Burt schreef:Op de mtb is een grootste voorblad blijkbaar een 42
Tot 32 km/u kan ik blijven trappen zonder dat het doordraait.
Frequentie geen idee
Op de racefiets heb ik geen idee van snelheden maar het gaat wel wat sneller dan de mtb
(als de benen meewillen is dat dan)
32 km/u met een 42 voorblad zegt nog niet zo veel, er zijn nog drie factoren van belang, namelijk: gebruikte achtertandwieltje, wielomtrek en trapfrequentie
Als ik nu wat aannames doe, bijvoorbeeld je trapt op een mooie 80 omwentelingen per minuut en je bandenmaat op je MTB is 26 x 2,35 dan heb je gefietst op tandje 13.
De formule om dit uit te rekenen is:
V = 0,06*F*W*Tv/Ta
V: snelheid in km/h (hier: 32,7 km/h)
F: trapfrequentie (hier: 80 omwentelingen per minuut)
W: wielomtrek (met opgepompte buitenband meten, hier: 2,10 m)
Tv: aantal tandjes voor (hier: 42)
Ta: aantal tandjes achter (hier:13)
Maar misschien heb je meer aan een andere benadering, die in percentages. Als we eerst kijken naar de achtertandwieltjes, dan zijn de meest gebruikte die van 14, 15, 16, 17, 18, 19 tandjes. Zoiets en dan vooral uit eigen ervaring. Het verschil is steeds zo ongeveer 6 tot 7 %. Deze stap zou je ook kunnen maken met de kettingbladen (dus voor, bij je trappers). Dan heb je een 39, 42, 44, 46. Dit is ook steeds zo'n 6-7 % groter. Het grappige is dan dat een 46*17 vrijwel gelijk is aan een 44*16, een 42*15 en een 39*14, het verzet is resp. 2,7 2,8 2,8 en 2,8.
Met andere woorden, kies je je voortandwiel een stapje (2 tot 3 tandjes!) groter, dan kan je achter ook een tandje groter kiezen en daarbij hetzelfde verzet handhaven, je trapt net zo hard en je fietst net zo snel.
Het voordeel is dat je een efficientere versnellingkeuze kunt maken.
Daarom heb ik gekozen om de 39 (die toch aan vervanging toe was) te vervangen voor een 42. Ik fiets dan tot zo'n 35 km/h op mijn binnenste kettingblad (42x16 of 42x15). Als het dan voor een kort stukje nog harder kan, dan kan ik achter nog iets kleiner schakelen, maar kom ik op een lang stuk windje mee, dan schakel ik naar de 53x17 of 53x18. In beide situaties kan ik dan nog iets zwaarder of lichter fietsen. Kortom, dit biedt mij in mijn omstandigheden de meeste keuzemogelijkheden.
In jouw geval zou ik toch eerst voor de standaarduitvoering kiezen (53x39) en dat later desgewenst aanpassen. Zoals je ziet ben ik iemand die thuis uitgebreid gaat zitten rekenen, mijn broer doet dat absoluut niet, die weet niet eens welke tandjes er op zijn fiets zitten. Die gaat gewoon fietsen en voelt zelf wel aan welke versnelling lekker fietst. En we fietsen allebei ongeveer even hard.
Verlies dus niet het uiteindelijke doel uit het oog: lekker fietsen.
Groet Bart