1

Onderwerp: Shimano 105 of Ultegra ?

Altijd al shimano gehad, dus vermoedelijk zal de nieuwe fiets ook shimano onderdelen krijgen...

Maar is er nu zo een groot verschil tussen de 105 groep en de Ultegra (SL) ?

Is de ultegra zijn extra geld echt waard?

Want achteraf is het onderhoud natuurlijk ook weer dubbel zo duur...

2

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Even een korte reactie...
Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil zit in vier dingen.
1. Kwaliteit van de onderdelen.
2. Gewicht
3. Nauwkeurigheid productieproces.
4. Looks en feels.
De eerste merk ik niet echt want of ik nu bij wijze van spreken 6000 km of 7000 km met een ketting doe, dat merk je niet. Het gewicht van de onderdelen, zou je alleen kunnen merken als je de bergen in gaat, zeker als je dit consequent bij alle onderdelen doorvoert! Nauwkeurigheid merk ik persoonlijk wel Ultegra schakelt accurater als de 105. Daarnaast vind ik de Ultegra (zeker de SL) er gewoon veel mooier uitzien!

3

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Peter Eindhoven schreef:

Even een korte reactie...
Persoonlijk denk ik dat het grootste verschil zit in vier dingen.
1. Kwaliteit van de onderdelen.
2. Gewicht
3. Nauwkeurigheid productieproces.
4. Looks en feels.
De eerste merk ik niet echt want of ik nu bij wijze van spreken 6000 km of 7000 km met een ketting doe, dat merk je niet. Het gewicht van de onderdelen, zou je alleen kunnen merken als je de bergen in gaat, zeker als je dit consequent bij alle onderdelen doorvoert! Nauwkeurigheid merk ik persoonlijk wel Ultegra schakelt accurater als de 105. Daarnaast vind ik de Ultegra (zeker de SL) er gewoon veel mooier uitzien!

inderdaad 50% looks! want ligt maar net hoe het afgesteld is, sommige 105 setjes schakelen zelfs beter dan ultegra, ligt maar net aan je jezelf of fietsemaker.
Ultegra is toch duidelijk het extra geld waard, wat ik bijv. niet heb met de vergelijking dura-ace en ultegra. Dan is het geld voor dura-ace het niet waard.

4

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Gezien het geringe prijsverschil (105 - Ultegra, van 50 tot 100 Euro) en de toegevoegde waarde qua looks en de betere prestaties (mits goed afgesteld) Zou ik zeggen koop de Ultegra! Zoals Peter en Arby ook ook al aangeven.

@ Mr Arby... Dura Ace is wel zeker zijn geld waard... Dat is een super groep.. Na 7 jaar en  (ongeveer)20.000km beginnen mijn shifters pas wat speling en rammeltjes te vertonen. Terwijl de derailleurs bijvoorbeeld nog steeds super goed funtioneren. Mijn nieuwe fiets heeft zeker ook Dura Ace... smile Alleen daar is het dilemma 2008 model of 2009 model (+ 300 Euro)

Burt succes met je keuze!

5

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Voor de aardigheid: ik denk dat als je nu een 105 setje koopt, die van betere kwaliteit is dan de Ultegra 9 speed (!) die ik op mijn racefiets heb zitten. Die is natuurlijk al weer een paar jaar oud en voor zover ik kan overzien worden nieuwe ontwikkelingen door Shimano eerst in de duurdere groepen doorgevoerd en daarna in de loop der tijd in de lagere groepen toegepast. Zo heeft de Tiagra-groep sinds 2007 geen octalink-as meer, maar die geintegreerde BottomBracket as zoals de Ultegra al een aantal jaar kent. Terwijl mijn oude Ultegra-groep nog wel een octalink-as heeft...

Het blijft een keuze maken, het gaat (mogelijk) om schakelgemak, meer nog om gewicht en misschien wel het meest om het uiterlijk. Allemaal legitieme redenen om een keus te maken dus succes daarmee. Zelf zou ik voor 105 kiezen, denk ik. Hoewel die nieuwe Ultegra SL groep er wel erg gelikt uitziet...

Veel succes met deze ellende smile!

6

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

nog niet beslist (eerst nog zeker zijn van de kader)
maar wel een extra vraagje

zou ik kiezen voor 39/53 of 34/50 vertanding? waarom?
(ergens een website vertanding voor dummy's???)

of toch maar een triple???

