26

Re: Stayerwedstrijden

Om "Stein" een pleziertje te doen heb ik me ook maar aangemeld voor triforum wink
Kan er nog een NK OD ganger zijn positieve verhaal kwijt.

Voor wat betreft de door HJ genoemde 'top'atleet. Ik vond het ook een slechte zaak dat hij daar in de wedstrijd zat. We hebben dan wel geen last van hem gehad, vervelend was het wel. Zeker wanneer je bedenkt dat Stein vorig jaar nog (zei het kort) op de NOS te zien was, lijkt me deze situatie geen reclame voor de sport (die toch al niet vaak op tv is te zien).

Over de stayertriathlons in Nederland... graag!! Lijkt me zeer goede promotie voor de sport, zeker getuige de zeer positieve reacties van vrijwel iedereen op het zien van de OS dit jaar.
Wellicht de beste optie hiervoor is echter het organiseren van achtste stayer wedstrijden (zoals het ook in de door HJ genoemde GrandPrix wordt gedaan). Dit levert zeer spectaculaire wedstrijden. De kortere afstand zorgt ervoor dat er op te fiets toch altijd mensen die 'het' willen proberen!!
Daarnaast is het veel beter in te passen in de jaarplanning van de 'toppers'.

Mijn hoofd slaat al helemaal op hol, wedstrijd in biddinghuizen, veenendaal..... CIRCUIT!! maak er een reeks wedstrijdjes van.
In Zuid-Afrika wordt er jaarlijks (in onze winter) een reeks van 7-8 stayer sprintwedstrijden gehouden over de achtste afstand. Hiermee is een circuitstand gemoeid, wat de strijd alleen maar verhoogd. Het mooiste is echter dat alle wedstrijden semi-live (half uur) op televisie zijn, waardoor er ook veel meer sponsoring van de grond komt.... verdere professionalisering van de sport, mee toeschouwers, meer deelnemers...... Ik begin te ijlen geloof ik!

27

Re: Stayerwedstrijden

Dit klinkt idd heel mooi triedo tongue! En er is zeker genoeg animo voor!!
Deze wedstrijden zouden volgens mij zo ook een serie 1/8 stayeren bij kunnen voegen: Nijkerk (topserie die al bestaat), Nieuwe Niedorp (is eigenlijk al stayer), Veenendaal (super parcours). Stein (al bekend) Holten en misschien Zundert weer.. Bij een 1/8 zijn idd de verschillen niet zo groot als bij een OD, dit zou ook bij een korte duatlon afstand kunnen ....!!

28

Re: Stayerwedstrijden

Veenendaal was dit jaar eigenlijk ook al stayer hoor wink . Maar goed, het parcours leent zich wel voor een reglementaire stayerwedstrijd of nodigt zelfs een beetje uit, wellicht geen verkeerd idee om daar volgend jaar van de topserie een stayerwedstrijd van te maken.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

29 Laatst bewerkt door le Coq (13-10-08 15:27:58)

Re: Stayerwedstrijden

Probleem voor de meeste organisaties is een verkeersvrij parkoers. Dit betekent meer vergunningen, meer vrijwillgers etc. Daarnaast kan een stayerserie niet overlappen met een andere serie, omdat het fietsparkoers vrij moet zijn.

Ik ben ook voorstander van een circuit zoals Edo voorstelt, maak er bijvoorbeeld een benelux-circuit van met een wedstrijd of 6-8 (volgens mij had je in belgie tot vorig jaar een apart stayer- en niet-stayercircuit). Dit hoeft niet allemaal OD te zijn, maar kan natuurlijk ook over de sprintafstand (spektakel, ook voor niet-triatleten).
Afgelopen jaar waren er maar 2 mogelijkheden om aan de Olympische discipline mee te doen in eigen land. Denk dat Triathlon daarmee redelijk uniek is als Olympische (zomer)sport. Als Nederland op lange termijn wil scoren op de Spelen is er een bredere (sub)top nodig. Dit bereik je niet alleen met trainingsfaciliteiten voor de (sub)top, maar ook met wedstrijden op niveau. Hopelijk zijn er organisaties die de stap naar een (top)stayer-serie aandurven.

Wat gedubbelden betreft? In de koers mag je ook douchen als je gedubbeld wordt door het peloton.

