1

Onderwerp: Stayerwedstrijden

Waarom zijn er niet meer Stayerwedstrijden in Nederland?
Het NK OD was een groot succes, dat vraagt om een vervolg en uitbreiding door andere organisaties. Momenteel moeten Nederlandse (sub)toppers  naar het buitenland om wedstrijden in de Olympische discipline te doen. In Nederland is die mogelijkheid er niet buiten Stein en Holten. Met het opzetten van het NTC is er een trainingcentrum voor OD-atleten.  Het zou mooi zijn als er ook weer meer wedstrijden voor dit soort atleten in de Benelux komen.
Een buitenlandse coach mailde mij of er in augustus en september nog stayerwedstrijden in Nederland of Belgie zijn, want hij wilde dan langskomen met zijn ploegje. Met het schaamrood op mijn wangen heb ik hem moeten terug mailen dat wij maar 2 stayerwedstrijden per jaar hebben en dat Belgie momenteel ook weinig te bieden heeft op stayer-gebied.
Bij wedstrijden zoals bijvoorbeeld Veenendaal, Oud Gastel en Didam zou een stayer-serie een mooie aanvulling zijn op het programma. Daarnaast zijn goed bezette sprint triathlons ook ideaal om er een stayerwedstrijd van te maken. Volgend jaar krijgen we Nuenen weer terug op het oude parkoers. Lijkt mij een mooie gelegenheid om van de hoofdserie een spectaculaire stayerwedstrijd te maken.

2

Re: Stayerwedstrijden

Spaar me.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Stayerwedstrijden

Het is natuurlijk altijd de discussie tussen de betere fietser en de betere zwemmer/loper.
Persoonlijk zou ik het ook erg leuk vinden dat er meer stayer wedstrijden komen. De aansluiting op de top is dan voor Nederland weer een iets kleinere stap lijkt mij.
Tjah en mensen die niet willen stayeren kiezen dan maar voor recreatievere 1/8 en 1/4 of de langere afstanden.
Maar dat zal nog wel een aantal jaren duren ....

4

Re: Stayerwedstrijden

Helemaal mee eens le coq!
Het triatlon aanbod bestaat nu al zo'n 10 jaar met naast niet stayer wedstrijden ook stayerwedstrijden.
Dat ze er niet zijn heeft volgens mij alles te maken met het feit dat je absoluut verkeersvrije parkoersen moet bieden als oganisatie. Denk dat daar het grootste probleem is. Dat betekent organisatorisch nogal iets!
Daarnaast speelt wel ook een rol dat er eigenlijk voor het eerst een echte vraag naar stayerwedstrijden in Nederland is.
Tot voor kort was de "niet stayer lobby" erg groot in Nederland en werden stayer wedstrijden ten onrechte als triatlon onwaardig afgedaan.
Heb de laatste jaren diverse worldcups bijgewoond en ook het WK in Hamburg...kippenvel, geweldige sport en prachtige evenementen.
Vond ook het "Stein experiment" van afgelopen maand absoluut geslaagd. Vind het daarom ook erg jammer dat door de deelnemers van dat NK erg weinig wordt gedeeld van hun ervaring via bijv. fora.
Ik heb alleen maar positieve reacties gekregen en vond het zelf een pracht wedstrijd. Het heeft de uitslag van het NK niet beinvloed, dat was ook echt niet de verwachting. De eerste 10 stonden van tevoren vast. Maar iedereen vond "zijn fietsgroep" en kon van een echte stayerwedstrijd genieten. En degenen die op het NK podium tercht kwamen stonden echt te genieten!
Nu nog meer dames ( waren er al meer dan de laatste jaren) en het expiriment is echt geslaagd en het NK OD ook voor age groupers heeft zijn plaats veroverd in Nederland
Daarom op naar 100 mannen op 20 juni 2009 in Stein op het NK OD en minimaal 40 dames, dat is mijn wens.

Le coq geeft aan "stayer NK van Stein vraagt om een vervolg"....nu dat vervolg komt er dus in Stein op 20 juni, dat staat al vast!

