1 Laatst bewerkt door yoeri (04-09-23 21:06:41)

Onderwerp: Carbo loader: gebruik jij het?

Zaterdag start ik in Almere. Ik heb er, net als veel andere atleten, onwijs veel zin in; het weer wordt in ieder geval super!

Voor Almere pak ik mijn voeding beter aan dan voorheen. Ik heb al ooit Almere, Maastricht en Frankfurt gedaan (allemaal LD), maar met name bij Frankfurt had ik bijzonder veel last van mijn maag. Ik weet nog niet precies hoe dit kwam, maar ik denk dat de samenstelling van mijn voeding niet goed was; vermoedelijk te veel vaste voeding en ook te veel sportdrank in plaats van water met een smaakje, waardoor het te veel was.

Nu pak ik het anders aan en gebruik ik het FD-pakket van Sportvoedingwebshop: https://www.sportvoedingwebshop.com/spo … akket.html. Alles van tevoren netjes getest, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan. Over de long energy drink ben ik zeer te spreken, deze geeft echt een flinke boost met betrekking tot de energie. De guarana-shot laat ik maar voor wat het is, omdat dit nogal intens is; ik denk dat ik die beter kan vervangen door een 'eenvoudige' cafeïnegel.

Waar ik nog over twijfel, is of ik van tevoren ga carboloaden, oftewel stapelen, door middel van de carbo loader uit het voornoemde pakket. Ik hoor er gemengde verhalen over, en het kan ook voor een opgeblazen gevoel zorgen. Ik heb voor een lange duurrit op de fiets wel dit spul geprobeerd en het deed mij niet zoveel - en daarmee is ook alles gezegd.

Wat is jullie ervaring met carboloading?

2

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Ik eet altijd twee dagen voor de race anders .
Licht verteerbaar ( koolhydraten , rijst , pasta ) weinig vezels ( geen volkoren producten, groente ) weinig vet .
In de ochtend havermout , banaan , marple siroop , blauwe bessen
Tussendoor een krentenbol
Lunch , basmati rijst met water meloen , gerookte tofu , kappertjes
Tussendoor rijstwafels met appelstroop of jam
Avond ; pasta , tomaten saus , kappertjes
Snack ; mango eiwit poeder Shake

Heb in die zowel MD en FD geen maag problemen gehad .
Een kant en klaar product als “ carbloader “ zou ik niet nemen .

3

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Ik pas mijn voeding voor events niet aan. Maar verder dan een halve tri en hele marathons ben ik nog niet gegaan. Ik heb wel ooit 375km op 1 dag gefietst en ook daar geen aparte voeding. Ik ben van mening dat het druppels op een gloeiende plaat zijn. Ik ben daarnaast ook bang dat juist door ineens anders te eten mijn lichaam van slag raakt.

Voor wat het waard is: ik weet niet wat er gebeurt als ik wel anders ga eten vlak voor een event.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Ik pas mijn voeding voor events niet aan. Maar verder dan een halve tri en hele marathons ben ik nog niet gegaan. Ik heb wel ooit 375km op 1 dag gefietst en ook daar geen aparte voeding. Ik ben van mening dat het druppels op een gloeiende plaat zijn. Ik ben daarnaast ook bang dat juist door ineens anders te eten mijn lichaam van slag raakt.

Voor wat het waard is: ik weet niet wat er gebeurt als ik wel anders ga eten vlak voor een event.

Je moet sneller dan de klos zijn.

5

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Ik zou t zelf niet nemen, eet net als Jeanette 2 dagen ervoor wat bewuster.

6

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Sport diëtiste rade mij aan het niet te doen aangezien je de laatste dagen voor een wedstrijd ook geen energie meer verbrand en je dus genoeg Kh uit je gewone voeding kunt halen, uiteraard opletten de dag voor de wedstrijd met vezels en vetten. Elektrolyten is dan weer wel een puntje je kunt zouten niet bufferen maar er wel voor zorgen dat ze optimaal aangevuld zijn.

7

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Ik doe ook niet veel bijzonders. Mijn (vegetarische) voeding is altijd al koolhydraatrijk. Ik moet vooral zorgen dat mijn eten niet in de weg zit, dus niet te veel en niet te vet en vezelig en ook niet te 'grove' groentes zoals kool en prei enzo. En wat Mcguyver zegt: niet te 'raar' doen, dan raak je maar van slag. Verstopt raken bijvoorbeeld, kan nogal in de weg zitten.

De mooie verhalen van commerciële sportvoeding zou ik met een dikke korrel zout nemen: natúúrlijk willen ze van sportvoeding.com of hoe het ook heten mag dat je van tevoren alleen hun eten nuttigt. Daar verdienen ze hun geld mee. Maar in rijst en pasta en bananen en ontbijtkoek en noem maar op zitten ook koolhydraten, en dat is nog gezonder en goedkoper ook.

Louise

8

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Haribo's

9

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Nou, inmiddels weten sommigen wat er met mij is gebeurd in Almere, dus daar begin ik nu niet over wink

Voor wat het waard is: ik heb geen carboloader gebruikt, mede dankzij jullie waarschuwingen. Van tevoren heb ik wel geminderd met het innemen van vezelrijk voedsel. De laatste twee dagen vooral witte pasta en dergelijke.

Ik moet zeggen dat ik niet goed functioneer op vezelarm voedsel. Ik eet normaliter heel veel volkorenproducten, en met vezelarm voedsel voelt het letterlijk alsof mijn buik is opgeblazen en er een 'knoop' in mijn maag zit. Ik overweeg in de toekomst dus vooral te blijven eten zoals ik het altijd doe - en dan zie ik op de dag zelf wel hoe dit uitpakt bij de dixi wink

10

Re: Carbo loader: gebruik jij het?

Overstims Malto vanaf 3 dagen vooraf