7

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Burt schreef:

nog niet beslist (eerst nog zeker zijn van de kader)
maar wel een extra vraagje

zou ik kiezen voor 39/53 of 34/50 vertanding? waarom?
(ergens een website vertanding voor dummy's???)

of toch maar een triple???

wat wil je er mee gaan doen? en waar?

8

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Tja, dat is ook voor mij een niet aflatende bron van vragen. Op dit moment heb ik een 53x42 omdat ik de 39 te klein vond. Maar de kettingwielen zijn 'onlosmakelijk' verbonden met de cassette. Op mijn 9-speed heb ik nu het volgende zitten: 13-14-15-16-17-18-19-21-23 en dat bevalt me goed. Maar alles hangt af van je eigen kunnen én de omstandigheden waarin je fietst.

Om een relatie te leggen met fietsen, klimmen doe ik zelden, ik rij vooral in de polder. Met wind tegen rij ik meestal op de 42, anders de 53. In snelheden gezegd, tot 35 km/h rij ik op de 42, kan het harder, dan de 53. Er zit wel enige overlap in, 53x19 is vrijwel gelijk aan 42x15 en met mijn 100 omwentelingen per minuut kan ik met beide verzetten 35 km/h fietsen.

Ook ik heb lopen twijfelen tussen een standaard (53x39) of compact (50x34). Maar ik kon goedkoop een racer overnemen met een 53x39, waarbij de 39 wel versleten was. Zelf dacht ik nooit die 53 te kunnen gebruiken, maar eigenlijk gebruikte ik die al heel snel wel! Toen heb ik de 39 dus voor een 42 vervangen, dat geeft mij op het platteland lekker veel mogelijkheden.
Het nadeel van een compact is vooral de 34. Daarmee kom je nauwelijks aan 30 km/h of je moet Armstrong heten, bij 120 omwentelingen per minuut haal je pas met 34x17 de 30 km/h, daar heb je dus echt niets aan. Of je moet de bergen in, dan wel natuurlijk.

Ook over de trapfrequentie is waarschijnlijk veel te vertellen. Zelf maak ik me daar nu net niet druk om, ik fiets prettig met 90-100 omwentelingen per minuut en dat is het. Een ander doet dat waarschijnlijk anders, dus ik raad je aan om voor jezelf na te gaan wat jouw ideale trapfrequentie is. (Welk verzet bij welke snelheid fietste je vroeger het liefst?)

Dit in het kort, voor meer informatie zou je eens kunnen kijken op:

http://sheldonbrown.com/gears/

Groet Bart

9

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

mister_arby schreef:
Burt schreef:

nog niet beslist (eerst nog zeker zijn van de kader)
maar wel een extra vraagje

zou ik kiezen voor 39/53 of 34/50 vertanding? waarom?
(ergens een website vertanding voor dummy's???)

of toch maar een triple???

wat wil je er mee gaan doen? en waar?

Voornamelijk vlakke triathlons (1/8 - 1/4 - 1/2) in Nederland/België/Duitsland.

10

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Flatfisher schreef:

- veel handige info -

Welk verzet bij welke snelheid fietste je vroeger het liefst?

Op de mtb is een grootste voorblad blijkbaar een 42
Tot 32 km/u kan ik blijven trappen zonder dat het doordraait.
Frequentie geen idee

Op de racefiets heb ik geen idee van snelheden maar het gaat wel wat sneller dan de mtb
(als de benen meewillen is dat dan)

11

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Burt schreef:

Op de mtb is een grootste voorblad blijkbaar een 42
Tot 32 km/u kan ik blijven trappen zonder dat het doordraait.
Frequentie geen idee

Op de racefiets heb ik geen idee van snelheden maar het gaat wel wat sneller dan de mtb
(als de benen meewillen is dat dan)

32 km/u met een 42 voorblad zegt nog niet zo veel, er zijn nog drie factoren van belang, namelijk: gebruikte achtertandwieltje, wielomtrek en trapfrequentie

Als ik nu wat aannames doe, bijvoorbeeld je trapt op een mooie 80 omwentelingen per minuut en je bandenmaat op je MTB is 26 x 2,35 dan heb je gefietst op tandje 13.