5

Re: Stayerwedstrijden

Tomme, ben je me net een slag voor Coq!
Ben afgelopen weekend naar Beauvais geweest, en ben redelijk onder de indruk geraakt van hoe het er daar aan toe gaat. Op zaterdag heb je daar de GP duathlon, met zo'n beetje de halve europese top aan de start, en op zondag de GP triathlon; daar ook hetzelfde verhaal met Tim Don, Chris Gemmel, Belaubre en meer van dat soort kanonnen.
Opvallend is de kwaliteit van het startveld, en de kwaliteit van de organisatie. Zo deed een vriend van mij mee aan de duathlon 2e divisie wedstrijd, en ondanks zijn toch aardig goede lopen (15:52 op 5000m) kwam hij daar als iets van 25e T1 binnen, uiteindelijk finished hij 24e! In een 2e divisierace...!
Helaas moesten we de zondags weer op tijd heeeeelemaal richting het hoge noorden, dus hebben we niets gezien van de GP triathlon, maar ik denk wel vaker die kant op te gaan. Noord-Frankrijk is vanaf Grunn in een uurtje op 5 te bereiken, dus dat is te doen. (tenminste, als je toch al regelmatig onder de grote rivieren al een wedstrijd doet smile) Voor jullie is het helemaal 'naast de deur'.

Maar, om bij het topic te blijven, ik ben op zich ook wel een voorstander. Ik denk dat het voor de sport wel een goede ontwikkeling is; helemaal voor jongere triatleten die zich misschien wel verder door gaan ontwikkelen tot 'topper'.

Daarnaast lijkt me alleen maar in het voordeel van de niet-stayer-puristen; op het moment dat je de deur open zet in Nederland voor stayerwedstrijden voor een breed startveld, is er alleen maar een sterkere scheiding tussen de wedstrijden waarin er echt gestayerd mag worden, en wedstrijden waarin je op 10m afstand rijdt.
De rol van de jury speelt dan ook weer een grote rol; situaties zoals bij het NK, waarin een volslanke 'top'triatleet 'airtime' kreeg door lekker bij de kopgroep in het wiel te gaan plakken moeten -helemaal bij het NK- streng worden bestraft.  Wat dat betreft kan het Nederlandsche jurycorps hier een voorbeeld nemen aan de Franse jutyleden. Die jureren zoals ze gekleed gaan; zwart-wit.
-Bovenstaande was trouwens de enige smet op een fantastisch NK; Stein was fijn.

Om mijn gedachtenstroom nog ff af te sluiten. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat die jongens van de UTT plannen hebben om het teamtriathlon-concept ook wat breder uit te gaan dragen. Misschien zit triathlonnend Nederland daar nog wel meer op te wachten, want waarom staat Zundert niet meer op de kalender???

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

6

Re: Stayerwedstrijden

Ik ben ook voor!! Stein dit jaar voor het eerst een stayerwedstrijd gedaan en vond het echtgaaf ondanks het feit dat ik niet gefinished ben.

Ik denk dat met het inkorten van de fietsronde bij wedstrijden het best wel mogelijk moet zijn een verkeersvrij parcours te krijgen. Kijk alleen maar eens hoe vaak er plaatselijke wielerronden zijn. Dan is vaak ook de hele dag een ronde afgesloten..

Ik denk dat het nog niet zoveel leeft en dat het pas een beetje op gang aan het komen is. En daarbij hebben veel organisaties denk ik een standaard draaiboek voor elk jaar en hebben ze dan daarbij niet de ambitie om een stayerwedstrijd te organiseren. Maar het zou denk ik wel heel gaaf zijn als er meer van die wedstrijden zijn zodat de drempel ook lager wordt omdat het dan niet meer het NK heet.

De UTT heeft idd misschien wel mogelijkheden.. hebben al wel een verkeersvrij parcours.
En bij jullie in Groningen dan? zijn daar geen mogelijkheden?
Ik vind het ook wel jammer dat ze bijvoorbeeld in Holten niet een soort B-stayerwedstrijd maken maar dat heeft denk ik te maken met de grote groep 1/4 en 1/8 die daar starten en een ander parcours gebruiken.

Laten we hopen dat een organisatie het oppakt want dan ben ik er bij!

7

Re: Stayerwedstrijden

Ik ben ook voor, zolang de "elite" beleving er maar afgaat...

