1

Onderwerp: Even voorstellen!

Hoi allemaal!
Ik ben Jesse en ik woon in Amsterdam.
Ik heb afgelopen weekend mijn tweede triathlon gedaan. Mijn tijd van vorig jaar flink verbeterd en ik ben nu al enthousiast voor de triathlon voor volgend jaar.

Ik weet wel een aantal dingen uiteraard, ik heb me goed verdiept in een paar zaken.
De triathlons gingen prima tot nu toe.
Voor volgend jaar probeer ik toch nog wat sneller te zijn. Gezien mijn statistieken moet ik me daarbij nog wat meer richten op het trainen van het hardlopen (ik rende de 10 km bij de triathlon veel langzamer dan wanneer ik dat thuis doe).

Maar mijn huidige fiets is ook wel een beetje klaar. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe fiets.
Er is zoveel keus, dat het voor mij lastig is om een juiste fiets te vinden. Afgelopen triathlon hebben meerder mensen me wel een full carbon aangeraden. Maar omdat ik de fiets ook gebruik om gewoon thuis te rijden (en zo te oefenen voor de triathlon onder meer, maar ook om gewone ritten te maken), wil ik geen echte triathlonfiets, maar een racefiets.

Iemand nog tips waar ik dan op moet letten? Is een opzetstuur nog handig, om tijdens de triathlon tijdelijk op te zetten?

Dank en leuk om hier te zijn!
Groet,
Jesse

2

Re: Even voorstellen!

De beste tip die ik heb is; ga een bikefit doen. Leg de bikefitter uit wat je wilt bereiken en welke doelen je hebt. Hij doet aan de hand van zijn metingen en tests dan een suggesties voor een aantal fietsen die het beste bij jou passen.

Een racefiets met opzetstuur is niet altijd ideaal. Maar er zijn genoeg fietsen die wel prima beide doelen kunnen dienen, door bv de zadelpen om te draaien ofzo. Tijdens mijn eerste bikefit had ik dezelfde vraag en wens maar ging al heen met het idee welke fiets ik wilde. Dathielp niet en na de tweede bikefit zit ik veel comfortabeler op mijn racefiets als op de triatlonfiets die ik nieuw gekocht heb. Het maakt dus echt verschil!

3

Re: Even voorstellen!

Wat sanger zegt en ik heb een opzetstuur voor mijn racefiets. Ik win daar tussen de 1,5 en 2 km/h mee. Ik zou niet anders meer willen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

4

Re: Even voorstellen!

Welkom! Dat je in een triathlon langzamer loopt dan 'los', is niet gek: je hebt er al heel wat opzitten immers. Loop in je trainingen vooral niet altijd zo hard, maak goed onderscheid tussen lang en rustig en kort (intervallen) en hard.

Over de fiets: ik heb een aparte triathlonfiets en dat bevalt me echt geweldig, ik train er ook veel op. Maar dat is wel als tweede fiets. Ik zou niet zonder een gewone racefiets kunnen, voor klimmen en toeren en rijden in een groep, en voor langere ritten (de houding is minder belastend). Dus als je maar één fiets hebt, zou ik zeggen: racefiets met opzetstuur. En een bikefit is zeker een goed idee!

Louise

5

Re: Even voorstellen!

Welkom!!
Welke triathlon heb je gedaan?

6

Re: Even voorstellen!

sanger schreef:

De beste tip die ik heb is; ga een bikefit doen. Leg de bikefitter uit wat je wilt bereiken en welke doelen je hebt. Hij doet aan de hand van zijn metingen en tests dan een suggesties voor een aantal fietsen die het beste bij jou passen.

Een racefiets met opzetstuur is niet altijd ideaal. Maar er zijn genoeg fietsen die wel prima beide doelen kunnen dienen, door bv de zadelpen om te draaien ofzo. Tijdens mijn eerste bikefit had ik dezelfde vraag en wens maar ging al heen met het idee welke fiets ik wilde. Dathielp niet en na de tweede bikefit zit ik veel comfortabeler op mijn racefiets als op de triatlonfiets die ik nieuw gekocht heb. Het maakt dus echt verschil!

Goed idee! Dan ga ik volgende week een bikefit doen.
Wat fiets zit ik voor nu te denken aan een racefiets, inderdaad met opzetstuur.
Zag ook dat er een tussenvorm is, zo'n aero fiets??

