1

Onderwerp: Nieuw hier dus even voorstellen!

Hallo allemaal!

Ik ben Erik, 34 jaar en woon in het mooie Twente.
Ik heb al een hele tijd in mijn hoofd dat ik een keer een triathlon wil doen om mijzelf uit te dagen.
Mijn vrouw heeft 2 weken geleden haar been gebroken waardoor ik niet op vakantie ga en veel tijd heb om meer te fietsen/lopen en hier weer echt plezier in heb.
Ik dacht, laat ik mij hier eens aanmelden om mij er meer in de triathlon wereld te verdiepen en om te kijken of het reëel is om volgend jaar een achtste, kwart, halve of hele traithlon te finishen.

Even een overzichtje van hoe ik er nu ongeveer conditioneel voor sta.
Ik loop ongeveer 1 keer per week hard, ene week kort (5KM) en de week erna lang (10KM), de 5KM loop ik rond de 28 minuten en de 10KM iets boven het uur.
Ook probeer ik 1 keer per week buiten te fietsen en verder zit ik regelmatig binnen op de Zwift, gisteren 55KM gefietst in iets meer als 2 uur.
Zwemmen doe ik echt nooit, ja 1 x per week baby zwemmen met de kleine

2

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Welkom! Er valt veel informatie te vinden hier.
Gezien je huidige trainingen lijkt het me dat je over een 'sprint'-triathlon denkt?
Triathleten noemen het een 'sprint', voor 'normale' mensen heeft het erg weinig met sprinten te maken! De afstanden in een sprint zijn 500-750m zwemmen (afhankelijk van de wedstrijd, soms zelfs nog iets korter of langer), 20km fietsen en 5km hardlopen.
Het zwemmen is de kortste afstand, en je bent er waarschijnlijk de minste tijd aan kwijt, maar als je geen zwemmer bent, kan het je veel energie kosten. Een borstcrawlcursus kan je hier erg bij helpen. Zwemmen is vooral techniek, dus het is sowieso goed als er iemand vanaf de kant kunt zien wat je goed doet, en wat nog beter kan, en daarvoor oefeningen en aanwijzingen kan geven.
Verder zijn er wel trainingsschema's te vinden, ook op de site van de Nederlandse Triathlon Bond, de NTB, voor specifieke afstanden. Loop echter niet te hard van stapel, bouw je trainingsvolume langzaam op. Beter iets te langzaam, dan iets te snel. Je wilt niet geblesseerd raken en vervolgens wekenlang naast je vrouw met haar gebroken been (sterkte!) op de bank zitten!

3

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Hi Erik,

Welkom!

Aangezien je nooit zwemt kan ik je met name aanraden om je daar eens op te richten, bv een borstcrawl cursus.
Koop een zwembril en gaan.

Verder lekker blijven lopen en fietsen en beginnen met een 1/8 (einde die seizoen?) of 1/4. Merk je vanzelf of je het leuk vind.

Veel plezier hier op het prachtige forum.

Groet, David

4

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Welkom Erik en alvast heel veel plezier gewenst. De eerste nuttige tips heb je hierboven al binnen en ik sluit me er bij aan. Met name het rustig opbouwen, dat voorkomt dat je je fysiek opblaast/overtraint of blesseert maar ook mentaal helpt het. Het geeft je tijd om de balans te vinden tussen een intensief trainingsschema en familie, werk etc.
Groeten
Richard

5

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Erik welkom! Het enige echt belangrijke wat je zegt is dat je plezier hebt in het fietsen en lopen. Als dat zo blijft dan kan je zeker naar een triathlon toe trainen, en welke afstand dan verstandig is wordt bepaald door hoeveel tijd je in je training kan en wil steken. Ik zou in elk geval lekker beginnen met een sprint of een kwart en als je het dan nog steeds leukt vindt kijk je gewoon verder. Consistentie is het belangrijkste, zorg dat je elke week iets kan doen qua zwemmen, fietsen en lopen en doe alles bij voorkeur minimaal twee keer, dan komt het wel goed.

Sterkte met je vrouw!

6

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Bedankt allemaal voor de reacties!

Voor het fietsen en hardlopen ben ik niet zo bang, denk dat vooral het zwemmen zwaar gaat worden voor mij.
Als mijn vrouw hersteld is ga ik ook kijken om 1 keer in de week met een vriend mee te gaan naar zijn zwemtraining om zo te leren zwemmen.