Als ik in Stein had meegedaan als "goede recreant" (2.20uur op een vlakke Olympische afstand)  had ik bij de laatste 5-8 gezeten en waarschijnlijk het hele fietstraject alleen moeten rijden na een zwemtijd van ongeveer 27-28 min...

Nu snap ik ook wel dat die "elite" beleving er alleen maar afgaat als er meer "gewone" atleten meedoen. Ik zal dan ook volgend jaar meedoen, behalve als ik op zondag de "lange" doe...

8

Re: Stayerwedstrijden

"De rol van de jury speelt dan ook weer een grote rol; situaties zoals bij het NK, waarin een volslanke 'top'triatleet 'airtime' kreeg door lekker bij de kopgroep in het wiel te gaan plakken moeten -helemaal bij het NK- streng worden bestraft.  Wat dat betreft kan het Nederlandsche jurycorps hier een voorbeeld nemen aan de Franse jutyleden. Die jureren zoals ze gekleed gaan; zwart-wit.
-Bovenstaande was trouwens de enige smet op een fantastisch NK; Stein was fijn. "

Is maar wat je een smet vindt!

Bij stayerwedstrijden, bij de elite, betekent gedubbeld worden per definitie "uit de wedstrijd genomen worden".
Nu was een van de voorwaarden die we in Stein hebben gesteld: "Niemand wordt uit de wedstrijd genomen, als ie gedubbeld wordt".
Dat is de consequentie als je een veld hebt met nogal kwaliteit verschil.
Dat gezegd hebbende betekent dat dus dat de door jou als volslanke "top"triatleet (jammer dat je die kwalificatie gebruikt!) niet uit de wedstrijd genomen kon worden en er dus niets onreglementairs is gebeurd en de jury dus niet kon ingrijpen.
Anders was dat voor het eventueel meeliften van "gedubbelde dames" of dames die meeliften ( niet stayeren, maar wel voordeel nemen door op 13 m te fietsen bijv) bij mannen. Daar moest wel tegenworden op getreden, want dat was niet in de "geest" van de wedstrijd.

Misschien zit triathlonnend Nederland daar nog wel meer op te wachten, want waarom staat Zundert niet meer op de kalender???"

Nog zo'n misverstand: Zundert staat niet meer op de kalender, omdat men daar een bestuursprobleem had. Men vond geen/onvoldoende mensen om te organiseren. Na een jaar afwezigheid, vanwege problemen met het zwemwater, voelde Zundert zich ook door atleten in de steek gelaten. Veel minder inschrijvingen als men gewend was. Dat samen met te weinig kader....betekende het einde van Zundert.

9

Re: Stayerwedstrijden

Vanzella schreef:

Ik ben ook voor, zolang de "elite" beleving er maar afgaat...

Als ik in Stein had meegedaan als "goede recreant" (2.20uur op een vlakke Olympische afstand)  had ik bij de laatste 5-8 gezeten en waarschijnlijk het hele fietstraject alleen moeten rijden na een zwemtijd van ongeveer 27-28 min...

Nu snap ik ook wel dat die "elite" beleving er alleen maar afgaat als er meer "gewone" atleten meedoen. Ik zal dan ook volgend jaar meedoen, behalve als ik op zondag de "lange" doe...

Zwemtijden van 27-28 min waren geen uitzondering op dat NK, je had zeker een fietsgroep gevonden. Er waren zelfs zwemtijden van 30-40 minuten!

10

Re: Stayerwedstrijden

willem schreef:

Ik ben ook voor!! Stein dit jaar voor het eerst een stayerwedstrijd gedaan en vond het echtgaaf ondanks het feit dat ik niet gefinished ben.

Ik denk dat met het inkorten van de fietsronde bij wedstrijden het best wel mogelijk moet zijn een verkeersvrij parcours te krijgen. Kijk alleen maar eens hoe vaak er plaatselijke wielerronden zijn. Dan is vaak ook de hele dag een ronde afgesloten..

Ik denk dat het nog niet zoveel leeft en dat het pas een beetje op gang aan het komen is. En daarbij hebben veel organisaties denk ik een standaard draaiboek voor elk jaar en hebben ze dan daarbij niet de ambitie om een stayerwedstrijd te organiseren. Maar het zou denk ik wel heel gaaf zijn als er meer van die wedstrijden zijn zodat de drempel ook lager wordt omdat het dan niet meer het NK heet.

