1

Onderwerp: Kwaliteit zwemwater

Zie als beginnend triathleet vooral op tegen het zwemmen in buitenwater. Weten jullie of er door organisaties controles gedaan worden om vast te stellen of het water kwalitatief voldoende is om er een trosje triathleten in los te laten?

JAB

2

Re: Kwaliteit zwemwater

Het lijktmij wel dat de kwaliteit van het water in de gaten word gehouden. Doet de organisatie dit niet zelf, dan wordt het wel gedaan door de gemeente, provincie, rijkswaterstaat.
De organisatie heeft er niks aan als de atleten op de fiets of tijdens het lopen aan de dunne zijn..... wink tongue

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3

Re: Kwaliteit zwemwater

Hoi Jab,

Kijk HIER even.
Ik denk dat organisaties dit in de gaten houden.

4

Re: Kwaliteit zwemwater

Dank Wijnand,

Had ook al even zitten kijken op de site van zwemwater.nl. Wat me me opvalt is dat daarop wel de kwaliteit van de reguliere zwemlocaties in de gaten gehouden wordt, maar dat er nauwelijks iets gezegd wordt over de kwaliteit van andere locaties. Over een paar weken wordt er in Utrecht bijvoorbeeld gezwommen in het Merwedekanaal: daar zag ik nergens iets over staan.
Overigens kregen we afgelopen week van de organisatie van de triathlon daar een nieuwsbrief, waarin nadrukkelijk werd aangegeven dat de kwaliteit van het zwemwater in het Merwedekanaal goed is. Voor mij geruststellend om te zien dat de organisatie zich daar ook mee bezig houdt en blijkbaar zelf de kwaliteit meet of laat meten.

JAB

5

Re: Kwaliteit zwemwater

Kwaliteit van het zwemwater....hoe kun je denken dat dat niet de aandacht zou hebben van een organisatie?
Dat is een van de allerbelangrijkste aandachtspunten. Je mag ook zo maar niet zwemmen in het Merwedekanaal of het Julianakanaal. Daar heb je een vergunning voor nodig van de beheerder van dat water, meestal Rijkswaterstaat.
In het gaval van Stein en het Julianakanaal is een vergunning nodig van Rijkswaterstaat, want er is een zwemverbod in dat kanaal.
Zwemmen kan dus alleen als je aan een groot aantal voorwaarden voldoet, die helemaal omschreven zijn in die vergunning.
Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van het zwemwater als organisatie.
De kosten voor die analyses draagt een organisatie zelf en die zijn niet mals.
Organiseer je een triatlon in een recreatieplas bijvoorbeeld, dan ligt dat anders. Daar mag gezwommen worden en dus wordt de kwaliteit van dat water doorlopend gecontroleerd.

6

Re: Kwaliteit zwemwater

In de laatste Kampioen stond nog een beknopt onderzoek.

C

7

Re: Kwaliteit zwemwater

Dank Stein.

Mijn vraag is vooral ingegeven door onbekendheid (dit is mijn eerste triathlon seizoen). Jouw antwoord geeft mij veel duidelijkheid.

JAB