? Ik ben gespannen voor aanstaande zondag. Waarom: te weinig getraind is de belangrijkste oorzaak. Na mijn succesvolle marathon moest ik mijn hardlopen even afremmen i.v.m. een heupblessure.

Gelukkig ben ik nu blessure vrij maar het maakt me onzeker. Ik heb te weinig lange duurlopen kunnen doen. Verder zat er eigenlijk te weinig tijd tussen de marathon op 16 april en de startdatum van 11 juni. Komt er op hoofdlijnen op neer dat ik 1 maand actieve rust heb gehad en daarna iets heb gedaan wat op een training leek. En vanaf eind mei moest ik taperen. Netto dus van half mei tot eind mei kunnen trainen.

Kortom: ik ga voor een snelle zwemtijd want ik scoor alleen maar PR's de laatste tijd. Fietsen zal afhangen van mijn hartslag maar sneller dan 30 per uur zal het niet worden. Ik denk dat het hardlopen pijn gaat doen. Zal rond de 6 min per km zijn. En daar zie ik tegenop. Met name het stuk in de polder op weg naar keerpunt. Geen schaduw met een verwachtte temperatuur van 27 graden. Ik ben benieuwd of de organisatie iets gaat doen met die hoge temperatuur? Eerder starten? Inkorten? Geen idee.

Er ligt wel een mooie beloning aan de finish: Het festival Graspop metal meeting in Belgie start 3 dagen later. Heel vervelend om te moeten herstellen van een halve triathlon op een festival.

Je moet sneller dan de klos zijn.

2

Re: Terheijden 2023

Weet je waar ik van baal, dat dat fietsparcours nu ook een heen en weertje is. Ik vond het al geen superparcours maar deze aanpassing is echt waardeloos. Benieuwd hoeveel ongelukken er gaan gebeuren met deze aanpassing en de warmte die er komt, hoop echt dat het gaat meevallen.

Zelf verkeer ik onverwacht in best aardige vorm, maar had vooral gehoopt met fietsen te kunnen vlammen en genieten, lopen red ik wel op aardig tempo en zwemmen is altijd soort van overleven. Deze keer ingeschreven voor de 1/4 maar twijfel of ik wel mee ga doen. Heb meer zin in een mooie fietstocht.

Succes alvast Mcguyver en wie weet tot zondag!

3

Re: Terheijden 2023

davidr schreef:

Weet je waar ik van baal, dat dat fietsparcours nu ook een heen en weertje is. Ik vond het al geen superparcours maar deze aanpassing is echt waardeloos. Benieuwd hoeveel ongelukken er gaan gebeuren met deze aanpassing en de warmte die er komt, hoop echt dat het gaat meevallen.

Ja echt. 6 x heen en weer. Ik neem mijn telraam mee.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Terheijden 2023

6 X heen en weer, oef... ik heb bij de 1/3e in Leiderdorp vorig jaar 5 X heen en weer gemogen over een nikserige provinciale weg. Ik had dat niet gezien toen ik me inschreef en toen het tot me doordrong dacht ik ook even: waar ben ik aan begonnen? Maar uiteindelijk viel het me toch mee, vooral omdat kijken naar de de mede-deelnemers voldoende vertier bood (en de stortbui ook afleidde, maar dat terzijde).

27 graden is niet zo heel extreem, behalve dan dat we nog niks gewend zijn natuurlijk. Lijkt me zeker pittig ook.

Louise

5

Re: Terheijden 2023

Vorige week een kwart gedaan in Eindhoven en ook hier 7 ronden voor 44km fietsen.

6

Re: Terheijden 2023

Ik vind een aantal rondjes fietsen op zich nog niet zo erg, maar zoveel heen en weertjes met veel deelnemers op het parcours hou ik niet van. Zeker niet met dorp in en uit icm slecht wegdek, vluchtheuvels, rotondes etc.

7 rondjes voor een kwart... zal wel teveel gedoe zijn om de wegen afgesloten te krijgen.