De formule om dit uit te rekenen is:

V = 0,06*F*W*Tv/Ta

V: snelheid in km/h (hier: 32,7 km/h)
F: trapfrequentie (hier: 80 omwentelingen per minuut)
W: wielomtrek (met opgepompte buitenband meten, hier: 2,10 m)
Tv: aantal tandjes voor (hier: 42)
Ta: aantal tandjes achter (hier:13)

Maar misschien heb je meer aan een andere benadering, die in percentages. Als we eerst kijken naar de achtertandwieltjes, dan zijn de meest gebruikte die van 14, 15, 16, 17, 18, 19 tandjes. Zoiets en dan vooral uit eigen ervaring. Het verschil is steeds zo ongeveer 6 tot 7 %. Deze stap zou je ook kunnen maken met de kettingbladen (dus voor, bij je trappers). Dan heb je een 39, 42, 44, 46. Dit is ook steeds zo'n 6-7 % groter. Het grappige is dan dat een 46*17 vrijwel gelijk is aan een 44*16, een 42*15 en een 39*14, het verzet is resp. 2,7 2,8 2,8 en 2,8.
Met andere woorden, kies je je voortandwiel een stapje (2 tot 3 tandjes!) groter, dan kan je achter ook een tandje groter kiezen en daarbij hetzelfde verzet handhaven, je trapt net zo hard en je fietst net zo snel.
Het voordeel is dat je een efficientere versnellingkeuze kunt maken.

Daarom heb ik gekozen om de 39 (die toch aan vervanging toe was) te vervangen voor een 42. Ik fiets dan tot zo'n 35 km/h op mijn binnenste kettingblad (42x16 of 42x15). Als het dan voor een kort stukje nog harder kan, dan kan ik achter nog iets kleiner schakelen, maar kom ik op een lang stuk windje mee, dan schakel ik naar de 53x17 of 53x18. In beide situaties kan ik dan nog iets zwaarder of lichter fietsen. Kortom, dit biedt mij in mijn omstandigheden de meeste keuzemogelijkheden.

In jouw geval zou ik toch eerst voor de standaarduitvoering kiezen (53x39) en dat later desgewenst aanpassen. Zoals je ziet ben ik iemand die thuis uitgebreid gaat zitten rekenen, mijn broer doet dat absoluut niet, die weet niet eens welke tandjes er op zijn fiets zitten. Die gaat gewoon fietsen en voelt zelf wel aan welke versnelling lekker fietst. En we fietsen allebei ongeveer even hard.

Verlies dus niet het uiteindelijke doel uit het oog: lekker fietsen.

Groet Bart

12

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

is denk ik ook afhankelijk van je budget, van welke fiets je wil nemen.
Als ik er nog een keer één zou opbouwen, dan koos ik voor Ultegra.
Mijn huidige is een samenraapsel van Tiagra,105 en Ultegra (het schakelt, remt, trapt en rammelt/knarst, maar het rijdt).

13

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Ik heb pas een artikel gelezen in een oude "Fiets" waar inderdaad werd gesteld, dat voor het vlakke land in Nederland een dubbel 53/39 het handigst is en als je berg ambities hebt, je je over je ego heen moet zetten en een triple 53/42/30 kopen.

Compacts zijn voor Nederland onhandig, omdat bij een snelheid tussen 28 en 32 (voor de meesten de snelheid die je meestal rijdt op training) je contant aan het jojo en bent tussen grote en kleine blad.

Compacts zien er beter uit dan triple's maar de souplesse die je met een triple haalt zorgt zeker bij lange afstanden in de bergen (Marmotte/Dolomieten marathon/Trois Ballons) voor betere resultaten... De triple heeft als nadeel dat de overbrenging (op het buitenblad) iets minder efficient gaat, doordat de afstand tussen het buitenblad en de trapas iets groter is dan bij een dubbel.

Dus voor korte afstanden in NL/BE en DE... De 53/39 tenzij ze een triathlon op de muur van Huy gaan organiseren smile

14 Laatst bewerkt door Arie Z. (12-09-08 09:03:07)

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Vanzella schreef:

Compacts zijn voor Nederland onhandig, omdat bij een snelheid tussen 28 en 32 (voor de meesten de snelheid die je meestal rijdt op training) je contant aan het jojo en bent tussen grote en kleine blad.

