1

Onderwerp: Challenge Almere

ik heb me ingeschreven voor de Aquabike wedstrijd in Almere , zelfde dag van de Triatlon .
ik ben met de camper en heb een plaats gereserveerd op camping Waterhout 5km van de wedstrijd.
nu lees ik dat de bike-in vrijdag is , weet iemand of er bvb een pendelbusje ingelegd wordt naar de wedstrijdsite op zaterdag ochtend ?
er verblijven misschien nog atleten op de camping ?

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

2

Re: Challenge Almere

Voor zover ik weet is er nog nooit iets van een pendelbus geweest, in elk geval niet vanaf de camping.
Lastig ook om daar met het ov terug te geraken.
Kun je niet met je camper erheen?
Die 5km lijkt me krap geschat namelijk, zou niet gaan lopen smile

3

Re: Challenge Almere

Kun je niet op zaterdag je fiets meenemen? Volgens mij was dat voorheen wel mogelijk.

4

Re: Challenge Almere

Jörgen schreef:

Kun je niet op zaterdag je fiets meenemen? Volgens mij was dat voorheen wel mogelijk.

Dat kon altijd alleen bij de halve.
De hele en Aquabike zeker niet.

Aangezien de wisselzone dit jaar elders is, kan het ook nog zomaar zijn dat het voor de halve ook verandert is? Maar dat weet ik niet.

5

Re: Challenge Almere

bedankt voor de feetback , met de camper zal niet lukken denk ik , niet zo gemakkelijk om in het centrum 7m10 kwijt te kunnen ....

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

6

Re: Challenge Almere

In de athlete guide lees ik dat dit jaar de open serie een massastart kent. Hier ben ik nogal beducht voor, want vaak is het dan toch een weerzien met de wasmachine. Voorheen had Almere een rolling start in de open serie, voor zover ik mij kan herinneren.

In de guide staat:

Age-Group / Open wave (massa start)
1) Toegang tot de het startgebied via Esplanade
2) Atleten moeten 10 minuten voor hun start hun specifieke calling room/startruimte betreden.
3) Voordat je het water ingaat, passeer je een MyLaps-mat om je aanwezigheid te registreren.

Is dit een massastart in de klassieke zin, of moet ik mij hier eerder een gigantische wave voorstellen, waarbij iedereen achter elkaar het water in gaat?

7

Re: Challenge Almere

Ook maar even de guide doorgenomen, zo te zien kent de MD een rolling start en de FD een mass start.

Wel aardig dat het loopparcours dit jaar anders is, had ik nog niet gezien.

Succes dit weekend!

8

Re: Challenge Almere

Voordat er een rolling start was, had Almere altijd een massastart, ook bij de MD. In 2016 en 2017 heb ik dat zo gehad.
Als je helemaal links gaat liggen, heb je geen last van het gewoel.
Maar dan ook echt helemaal links.
Succes!

9

Re: Challenge Almere

Ik heb in Almere altijd een massa start gehad maar het is alweer enkele jaren geleden dat ik er was.

10

Re: Challenge Almere

exact, en massastart in de open serie is met niet meer dan 300 gok ik.. Lijkt me geen probleem.

11 Laatst bewerkt door Lennart73 (05-09-23 15:19:11)

Re: Challenge Almere

yoeri schreef:

In de athlete guide lees ik dat dit jaar de open serie een massastart kent. Hier ben ik nogal beducht voor, want vaak is het dan toch een weerzien met de wasmachine. Voorheen had Almere een rolling start in de open serie, voor zover ik mij kan herinneren.

In de guide staat:

Age-Group / Open wave (massa start)
1) Toegang tot de het startgebied via Esplanade
2) Atleten moeten 10 minuten voor hun start hun specifieke calling room/startruimte betreden.
3) Voordat je het water ingaat, passeer je een MyLaps-mat om je aanwezigheid te registreren.

Is dit een massastart in de klassieke zin, of moet ik mij hier eerder een gigantische wave voorstellen, waarbij iedereen achter elkaar het water in gaat?

Vorig jaar heb ik in de open serie meegedaan, toen was het een massastart. Veel van de wasmachine heb ik niet gemerkt maar ik had bewust de zijkant uitgekozen. Tot de 1e boei was het ook een behoorlijk eind zwemmen, waardoor de drukte daar ook meeviel. Dit jaar is het zwemparcours wel anders omdat de wisselzone verplaatst is.

