1

Onderwerp: Koffie koffiemachines koffiemerken

Het onderwerp koffie kwam al ter sprake in de rubriek materiaal.
De koffiemachine is natuurlijk een mogelijk topic onder materiaal.
Koffie is ook voeding/verslaving/gewoon geweldig lekker.

Ik kocht een 5 tal jaar geleden een Jura D5 .
Zeer tevreden van.

Vers gebrande bonen zitten nog bomvol smaak.
Welke soort/ merk bonen heeft jullie voorkeur?

Zelf heb ik al gevarieerd in de winkel met een huismerk, en bekende koffiemerken zoals Lavazza, Rombouts, Douwe Egberts.
Daarin kan je nog variëren tussen de zachtere of sterkere gebrande bonen.

2

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Leuk, een koffie topic!

Koffiebonen bestel ik tegenwoordig online, bijvoorbeeld bij koffiebranderij Het Hoofdkwartier of het Brandhuys. Voordeel is dat de bonen net (dezelfde week) gebrand zijn, voor de smaak maakt dat veel verschil. In de supermarkt moet je dat altijd maar afwachten.

Qua bonen varieer ik een beetje. Inmiddels weet ik wel een beetje wat ik lekker vind, maar het blijft leuk om te variëren.

3

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Ik ben ook een echte koffie liefhebber ik verander vrij regelmatig van bonen, ik heb nu met BF een proefpakket gekocht van 5 verschillende soorten koffie (1kg elk) dus kan weer even voort.

4

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Koffie, heerlijk! En belangrijk, vooral in de ochtend.

Machine: Wij hebben een Melitta volautomaat, alweer een paar jaar oud, kwam toen heel goed uit de test van de Consumentenbond, vooral qua smaak van de koffie, en dat klopt. Goede service ook van Melitta toen-ie stuk was.

Bonen: wij variëren ook vaak, toevallig ging net vanochtend een pak van Brew '22 open, echte sportkoffie. Graag Ethiopische, uit liefde voor dat land, en/of fair trade. Vaak van Theemaas, heerlijke winkel hier in de stad - alleen al die geur als je binnenkomt! Maar ook wel eens gewoon van de supermarkt, zeker bij aanbiedingen. Wel altijd sterke/pittige.

Ik moet zeggen dat het me onder die voorwaarden bij koffie dan minder uitmaakt dan bij thee. Ik bedoel: ik vind het verschil tussen een zakje met gruis van de supermarkt en goede losse thee groter dan tussen goedkope en dure koffie.

Louise

5

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Tof , een koffie topic .
Aangezien ik alleen ben heb ik tot op heden een Senseo apparaat in gebruik .
( hooguit voor mezelf 5 kopjes op een dag )
Een kan koffie zetten loont niet , de gemalen koffie word op den duur oud .
Dus , ben idd opzoek naar een goede vol automaat koffie machine.
Allerlei keuze / koffie opties hoeft voor mij niet .
En wil / kan geen vermogen uitgeven .
En de keuze is groot .

Dus met jullie feedback kan ik verder met mijn zoektocht.

6 Laatst bewerkt door Vanzella (29-11-23 16:51:01)

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Yes ook koffie liefhebber.

Jura E6 is mijn machine, met aparte Jura kopjeswarmer ernaast.
Echt idioot 200 nog wat euro voor een kopjeswarmer, maar ja.. past mooi bij de machine en ik haat koude kopjes.

Wel 5 jaar oud inmiddels beide, dus de afschrijving is aanzienlijk lager dan op mijn fietsen :-)

Koffie bonen Illy als ze in de aanbieding zijn en anders meestal de standaard rode segafredo verpakking of de kleurrijke bio bonen in dark roast van de Plus weet eigenlijk het merk niet...

Als ik winkel in de stad doe ik nog wel eens impuls aankopen bij een koffie zaakje, soms succesvol maar dan vergeet ik vaak weer welke het was..

7

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Ik heb sinds 4,5 jaar een Jura E8. Net terug van een servicebeurt na ruim 15.500 kopjes koffie. Hopelijk kan ie nu weer 4,5 jaar mee :-)

Qua bonen heb ik meestal de Vero Classico van Fascino Coffee (een brander uit Weert die verse bonen levert). Af en toe trakteer ik mezelf op iets meer bijzonders.

8

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Het verschil tussen een goede machine en wat er uit een Senseo komt is wel reusachtig, @Jeanette!

9

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Louise schreef:

Het verschil tussen een goede machine en wat er uit een Senseo komt is wel reusachtig, @Jeanette!

Idd Senseo is eigenlijk maar warm water met koffie smaak.

10

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Wij hebben een italiaans espresso-apparaat en drinken tegenwoordig altijd koffie van https://drentsbakkie.nl/

11

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Louise schreef:

Het verschil tussen een goede machine en wat er uit een Senseo komt is wel reusachtig, @Jeanette!

Ja ik weet het .

Het is bij mij altijd iets met prioriteiten, waar ik mijn geld aan uit geef .
En uitgeven kun je het maar 1 x helaas .

12

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Louise schreef:

Ik moet zeggen dat het me onder die voorwaarden bij koffie dan minder uitmaakt dan bij thee. Ik bedoel: ik vind het verschil tussen een zakje met gruis van de supermarkt en goede losse thee groter dan tussen goedkope en dure koffie.

Louise

Thee in een zakje is mij mij ook een no go ha ha .
Ik trek altijd thee van gedroogde hibiscus bloemen , als je dat thee kunt noemen .