7

Re: Even voorstellen!

mcguyver schreef:

Wat sanger zegt en ik heb een opzetstuur voor mijn racefiets. Ik win daar tussen de 1,5 en 2 km/h mee. Ik zou niet anders meer willen.

Ja, goeie dus.
Maar zou je een volledig carbon frame adviseren of aluminium?
Of maakt dit gewoon niet uit?

8

Re: Even voorstellen!

Louise schreef:

Welkom! Dat je in een triathlon langzamer loopt dan 'los', is niet gek: je hebt er al heel wat opzitten immers. Loop in je trainingen vooral niet altijd zo hard, maak goed onderscheid tussen lang en rustig en kort (intervallen) en hard.

Over de fiets: ik heb een aparte triathlonfiets en dat bevalt me echt geweldig, ik train er ook veel op. Maar dat is wel als tweede fiets. Ik zou niet zonder een gewone racefiets kunnen, voor klimmen en toeren en rijden in een groep, en voor langere ritten (de houding is minder belastend). Dus als je maar één fiets hebt, zou ik zeggen: racefiets met opzetstuur. En een bikefit is zeker een goed idee!

Louise

Ja, dan ga ik dus toch eerst voor de racefiets. Triathlonfiets is me nu denk ik nog net iets te specifiek, temeer omdat die dus voor gewone ritten niet heel relaxt is.

9

Re: Even voorstellen!

Hedcandy schreef:

Welkom!!
Welke triathlon heb je gedaan?

Ik heb nu voor de tweede keer de triathlon van Weesp gedaan.
Dit jaar en vorig jaar.
Had m'n tijd dit jaar met 20 minuten verbeterd, maar ik denk dat het nog sneller kan.

10 Laatst bewerkt door jesse.voorn (08-09-23 09:13:24)

Re: Even voorstellen!

sanger schreef:

De beste tip die ik heb is; ga een bikefit doen. Leg de bikefitter uit wat je wilt bereiken en welke doelen je hebt. Hij doet aan de hand van zijn metingen en tests dan een suggesties voor een aantal fietsen die het beste bij jou passen.

Een racefiets met opzetstuur is niet altijd ideaal. Maar er zijn genoeg fietsen die wel prima beide doelen kunnen dienen, door bv de zadelpen om te draaien ofzo. Tijdens mijn eerste bikefit had ik dezelfde vraag en wens maar ging al heen met het idee welke fiets ik wilde. Dathielp niet en na de tweede bikefit zit ik veel comfortabeler op mijn racefiets als op de triatlonfiets die ik nieuw gekocht heb. Het maakt dus echt verschil!


Ik moet natuurlijk eerst een fiets hebben voor een bikefit, hahaa :-)

11 Laatst bewerkt door jesse.voorn (08-09-23 09:15:52)

Re: Even voorstellen!

Ik heb nu deze fietsen op het oog:

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en … -race-bike

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en … fiets-63cm

en deze, al lijkt die me te klein, ik ben 1.95 m.
https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en … ced-nu-999

12

Re: Even voorstellen!

jesse.voorn schreef:

Maar zou je een volledig carbon frame adviseren of aluminium?
Of maakt dit gewoon niet uit?

Het maakt wel uit, maar dat is een detail, zou je kunnen zeggen, dat pas echt gaat tellen als een heleboel andere dingen eerst ook goed zijn (bijvoorbeeld: het verschil in gewicht valt in het niet als je zelf een paar kilo te zwaar bent, of iet goed traint). Veel belangrijker is bijvoorbeeld of de fiets goed past. Dat gaat om de maat maar ook om de verhoudingen. Daarom kun je ook een bike-fit doen voordat je een fiets koopt, dan weet je waar je op moet letten.

Die Ridley van Marktplaats is XL, zie ik, en de huidige eigenaar heeft zichtbaar moeten zitten klooien om er comfortabel op te zitten, want het stuur is heel raar omhoog gezet (stuur zelf gekanteld + stuurpen vrij steil omhoog). Dat betekent eigenlijk dat de fiets niet goed paste. Dat kun je veranderen, dus het stuur normaal horizontaal plaatsen, maar dan heb je dus een diepe zit en/of extra kosten voor spacers (om het stuur hoger te zetten zonder het zo raar te kantelen). Zoals het nu staat, kun je niet goed een proefrit maken ook.