De UTT heeft idd misschien wel mogelijkheden.. hebben al wel een verkeersvrij parcours.
En bij jullie in Groningen dan? zijn daar geen mogelijkheden?
Ik vind het ook wel jammer dat ze bijvoorbeeld in Holten niet een soort B-stayerwedstrijd maken maar dat heeft denk ik te maken met de grote groep 1/4 en 1/8 die daar starten en een ander parcours gebruiken.

Laten we hopen dat een organisatie het oppakt want dan ben ik er bij!

UTT heeft een mooie locatie en een kleine ronde, wat natuurlijk ook makkelijker vrij te houden dan grote rondes. Alleen heb je bij de kleinere/kortere rondes dat er sneller gedubbelt wordt. Dat zou dan weer een probleem worden.

Groningen zou ik wel erg leuk vinden als dat werd veranderd. Het fietsparcours was dit jaar echt drama. Voor een stayerwedstrijd zullen ze dan een ander fietsparcours moeten hebben, want er moet wel ruimte zijn voor een groep. Maar er zijn genoeg wedstrijden waar het wel mogelijk zou zijn.

Ik zou het ook beter vinden dat ze alle wedstrijden uit het jeugd/junioren circuit allemaal stayerwedstrijden zouden maken. Nu heb je alleen Stein, Holten en Aalsmeer.

11 Laatst bewerkt door Remko (10-07-08 11:01:24)

Re: Stayerwedstrijden

stein schreef:

Nog zo'n misverstand: Zundert staat niet meer op de kalender, omdat men daar een bestuursprobleem had. Men vond geen/onvoldoende mensen om te organiseren. Na een jaar afwezigheid, vanwege problemen met het zwemwater, voelde Zundert zich ook door atleten in de steek gelaten. Veel minder inschrijvingen als men gewend was. Dat samen met te weinig kader....betekende het einde van Zundert.

Zat Zundert tijdens hun laatste editie niet in hetzelfde weekend als Nieuwkoop?

12

Re: Stayerwedstrijden

Zeker, maar dat was echt een andere doelgroep!
Voor alle duidelijkheid:het grootste probleem was het vinden van bestuursleden.
Daar staat Zundert trouwens niet alleen in.
Dat is bijna overal een probleem.
Triatlons organiseren doe je niet op aan zaterdagnamiddag :-)
Dat vraagt ontzettend veel tijd en passie.

13

Re: Stayerwedstrijden

Nou om evenvoort te borduren op de atleet die aanhaakte: ik vind het zeer goed dat de organisatie de regel "gedubbeld=eruit" niet heeft geïmplementeerd. Zou dit wel worden gedaan dan denk ik dat het experiment grandioos was mislukt. De (sub)(sub)topgroep waarvan de organisatie wil dat deze groter wordt (alsook de atleten zelf) zouden mijns inziens massaal weer afhaken als ze na 2 rondjes op de fiets eruit zouden worden gehaald.

Echter ben ik het met HJ eens dat er wel zou moeten worden opgetreden tegen bovengenoemd verschijnsel. Die man hóórt niet op die plek. Wat zou de organisatie ervan vinden als deze "genietende atleet" in een groep waar hij niet thuishoort een podiumkandidaat of een Olympia-ganger bij een valpartij onderuit had gegleden. Goede noteringen en zelfs blessures tot gevolg hebbende.

Dan schiet je het doel voorbij.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: Stayerwedstrijden

Jacob schreef:

Nou om evenvoort te borduren op de atleet die aanhaakte: ik vind het zeer goed dat de organisatie de regel "gedubbeld=eruit" niet heeft geïmplementeerd. Zou dit wel worden gedaan dan denk ik dat het experiment grandioos was mislukt. De (sub)(sub)topgroep waarvan de organisatie wil dat deze groter wordt (alsook de atleten zelf) zouden mijns inziens massaal weer afhaken als ze na 2 rondjes op de fiets eruit zouden worden gehaald.