Momenteel staan er wel 750 op voor de open serie, dat is een serieus grote groep. Aan de zijkanten heb je in het algemeen minder last van de wasmachine.

12

Re: Challenge Almere

Lennart73 schreef:

Vorig jaar heb ik in de open serie meegedaan, toen was het een massastart. Veel van de wasmachine heb ik niet gemerkt maar ik had bewust de zijkant uitgekozen. Tot de 1e boei was het ook een behoorlijk eind zwemmen, waardoor de drukte daar ook meeviel. Dit jaar is het zwemparcours wel anders omdat de wisselzone verplaatst is.

Momenteel staan er wel 750 op voor de open serie, dat is een serieus grote groep. Aan de zijkanten heb je in het algemeen minder last van de wasmachine.

was het vorig jaar ook tegen de klok in zwemmen? want dat is het nu wel, het is dit jaar ongeveer 500 meter tot de eerste boei. Ik neem dus aan dat ik meer aan de rechterkant moet blijven om uit de drukte te blijven (dus in het begin aan de kade kant).

Ik moet zeggen dat ik het ook wel spannend vind om met 750 man tegelijk het water in te gaan. Hoe gaat dat precies, je loopt allemaal in een grote groep richting het water? En dit loopt langzaam af? Of moet je er in duiken?

13 Laatst bewerkt door Hedcandy (06-09-23 18:34:42)

Re: Challenge Almere

Het is een start vanuit het water, dus je gaat voor de start al te water, dan is het watertrappen tot het kanonschot.

Zwemmen is altijd tegen de klok in. Dit is trouwens wel fijn, want je kunt t laatste stuk goed navigeren op het theater.

De linkerkant is rustiger, gek genoeg, dat stuk is ook korter tot de boei, maar veel zwemmen eerst teveel naar rechts...

14

Re: Challenge Almere

Hedcandy schreef:

Het is een start vanuit het water, dus je gaat voor de start al te water, dan is het watertrappen tot het kanonschot.

Zwemmen is altijd tegen de klok in. Dit is trouwens wel fijn, want je kunt t laatste stuk goed navigeren op het theater.

De linkerkant is rustiger, gek genoeg, dat stuk is ook korter tot de boei, maar veel zwemmen eerst teveel naar rechts...

Bedankt voor je antwoord, ik zal de linkerkant dan wat op zoeken smile
Echter vraag ik me af waarom er bij de elite expliciet in staat dat ze het water in moeten en noemen ze het een water start:

Elite Lange Afstand (water start)
1) Alle Elite-atleten worden opgeroepen om het water in te gaan in volgorde van startnummer.
2) Atleten worden verzocht in het gebied achter de startlijn te blijven, dat bestaat uit bodyboards.
3) Zodra het starthoorngeweer klinkt, draaien de bodyboards weg en is de start vrij.
4) De start vindt plaats in de richting van theater en is tegen de klok in.
Age-Group / Open wave (massa start)
1) Toegang tot de het startgebied via Esplanade
2) Atleten moeten 10 minuten voor hun start hun specifieke calling room/startruimte betreden.
3) Voordat je het water ingaat, passeer je een MyLaps-mat om je aanwezigheid te registreren.

15

Re: Challenge Almere

Hedcandy schreef:

Het is een start vanuit het water, dus je gaat voor de start al te water, dan is het watertrappen tot het kanonschot.

Zwemmen is altijd tegen de klok in. Dit is trouwens wel fijn, want je kunt t laatste stuk goed navigeren op het theater.

De linkerkant is rustiger, gek genoeg, dat stuk is ook korter tot de boei, maar veel zwemmen eerst teveel naar rechts...

Waarschijnlijk heb je het over nog een verder verleden want vorig jaar zwommen we met de klok mee. Ook is de exit van het jaar niet naast het theater maar in het lumierepark. Dit jaar is daar de wisselzone omdat de parking niet beschikbaar is.

16

Re: Challenge Almere

roan123 schreef:
Lennart73 schreef:

Vorig jaar heb ik in de open serie meegedaan, toen was het een massastart. Veel van de wasmachine heb ik niet gemerkt maar ik had bewust de zijkant uitgekozen. Tot de 1e boei was het ook een behoorlijk eind zwemmen, waardoor de drukte daar ook meeviel. Dit jaar is het zwemparcours wel anders omdat de wisselzone verplaatst is.