Aan die Koga zie ik niks geks zo 1-2-3.
Als je aan een XL denkt, is M te klein, ja, en 1000 euro is er ook vér overheen, vind ik.

Louise

13

Re: Even voorstellen!

jesse.voorn schreef:

Ik moet natuurlijk eerst een fiets hebben voor een bikefit, hahaa :-)

Nee, dat hoeft niet. Met de maten die je uit de bikefit krijgt kun je gericht gaan zoeken.

Je moet sneller dan de klos zijn.

14

Re: Even voorstellen!

Louise schreef:
jesse.voorn schreef:

Maar zou je een volledig carbon frame adviseren of aluminium?
Of maakt dit gewoon niet uit?

Het maakt wel uit, maar dat is een detail, zou je kunnen zeggen, dat pas echt gaat tellen als een heleboel andere dingen eerst ook goed zijn (bijvoorbeeld: het verschil in gewicht valt in het niet als je zelf een paar kilo te zwaar bent, of iet goed traint). Veel belangrijker is bijvoorbeeld of de fiets goed past. Dat gaat om de maat maar ook om de verhoudingen. Daarom kun je ook een bike-fit doen voordat je een fiets koopt, dan weet je waar je op moet letten.

Die Ridley van Marktplaats is XL, zie ik, en de huidige eigenaar heeft zichtbaar moeten zitten klooien om er comfortabel op te zitten, want het stuur is heel raar omhoog gezet (stuur zelf gekanteld + stuurpen vrij steil omhoog). Dat betekent eigenlijk dat de fiets niet goed paste. Dat kun je veranderen, dus het stuur normaal horizontaal plaatsen, maar dan heb je dus een diepe zit en/of extra kosten voor spacers (om het stuur hoger te zetten zonder het zo raar te kantelen). Zoals het nu staat, kun je niet goed een proefrit maken ook.

Aan die Koga zie ik niks geks zo 1-2-3.
Als je aan een XL denkt, is M te klein, ja, en 1000 euro is er ook vér overheen, vind ik.

Louise

Thanks! Die Koga vind ik zelf het meest interessant ook!
Bedoel je dat 1000 euro teveel geld ervoor is?

15

Re: Even voorstellen!

mcguyver schreef:
jesse.voorn schreef:

Ik moet natuurlijk eerst een fiets hebben voor een bikefit, hahaa :-)

Nee, dat hoeft niet. Met de maten die je uit de bikefit krijgt kun je gericht gaan zoeken.


Goeie, dan volgende week toch eerst een bikefit!

16

Re: Even voorstellen!

Louise schreef:
jesse.voorn schreef:

Maar zou je een volledig carbon frame adviseren of aluminium?
Of maakt dit gewoon niet uit?

Het maakt wel uit, maar dat is een detail, zou je kunnen zeggen, dat pas echt gaat tellen als een heleboel andere dingen eerst ook goed zijn (bijvoorbeeld: het verschil in gewicht valt in het niet als je zelf een paar kilo te zwaar bent, of iet goed traint). Veel belangrijker is bijvoorbeeld of de fiets goed past. Dat gaat om de maat maar ook om de verhoudingen. Daarom kun je ook een bike-fit doen voordat je een fiets koopt, dan weet je waar je op moet letten.

Die Ridley van Marktplaats is XL, zie ik, en de huidige eigenaar heeft zichtbaar moeten zitten klooien om er comfortabel op te zitten, want het stuur is heel raar omhoog gezet (stuur zelf gekanteld + stuurpen vrij steil omhoog). Dat betekent eigenlijk dat de fiets niet goed paste. Dat kun je veranderen, dus het stuur normaal horizontaal plaatsen, maar dan heb je dus een diepe zit en/of extra kosten voor spacers (om het stuur hoger te zetten zonder het zo raar te kantelen). Zoals het nu staat, kun je niet goed een proefrit maken ook.

Aan die Koga zie ik niks geks zo 1-2-3.
Als je aan een XL denkt, is M te klein, ja, en 1000 euro is er ook vér overheen, vind ik.

Louise

Ik vind het knap dat je dat zo aan een fiets ziet zeg!!
Ik snap de omstandigheden waar het vanaf hangt. Ik ben 1.95 m en ik weeg 80 kilo, dus ben niet te zwaar :-)

17 Laatst bewerkt door Trilen (08-09-23 16:56:26)

Re: Even voorstellen!