Echter ben ik het met HJ eens dat er wel zou moeten worden opgetreden tegen bovengenoemd verschijnsel. Die man hóórt niet op die plek. Wat zou de organisatie ervan vinden als deze "genietende atleet" in een groep waar hij niet thuishoort een podiumkandidaat of een Olympia-ganger bij een valpartij onderuit had gegleden. Goede noteringen en zelfs blessures tot gevolg hebbende.

Dan schiet je het doel voorbij.

Inderdaad.. Als er meer stayer wedstrijden moeten komen kan dat alleen als er een grotere doelgroep is. En die ontstaat alleen door naar beneden in de uitslagen te kijken. In Nederland zijn misschien 50 atleten die na het zwemmen op een rondje van pakweg 8km niet gedubbeld worden door de toppers. Dus als je dan uit koers wordt genomen, hebben meer stayer wedstrijden geen toekomst.

Uiteraard steun ik het principe, alleen stayeren bij mensen met wie je aan het racen voor positie bent. Anders gewoon rigoreus aan de kant zetten de gedubbelde "wieltjesplakker".

Volgens mij zijn we het eens met veel triathleten, iemand van  de triathlon in Veenendaal online? dat fietsparcours van vorig jaar leent zich perfect voor een stayer wedstrijd smile

15

Re: Stayerwedstrijden

Jacob schreef:

Nou om evenvoort te borduren op de atleet die aanhaakte: ik vind het zeer goed dat de organisatie de regel "gedubbeld=eruit" niet heeft geïmplementeerd. Zou dit wel worden gedaan dan denk ik dat het experiment grandioos was mislukt. De (sub)(sub)topgroep waarvan de organisatie wil dat deze groter wordt (alsook de atleten zelf) zouden mijns inziens massaal weer afhaken als ze na 2 rondjes op de fiets eruit zouden worden gehaald.

Echter ben ik het met HJ eens dat er wel zou moeten worden opgetreden tegen bovengenoemd verschijnsel. Die man hóórt niet op die plek. Wat zou de organisatie ervan vinden als deze "genietende atleet" in een groep waar hij niet thuishoort een podiumkandidaat of een Olympia-ganger bij een valpartij onderuit had gegleden. Goede noteringen en zelfs blessures tot gevolg hebbende.

Dan schiet je het doel voorbij.

Jacob realiseer je dat je bij dit soort wedstrijden te maken hebt met grote "kwaliteitsverschillen". Ik denk dan niet alleen aan snelheid etc, maar ook aan stuurmanskunst etc. Als je dus een NK als in Stein organiseert weet je dat dat het geval is.
Als het dus een te groot risico is van die "genieter", dan is het ook een groot risico als de kop van de wedstrijd een langzamere groep inhaalt bijvoorbeeld. "Gaan ze wel aan de kant", "reageren ze goed in die bocht" etc etc. Ook daar kunnen ongelukken gebeuren.
Maar zonder risico geen leven.
En je kunt dus ook gewoon naar de realiteit kijken...er is niets gebeurd...behalve waarschijnlijk dat die "genieter" met "dooie benen van het fietsparkoers is gekomen"....als je zolang boven je macht fietst, al is het stayerend, loop je nooit meer een goede 10 Km.

Ik wil het door jou aangestipte probleem niet bagatelliseren, maar gebeuren kan er altijd iets. Zie Schumacher gisteren in een groep van top atleten en hij valt.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Die Olympiaganger kan ook vallen door eigen schuld, een onoplettende motard in de wedstrijd, een overstekende toeschouwer die niet oplet, een aflopende tube, een stuurfout van een andere koploper etc etc.

Vallen hoort bij fietsen!

16

Re: Stayerwedstrijden

Je bagatelliseert het dus wel.

Je hoeft mij niet te vertellen dat er kwaliteitsverschillen zijn of dat vallen erbij hoort. Maar in als je in een vorige post nog zo hoog opgeeft van het "niet in de geest van de wedstrijd zijn" van het op 13 meter rijden van een vrouw, maar dit is een ander verhaal, dan raak ik het spoor bijster.

Je meandert hierbij op een vreemde manier door de regelgeving heen.

