1

Onderwerp: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Ik zag gisteren in Aalsmeer dat de laatste een of twee deelnemers tijdens het fietsgedeelte van de 1/4 uit de race gehaald werden.  Waarschijnlijk omdat de organisatie het parcours nodig had voor de NK. Uiteindelijk is er in ieder geval 1 gewoon door gefietst (terwijl een deel van het parcours al vrijgegeven werd) en heeft ook gewoon gelopen. Geen idee of disqualificatie volgt of niet.

Maar ik vind dat toch een rare gang van zaken. Bij hardloopwedstrijden zie ik heel vaak tijdslimieten. Gaat men er bij een triathlon vanuit dat alleen snelle mensen zich inschrijven?

2

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Ha Phicoh,

Meestal zijn er alleen bij lange afstanden (midden afstand en meer) tijdslimieten... Vaak komen die neer op zwemtijden van ongeveer 30-35 minuten per km en 25 km/uur fietsen.. Gevolgd door ongeveer 10km/uur lopen.

Bij sprint of kwart afstanden heb ik er nog nooit van gehoord.

3

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Ik heb nog even het programmaboekje gedownload, maar kon daar niets vinden over tijdslimieten. Ik weet niet of het NTB-reglement daarin voorziet, maar dat denk ik niet. Bij de triathlon van Amsterdam werd het duidelijk op de site vermeld wat de tijdslimieten waren, 45 minuten voor het zwemmen (dat schrok mij af van deelname...) en vervolgens doorgetelde limieten voor het fietsen en lopen met een grens aan de eindtijd van 3.45 (uit mijn hoofd).

Op zich vind ik het niet zo gek dat er duidelijke limieten zijn, zeker als die van te voren vastgesteld zijn, dan kan je dat zelf ook bijhouden (stopwatch). Ik denk hierbij dan even in bredere zin, een triathlon (en nog veel meer van dat soort evenementen) geven natuurlijk een behoorlijke ontwrichting van de leefomgeving. Ik denk dan ook dat als je dat duidelijk kunt beperken tot een vastgesteld tijdstip, je daarmee best frustratie of ergernis kunt wegnemen.

Inmiddels staan de uitslagen van de meeste wedstrijden op de site (nog niet van de OD!). De OD vertrok om 11.00 uur, volgens bovenvermelde limiet (3.45) zou dan de laatste OD-er om 14.45 binnenkomen. Het NK startte om 13.15, waarbij de snelste deelnemer binnen het uur finishte (dus om plm. 14.12), de laatste van dát NK had een tijd van 1.27, dus zal om 14.42 gefinisht zijn. Goede kans dus dat de deelnemers waarover jij het had écht de laatste der Mohikanen waren en dat het echt hard tijd werd om het parcours af te breken. Wat ik me nu afvraag is hoe laat het was toen je zag dat die deelnemers uit de race werden gehaald?

Als ik nu teruglees, dan lijkt het wel alsof ik verschrikkelijk mijn best doe de organisatie te verdedigen, dat was niet mijn bedoeling, ik vroeg me net als jij af waarom deelnemers uit de strijd werden gehaald. Ook een beetje uit eigen belang, ik ben niet de snelste triathleet en uit de strijd gehaald worden lijkt mij het ergste wat je kan overkomen...

Groet Bart

4

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Ze kwam een paar minuten na de winnaar van het NK binnen, zeg 14:15 dus dat komt neer op een tijd van 3:15, verdeeld over ongeveer 50 min zwemmen, 1:30 fietsen, en 55 min lopen.

5

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

3 uur 15min moet kunnen op een OD vind ik...

Dat vind ik niet absurd lang...

Als er geen limiet gecommuniceerd was bij inschrijving, vind ik het inderdaad een slechte zaak dat deze deelnemers uit de race werden genomen...