Dit is een vaker gehoorde onterechte opmerking m.b.t. Compacts. Je kunt het binnenblad namelijk eenvoudig vervangen door een 39-tands blad. Dan heb je dus een 50/39 voorkant. Kortom, in de polder betekent een compact niet per definitie dat je aan het "jojo'en" bent.

En ga je dan de bergen in, dan vervang je het binnenblad voor een 34.

Voor wat betreft de keuze qua crankstel:
- Triple als je met de fiets wel eens de bergen of heuvels in denkt te gaan en je hebt geen bezwaar tegen het extra gewicht en eventuele opmerkingen. Schijnt dat volgens sommigen een triple niet op een fiets hoort.

- Compact als je af en toe de bergen/heuvels in gaat en gewicht of opmerkingen of looks van een triple niet wilt hebben. Het grootste binnenblad op een compact is overigens 39. Een 42 binnenblad kan schakelproblemen geven.

- "Ouderwetse" 39/52 of 42/52 combinatie als je met name in de polder fietst. Als je dan de bergen in gaat zet je een andere cassette erop. Ik heb vrijwel altijd op deze manier gefietst en dat ging prima.

Heb nu een compact, omdat die op mijn 2e hands fiets zat. Heb er geen last van, maar echt veel voordeel zie ik er persoonlijk ook niet in. Ik woon dan ook aan de vlakke Nederlandse kust.

15

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Ha Arie,

Weet je dat zeker? dat je er een 50/39 van kunt maken? Ik heb geen compact dus kan het niet checken, maar dit heb ik nog nooit gehoord. Ik dacht dat de plaats waar je het tandwiel vastzet aan de crank bij een compact anders is dan bij een 52/39 of heb je speciale compact crank 39's?

Daarnaast: mijn vrouw heeft een 53/42/30 triple van FSA (van een jaar of 2-3 oud), maar heeft geen schakelproblemen... Dus dit is nieuw.

Tot slot, ik ben er zo eentje die mentaal grote problemen heeft met een triple op mijn (alleen op mijn eigen) racefiets smile Maar dat is mijn afwijking....

Nu mag het stoppen met regenen, ik krijg zin om te fietsen!

16

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Zijn inderdaad speciale compact 39-bladen. Ik rij er zelf mee en werkt prima. En als ik de bergen of Ardennen in ga, zet ik de 34 er weer op.

17

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

M.b.t. je opmerking over schakelproblemen: Volgens mijn fietsenmaker kun je schakelproblemen krijgen als je een 42 blad op een compact zet. Heeft meer te maken met de flexibiliteit in het blad, denk ik. Het verschil in diameter tussen een 34 en een 42 is namelijk behoorlijk. Ik heb zelf nooit een 42 gemonteerd en kan er dus weinig over zeggen.

Ik had het dus niet over schakelproblemen bij een triple of iets dergelijks.

18

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

ok, verkeerd begrepen dan...

prettig weekend!

19

Re: Shimano 105 of Ultegra ?

Vanzella schreef:

Ik heb pas een artikel gelezen in een oude "Fiets" waar inderdaad werd gesteld, dat voor het vlakke land in Nederland een dubbel 53/39 het handigst is en als je berg ambities hebt, je je over je ego heen moet zetten en een triple 53/42/30 kopen.

Compacts zijn voor Nederland onhandig, omdat bij een snelheid tussen 28 en 32 (voor de meesten de snelheid die je meestal rijdt op training) je contant aan het jojo en bent tussen grote en kleine blad.

Compacts zien er beter uit dan triple's maar de souplesse die je met een triple haalt zorgt zeker bij lange afstanden in de bergen (Marmotte/Dolomieten marathon/Trois Ballons) voor betere resultaten... De triple heeft als nadeel dat de overbrenging (op het buitenblad) iets minder efficient gaat, doordat de afstand tussen het buitenblad en de trapas iets groter is dan bij een dubbel.

Dus voor korte afstanden in NL/BE en DE... De 53/39 tenzij ze een triathlon op de muur van Huy gaan organiseren smile

Ik zit dit topic door te lezen, en volgens mij zitten de tandwielen van een triple niet verder van de trapas af dan bij een dubbel of compact. Hooguit verder van de lagers, maar als je frame stijf genoeg is geeft dat volgens mijn niet zo heel bescheiden mening geen merkbare extra energieverliezen.