1

Onderwerp: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Hallo allen,

Ik heb al veel gelezen op het forum en ook aardig wat trainingsuurtjes gedaan. Maar nu komt mijn probleem, zaterdag doe ik mee aan de 1/8ste tri van Bodegraven en ik wil rond (of iets onder) de 1.15 finishen. Eigenlijk is dat het probleem niet, ik ben ervan overtuigd dat het tot mijn mogelijkheden behoort. En daarom ben ik al enkele dagen ontzettend zenuwachtig. Ik loop maar mijn materiaal te controleren, twijfel over nieuw aan te schaffen spullen om pech uit te sluiten etc. Het weer belooft niet veel goeds, dus ik heb angst voor een lekke band. Terwijl er hagelnieuwe antilekbandjes op mijn fiets zitten. Of kramp, of ik weet niet wat.

En ik weet ook wel dat het eigenlijk nergens over gaat, want behalve ikzelf zal er helemaal niemand zijn die één keer meer of minder met zijn ogen knippert als ik finish in 1.14.55 of in 1.16.30 of in 1.23.45.

Nog 3 dagen te gaan...

Hoe kan ik mezelf kalmeren? Ik hoop dat dit helpt..

Groet Bart

2

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Is dit niet gewoon gezonde wedstrijdspanning?

Ik had zaterdag mijn eerste duathlon, en ik ben in tijden niet meer zo zenuwachtig geweest. Thuis werden ze er in elk geval gek van smile.

Ik heb mij net ingeschreven voor mijn tweede duathlon op 4 Oktober in Wapenveld en na het indrukken van de verzend knop begonnen de kriebels ook weer smile

3

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Same here, ik ga zaterdag mijn eerste 1/8e doen, in Apeldoorn. Ook met nieuwe bandjes. ik kan niet de garage inlopen zonder even stil te staan en naar mijn fietsje te kijken.

Komt ook wel omdat het mijn eerste is. Ik weet nog niet hoe stuk ik zit bij het lopen enzo, of hoe mijn wissels gaan. Ik heb er wel veel zin in. En ach, kalmeren..... ik vind die spanning eigenlijk ook wel lekker.... big_smile

Straks nog maar even kijken of ik alle spulletjes heb.......

4

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Nooit tijddoelen van te voren in je hoofd hebben. Dat verschil per wedstrijd toch, parcours en weersomstandigheden kan minuten schelen. Haal er het beste uit wat erin zit en met veel plezier maar zien waar het schip strand wink

5

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

mister_arby schreef:

Nooit tijddoelen van te voren in je hoofd hebben. Dat verschil per wedstrijd toch, parcours en weersomstandigheden kan minuten schelen. Haal er het beste uit wat erin zit en met veel plezier maar zien waar het schip strand wink

En dat geldt helemaal voor Apeldoorn. Volgens mij 1 van de zwaardere triathlons in Nederland, niet?
Ik ben er zaterdag trouwens vrijwilliger: sta op het verste punt van het fietsparcours: vervelende/scherpe bocht naar links.

6

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Allen bedankt voor jullie snelle reacties! En inderdaad hebben de 'veteranen' wink gelijk dat een tijddoel niet echt het doel is en dat je zo'n triathlon toch voor je eigen plezier doet. En eigenlijk zit daar nu een beetje de kneep, ik heb er pas twee gedaan (offroad tel ik even niet mee) en beide keren tijd verloren door pech en domme streken. Daar baal ik dan van, maar wordt het gelijk ook moeilijker om rustig naar de volgende toe te werken: als ik maar niet dit of dat doe of zus dan wel zo gebeurd... En als ik er nou al een paar gedaan had die wél probleemloos eindigden onder de 1.20. Maar als je weet dat je het kunt maar het toch niet lukt, ja dan wordt ik zenuwachtig.

Overigens, kent 'Apeldoorn' soms enige beklimmingen in de Utrechtse Heuvelrug? Of wat maakt het anders zwaarder? In Bodegraven gaat het fietsparcours richting Alphen en weer terug, dus dat zal toch vooral rechtuit gaan, wind schuin tegen. Het lopen is een klein parcours door het centrum van 1,25 km, dat dus vier keer lopen. Ik verwacht wel dat het daar gezellig druk zal zijn!

Heb er echt zin in!

7

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Apeldoorn gaat over de Veluwe. Utrechtste Heuvelrug ligt westelijker.

@Wezep: Klopt het dat het loopparcours ook langer is dan 5km? Ik heb vorig jaar met een trio meegedaan in Apeldoorn en hoewel het voor een groot deel onverhard is met wat glooiing, had ik wel het idee dat het parcours wat aan de lange kant is.

8 Laatst bewerkt door Hansie (03-09-08 19:33:55)

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

wezep schreef:

.......

