1 Laatst bewerkt door Hedcandy (21-11-23 17:35:37)

Onderwerp: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

Al jaren probeer ik af te vallen bij div dietisten die zichzelf allemaal de beste noemen.
Hooguit 1 kg ging eraf, maar niet iets wat zoden aan de dijk zet.
Allemaal maken ze schema's op basis van bestaande tabellen.

Nu heb ik onlangs mn rustmetabolisme laten meten (dmv ademgasanalyse) en wat bleek?
Ipv de gem 1500 kcal in rust, blijk ik er maar 1260 te verbranden (de gemiddelde bandbreedte bij vrouwen van 45 jaar is zo tussen de 1325-1750 gemiddeld. Eronder is laag, erboven is hoog, dat kan dus ook)

Dus elk schema zet mij nog te hoog in kwa calorieen, ik moet dus op nog veel minder gaan zitten om af te vallen (in mijn geval 1400 en dat is dan voor mij geen crashdieet, voor een ander wellicht wel).
Blij dat ik t nu eindelijk weet, nu nog doen haha.

2

Re: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

Ik ben 2 j terug op 4 weken af gevallen met Ozempiq. Momenteel moeilijk te verkrijgen hier in Belgie maar vanaf nieuwjaar komt er nog een produkt in de EU op de markt en zou het probleem opgelost zijn? Zelf wacht ik al sinds September op een spuit.

3 Laatst bewerkt door Hedcandy (21-11-23 19:05:37)

Re: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

ronnyke schreef:

Ik ben 2 j terug op 4 weken af gevallen met Ozempiq. Momenteel moeilijk te verkrijgen hier in Belgie maar vanaf nieuwjaar komt er nog een produkt in de EU op de markt en zou het probleem opgelost zijn? Zelf wacht ik al sinds September op een spuit.

Is dat het middel wat eigenlijk voor diabetespatienten is?

Hier krijg je dat dan echt niet legaal.
Er is een tekort aan, en als alles op de illegale markt wordt verhandeld, dan is er niks meer over voor de mensen die het echt nodig hebben voor hun gezondheid. Dat stuit me wel tegen de borst...

Ik ben benieuwd of dat andere product dit zal oplossen. Keep me posted smile

4

Re: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

ronnyke schreef:

Ik ben 2 j terug op 4 weken af gevallen met Ozempiq. Momenteel moeilijk te verkrijgen hier in Belgie maar vanaf nieuwjaar komt er nog een produkt in de EU op de markt en zou het probleem opgelost zijn? Zelf wacht ik al sinds September op een spuit.

Een spuit om af te vallen? Dat gaat me een paar bruggen te ver.

5

Re: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

Interessant, Hedcandy, ik wist niet dat ze rustmetabolisme konden meten. Maar ook weer niet een heel fijn inzicht, lijkt me, want om af te vallen kan je dan dus nóg minder eten. Dat lijkt me een hele uitdaging!

Louise

6 Laatst bewerkt door @Jeanette (02-12-23 09:49:56)

Re: Rustmetabolisme en standaard voedingsschema's

Volgens mij werd dit bij een uitgebreide sportmedische keuring in Duitsland ooit bij mij ook gemeten .
Zal dit eens nakijken , alhoewel dit niet meer recent is natuurlijk .
Ja , idd in duits heet het ruhe energie verbrauch REE , die lag in 2016 bij 1420 Kcal en in 2019 bij 1376 Kcal .
Dus  je BMR gaat ieder jaar naar beneden  .Hoe ouder je word , hoe lager je BMR .
Daar kun je in ieder geval mooi mee aan de slag dan Sanne .