7

Re: Terheijden 2023

En omdat het rondje korter wordt vrees ik dat niet stayeren heel moeilijk gaat worden. Ook gezien de vele, gewaarde, beginners.

Je moet sneller dan de klos zijn.

8

Re: Terheijden 2023

Ja dat ook nog eens. Maar t gaat mij meer om de veiligheid icm het type parcours.

In de podcast van triathlon mockery (net geluisterd) ging het ook over die heen en weer parcours met inhaalmomenten icm beginners of atleten die niet zo goed sturen. Er ligt gewoon meer gevaar op de loer, wat absoluut niet wenselijk is. Nu ligt het natuurlijk ook aan hoe breed de weg is en zo t zien valt dat hier wel mee.

9

Re: Terheijden 2023

De organisatie laat de triathlon ongewijzigd doorgaan. Het water was vanochtend 20,6 graden en de verwachte buitentemperatuur zondag is 30 graden. Ik hoop dat het goed gaat.

Ik twijfel of ik mijn wetsuit ga aantrekken. De temperatuur is geen probleem. Dat kan ik aan. Ik merkte tijdens mijn eerste keer openwaterzwemmen dit jaar dat ik erg moest wennen aan mijn wetsuit, ik draaide niet lekker, stroef en stijf. Dat pleit tegen. Ik weet ook dat ik veel voordeel heb van drijvend vermogen. Dat pleit voor. Ik ga vanmiddag nog eens een rondje zwemmen met wetsuit. Kijken hoe dat gaat. Maar voor het eerst twijfel ik dus.

Je moet sneller dan de klos zijn.

10

Re: Terheijden 2023

Ik ben er zondag ook bij, bij de 1/4 afstand. Voor wat betreft de warmte, daar ben ik niet zo heel bang voor. Wellicht dat het voor de supporters langs de kant juist problematischer is dan voor de atleten zelf (oa getraindheid en dergelijke). Ik denk zelfs dat we in toekomst steeds meer en meer rekening moeten gaan houden met dit soort temperaturen. Wedstrijden in het buitenland gaan ook gewoon door bij deze temperaturen.
Hopelijk stijgt de temperatuur nog eventjes door zodat wetsuit op de 1/4 afstand verboden is. big_smile

11

Re: Terheijden 2023

Schijnt toch een ding te zijn met die fietsparcoursen... Ook triathlon Weert is een heen en weer geworden, hoorde ik via mensen op de club. Heel veel succes iedereen die meedoet!

12

Re: Terheijden 2023

Sandra86 schreef:

Schijnt toch een ding te zijn met die fietsparcoursen... Ook triathlon Weert is een heen en weer geworden, hoorde ik via mensen op de club. Heel veel succes iedereen die meedoet!

Elke organisatie heeft tegenwoordig ook vrijwilligers en seingevers tekort dus dat zal wel een beetje de reden zijn vrees ik om alles dan zo compact en eenvoudig mogelijk te maken

13

Re: Terheijden 2023

In Weert was het heen en weer rijden op zich geen probleem .
Men reed van de wisselzone weg , vanaf ca 600/700 meter ( hang me niet op de afstand
vast ) begonnen de rondes ., 6 of 3 X .
Heen fietspad , dan over de weg terug . Daar tussen lag een brede gras strook .

14

Re: Terheijden 2023

Heb je nog speciaal voor deze 'aparte' halve gekozen met 2.5 km zwemmen en 80 km fietsen McGuyver? Of kwam deze goed uit in de agenda?

Nogmaals veel succes en afkoeling gewenst allemaal!

15

Re: Terheijden 2023

Hij is het dichtste bij mijn huis, 5 km fietsen. Dit wordt de 5e keer en vroeger in het seizoen  kwam niet uit i.v.m mijn marathon.

Je moet sneller dan de klos zijn.

16

Re: Terheijden 2023

Succes morgen!

