1

Onderwerp: Run Bike Run Borne

Hallo,

Ik ben nieuw hier maar ik kwam dit forum toevallig tegen. Ik heb mij opgegeven voor de Run Bike Run van Borne aankomend weekend. Dit gaat mijn eerste Duathlon worden. Mijn streven is om eerst maar eens te finishen.

Ik ben van origine een fietser, en ben er dit jaar ook bij gaan lopen. Ik heb afgelopen dinsdag een 5400 meter wedstrijd in 26.04 gelopen. Hebben jullie nog een paar goeie tips die ik kan gebruiken aankomend weekend?

Gr,

Barend

2

Re: Run Bike Run Borne

lol maken.. zorgen dat je plezier in de sport krijgt en nog lang doorgaan met Duathlon/Triathlon smile ...

In praktische zin. Goed om je heen kijken hoe anderen zich voorbereiden en daar je voordeel mee doen. Kijk naar hoe je kunt wisselen. Drink niet teveel en niet te weinig tijdens het fietsen (1 kleine bidon ongeveer).  Kijk waar de wissel in en uitgangen zijn voor de start en beeld je in hoe je de wissels ook uitvoert.

Loop de eerste run op 90% van je maximum 5km snelheid (en start niet te hard), doe de laatste 500m nog iets rustiger aan.
Fiets de laatste 2 km twee tandjes kleiner op souplesse naar de wissel en schrik niet van het gevoel in je benen als je aan de tweede run begint... (als je al koppeltrainingen hebt gedaan dan weet je wat ik bedoel smile )

Succes!!!

3

Re: Run Bike Run Borne

Bedankt voor je snelle reactie.

Nog 1 vraagje, wat zou je adviseren qua wissel, wel of niet wisselen van schoen, van loopschoen naar fietsschoen.

Je kan met je loopschoen gaan fietsen, i.c.m. toeclips maar je kan ook je schoenen wisselen.

De eerste optie zal het snelst gaan maar volgens mij is 30 km fietsen op hardloopschoenen ook niet echt prettig.

Gr,

Barend

4

Re: Run Bike Run Borne

het beste is om het even te proberen in de training. Dus 2x koppel training waar je een maal met hardloopschoenen fietst en een maal met fietsschoenen.

Personeel geef ik de voorkeur aan het rendament van fietsschoenen, maar op een zeer korte afstand zou ik zelf ook twijfelen.

5

Re: Run Bike Run Borne

Ik wissel ook altijd, maar daarbij moet ik aantekenen, dat ik altijd mijn fietsschoenen (met triathlonsluiting van Shimano) op mijn pedalen heb en mijn loopschoenen elastische veters hebben, waardoor het tijdverlies minimaal is.

Die koppeltraining tip van Mr Arby is een goed idee om zelf te bepalen hoeveel tijd je verliest aan de wissels. En of je die tijd terug wint door optimaal te fietsen...

6

Re: Run Bike Run Borne

Ik ga vanavond maar eens kijken hoe snel ik kan wisselen.

Volgens mij als ik mijn fietsschoenen klaarzet met de sluiting open moet het niet zolang duren.

Ik denk dat ik toch liever op de fietsschoentjes fiets.

7

Re: Run Bike Run Borne

Laatste honderden meters van het fietsen zou je ook je sluitingen al los kunnen maken en dan op sokken bovenop je fietsschoenen fietsen. Kun je makkelijker afstappen en vervolgens op je sokken ipv je schoenen rennen in het parc-ferme. Vereist wel enige oefening! Haal je voet rustig uit je schoen, want anders schiet je schoen nog los van het pedaal.
     
Maar voor snelle wissels zou je in ieder geval al elastische veters moeten hebben. Met hartslag 200 en klamme handen na het fietsen je veters strikken zal geen groot succes worden. Bij elke hardloopzaak zijn die veters wel te verkrijgen.

8

Re: Run Bike Run Borne

Of snelsluitingen, die bijv. aan het koord onderaan je jas zitten.

9

Re: Run Bike Run Borne

zet je pedalen horizontaal m.b.v. elastiekjes. Hierdoor staan je schoenen boven i.p.v. dat ze ergens rond je trapper bungelen.
Wat zijn de afstanden?
Probeer eens te fietsen met een loopbroek, of te lopen met een fietsbroek, ook dit is iets wat je tijdens een training kan doen.
Ik kies altijd voor lopen en fietsen in een loopbroek.
Oefen thuis met je helm juist op je fiets te leggen, etc...
Verder zou ik me richten op het plezier, trainingsspecifiek is nu wat kort dag.

10

Re: Run Bike Run Borne

Allemaal bedankt voor de tips.

Ik heb mijn vuurdoop gehad, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik een topdag gehad heb zaterdag. Ik vond het fantastisch om te doen, ik ben echt tien keer doodgegaan denk ik maar ik ga 4 oktober weer meedoen alleen dan in Wapenveld.

Mijn doel was finishen en ik hoopte op een tijd onder de twee uur, maar dat is laatste is helaas niet gelukt omdat ik de laatste loop compleet instorte. Er valt een boel winst te halen op de wissel van fietsen naar lopen. Uiteindelijk een tijd van 2 uur en 1 minuut en 49 seconden.

Is dat te trainen trouwens die overgang van fietsen naar lopen, want dat ging wel zo verschrikkelijk beroert daar hadden de benen echt geen zin meer in.

Gr,

Barend

11

Re: Run Bike Run Borne

Ja, dat kan je zeker trainen. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Doe regelmatig eens een  zogenaamde koppeltraining. Als beginner zou je kunnen starten met 30 minuten rustig fietsen gevolgd door 15 minuten lopen waarbij je de eerste kilometer echt stevig doorloopt. Doe dit dan wel direct achter elkaar en ga niet eerst even koffie drinken oid. Later kun je evt. afstanden/intensiteit wel uitbouwen. Of er zelfs een serie van maken; fietsen-lopen-fietsen-lopen-fietsen-lopen-etc. Koppeltrainingen zijn ook nog eens handig om je schoenwissels te oefenen.