30

Re: Stayerwedstrijden

@ le Coq,

Ja, dit lijkt me draagvlak creeren om een "gevuld" deelnemersveld te krijgen en organisatoren over te halen met stayer series te beginnen. Gewoon douchen als je gedubbeld bent (met fietsen). Alleen al in Stein had je dan een behoorlijk deel naar huis kunnen sturen zonder uitslag. 

Je zult toch echt eerst populariteit onder het "gewone volk"  moeten creeren voordat je kunt selecteren.

For the record, met 28 min/1500m zwemmen ben ik onderdeel van de groep recreanten die ik het "gewone volk" noem en wel geinteresseerd is in stayer triathlons (al zijn ze niet in mijn voordeel).  Ik heb echter geen zin in stoppen omdat iemand 10 minuten sneller zwemt en 5 minuten sneller fietst. Ik vind dat 2.10 of 2.15uur op de Olympische afstand geen belemmering mag zijn om deel te nemen.

Als dat wel zo is, kun je alleen in Veenendaal en Holten een fatsoenlijk deelnemersveld (50 man of meer) op de been krijgen en schiet je je doel compleet voorbij.

31 Laatst bewerkt door Cesar (14-10-08 20:03:07)

Re: Stayerwedstrijden

Gaat het om een gevuld deelnemersveld of om het halen van een bepaald niveau moet je je afvragen? Persoonlijk denk ik dat het laatste meer het uitgangspunt moet zijn in het geval je zulke series gaat organiseren. En dus ja, als je gedubbeld wordt op de fiets is het einde oefening. Optie is dan nog vanuit de organisatie om indien mogelijk het fietsrondje 10 km te maken, dan moet je wel erg je best doen om gedubbeld te worden.

Ciao

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

32

Re: Stayerwedstrijden

Nou, wel straffe uitspraken

wieltjeszuigers die er niet tegenkunnen dat een tragere (gedubbelde) ook even komt profiteren?
De pot verwijt de ketel dat ie...

Als je treintje moet rijden omdat je anders niet meekan op de fiets mag je dat van me gerust doen,
maar laat dan de normale triatleet gewoon in zijn waarde en laat die de wedstijd uitdoen op zijn/haar manier

Anders kan je nadien weer komen kutten dat de inschrijvingsprijs voor zo een stayer-toestand te hoog is, gewoon omdat er maar een beperkt aantal zal inschrijven en de organisatiekost een stuk hoger ligt.

33

Re: Stayerwedstrijden

Als je zo graag wil ervaren wat in een treintje rijden is (stayeren) ga dan op wielrennen ipv triathlon. De meeste kunnen geneens goed sturen. Dus waneer er echt drukke stayer wedstrijden komen moeten ze ook een wielren licentie kunnen overleggen. om mee te doen anders is het onverantwoord.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

34

Re: Stayerwedstrijden

Burt schreef:

Nou, wel straffe uitspraken

wieltjeszuigers die er niet tegenkunnen dat een tragere (gedubbelde) ook even komt profiteren?
De pot verwijt de ketel dat ie...

Als je treintje moet rijden omdat je anders niet meekan op de fiets mag je dat van me gerust doen,
maar laat dan de normale triatleet gewoon in zijn waarde en laat die de wedstijd uitdoen op zijn/haar manier

Anders kan je nadien weer komen kutten dat de inschrijvingsprijs voor zo een stayer-toestand te hoog is, gewoon omdat er maar een beperkt aantal zal inschrijven en de organisatiekost een stuk hoger ligt.

Straffe uitspraken, pff Carsten. Om het dan zo te stellen; de idioot die minstens 5 keer per week in het zwembad ligt vind het niet prettig dat Jan X, die niet de discipline daarvoor heeft , in zijn wiel zit. Dit kan gevaarlijke situaties geven, groter peleton, onduidelijkheid bij T2. De idioot die 5 keer in het zwembad ligt is ook nog eens zo gek om 10 uur in de week op zijn fietsje te zitten, weer of geen weer. Jan X doet dat niet. Zijn goed recht, hij heeft misschien wel een drukke baan, een hele lieve vrouw en een 1 jarige tweeling huilbaby's waardoor hij ook nog eens niet zo lekker slaapt. Wellicht allemaal wat overdreven, maar ala. Dan is het geen pot - ketel verhaal meer. Zo wel tevreden?