17

Re: Terheijden 2023

Nou, ik ben toch maar gegaan en ik moet zeggen, dat heen en weertje was zo slecht nog niet. Het was wel pittig met de zon en de wind. Verder matig gezwommen, prima gefietst en langzaam gelopen. Al met al zoals verwacht. Lekker gesport.

18 Laatst bewerkt door mcguyver (11-06-23 16:40:25)

Re: Terheijden 2023

ik ben voor een DNF gegaan en dat lukte wonderwel ook nog.

Zwemmen een PR.

fietsen 30 km/h. gem.

Lopen: poef…. Na 5 km ben ik uit de race gestapt. Geen kracht meer. Met het oog op een festival van 4 dagen komende week gestopt.

Het heen en weertje viel mee, soms wat smal maar dat komt omdat je op sommige delen niet wil sturen. Zo slecht is het asfalt daar.

Op naar de WCC. Daar is het geen 31 graden. Hoop ik….

Je moet sneller dan de klos zijn.

19

Re: Terheijden 2023

Ik vind t knap hoor, met deze temperaturen...

20

Re: Terheijden 2023

MarloesV89 schreef:

Ik ben er zondag ook bij, bij de 1/4 afstand. Voor wat betreft de warmte, daar ben ik niet zo heel bang voor. Wellicht dat het voor de supporters langs de kant juist problematischer is dan voor de atleten zelf (oa getraindheid en dergelijke). Ik denk zelfs dat we in toekomst steeds meer en meer rekening moeten gaan houden met dit soort temperaturen. Wedstrijden in het buitenland gaan ook gewoon door bij deze temperaturen.
Hopelijk stijgt de temperatuur nog eventjes door zodat wetsuit op de 1/4 afstand verboden is. big_smile

Netjes bovenaan het podium! Gefeliciteerd!

mcguyver schreef:

ik ben voor een DNF gegaan en dat lukte wonderwel ook nog.

Zwemmen een PR.

fietsen 30 km/h. gem.

Lopen: poef…. Na 5 km ben ik uit de race gestapt. Geen kracht meer. Met het oog op een festival van 4 dagen komende week gestopt.

Het heen en weertje viel mee, soms wat smal maar dat komt omdat je op sommige delen niet wil sturen. Zo slecht is het asfalt daar.

Op naar de WCC. Daar is het geen 31 graden. Hoop ik….

Tijden waren bij veel mensen (waaronder ikzelf) ook fors trager dan andere jaren volgens mij. Ook relatief veel DNF

Ik eindig op de 1/4 als 62e op een veld van ongeveer 220 met een tijd van 2u40. Dat is wel eens anders.

21

Re: Terheijden 2023

ook meegedaan met eindtijd 4:51. fietsen wat trager dan normaal (35.5 gemiddeld, normaal rond 37) en lopen 1:40. kon goed stabiel tempo houden van 5:00 per/km maar veel meer zat er niet in. Al met al mooie training voor IM Kopenhagen

22 Laatst bewerkt door Louise (12-06-23 14:58:02)

Re: Terheijden 2023

Respect, hoor, voor jullie prestaties, in die hitte!

23

Re: Terheijden 2023

rudi1983 schreef:

ook meegedaan met eindtijd 4:51. fietsen wat trager dan normaal (35.5 gemiddeld, normaal rond 37) en lopen 1:40. kon goed stabiel tempo houden van 5:00 per/km maar veel meer zat er niet in. Al met al mooie training voor IM Kopenhagen

Respect!

Je moet sneller dan de klos zijn.

24

Re: Terheijden 2023

rudi1983 schreef:

ook meegedaan met eindtijd 4:51. fietsen wat trager dan normaal (35.5 gemiddeld, normaal rond 37) en lopen 1:40. kon goed stabiel tempo houden van 5:00 per/km maar veel meer zat er niet in. Al met al mooie training voor IM Kopenhagen

Netjes weer Rudi!