1

Onderwerp: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Hoi,

Al ben ik geen triatleet, ik ben wel een duursporter!

Ik ben Eduard, 58 jaar, rolstoelgebruiker. fanatiek handbiker (aankoppelbare fiets), vegetarier.

Ik slik diverse vitamines (Magnesium, Calcium) en supplementen (Multi, Omega 3), maar zie door de bomen het bos niet meer!



Ook is een vraag hoe en hoeveel eiwitten ik het beste kan gebruiken tijdens mijn lange ritten handbiken?


Wie heeft advies?

2

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Alleen het stukje over het eiwit gebruik tijdens een training zie ik als vraag. Daar is het antwoord heel simpel op, geen. Tijdens een inspanning heeft je maag-darm systeem geen energie om eiwitten te verteren, dus is dat ballast waar je maag problemen van kunt krijgen tijdens die training.
Tijdens een training nuttig je het best alleen koolhydraten.

Om toch advies te geven op het overige stuk van jou post, zoek een goede diëtist. Die kan samen met jou bekijken wat voor supplementen je nodig hebt. Dat is zonder voeding analyse heel lastig te bepalen. Zelf eet ik zo gevarieerd mogelijk en gebruik alleen extra vitamine D.

3

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Ok, hartelijk dank!

4

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Een bloedonderzoek kan je ook al een heel eind helpen, zomaar supplementen slikken zonder dat je ze nodig hebt of er tekorten aan hebt kan ook averechts werken.

5

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Volgende week heb ik een afspraak bij de dietist.

Is het dan verstandig om een bloedonderzoek te bespreken?

6

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Kun je aan de diëtist vragen, als sporter is een bloedonderzoek nooit weggegooid geld natuurlijk trainen met slechte bloedwaarden schiet ook niet veel op.

7

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

A.s. vrijdag moet ik naar de huisarts. Vragen voor verwijzing bloedonderzoek? Wat moet er onderzocht worden?

8

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Ook heb ik 1,5 jaar geleden een hartinfarct gehad. Van mijn hart heb ik geen problemen; wel van de bijwerkingen van de medicatie.

Zelf ben ik geen voorstander van 'reguliere' medicatie!

Heeft hier iemand advies over?


P.s. ik heb dit al met cardioloog c.q. huisarts besproken! Helaas zonder positief resultaat.

9

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Gewoon een sport medisch bloedonderzoek, daar hoef je zelfs niet nuchter voor te zijn. Bij mijn laatste onderzoek waren mijn bloedwaarden ook niet goed dus moet nu Vit B en Q10 bijnemen.

10 Laatst bewerkt door Louise (14-06-23 21:22:43)

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Als je je gewoon goed voelt en eigenlijk ook normaal gezond eet (waar vegetarisch onder valt), heb je geen bloedonderzoek nodig, maar je kunt het wel doen als je je twijfelt of je zorgen maakt natuurlijk.

Houd in de gaten dat veel supplementen en sportvoeding enzo gigantisch commercieel geplugd worden. Vitamine D is eigenlijk het enige waar wel grond voor is voor velen.

Van medicatie zou ik toch zeggen dat je dat beter met artsen kunt overleggen dan met forummers. Misschien een second opinio bij een arts die sporters goed begrijpt en/of een sportarts?

Louise

11 Laatst bewerkt door 1eduard (15-06-23 19:12:21)

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Louise schreef:

Als je je gewoon goed voelt en eigenlijk ook normaal gezond eet (waar vegetarisch onder valt), heb je geen bloedonderzoek nodig, maar je kunt het wel doen als je je twijfelt of je zorgen maakt natuurlijk.

Houd in de gaten dat veel supplementen en sportvoeding enzo gigantisch commercieel geplugd worden. Vitamine D is eigenlijk het enige waar wel grond voor is voor velen.

Van medicatie zou ik toch zeggen dat je dat beter met artsen kunt overleggen dan met forummers. Misschien een second opinio bij een arts die sporters goed begrijpt en/of een sportarts?

Louise


Hartelik dank voor je reactie!

Maar het klopt toch dat ik als vegetarier vitamine B12 moet bijslikken en omdat ik 58 ben vitamine D3?

Wat zijn goede (merk) vitamines?

Een sportarts houd ik in mijn achterhoofd. Hoe vind ik een goede?

12

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Als ik gezond (en gevarieerd) eet, hoef ik geen vitamines bij te slikken (behalve eerdergenoemdem: vitaminen B12 en D3)!

13

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Ik zelf ben Vegan en neem vitamine B12 , D3 .
N.a.v een uitgebreid bloedonderzoek bleek dat ik een omega 3 te kort had . Dus die vul ik ook aan.

14

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Ik eet vegetarisch en slik ook B12 en D
Beiden gewoon van de etos of AH ofzo.
Die dure merken zijn niet per see beter, even kijken naar de dosering per tabletje.

15 Laatst bewerkt door 1eduard (15-06-23 22:04:26)

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Dus eerst uitgebreid bloedonderzoek en aan de hand daarvan eventueel vitaminen/mineralen/Omega 3 bijslikken!


Is de Consumentenbond goed met haar testen betreffende vitamines?

16

Re: Vitamines, mineralen, eiwitten?

Ik heb mijn bloed laten checken omdat mijn ferritine wel eens vaker te laag was . En omdat ik toen iets meer dan 1 jaar Vegan was .
Meer voor mij een extra check of ik geen tekorten had door het plantaardig eten .
De omega 3 checken heeft de arts toen aangeraden omdat met name duursporters vaak een tekort hebben .