Organisatie en kosten, tja. Wellicht dat de kosten iets nadelig zullen uitvallen als je ook een stayer serie organiseert, maargoed een ambitieuze organisatie moet dat mi. wel kunnen oplossen. Zij het met sponsoren, of misschien met steun van de bond. En dus, om je voor te zijn; over de rug van de recreant. Want dat gaat immers in elke sport zo.

Ik ga lekker een rondje rijden op mijn PC's, ik kom net uit het zwembad en ben student en heb verder geen hol te doen.

Jan X (die toch nooit hard genoeg zal zwemmen om stayerwedstrijden te kunnen doen)

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

35

Re: Stayerwedstrijden

een sprint circuit met stayeren. SUPER!!!!
ik hou van sprint triathlons die in nederland helaas ergens weg gestopt worden in de schaduw van een hoofd programma. En stayer wedstrijden maakt het extra spannend.
Dit jaar voor de 2e x meegedaan aan het NK OD en er weer van genoten. Het stessen tijdens het zwemmen om een groepje te pakken, het spel in de groep. Helaas dit keer een niet zo soepele samenwerking dit jaar. Ik heb er van genoten daarna is het voormij altijd overleven op het lopen maar geholpen door een denk ik wat kort loop onderdeel, had ik een mooie wedstrijd. Helaas moest ik er mijn thuis wedstrijd voor opgeven maar het was de moeite waard. Alleen volgend jaar weer de OD Amsterdam (met stayeren hoop ik) en dan sprinten in Stein

Ik zie mezelf toch echt niet als een top atleet en ook niet een subtopper. Er lopen in nederland genoeg atleten van mijn nivo en sneller rond om een mooi deelnemers veld te vullen en ik ben niet gedubbeld. Dus mijn stem zou zijn gedubbeld => naar huis. Houd de wedstrijd wel zo overzichtelijk. Bij de dames.... daar is de spoeling wel erg dun op het moment dus of het daar haalbaar is om een groot deelnemersveld te krijgen met deze regel.....

36

Re: Stayerwedstrijden

In Amsterdam stayeren? daar is het parcours veel te bochtig voor. Zet de trauma heli maar vast klaar.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

37

Re: Stayerwedstrijden

Als iemand gedubbeld wordt, zal die dan lang in het wiel kunnen blijven hangen van die snellere? Je praat hier toch over een niveau-verschil. Dus wat heeft de snelle man dan te vrezen van die 'wieltjeszuiger'? niks toch?
Ieder zijn ding, maar ik stayer niet of onbedoeld omdat het te druk is.

Gr, Jan (X, met inderdaad een drukke baan, een hele lieve vrouw met een nog veel drukkere baan en een jong gezin)

38

Re: Stayerwedstrijden

Deze maar weer eens uit de kast gehaald. Met het verdwijnen van het NK OD als stayerwedstrijd hebben we dus alleen het NK sprint, de WC Holten en de ETU-cup Almere als serieuze stayer-wedstrijden. Op de laatste 2 zal maar een beperkt aantal Nederlanders starten.
Als we in Nederland ooit nog triathlon op topniveau willen krijgen dan moeten niet alleen de atleten en trainers de keuze maken voor topsport, maar ook de organisatoren. Deze topic is bijna 2 jaar oud en er is amper iets gebeurd op dit gebied en de achterstand van Nederland op de rest van de wereld wordt alleen maar groter. Wil je allround triatleten krijgen/opleiden dan heb je gewoon stayerwedstrijden nodig!

39

Re: Stayerwedstrijden

Persoonlijk houd ik niet zo van de stayerwedstrijden (als deelnemer dan), maar als toeschouwer is het wel leuker en verder ben ik het volledig met jou punt eens.
Alleen heb je qua organisatie wel meer werk van stayerwedstrijd, het moet sowieso een verkeersvrij parcours zijn, wat bij lang niet alle wedstrijden van toepassing is.

