1

Onderwerp: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Ik ben een trotse nieuwe papa uit Antwerpen en sta aan het begin van een behoorlijk ambitieus avontuur. Na lang nadenken over een echte sportuitdaging, en na wat uitstel door covid, verbouwingen en het vaderschap, heb ik besloten dat het "nu of nooit" is. Hoe ouder mijn zoon wordt, hoe lastiger het zal zijn om trainingen te combineren met zijn schoolritme.

Hoewel ik op de meeste vlakken een beginner ben, heb ik het zotte idee opgevat om de 70.3 van Nice te doen. De locatie spreekt me enorm aan en het lijkt me fantastisch om dat te combineren met een weekje of twee "recovery" aan de Côte d'Azur.

Een korte samenvatting van mijn huidige niveau:

Zwemmen: Beginnend vanaf nul.
Lopen: Kan comfortabel 5 km lopen en volg momenteel een half marathon plan via Garmin.
Fietsen: Regelmatig fiets ik zo'n 60 km, en ik heb net mijn eerste 4DP test gedaan met Wahoo Systm na een weekje voorbereiding.
En alsof de uitdaging van een 70.3 vanuit het niets nog niet groot genoeg is, ben ik van plan dit te doen op mijn trouwe stalen ros, de Triban RC500 van Decathlon.

Ik ben hier om te leren, tips te krijgen en mijn reis te delen. Alle adviezen, vooral over zwemmen en hoe te trainen voor een 70.3, zijn van harte welkom!

2

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Welkom!: Begin met een borstcrawlcursus. En als je denkt dat je het kan blijf dan een zwemcursus volgen. En verder heb je een prima fiets voor een 70.3. Zou alleen een aerostuurtje kopen. Is goedkoop en levert buiten een mooie ervaring ook wat tijdwinst op.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Hier ga je idd tips genoeg vinden qua training en materiaal, succes alvast.

4

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Welkom! Ik ben het eens met mcguyver dat een borstcrawlcursus je eerste prioriteit is. En dan volgend seizoen gauw aan buitenwater gaan wennen. De rest komt vast wel goed.

Enne: dat 'nu of nooit' valt wel mee, hoor, want je zoon wordt ook ooit groot en zelfstandig en dan krijg je juist weer meer tijd. Triathlonnen kan tot op hoge leeftijd! 

Louise

5

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Leuke reacties!
Donderdag staat de eerste privéles reeds op de planning.

6

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Bij wie ga je een cursus volgen? Ken wel wat volk in Antwerpen die dit doen, mij heeft Marc Fassaert leren zwemmen.

7

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Welkom hier!

8

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Welkom! Prima zot idee, en het hele idee van triathlon is natuurlijk zot wink

Zeker ook eens met wat Louise zegt, het is niet nu of nooit maar nu of over een jaar of wat, mijn kinderen zijn nu oud genoeg dat ik goed mijn eigen gang kan gaan. Maar ik begrijp je wel.

Je hebt nog tijd genoeg dus als je je committeert dan gaat het echt wel lukken om de finish te halen. Ook bij de 70.3 van Nice is het veel klimmen geblazen, zorg dat je dit echt genoeg hebt getraind en wees comfortabel met afdalen. Dat kan ongetwijfeld op je huidige fiets als die in goede staat is.

En 2 weken recovery daar lijkt me ook prima, ik deed de hele op 10 september en ik was vergeten wat voor leuke stad Nice is.

Veel succes met de voorbereidingen!

9

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Welkom!

Als mede beginnen van 0  zwemmer kan ik iedereen bijtreden -> start to crawl reeks doen, en je vooral niet teveel zorgen maken in het zwemmen. Is het kleinste onderdeel en vaak het onderdeel eenmaal je basis + wat vervolg reeksen je het minste progressie maakt qua grote tijdswinsten. (Hoe beter je techniek hoe friser op de fiets).

Succes met je doelen!

Vraatzuchtige Veelvraat

10

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

welkom in de Triatlonfamilie !

Gilbertson TI Campa EPS Campa Zonda
Kuota Kalibur TT Campa-Chorus  Campa-Bullet Ultra
Kuota KrossII Shimano Di2  Vision

11

Re: Beginner uit Antwerpen met een zotte uitdaging: 70.3 Nice!

Succes!
Met zwemmen kun je weinig tijd winnen, maar wel veel energie, en dus tijd, verliezen. Je pakt het dus verstandig aan door met een zwemcursus te beginnen smile
Verder lijkt het me verstandig om een paar triathlonboeken met een focus op trainingschemas te lezen en/of een trainer in de arm te nemen over een paar maanden. Een groot deel van de loop en fiets basis zul je in de wintermaanden leggen, en het trainen voor een triathlon kan nogal een puzzel zijn met de zwemtrainingen, fietstrainingen, looptrainingen, krachttrainingen, en balans er tussen, en met het gezinsleven, werk en sociale leven er ook nog bij.
Al met al is het zeker een uitdaging als je van scratch begint!