Momenteel staan er wel 750 op voor de open serie, dat is een serieus grote groep. Aan de zijkanten heb je in het algemeen minder last van de wasmachine.

was het vorig jaar ook tegen de klok in zwemmen? want dat is het nu wel, het is dit jaar ongeveer 500 meter tot de eerste boei. Ik neem dus aan dat ik meer aan de rechterkant moet blijven om uit de drukte te blijven (dus in het begin aan de kade kant).

Ik moet zeggen dat ik het ook wel spannend vind om met 750 man tegelijk het water in te gaan. Hoe gaat dat precies, je loopt allemaal in een grote groep richting het water? En dit loopt langzaam af? Of moet je er in duiken?

Vorig jaar zwommen we met de klok mee. De afstand tot de 1e boei lijkt nu zelfs iets groter te zijn. Ik zou inderdaad voor de rechterkant gaan als je de drukte wilt vermijden.

Dit jaar gaan we op een ander punt het water. Hoe het nu exact is weet ik niet maar dat gaat eigenlijk altijd relaxed. Je schuivelt met zijn allen naar het punt en springt of loopt het water in.

Nu de inschrijving gesloten is het aantal ook gezakt naar 450, blijkbaar stonden alle afmeldingen er ook nog tussen.

17

Re: Challenge Almere

Lennart73 schreef:
roan123 schreef:
Lennart73 schreef:

Vorig jaar heb ik in de open serie meegedaan, toen was het een massastart. Veel van de wasmachine heb ik niet gemerkt maar ik had bewust de zijkant uitgekozen. Tot de 1e boei was het ook een behoorlijk eind zwemmen, waardoor de drukte daar ook meeviel. Dit jaar is het zwemparcours wel anders omdat de wisselzone verplaatst is.

Momenteel staan er wel 750 op voor de open serie, dat is een serieus grote groep. Aan de zijkanten heb je in het algemeen minder last van de wasmachine.

was het vorig jaar ook tegen de klok in zwemmen? want dat is het nu wel, het is dit jaar ongeveer 500 meter tot de eerste boei. Ik neem dus aan dat ik meer aan de rechterkant moet blijven om uit de drukte te blijven (dus in het begin aan de kade kant).

Ik moet zeggen dat ik het ook wel spannend vind om met 750 man tegelijk het water in te gaan. Hoe gaat dat precies, je loopt allemaal in een grote groep richting het water? En dit loopt langzaam af? Of moet je er in duiken?

Vorig jaar zwommen we met de klok mee. De afstand tot de 1e boei lijkt nu zelfs iets groter te zijn. Ik zou inderdaad voor de rechterkant gaan als je de drukte wilt vermijden.

Dit jaar gaan we op een ander punt het water. Hoe het nu exact is weet ik niet maar dat gaat eigenlijk altijd relaxed. Je schuivelt met zijn allen naar het punt en springt of loopt het water in.

Nu de inschrijving gesloten is het aantal ook gezakt naar 450, blijkbaar stonden alle afmeldingen er ook nog tussen.

bedankt voor je reactie Lennart, jij doet dus dit jaar weer mee?

18

Re: Challenge Almere

roan123 schreef:

bedankt voor je reactie Lennart, jij doet dus dit jaar weer mee?

Ja, dinsdag besloten om mee te doen. Alleen ik start op de halve niet de hele. Die hebben een rollingstart dus over positie kiezen hoef ik niet na te denken.

19

Re: Challenge Almere

Zou goed kunnen Lennart, over vorig jaar. Dat is het eerste jaar dat ik er helemaal niet bij was. Dus ik kan het helemaal niet weten.

En ja, de exit is dit jaar ergens anders, daar heb je gelijk in!


Kwa te water gaan: alleen de elite worden 1 voor 1 opgeroepen en gaan dus 1 voor 1te water.
De rest gaat en groupe te water...

20

Re: Challenge Almere

Hoe is het jullie vergaan?

Ik vond het een mooie editie. Bij het lopen wel wat warm, maar dat gold voor iedereen. En mooie prestaties van de pro's, het heeft toch wel wat om die tijdens de race tegen tegen te komen.