40

Re: Stayerwedstrijden

Ben het helemaal met le Coq eens!
In Stein wordt al jaren gestreefd naar stayerwedstrijden. En de laatste jaren met oa Stayer Sprint, het NK OD voor age groupers en nu NK Sprint lukt dat. NK Sprint heeft max aantal deenemers! Het is dan ook jammer dat in Holten besloten is dat NK OD age groupers dit jaar als non drafting wedstrijd te organiseren. Ik kan niet beoordelen wat daar precies aan ten grondslag heeft gelegen, maar echt een gemiste kans! Omdat duidelijk bleek in Stein 2008 en 2009 dat daar in een behoefte werd voorzien en inderdaad willen we verder komen met de sport...........OS en zo, dan zijn stayerwedstrijden broodnodig. Ook voor de aankomende talenten in jeugd en junioren categorieen.

41

Re: Stayerwedstrijden

Zeker een gemiste kans van Holten erg jammer dat het geen stayer wedstrijd geworden is voor de age groups.
Heb me dan ook maar niet ingeschreven. Nu alleen nog maar Stein voor mij als stayer wedstrijden. in Almere kan ik helaas niet.

De interesse van atleten zal ook niet toenemen als er maar 1 stayer wedstrijd is in nederland. Stel je vind stayer wedstrijden leuk en niet stayer wedstrijden niet. Kan je maar 1 of 2 wedstrijden doen in nederland. Kan me voorstellen dat je daar niet echt enthousiast van wordt.....

42

Re: Stayerwedstrijden

Als ze het NK elite als een non drafting wedstrijd doen, is dit geen goede ontwikkeling. DIt jaar is er dus eigenlijk geen NK voor Elite, want de beste 3 Nederlands doen mee aan de World Cup en de andere Nederlanders zitten in de Age Group series.
Kunnen ze het NK niet beter tijdens de ETU cup in Almere houden dan kunnen er in ieder geval meer Elite Nederlanders starten op een Stayer OD, dan zou het in ieder geval een representatief NK zijn.

Maarja eigenlijk verdient het NK een aparte wedstrijd, zodat iedereen mee kan doen maarja.....

If you can feel the PAIN, You are still in the GAME

43

Re: Stayerwedstrijden

Dat het NK OD een aparte wedstrijd verdient en met stayeren  hebben de NK's in Stein de laatste 5 jaar bewezen, denk dat dat geen discussie is.

Wat er nu in Holten gebeurt............
"De internationale belangstelling voor deelname aan de World Cup Triathlon op 10 juli in Holten is zo groot dat het programma voor het Nederlands Kampioenschap Olympische Afstand (elite-heren) is aangepast.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Nederlandse triatleten die deelnemen aan de Wereldbekerwedstrijd tegelijkertijd strijden voor de Nederlandse titels. Er was rekening gehouden met 10 startplaatsen voor Nederlandse triatleten maar de internationale bond ITU kan door de grote belangstelling vanuit het buitenland maar 3 startplekken garanderen.

Hierop is in overleg met de Nederlandse Triathlon Bond besloten de Nederlandse titels te vergeven tijdens het NK voor ‘age-groupers’, dat ’s ochtends wordt gehouden. De Nederlanders die geen startplek voor de wereldbekerwedstrijd krijgen, worden door de NTB gevraagd een keuze te maken. Voordeel is dat er meer Nederlanders kunnen strijden om de titels. Het NK zal bij wijze van uitzondering worden afgewerkt als niet-stayer wedstrijd. De Nederlandse triatleten die meedoen tijdens de World Cup-serie dingen alleen mee naar punten voor het wereldbekerklassement." van de site van Holten gehaald.

Dat betekent dus een NK OD als niet stayerwedstrijd, dat is terug naar de middeleeuwen volgens mij.

44 Laatst bewerkt door JanR (02-06-10 16:16:49)

Re: Stayerwedstrijden

Terug naar de middeleeuwen, maar voor mij 0,0001% grotere kans om Nederlands kampioen te worden tongue

Hoe dan ook, ik ben het met Le Coq eens en met iedereen die het met hem eens is... kan ook niet anders, hij heeft gelijk.