6 Laatst bewerkt door Flatfisher (25-08-08 21:26:08)

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Dat is best wel raar, ook bij andere uitslagen kom je deelnemers tegen met tijden van 3.15, zelfs op een kwart triathlon. Dan heb je voor een OD wel 500 m meer gezwommen! En de kern van het deelnemen aan een triathlon, welke afstand dan ook, is volgens mij toch vooral om voor jezelf te presteren? Ik heb in ieder geval niet het idee dat ik ooit een triathlon zou winnen en als ik zo de meeste deelnemers zag koersen, dan kunnen er nooit veel geweest zijn die dachten dat ze een serieuze kanshebber zouden zijn. En de een is nu eenmaal sneller dan de ander, dat zou je ook met jaren training niet kunnen veranderen.

Groet Bart

7

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Volgens mij had de organisatie deze deelnemers omdat het niet aan gegeven stond in het boekje niet uit de wedstrijd mogen halen, behalve natuurlijk als het echt te lang zou duren. Ik denk dat het toch voor organisaties het beste is om een limiet te stellen om zich zo in te dekken. Zo voorkom je telleurstellingen achteraf.

Toch heeft de organisatie de juiste keuze gemaakt om de mensen eruit te halen. Ik heb namelijk zelf mee gedaan met het Nk en het is niet verstandig om binnen zo'n (taktische) stayer wedstrijd 'recreatieve' mensen te zetten. Dat zou wellicht de wedstrijd beinvloeden of zelfs zorgen voor ongelukken.

8

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

mister_arby schreef:

Toch heeft de organisatie de juiste keuze gemaakt om de mensen eruit te halen. Ik heb namelijk zelf mee gedaan met het Nk en het is niet verstandig om binnen zo'n (taktische) stayer wedstrijd 'recreatieve' mensen te zetten. Dat zou wellicht de wedstrijd beinvloeden of zelfs zorgen voor ongelukken.

Ze hadden natuurlijk ook het NK een kwartier uit kunnen stellen :-)

9

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

jaah maar dan wel op tijd melden. Anders ben je helemaal uit je ritme.

10

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

In Utrecht (12-7-2009) is de limiet bij zwemmen 40 minuten (1500 mtr) en voor zwemmen plus fietsen 2 u 20 min. Zijn dit geen scherpe tijden?

11

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Ik weet dat het je hoog zit, maar scherpe tijden of niet; hier kiest de organisatie voor. Waarschijnlijk met het oog op organisatorische haalbaarheid. Misschien hebben ze het parcours maar tot een bepaalde tijd?

40 minuten over 1500 meter is al 2 minuut 40 per 100 meter. Zoals Rapido al aanhaalde in het andere topic moet je je wellicht afvragen of je wel aan een OD moet meedoen als je dat tempo niet kan volhouden (in een wetsuit!).

Daarnaast heb je dan nog 1u40 over voor het fietsen. 40km in 100 minuten is 24km p/u.

Oftewel; je kan ook wat eigen verantwoordelijkheid nemen door te denken dat je misschien nog even hard moet doortrainen eer je aan deze uitdaging begint. Zonder je te kennen durf ik te zeggen dat die snelheden ook binnen jouw bereik liggen. Je moet er misschien hard voor werken. Maar dat is dan maar zo.

Succes.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

trainen trainen trainen
ik vind het wel goed  deze tijslimieten... voor de organisatie en het publiek
als publiek lang geen atleet zien voorbij zien komen gaan ze weg... en das minder voor de atleet en organisatie
ik vind train eerst maar eens goed en leg je zelf een doel op
ik rook 2 a3 pakjes zware shaq per week en haalde op mijn 1e kwart nog makkelijk tijd van 2.29  (ik schrik er zelf van nu ik dit typ )

13

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

kappen dus met roken en je zit binnen een jaar op 2 uur 15!!!

14

Re: Impliciete tijdslimieten triathlons?

Plus dat je binnen  een jaar je fiets kunt inruilen voor iets veel mooiers. Gevolg: Je gaat richting 2.10 tongue