Qua prestatie had het (natuurlijk...) beter gekund, ik merkte dat ik wel wat meer lange loopjes had mogen doen tijdens de voorbereiding. De laatste paar kilometer vonden m'n benen het niet meer zo leuk. Zwemmen en fietsen ging dan wel weer prima. Na 5:19 mocht ik onder de (koude) douche.

21

Re: Challenge Almere

Mijn eerste DNF op een triathlon ooit...

Eerste ronden met het lopen al flauw en gevoel dat ik achterover zou vallen. Tweede ronde zwabberen, braken en aan de diarree. Nog niet eerder zo heftig gehad. Uiteindelijk bij de hulpverlening uitgekomen en besloten te stoppen.

Een hele vreemde ervaring om te merken dat het lichaam protesteert. Ik heb eerder hele triathlons in de warmte gedaan, maar dit voelde anders. Normaal kan ik wel door de weerstand van het lichaam heen komen, maar het leek alsof het lichaam de stem in mijn hoofd overschreeuwde.

Gelukkig dit jaar al wel een hele mooie hele in Frankfurt gedaan. Nu wonden likken en op een later moment eens nagaan wat er precies is gebeurd. Een DNF gaat wel tussen de oren zitten...

22

Re: Challenge Almere

Jammer Yoeri. De omstandigheden maakte het extra moeilijk voor het lichaam. Inderdaad goed analyseren en lering uittrekken. De volgende wordt dan weer top.

Bij mij ging het goed. Beter dan verwacht gepresteerd, 5:07. Als mijn wissels sneller waren geweest dan geweest was het een PR geworden. Alleen een extra zonnebrand smeerbeurt en lange wisselzones kostte teveel tijd. Bij het lopen heb ik niet te gek gedaan en veel gekoeld vanwege de hitte. Verder blijft het een goed georganiseerde en snelle race. Het was weer een lekkere dag sporten.

23 Laatst bewerkt door roan123 (10-09-23 22:10:38)

Re: Challenge Almere

Wat vervelend Yoeri! De ene dag is de ander niet!

Dit was mijn eerste hele en mn doel vooraf was onder de 10u te finishen..
zwemmen ging boven verwachting goed(1:00:54). Het fietsen ging ook heel goed, maar achteraf misschien wel iets te veel gegeven (fietstijd 4:53:xx)
Normaal gesproken is het lopen mijn sterkste onderdeel in de triathlon, maar ik had nog nooit een marathon gelopen in mn leven dus het was afwachten hoe het zou gaan.
Alleen de 1e ronde had ik het best warm, maar de daarop volgende rondes ging het tempo steeds verder naar beneden door pijn in heupen, liezen en bovenbenen waardoor de warmte bijzaak was. Bij elke aidstation gewandeld, rekken en strekken en lekker veel water gedronken. Uiteindelijk een marathon van 3:45 gelopen waardoor ik een eindtijd had van 9:49:40 had. Misschien had ik op de fiets iets meer moeten inhouden om mijn marathon potentieel iets meer tot zn recht laten komen, maar aan de andere kant was ik dan misschien ook wel als velen oververhit geraakt.

Wel heel trots op mezelf, zeker met mn gemiddelde trainingsuren van 10u per week vanaf januari en in de laatste 12 weken was het 12u per week.

Maar goed dit was ook gelijk mijn laatste hele. Binnen de 10u was het doel, het is goed zo.

Veel respect voor de mensen die dit jaarlijks doen, maar een hele is niet mijn ding (ook de lange trainingen begonnen me op een gegeven moment gewoon tegen te staan), ik hou het liever bij kwartjes en OD en af en toe een halve.

24

Re: Challenge Almere

Balen yoeri, maar zware omstandigheden en het kan een keer verkeerd vallen natuurlijk...

Aan de finishers, gefeliciteerd! Ik heb af en toe meegekeken op de livestream. Hoe vonden jullie het nieuwe loopparcours ?

Bij mij begon het ook wel weer te kriebelen om em nog eens te doen.

25

Re: Challenge Almere

Mooie prestaties! En balen youri. Vreemd genoeg had ik dit keer weinig last van de warmte, terwijl ik er eerder wel flink last van kon hebben. Deze keer was ik denk ik iets gedisciplineerder met drinken en doseren van m’n inspanning.

Loopparcours vind ik mooie verbetering, meer afwisseling dan voorheen. Klein nadeel is dat je eventuele supporters minder vaak ziet, al is er een deel waar je twee keer langs komt. Dus dat is op te lossen.