Ik ben er zaterdag trouwens vrijwilliger: sta op het verste punt van het fietsparcours: vervelende/scherpe bocht naar links.

Ik zwaai wel even naar je. wink  (nr 102, rood/grijze fiets en pakje, met een vertrokken gezicht)

9

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Najaars tri van Bodegraven heb ik verleden jaar gedaan. Leuke wedstrijd. Snel parcours, geen jury er werd gestayerd bij het leven. En met al die kleine rondjes lopen kun je mooi op je indelong letten bij het lopen. Ik ben er dit jaar niet. Ik start zondag in Abbekerk. Succes

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

10

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Je schrijft dat je wat tijd verloren hebt door pech of dommigheden. Kun je vertellen wat er gebeurde??
Een goede methode om dat te voorkomen kan visualiseren zijn. Terwijl je onder de douche staat of in bed ligt loop je in je geest de verschillende onderdelen door, ook/vooral de wissels. Dus je begint met het inrichten van je plekje in het PF. Wat leg je waar neer, hoe deel je alles in? Leg je je helm op je ligstuur, of op de grond naast je schoenen. Dan het zwemmen. Visualiseer je dat je soepel door het water glijdt, langzamere zwemmers eenvoudig voorbij zwemt etc. Hoe je het water verlaat, naar je fiets loopt, je wetsuit uittrekt, alles gaat eenvoudig en soepel, helm op, schoenen aan enz enz.

Ik denk dat je nu wel snap wat ik ongeveer bedoel. Dit visulaiseren zal je op de wedstrijddag echt enorm helpen. Alles gaat veel automatischer. Je weet wat je in welke volgorde moet doen en waar je spullen liggen etc. Het klinkt misschien een beetje zweverig allemaal, maar het werkt echt.

Oja, en gewoon zorgen dat je bandjes goed op spanning zijn. De kans op lekrijden door nattigheid is dan veel kleiner.

Veel succes van het weekend.

Mike

11

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

TriMike schreef:

Je schrijft dat je wat tijd verloren hebt door pech of dommigheden. Kun je vertellen wat er gebeurde??

De eerste tri was duidelijk genoeg: een lekke band. Het was die dag erg regenachtig en ik vermoed dat er door de nattigheid een steentje oid aan mijn band bleef kleven en ongelukkig mijn band lek prikte. Overigens reed ik toen op Continental Ultra Sport (28 mm), dat zijn geen anti-lek banden.

De tweede tri ging eigenlijk vrij goed, hoewel ik in het begin te hard trapte bij het schakelen naar mijn buitenblad: ketting eraf. Dat kostte nauwelijks tijd. Mijn fout was dat ik bij de tweede wissel een energie-gel heb geprobeerd naar binnen te krijgen. Ik had dat nog nooit eerder geprobeerd, maar dacht dat wel even te kunnen. Viel zwaar tegen, ik kreeg hem eerst al nauwelijks open, heb een tijd lang zitten persen om alles eruit en in mijn mond te krijgen. Vervolgens heel wat moeite om het door te slikken. Later kreeg ik enorme kramp in mijn buik, waarschijnlijk doordat ik te weinig water met de gel had gedronken. Na zo'n 2 km ben ik gaan wandelen tot de verzorgingspost waar ik wat water dronk. Daarna ging het wel weer. Dit is dus eigen schuld, dikke bult. Degene van wie ik die gel kreeg zei ook al dat ik dat eerst eens bij een training moest proberen.


TriMike schreef:

Een goede methode om dat te voorkomen kan visualiseren zijn. Terwijl je onder de douche staat of in bed ligt loop je in je geest de verschillende onderdelen door, ook/vooral de wissels. Dus je begint met het inrichten van je plekje in het PF. Wat leg je waar neer, hoe deel je alles in? Leg je je helm op je ligstuur, of op de grond naast je schoenen. Dan het zwemmen. Visualiseer je dat je soepel door het water glijdt, langzamere zwemmers eenvoudig voorbij zwemt etc. Hoe je het water verlaat, naar je fiets loopt, je wetsuit uittrekt, alles gaat eenvoudig en soepel, helm op, schoenen aan enz enz.

Ik denk dat je nu wel snap wat ik ongeveer bedoel. Dit visualiseren zal je op de wedstrijddag echt enorm helpen. Alles gaat veel automatischer. Je weet wat je in welke volgorde moet doen en waar je spullen liggen etc. Het klinkt misschien een beetje zweverig allemaal, maar het werkt echt.

Oja, en gewoon zorgen dat je bandjes goed op spanning zijn. De kans op lekrijden door nattigheid is dan veel kleiner.

