1 Laatst bewerkt door Hedcandy (02-12-23 08:21:29)

Onderwerp: Bicarbonaat

Ik lees in de krant dat het steeds populairder wordt onder topsporters.
Je spieren zouden minder snel verzuren.
De nederlandse roeiploeg en baanwielrenners hebben een spulletje uit Zweden mede ontwikkelt getest, Maurten heeft ook een product met bakpoeder erin.

Is het al in gebruik onder triathleten dat jullie weten?
Gewoon een zakje bakpoeder uit de supermarkt naar binnen werken is alvast geen goed plan voor je maag...

Artikel in de Volkskrant van vandaag:

https://digitalekrant.volkskrant.nl/vol … rm=android

2

Re: Bicarbonaat

Is idd wat de nieuwe hype, deze zomer zeiden ze dat dit het geheim was bij de ploeg van Jumbo :-) bij Quick Step zijn ze er ook al even mee bezig en hebben ze een sportdrank ontwikkeld dat bicarbonaat bevat. Ik weet niet of je als recreant er echt voordelen van gaat hebben testen is de enige manier om daar achter te komen.

3

Re: Bicarbonaat

Ohh ..ik heb nog wel een potje staan .

Maar niet doen denk ik ha ha .

4

Re: Bicarbonaat

@Jeanette schreef:

Ohh ..ik heb nog wel een potje staan .

Maar niet doen denk ik ha ha .

Ja psies, het is echt een ideaal schoonmaakmiddel smile

5

Re: Bicarbonaat

Tja word Bicarbonaat word ook als bakpoeder gebruikt, nu met de Speculaas periode gaat er bij ons op het werk wel wat door. Probleem is vaak de hoeveelheid je zou 0,3gr per kilo lichaamsgewicht 2u voor de training of wedstrijd moeten nemen dus dat is een heleboel slecht smakend zout dat bij vele voor een slecht buikgevoel of oprispingen zorgt. Daarom heeft Maurten ook hun versie op de markt gebracht maar deze heeft dan weer een serieus prijskaartje.

6

Re: Bicarbonaat

Ik kan me voorstellen dat zo een product op de markt komt.

Zou een 'sportvoeding/supplement'  een mogelijkheid geven om minder snel vermoeidheid op te bouwen of sneller te herstellen? Het kan wel denk ik, maar het lichaam is zo complex dat je dat zal moeten  uittesten.

Gezien het lichaam werkt met een zuur/base evenwicht blijft het zien van het groter plaatje toch een must.
Ik denk dan aan (ontzurende) voeding, slaap en gefaseerd trainen.
Oké zo een pilletje waaraan een serieus prijskaartje kan hangen, is wel een commercieel interessant iets om op de markt te brengen.

Ontzuren op een natuurlijke manier: dan ben je in de eerste plaats bezig met voeding.

7

Re: Bicarbonaat

Natrium bicarbonaat op zich is spotgoedkoop. Maar om te zeggen dat dit de grote namen naar hun overwinningen brengt... denk dat de ketonen en het supersapien systeem wel de grote evolutie is op gebied van voeding in de sportwereld.

8

Re: Bicarbonaat

ronnyke schreef:

Daarom heeft Maurten ook hun versie op de markt gebracht maar deze heeft dan weer een serieus prijskaartje.

Nou, inderdaad! Ik ben op zich wel nieuwsgierig genoeg om eens te willen zien wat bakpoeder doet bij het sporten, maar een snelle blik op de site van Maurten leert me dat dat experiment € 67 kost voor 4 keer roll

Ik denk trouwens inderdaad ook dat zoiets pas echt iets toevoegt als je de rest op orde hebt, van training, herstel en voeding. En zo lang het gaat om het verschil tussen, zeg, 9e of 11e worden bij de masters is het sowieso heel relatief allemaal natuurlijk.

Louise

9

Re: Bicarbonaat

Gelukkig luister ik regelmatig naar de slimmer presteren podcast. Die hebben hier ooit een aflevering over gemaakt. Ik weet de strekking niet helemaal meer, maar voor mij is het in elk geval niet interessant.

10

Re: Bicarbonaat

wilagro schreef:

Gelukkig luister ik regelmatig naar de slimmer presteren podcast. Die hebben hier ooit een aflevering over gemaakt. Ik weet de strekking niet helemaal meer, maar voor mij is het in elk geval niet interessant.

Die heb ik toen ook gehoord idd
En even opgezocht, hier luister je hem terug
https://castbox.fm/vb/384437033

Maar dat is van dik 2 jaar terug, de wetenschap gaat verder, dus idd Maurten die t nu in bolletjes verpakt die pas in je maag openen etc.
De werking is natuurlijk niet verandert.

Er stond in de Volkskrant zaterdag verderop nog een verdiepend artikel.
Het geeft voordeel bij een prestatie van max 15 min.
Nou kan een wielrenner nog een bidonnetje krijgen oid, maar voor ons is dat geen optie.
Schaatsers en roeiers hebben voordeel omdat zij over t algemeen kortere inspanning leveren.

11 Laatst bewerkt door Harige Baviaan (05-12-23 11:44:49)

Re: Bicarbonaat

Voor mij zal het alvast niets uithalen dus "spaar" men geld beter voor iets anders. Meeste van deze producten (rode kersensap, ketonen, ...) hebben marginale winsten waar enkel top sporters en top age groupers hun winst mee halen. De gevaren van onjuist en niet begeleide inname zijn ook nog niet grondig onderzocht( bij bieten sap wel nitraten -> nitrieten verhaal).

Vraatzuchtige Veelvraat

12 Laatst bewerkt door Louise (05-12-23 15:19:09)

Re: Bicarbonaat

Harige Baviaan schreef:

De gevaren van onjuist en niet begeleide inname zijn ook nog niet grondig onderzocht( bij bieten sap wel nitraten -> nitrieten verhaal).

Bij bicarbonaat wel in de zin van dat het in elk geval veel natrium bevat, en te veel daarvan is niet goed.

Louise