1

Onderwerp: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Mijn fietstrainingen bestaan uit een combinatie van trainingen op de tt en op de racefiets. Op de Tacx werk ik het hele jaar door mijn fietsblokken eigenlijk wel af op de tt. Het idee hierachter is dat ik vooral mijn functionele krachttrainingen op de tt uitvoer, zodat ik het wegtrappen van mijn vermogens op de juiste manier 'aanleer'. Duurritjes buiten doe ik meestal op de racefiets, tot aan enkele weken vóór een wedstrijd, dan wissel ik mijn racefiets voor de tt.

Ik weet niet of een optimale balans bestaat tussen tt en racefiets; een racefiets fietst prettiger, vind ik, en is op sommige stukken ook wendbaarder. Toch twijfel ik wel eens of de racefiets wel de juiste keuze is, aangezien ik uiteindelijk moet presteren op de tt - los van het feit dat een stuk fietsen op de racefiets altijd goed is voor je conditie natuurlijk.

Hoe en hoe vaak trainen jullie op de tt?

2

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Goeie vraag. Ik denk tegelijk dat er geen eenduidig antwoord is.
Je hoort vaak dat je moet trainen met het materiaal waar je op racet. Dat hoeft natuurlijk niet voor alle trainingen zo te zijn.

Zelf heb ik maar 1 fiets (tt) dus heb ik dit dilemma niet.

3

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Vroeger reed ik in het wedstrijdseizoen eigenlijk enkel op de TT fiets en in de herfst en wintermaanden op de gewone koersfiets, nu met mijn rug lukt het me niet meer om veel op de TT fiets te zitten en moet ik toch wat meer afwisselen.

4

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Is bij mij een beetje afhankelijk van het weer en wind , en hoe mijn training eruit ziet .
En natuurlijk waar ik mijn fiets , goede ondergrond , weinig verkeer etc .

5 Laatst bewerkt door Louise (25-09-23 10:01:26)

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Ik zou zeggen: zo veel mogelijk op de TT-fiets. Ook buiten (o.a. voor je stuurvaardigheid), ook rustige duur/langere afstanden. Omdat de houding anders is en belastender en je ook je spieren anders gebruikt. Ik heb wel gemerkt dat door veel op de TT-fiets te trainen, het verschil in vermogen met de racefiets kleiner wordt - gewenning werkt echt!

Afgelopen jaar merkte ik ook dat ik door veel op de TT-fiets te trainen sneller werd (bij hetzelfde vermogen). Kennelijk ging ik aerodynamischer zitten, zelfs zonder daar specifiek iets voor te doen. Die houding is ook een kwestie van trainen.

Maar het wordt inderdaad wel begrensd door weer, parcours en duur. Ik heb zelf dit jaar alleen maar voor kort getraind, dan ga ik niet lange tochten rijden op de TT-fiets, daarvoor is de houding te belastend.

Louise

6

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Ik heb geen TT fiets. Maar als ik er een had zou dat wel mijn eerste keus zijn om mee te gaan fietsen. Waarom? Op die fiets moet je de triatlon doen. Dan kun je er maar beter snel aan wennen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

7

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Eerst alleen de intervaltrainingen, dat is vanaf eind maart ofzo. En dan richting de wedstrijd, bijv. de laatste 8 weken, ook de duurritten.

Eerder eigenlijk nooit omdat ik niet denk dat het nodig is om aan een goede basis te werken, en ik dan niet met een groep kan fietsen.

8

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

De meeste trainingen vooral met de TT bike.
Die zit zalig, is wendbaar en schept veel vertrouwen in alle omstandigheden. (Dit tot mijn verbazing toen ik mee begon te rijden)
Behalve bij nat weer; bij nat weer is de remweg te lang wegens velgremmen en carbon wielen.
Maar ja met de regen kan je indoor trainen of variëren met hardlopen.
In de Ardennen met de gewone racefiets. Kleiner verzet.
In groep ook met TT bike gezien het vertrouwen en de fijne zit. Oké, er is iets meer druk op polsen/schouders. Maar voor mij best oké.

9

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

chrisbakker schreef:

In groep ook met TT bike gezien het vertrouwen en de fijne zit. Oké, er is iets meer druk op polsen/schouders. Maar voor mij best oké.

En dat vindt de rest van je groep ook ok? Of houd je dan je handen op de remgrepen?


Ik moet zeggen dat de gewone racer je ook wat meer vrijheid geeft in soort parcours. Voor trainingen op de TT kies ik vaker een route waar ik goed door kan trappen.

10

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Ik vind in een groep rijden met de TT echt niet kunnen, hoor. Dat was nog een begrenzer die ik was vergeten - samen fietsen met anderen. Daar is de racefiets voor.

Louise

11 Laatst bewerkt door chrisbakker (26-09-23 15:22:15)

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

@Louise, dat snap ik als je ligt in je beugels, en @ Linda ja ik heb mijn handen op het stuur met remgrepen.

(De gewone racer word ook wel gebruikt.)

12

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Zit jij dan een hele groepsrit/tocht lang met je handen bij de remmen en zit je dan zo goed dat je liever dat hebt dan een racefiets? Dat geldt voor mij in elk geval niet. Handen bij de remmen is voor even, en dan zit m'n racefiets véél beter. Of rijd je altijd maar kort samen met anderen?

Louise

13

Re: Trainen op de tt - hoe vaak doe jij het?

Dat klopt.

De positie op het zadel en zwaartepunt leg ik iets naar achter omdat mijn armen lang genoeg zijn. Flexibilteit in heup en hamstrings zijn oké. De druk op mijn handen polsen schouders blijft dan goed doenbaar.
Bij de aankoop van deze TT heb ik direct een bikefit laten doen bij Bioracer.
Ken je het gevoel van op een fiets te stappen en net als een goed zittend kledingstuk een perfecte pasvorm te hebben?
Wel dat heb ik bij deze fiets.

Liever dan een racefiets? Dat is variabel. Ik zou bijna zeggen in een gewoon parcours met 'weinig tot middelmatige  hoogtemeters' wel nog de TT.

Maar als er gereden word op klimmetjes is de gewone een goed alternatief, zeker met flinke stijgingspercentages. (weekendje Ardennen)

En wat Mcguyver zegt, veel fietsen met je TT als je die hebt geeft een makkelijkere gewenning.