Grootste fout is dat mensen eerst een fiets kopen en dan een bikefit wink Dan moet de Bikefitter wellicht allerlei trucjes uithalen om jou toch nog op die fiets te passen. Als je eerst een bikefit laat doen, krijg je een overzicht van mogelijke fietsen en hun maten. Tenminste zo werkt TriPro in Hilversum (velen hebben enorm goede ervaringen met TriPro). Geef aan wat je denkt (racefiets) en dan doet de bikefitter zijn werk. Na aanschaf, terug naar de Bikefitter om de fiets precies op jouw lichaam af te stellen (hoogte stuur, hoek stuur, hoogte zadel, positie zadel, schoenplaatjes, evt lengte crank).
Succes en veel fijne fietskilometers toegewenst!

Mijn triathlon blog: www.ironlen.com

18

Re: Even voorstellen!

jesse.voorn schreef:
Hedcandy schreef:

Welkom!!
Welke triathlon heb je gedaan?

Ik heb nu voor de tweede keer de triathlon van Weesp gedaan.
Dit jaar en vorig jaar.
Had m'n tijd dit jaar met 20 minuten verbeterd, maar ik denk dat het nog sneller kan.

Ah leuk, dat is bij mij om de hoek.
Leuke wedstrijd met veel sfeer.

Ik zou je ook zeker een racefiets met opzetstuur aanraden.
Een TT fiets kan altijd later nog.
Mij beviel dat niet dus ik rij weer op mn racer met opzetstuur, prima. Ook de halve.
En ook de fd aquabike, waar het wel 180 fietsen was...

19

Re: Even voorstellen!

Trilen schreef:

Grootste fout is dat mensen eerst een fiets kopen en dan een bikefit wink Dan moet de Bikefitter wellicht allerlei trucjes uithalen om jou toch nog op die fiets te passen. Als je eerst een bikefit laat doen, krijg je een overzicht van mogelijke fietsen en hun maten. Tenminste zo werkt TriPro in Hilversum (velen hebben enorm goede ervaringen met TriPro). Geef aan wat je denkt (racefiets) en dan doet de bikefitter zijn werk. Na aanschaf, terug naar de Bikefitter om de fiets precies op jouw lichaam af te stellen (hoogte stuur, hoek stuur, hoogte zadel, positie zadel, schoenplaatjes, evt lengte crank).
Succes en veel fijne fietskilometers toegewenst!

Goede tip! Bedankt!

20

Re: Even voorstellen!

Hedcandy schreef:
jesse.voorn schreef:
Hedcandy schreef:

Welkom!!
Welke triathlon heb je gedaan?

Ik heb nu voor de tweede keer de triathlon van Weesp gedaan.
Dit jaar en vorig jaar.
Had m'n tijd dit jaar met 20 minuten verbeterd, maar ik denk dat het nog sneller kan.

Ah leuk, dat is bij mij om de hoek.
Leuke wedstrijd met veel sfeer.

Ik zou je ook zeker een racefiets met opzetstuur aanraden.
Een TT fiets kan altijd later nog.
Mij beviel dat niet dus ik rij weer op mn racer met opzetstuur, prima. Ook de halve.
En ook de fd aquabike, waar het wel 180 fietsen was...


Ja, heel relaxte sfeer in Weesp! Volgend jaar weer van de partij.
Ik begrijp in ieder geval dat het niet veel uitmaakt of je een full carbon of aluminium frame hebt, dus ik ga even naar beiden zoeken en dan een goed opzetstuur, daar zullen ook wel verschillen in zitten.

21

Re: Even voorstellen!

jesse.voorn schreef:

Ik vind het knap dat je dat zo aan een fiets ziet zeg!!

Dank je. Ik fiets zo'n 25 jaar en al die tijd vind ik het leuk om te kijken hoe mensen op hun fiets zitten.

jesse.voorn schreef:

Bedoel je dat 1000 euro teveel geld ervoor is?

Ja. Dat is geen heel bijzondere of dure fiets, en dan 6 jaar oud, dan is 1000 euro in mijn ogen echt overvraagd.

Ik heb ook zeer goede ervaringen met TriPro, inderdaad ook voorafgaand aan de aanschaf van een nieuwe fiets. Het is alleen wel een stevige kostenpost, zeker in verhouding met een tweedehands fiets.

Louise