Komt nog bij dat het niet alleen belangrijk is voor de nederlandse top (in spé) om zich hierin te ontwikkelen, het zijn ook nog eens hartstikke leuke wedstrijden! En dat zeg ik als (relatief) slechte zwemmer (en (relatief) sterke fietser) die zelf eigenlijk niets in stayer wedstrijden te zoeken heeft. Toch neem ik gewoon lekker deel aan het NK sprint in Stein: omdat het leuk is! Leuk? Nee, het is fantastisch! Het keiharde zwemmen, Het tactische rijden, het snoeiharde lopen... het toch écht veel spectaculairder dan een niet-stayer wedstrijd.

De leukste wedstrijden die ik vorig jaar heb gedaan (oké, op Alpe d'Huez na) waren: het stayer-NK OD in Stein en de stayerduathlon van Azelo tijdens de TTT (aanrader/reclame). En dat ik bij zo'n stayer wedstrijd qua klassering minder hoog eindig dan wanneer het een niet-stayer wedstrijd zou zijn, wordt ruimschoots gecompenseerd door de enorme kick die een stayer-wedstrijd geeft. Maargoed, dat is misschien een kwestie van smaak.

Maargoed, dus, qua acties, wat moet/kun je doen? Brief sturen naar de NTB? Handtekeningen verzamelen? Organisaties mailen? Sneeuwbaleffect?

45

Re: Stayerwedstrijden

Krijgen we dit er ook nog eens bij. Mijn bezorgdheid over de topsport toekomst van triathlon in Nederland wordt opnieuw bevestigd. De ITU vindt (begrijpelijk) 10 Nederlanders op een startveld van 80 te veel en nu krijgen we dus ineens een non-drafting NK OD. Waarbij de 3 beste NL-ers niet meedoen...
Holten had het NK in combi met de WC nooit moeten aannemen.

@JanR: ben al bezig met een brief...

46

Re: Stayerwedstrijden

smishak jij moet toch geen wieltjeszuigen jij bent zowiezo al goed genoeg :-) (als ik het op de goede armand heb teminste)

47

Re: Stayerwedstrijden

weet iemand waarom dat age group NK als niet stayer wedstrijd wordt georganiseerd in Holten?
Als je 's middags twee wedstrijden als stayer wedstrijd laat doorgaan, Worldcup, waarom kan die serie NK age groupers dan niet als stayerwedstrijd...........?

48

Re: Stayerwedstrijden

Op de website van de NTB staat een mooie link met: "Leden praten mee, Mail het NTB-Bestruur"

Dat was zo uitnodigend dat ik dat maar heb gedaan. Een mooi berichtje gestuurd aan 'ons' lief bestuur dat het echt van de gekke is om een NK als bijprogramma in een niet-stayer serie te organiseren. Niet dat ik denk dat het iets uit gaat halen maar dan weten ze in ieder geval dat het leeft. Dus wellicht een idee voor meer mensen (JR?).....

49

Re: Stayerwedstrijden

Ik vind het vaag en onprofessioneel dat het NK OD niet stayer is, wel ga ik meedoen in Holten aan het NK het blijft een leuke wedstrijd. In Belgie is zelfs een gezellige "kneutertriathlon" als Charleroi een stayerwedstrijd in Nederland niet eens het NK. Dat is jammer.

Voor de ontwikkeling van de triathlonsport is het een slechte zaak dat we terug in 1993 zijn op de OD (die toen nog lang geen OD heette).

Overigens start ik in Stein bij de recreanten, dat vind ik leuker dan een achterhoede gevecht op de fiets na een zwemrondje zonder wetsuit, zoals de afgelopen jaren in Stein.

Maar zoals JanR reeds aangeeft telt persoonlijke voorkeur niet in deze. Ik zal de NTB ook mailen.

50

Re: Stayerwedstrijden

Vanzella schreef:

. In Belgie is zelfs een gezellige "kneutertriathlon" als Charleroi een stayerwedstrijd in Nederland niet eens het NK.

Nochtans zijn in Wallonië de meeste wedstrijden niet-stayer en in Vlaanderen loopt het massaal storm voor de niet-stayer wedstrijden. Als je nu niet ingeschreven bent voor de wedstrijden in september, ben je in de meeste gevallen al te laat.  De grootste organisaties (in aantallen deelnemers) zijn de non drafting wedstrijden.

Misschien wil Charleroi als kneutertriathlon wel besparen op scheidrechterskosten?

Het Belgisch Kampioenschap is echter een drafting wedstrijd!