13

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

@Jeanette schreef:

Het is bij mij altijd iets met prioriteiten, waar ik mijn geld aan uit geef .
En uitgeven kun je het maar 1 x helaas .

Ik kijk ook wel op van de prijzen van die machines - en van de stijging daarvan. Die van ons is verdubbeld zo'n beetje.

Maar als je voor weinig geld lekkere koffie wilt: percolator. Paar tientjes, heerlijke koffie, alleen moet je meer zelf doen dan bij zo'n volautomaat.

Louise

14

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Wij doen het al een jaar of vier met een Nespresso apparaat. Veel betere koffie dan Senseo en veel keuze in smaken.
Aangezien ik een andere smaak prefereer dan mijn vrouw is dat voor ons een heel goed systeem

15

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Nespresso heb ik ook nog gehad toen ik alleen woonde, is al meer dan 15j geleden en toen kon je enkel koffie van Nespresso in capsules krijgen dus met 2 koffieverslaafden was dat een dure bedoening dus een machine met bonen gekocht. Onlangs begon mijne wat te haperen waarschijnlijk een vuiltje ofz want was ook snel en vanzelf terug opgelost maar had ook al gekeken voor een nieuwe en idd vrij duur, degene die ik wilde had je niet voor 1000 euro.

16

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Er wordt toch echt heel veel koffie in Nederland gedronken. Max 5 kopjes? Daar komen ze in de meeste landen niet eens bij in de buurt. Volgens mij is de Nederlandse koffie-cultuur ook een van de redenen dat je in Nederland een stuk minder Starbucks ziet (kun je dat wel koffie noemen?)

Ikzelf vind het heerlijk ruiken, maar niet lekker om te drinken. Maar om nu een koffie-apparaat te nemen alleen voor de geur gaat me toch iets te ver lol

17

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Hahaha een begin van de dag zonder koffie is onbestaanbaar!

Wij hebben een Moccamaster. Geweldig ding. En we halen meestal de koffie bij Simon Levelt.
Bij weinig tijd de perla biologische variant van AH.

18

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Ik zie dat er fijnproevers tussen zitten. Vergeleken met jullie ben ik de kliko. De bonen komen overal vandaan: internet, Aldi, Lidl etc. Ik ben aan mijn derde Phillipsmachine begonnen. Na een jaar of 5 zijn ze op en begint voor mij de uitdaging: ze zelf te gaan repareren. Weggooien is zonde vind ik.

Je moet sneller dan de klos zijn.

19 Laatst bewerkt door Louise (01-12-23 13:18:46)

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

MontanaMan schreef:

Er wordt toch echt heel veel koffie in Nederland gedronken. Max 5 kopjes? Daar komen ze in de meeste landen niet eens bij in de buurt. Volgens mij is de Nederlandse koffie-cultuur ook een van de redenen dat je in Nederland een stuk minder Starbucks ziet (kun je dat wel koffie noemen?)

Starbucks is gewoon ook te duur, volgens mij.
Over de hoeveelheid: ik haal de 5 kopjes vrijwel nooit, denk ik. Ik drink twee kopjes bij het opstaan, en ik denk dat het in zeker de helft van de dagen daarbij blijft. Anders 1-2 kopjes meer nog, afhankelijk van wat ik doe, of er lekkere koffie buitenshuis is, en of ik een 'opkikker' nodig heb. Maar in een zeldzaam geval 's middags, en nooit 's avonds: dan bestaat het risico dat ik er wakker van lig.

Louise

20

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Begin de laatste jaren koffie te drinken maar behoor tot de groep hoe meer gesuikerd hoe beter. Momenteel is de Dolce Gusto latte macchiato caramel men favoriet. Dus eigenlijk drink ik waarschijnlijk geen koffie.

Vraatzuchtige Veelvraat

21

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Harige Baviaan schreef:

Begin de laatste jaren koffie te drinken maar behoor tot de groep hoe meer gesuikerd hoe beter. Momenteel is de Dolce Gusto latte macchiato caramel men favoriet. Dus eigenlijk drink ik waarschijnlijk geen koffie.

Goed verhaal, juiste conclusie.. :-)

22

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Onlangs eens een programma gezien over de duurste koffie ter wereld, daarbij laten ze de koffiebonen opeten door een dier maar weet niet meer welk dier het was en in het lichaam werden ze dus gefermenteerd wat de speciale smaak geeft aan de koffie en als ze terug uitgescheten werden werden ze gewassen en verder verwerkt. Nog even opgezocht :-) https://koffiemachine.org/kopi-luwak/

23

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Nou , ik ben er nog steeds niet uit welke het gaat worden . Teveel keuzes , prijzen , reviews .
Maar een collega heeft er 1 staan die ze niet gebruikt . Die kan ik testen en dan zien we wel verder .

24

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Precies, en waarschijnlijk gaat die machine prima bevallen. Ik denk niet dat er heel veel slechte machines zijn. De concurrentie is zo groot dat men zich dat toch niet kan veroorloven. Dus je kunt weer even vooruit.

25

Re: Koffie koffiemachines koffiemerken

Om even een update te geven .
De machine van een collega heb ik uit geprobeerd. Maar dat bleek er 1 met een kan te zijn . Het duurde eeuwig , en vooral niet wat ik zoek .

Vandaag bij Saturn een DeLonghi Ecam gekocht .
Geen poespas ,sterkte instellen ,  boontjes malen , voor koffie of expresso kiezen en klaar .
Er is wel de optie middels zo,n buisje melk op te schuimen .
Helemaal prima , blij mee  , smaakt goed .
Nu de instellingen testen .