Dat lijken me goede tips. Waar ik zelf over twijfel is of ik in wetsuit zal starten. Er wordt gezwommen in een 50 m-buitenbad, maar erg warm zal dat wel niet zijn? Aan de andere kant kost het uittrekken ook weer extra tijd en voor die 10 baantjes...
Enne de bandjes, die gaan op ongeveer 7 - 7,5 bar, niet superhard, maar toch wel stevig.

TriMike schreef:

Veel succes van het weekend.

Mike

Dank!

Bart

12

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

jeroen schreef:

Najaars tri van Bodegraven heb ik verleden jaar gedaan. Leuke wedstrijd. Snel parcours, geen jury er werd gestayerd bij het leven. En met al die kleine rondjes lopen kun je mooi op je indeling letten bij het lopen. Ik ben er dit jaar niet. Ik start zondag in Abbekerk. Succes

Bedankt voor je reactie, ik heb er zin in zaterdag. De tactiek wordt redelijk doorzwemmen, vervolgens zo hard mogelijk tegen de wind in naar Alphen en dan terug een beetje uitbollen om vervolgens een goed tempo te vinden voor het lopen. Ben benieuwd of dat zo een beetje uitkomt!

Jij ook veel succes in Abbekerk, dat is een kwart zag ik?

Groet bart

13 Laatst bewerkt door Concorde (04-09-08 21:46:16)

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

En niet de verkeerde rij inlopen bij de wissel, zoals ik afgelopen zaterdag....
Of bijna verongelukken op een hooiwagen....

Je wetsuit heb je in ongeveer 10 extra seconden uit. wel even je benen en armen insmeren met babyolie.
Als het zonnig is niet in je nek, dan verbrand je nogal. Vaseline is ook wel lekker in je nek tegen schuren.

Suc6!

Concorde

14

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Jij ook veel succes in Abbekerk, dat is een kwart zag ik?

Groet bart

En een 1/8ste en die doe ik want ik ben 15 en dan mag je nog geen kwartjes

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

15

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

@concorde

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat Vaseline slecht is voor je wetsuit.. Daar zou ik voorzichtig mee zijn.

De samenstelling van babyolie is wel ok volgens mij.

16

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Gezonde spanning is volgens mij ok...
Voor een triatlon heb ik dat ook!

Spijtig genoeg lukt het me niet altijd om me ook zo op te laden voor andere wedstrijden.

straks een loopwedstrijd waar de loopclub verwacht dat de leden hun kunnen laten zien,
maar ik ben gisteren nog wezen stappen want het is toch alleen maar lopen dacht ik zo...

Nee, die spanning voor een wedstrijd is echt wel een pro, dan sta je met focus aan de start...

17

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Nou, het is al weer een aantal uur geleden dat ik gefinished ben, maar ondanks de wedstrijdspanning is het me niet gelukt om 1.15 te halen. Ik kwam tot 1.19 voor zover ik dat zelf goed geklokt heb. Niet slecht, het is een nieuw PR voor me. Wat belangrijker is, ik heb de wedstrijd gedaan zoals ik dat wilde, dus eigenlijk zonder pech, materiaal prima in orde en geen kramp. Dat laatste had trouwens wel gekund, had ik gewoon wat harder moeten lopen...

Al met al voel ik me nu wel voldaan, mét pijn in mijn benen.

Bart

18

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

PR is mooi, maar belangrijker is, dat het verloop je een goed gevoel geeft. Tegen de spierpijn: Morgen een rondje fietsen in licht verzet. Gefeliciteerd dus smile

19

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Ik had dus vandaag mijn laatste tri, Abbekerk de 1/8ste. Ik ben donderdag onderuit gegaan met fietsen en heb een grote schaafwond op mijn bovenbeen. Ondanks dat ging het toch wel redelijk. 1ste junior (ben nog jeugd) en 6de overall.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

20

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Hoi Jeroen, toch een knappe prestatie. Als ik zo de fietstijden bekijk heb je maar weinig verloren ondanks je val. Was het parcours erg nat en bochtig? Er waren maar twee fietsers die onder de 40 minuten gereden hebben, dat lijkt niet echt rap. Maar als je de zwem- en looptijden kijkt, moeten het toch wel goed getrainde triathlonners zijn!

Nou ja, ik ben over mijn eigen prestatie in Bodegraven wel tevreden, ik werd 88-ste van de 122 en ook mijn tijd was mijn snelste (1.19.28), ik verbeter dus wel overall, hoewel het zwemmen wel steeds slechter lijkt te gaan. Heb ik van de winter wat te doen!

Iedereen veel succes verder!

Groet Bart

21

Re: Overdreven (?) wedstrijdspanning

Nee, het was niet zo erg nat en bochtig maar er stond wel mega veel wind. En vergeet niet het fietsparcours was 24.5 km.

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen