1

Onderwerp: Powermeter op racefiets

Goedenavond allemaal,

Zo langzaam aan wil ik meer geen trainen op de fiets. De laatste tijd heeft de focus op hardlopen gezeten, maar dat fietsen wordt nu de volgende stap. Daarbij lijkt een powermeter toch wel een belangrijk meetinstrument. Mijn fiets is echter met een oude Ultegra 6603 groep uitgerust en daar lijkt niet echt een passende crank voor beschikbaar. Een crank is echter wel de betrouwbaarste en meest solide variant voor zover ik kan terugvinden.

Hebben jullie tips? Zijn er misschien alternatieven overweegbaar? Pedalen zijn duurder en wat ik lees (en hoor van collegae) gaan die sneller stuk. Maar misschien zijn dat bepaalde merken? Of kan ik beter mijn centjes in een nieuwe fiets stoppen over een tijdje met een nieuwere groepset en dan pas aan een powermeter gaan?

2

Re: Powermeter op racefiets

Hoe kom je erbij dat een crank het meest vertrouwbare is? Ik heb vermogen meting in de pedalen en vind dit veel beter dan mijn vroegere Stages, als triatleet heb je met een gewone powermeter meer dan genoeg een Favero bv die aan 1 kant meet is overal op te bevestigen, meet perfect je vermogen en kost niet overdreven veel.

3

Re: Powermeter op racefiets

Ik heb meerdere collegae die fietsen en een deel daarvan hebben een powermeter in de pedalen. Ondanks dat ze in het begin goed werken, hebben ze die vaak wel een keer vervangen omdat ze storing begonnen te geven of niets meer deden. Degenen met een powermeter in de crank lijken daar minder last van te hebben.

Maar zoals ik al aangaf in mijn beginpost, ben ik vooral ook benieuwd naar de ervaringen hier. Inpeak geeft overigens aan dat ze voor €320 een powermeter kunnen infrezen in mijn huidige crank, maar die moet dan wel opgestuurd worden en etc. Ik weet ook niet hoe blij ik daarvan word.

4

Re: Powermeter op racefiets

Ik heb op zowel mijn race en TT fiets een powermeter in de crank .
Heb zelf geen vergelijking crank VS pedalen .

5

Re: Powermeter op racefiets

Ik heb sinds 2018 een vermogensmeter in één pedaal, Powertap P1 (niet meer in de handel, volgens mij), en die doet het perfect. Voordeel is ook dat je 'm over kan zetten. Inderdaad is iets simpels goed genoeg. En dan is een vermogensmeter zeker de moeite waard.

Louise

6

Re: Powermeter op racefiets

Het zal niet voor niets zijn, dat zowel GPLama als DC Rainmaker, de Favero pedalen als ijkpunt gebruiken in hun testen.
Deze Favero pedalen hoor ik ook vrijwel geen problemen mee.

Verder, waarom zou er geen passende crank zijn? Wat voor bottom bracket heeft je fietst en hoeveel bladen voor? Bij drie bladen voor zal het namelijk inderdaad lastig worden, maar een crank voor 2x12 past ook wel op een 2x10 aandrijving. ( mits je de juiste kies.)

7

Re: Powermeter op racefiets

Grote voordeel voor mij van powermeter in pedaal (of pedalen), dat je ze makkelijk kan overzetten naar andere fietsen.
Echt een paar tellen werk.

8

Re: Powermeter op racefiets

Ik gebruik sinds 1 jaar de Favero duo-Shi. Qua powermeting bevallen ze prima. Ik kreeg wel na een half jaar speling op de assen. Dit is door Rosiir keurig opgelost alhoewel dit niet onder de garantie valt.

Ik heb tevens gereden met stages en giant powermeter in Ultegra crank. Vooral stages gaf vaker problemen.

Ik vind het wisselen tussen verschillende fietsen echt een voordeel.

9

Re: Powermeter op racefiets

Pedalen lijken voor jou dan handig omdat je deze altijd op een nieuwe fiets kunt zetten.
Volgens mij zijn de huidige pedalen allemaal goed, zoals die van Favero. Voorheen werden de Garmin-pedalen door veel mensen neergesabeld, maar ook deze schijnen nu in orde te zijn.
Misschien zijn ze iets duurder, maar als je nu investeert in een oplossing op maat voor je huidige fiets ben je straks toch uiteindelijk duurder uit als je naar een nieuwe fiets wil gaan.
Met een enkelzijdige meter kom je om te beginnen al een heel eind.

Trainen op vermogen is wel heel eenvoudig en overzichtelijk, als je tenminste bereid bent om in een power meter te investeren. Als je iets op het oog hebt kun je kijken wat DC Rainmaker of andere reviewers erover zeggen. Dit gaat je zeker helpen!

10

Re: Powermeter op racefiets

Ik heb zowel de Garmin als de Favero, de Garmins Vector3 zouden in het begin wat problemen hebben gehad met vocht al heb ik datzelf nooit ondervonden, heb ook nog Vector2 liggen maar die zijn versleten, op mijn gewone koersvelo staan de Favero's en die vind ik wel beter, alleen het feit dat je ze kunt opladen is al een voordeel tgo batterijtjes. Mischien zijn de nieuwe Garmin's ook al oplaadbaar intussen...?

11

Re: Powermeter op racefiets

Welke plaatjes passen er onder die Favero's?
Want er was ook een merk waar enkel Look onder paste, terwijl ik SPD-SL toch fijner vind.

12

Re: Powermeter op racefiets

Shimano geeft zijn patent niet vrij voor andere fabrikanten om SPD-SL te mogen gebruiken, vandaar dat alle pedaal systemen met Look plaatjes werken (of eigen variant daarop)
Alleen Favero heeft een set pedaalassen in het assortiment, waar je dan zelf Shimano pedalen op kunt zetten.

13

Re: Powermeter op racefiets

Ah, is dat de onderliggende oorzaak, helder!

14

Re: Powermeter op racefiets

Zeer tevreden over Favero Assioma. Er waren passende plaatjes toegevoegd bij aankoop.
Look Keo werkt ook.