Simpelweg: Als je de regel gedubbelt=eruit niet implementeerd, dan moet je mijns inziens de regel hanteren; gedubbeld=niet aanhaken. Juist vanwege die kwaliteitsverschillen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17

Re: Stayerwedstrijden

Alleen hoe wil dat controleren? gedubbeld=niet aanhaken is niet te controleren.

Een lange fiets ronde of verschillende series met een groot tijdsverschil zouden wel oplossingen zijn.

18 Laatst bewerkt door Jacob (11-07-08 23:14:25)

Re: Stayerwedstrijden

Hoezo niet? Altijd mooi als mensen niet in oplossingen denken maar in problemen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: Stayerwedstrijden

Haha, zo gaat het inderdaad overal (komt uit de politiek) oftewel kunnen we het beste maar laten onderzoeken voor een groot bedrag en dan een paar jaar laten rusten.

20 Laatst bewerkt door vinnie (05-09-08 17:36:53)

Re: Stayerwedstrijden

Heel belangrijk onderwerp, al is het alleen maar in mijn voordeel wink! En zo te zien al te weinig op gereageerd, de laatste tijd..
Maarre het is idd onbegrijpelijk dat er zo weinig Stayer-wedstrijden zijn, het lijkt me parcour technisch juist makkelijker te organiseren (klein rondje van 5km minimaal nodig) en voor het publiek aantrekkelijker/spectaculaire om te volgen en te kijken. En het belangrijkste: willen we ooit internationaal meetellen moet je de jeugd en neo's/senioren laten wennen aan zulk soort wedstrijden.
In Ned. zijn best wel wat wedstrijden te vinden die zo een serie erbij kunnen toevoegen.. Het zelfde geldt eigenlijk voor de duathlon sport, wanneer wordt het NK een stayer NK? Of hou 2 verschillende NK's..

21

Re: Stayerwedstrijden

Van mij mag het NK Duathlon in Oss al stayer zijn...

Als (relatief) goede loper is dat flink in mijn voordeel, af en toe kan uitpuffen in het wiel... Dan weer even knallen op kop en dan weer uitpuffen.

22 Laatst bewerkt door smishak (12-09-08 14:18:35)

Re: Stayerwedstrijden

Alle voorstanders van stayerwedstrijden (prima dat ze er OOK zijn); steek de handen uit de mouwen en organiseer!
Dat is het punt; organisaties willen er niet aan er is, ik denk deels terecht de vrees dat de huidige groep atleten er in meerderheid niet op zit te wachten
NK duatlon stayeren en andere duatlons stayervrij lijkt me heel slecht. Niet doen. eerst ervaringen bekijken in "gewone" wedstrijd. Dan zie je vanzelf of stayeren in NL op grote schaal toekomst heeft. bovendien is het onlogisch juist bij een NK afwijkende regels toe te passen.
Ik zal alvast wel verklappen. Gezien de lage prestatiedichtheid in NL kan het spectaculaire en de beleving nog wel eens tegenvallen. Verder stayeren alleen op kortere sprintafstanden mee beginnen.
Maar: Organisatoren die een stayerduatlon willen organiseren neem contact met me op. Als je het goed hebt voorbereid steek ik mijn nek uit om je in het Sportvital duatloncircuit te krijgen

Armand

23

Re: Stayerwedstrijden

Afgelopen weekend was op flevonice in Biddinghuizen de Raps24kika, een 24uur skeelerwedstrijd. Deze werd verreden op de nieuwe wielerbaan die daar naast de 5km lange ijsbaan ligt. Wat een schitterend parcours!! het is verkeersvrij, goed asfalt (is nl een wielerbaan), douches en accomodatie ligt er. In het midden van het parcous ligt een vijver, ik heb even gekeken maar ik denk dat je met 2 zwemrondes (dus 1 landgang) wel aan 1500m komt. Een loopronde zal ook geen probleem zijn..

een perfecte locatie om met weinig middelen een stayerwedstrijd neer te zetten.

Ik ga er eens over denken...

24

Re: Stayerwedstrijden

Dat zou mooi zijn Willem.
Er is zelfs een oproep gedaan vanuit Biddinghuizen om vooral duatlon (of triatlon te organiseren)

Armand

25

Re: Stayerwedstrijden

schrijf mij maar vast in...