Het plan is om volgend jaar pas een Triathlon te gaan doen dus denk ik dat nu gewoon lekker blijf fietsen en hardlopen en dan rond februari wel kijk hoe ik er conditioneel voor sta om te bepalen welke afstand het verstandigst is!

7

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Welkom! Leuke plannen. Dat zwemmen is voor veel triatleten in het begin een kwestie van overleven, dus als je denkt dat je 500 of 750 meter doorkomt, kun je een korte triatlon doen. Kan ook met schoolslag of op welke manier je maar wilt. Als je dan de lol te pakken krijgt, zit daar heel veel ruimte voor verbetering. En eventueel ook voor langere afstanden, maar die vragen inderdaad om veel meer tijdsinvestering en om een rustige opbouw van de belasting.

Beterschap voor je vrouw, en vooral veel trainingsplezier gewenst de komende tijd!

Louise

8

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Welkom Erik ,

Het meeste is hier al geschreven , triatlon is een hele mooie sport door de afwisseling van de drie
sporten .

9

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Bedankt allemaal voor de reacties!
De afwisseling lijkt mij vooral heel leuk inderdaad en kijk er naar uit om te kunnen beginnen met zwemmen!

ik had nog wel even een vraagje..
Voor mijn gevoel is mijn hartslag best aan de hoge kant tijdens het hardlopen, gisteren even 10KM gelopen.
1:01:18 en had een gemiddelde hartslag van 187 en een maximale van 207, had ook niet heel veel sneller gekund. Zat redelijk aan mijn max

2 weken terug ook 10KM gedaan, toen in 1:03:36 met een gemiddelde hartslag van 171 en een max van 204 en toen had ik nog wel wat over toen ik klaar was.
Hartslag daalt wel weer heel snel als ik klaar ben en in rust zit die rond de 55/60.

Volgens de huisarts kon dit geen kwaad zolang de hartslag weer snel afneemt na de inspanning.

10

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Dan zou ik af gaan op de huisarts en niet op een internet forum smile

Hartslag verschilt verder erg per persoon en is ook leeftijdsgevoelig. Voor mij zou jouw hartslag hoog zijn, maar als het voelde als een bijna maximale inspanning klinkt het ook niet abnormaal.

11

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Eens met Gringo, en verder:

- Het was geen wedstrijd, die tien kilometer, of wel? Als je in je trainingen van, zeg, een uur steeds de hele tijd tegen het maximale aanschurkt, train je te zwaar en te eenzijdig. De kunst is om lang en rustig af te wisselen met kort en hard (intervallen). Dan is hard zelfs harder dan wat je een uur vol kunt houden.
- Hartslagmetingen van een sporthorloge zijn niet heel betrouwbaar.

Louise

12

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Louise schreef:

Eens met Gringo, en verder:

- Het was geen wedstrijd, die tien kilometer, of wel? Als je in je trainingen van, zeg, een uur steeds de hele tijd tegen het maximale aanschurkt, train je te zwaar en te eenzijdig. De kunst is om lang en rustig af te wisselen met kort en hard (intervallen). Dan is hard zelfs harder dan wat je een uur vol kunt houden.
- Hartslagmetingen van een sporthorloge zijn niet heel betrouwbaar.

Louise

Nee klopt het was geen wedstrijd. Ik loop meestal 3 trainingen een rustige tempo en de 4e training richting mijn max.
Ik vind het fijn 1 op de zoveel trainingen mijzelf even "pijn" te doen, al is dat vaak de laatste paar KM pas door dan te versnellen.
Ik weet van mijzelf dat als ik te snel begin ik er naar een paar KM af lig haha.
Gebruik een hartslag band om mijn hartslag te meten omdat ik mijn horloge ook niet betrouwbaar vond inderdaad.

13

Re: Nieuw hier dus even voorstellen!

Ik bedoelde met die metingen van een sporthorloge alle metingen, ook met borstband. Het kan kloppen, het kan ook niet kloppen. Zie
https://www.triathlonforum.nl/viewtopic.php?id=5674 voor ervaringen.


En over het trainen dan nog even: goed om jezelf uit te dagen. Maar dan is nog steeds intervaltraining de betere keuze (als dat kan met behoud van plezier). 'Progressief' trainen, zoals dat heet, steeds sneller en op het eind maximaal, is een zware en risicovolle trainingsvorm met beperkte opbrengst. Het idee van goed trainen is eigenlijk vooral dat je met zo min mogelijk risico zo veel mogelijk bereikt.

Louise