1

Onderwerp: Speedplay Zero

Heeft er iemand pedalen van speedplay?

Enkelingen die ermee rijden spreken over een superpedaal omdat er echt vrijheid van de voet is
en dat op zijn beurt het lopen ten goede komt doordat je niet in 1 houding gaat verkrampen.

Hoe zit het met de kwaliteit?
want ze zijn wel merkbaar duurder dan andere merken...

2

Re: Speedplay Zero

Ik rij er sinds een half jaar mee.

Voordelen:
- grote mate van instelbaarheid;
- minder belastend voor je knieën;
- nog een keer die bewegingsvrijheid.

Nadelen:
- vooral de schoenplaatjes zijn in verhouding duur (gaan wel behoorlijk lang mee en zijn slijtvaster);
- inklikken is net wat anders (voor het gevoel, maar ik ben er snel aan gewend geraakt).


Eerste installatie wel even door een vakman laten doen. De plaatjes en adapters moeten na verloopvan tijd even aangedraaid worden.

Bij elkaar opgeteld: de voordelen wegen voor mij veel zwaarder dan de nadelen. Mijn eerdere pedalen (Shimano SPD SL en Look Keo Carbon) halen het niet bij de Zero's.

3

Re: Speedplay Zero

Welke versie heb je?

Klopt het dat de RVS versie beter is dan de CrMo

4

Re: Speedplay Zero

Carry schreef:

Welke versie heb je?

Klopt het dat de RVS versie beter is dan de CrMo

De CrMo. Het enige voordeel van de RVS-versie is dat de as mooier blijft. De pedalen zijn verder identiek.

5

Re: Speedplay Zero

Ik rij al jaren met de X pedal van speedplay. Zelfde systeem alleen niet instelbaar.
De plaatjes zijn duurder maar gaan zoveel langer mee dat ze uiteindelijk net zo duur zijn als look en speedplay.
Monteren is erg eenvoudig omdat je bijna niet hoeft te letten op de hoek waarin je plaatjes monteert.
een x de schroeven nadraaien is inderdaad wel verstandig.
Elk jaar even smeren en je hebt er jaren plezier van. Ik heb wel gehoord dat de stainless duurzamer zijn als de cro mo's. (ik rij stainless)

in het gebruik zijn ze zo veel fijner als mijn oude look pedalen dat ik me niet meer kan voorstellen dat Look of shimano ook nog maar 1 pedaal verkoopt aan een serieuze fietser. Het inklikken is makkelijker en 2 zijdig de vrijheid van je voet is erg prettig en goed voor je knieen!!
oja ze zijn ook nog super licht.
doen dus.

Ik ben zo verslaafd aan de pedalen dat ik ze ook op mijn atb wou hebben. De frogs van speedplay rijden wel lekker maar zijn erg gevoelig voor vuil. Ik rij nu op Bebop pedalen zelfde idee als speedplay. Iets minder gevoelig voor vuil en ook super licht. Niet zo'n onverdeeld genoegen als speedplay maar beter als de Time atac pedalen die ik had.
groet, Bart

6

Re: Speedplay Zero

Goed nieuws...

Aangezien de cromo's niet in stock waren (in tegenstelling wat men aan de telefoon melde) heb ik de stainless tegen dezelfde prijs gekregen!

Nu zal het wel nog afwachten zijn tot ik weer tijd heb om te fietsen sad

7

Re: Speedplay Zero

Carry schreef:

Goed nieuws...

Aangezien de cromo's niet in stock waren (in tegenstelling wat men aan de telefoon melde) heb ik de stainless tegen dezelfde prijs gekregen!

Nu zal het wel nog afwachten zijn tot ik weer tijd heb om te fietsen sad

Mooie deal! Succes er mee.

8

Re: Speedplay Zero

Heb er (eindelijk) tijd voor gemaakt, gewoon stiekem een half dagje verlof genomen...

Wat een systeem!

Inklikken gaat eenvoudig en het dubbelzijdige is ook wel geweldig.
De bewegingsvrijheid is echt wel een dikke plus, gewoon de voetstand die je wilt zonder dat er iets tegenwringt.
Ik ga de heel-in wel wat geringen zetten, maar algemeen is het gevoel echt wel goed.
Zelfs als je gaat rechtstaan voor een sprintje voelt het nog steeds goed aan.

zoals ze zeggen: kost wat, heb je ook wat.

Een absolute aanrader!

9

Re: Speedplay Zero

Bij mij en waarschijnlijk vele anderen is de overgang fietsen/lopen altijd erg delicaat geweest wat betreft blessures aan knieën en onderbenen. Vooral vlak na het wisselen van schoenplaatjes. Als die ook maar met het kleinst mogelijk verschil worden aangedraaid heb ik het zitten.

Zote horen moet dit systeem een mogelijke oplossing bieden voor deze problemen door de hogere bewegingsvrijheid en ook dus de langere levensduur van de schoenplaatjes (dus minder wisselen).

Iemand met dezelfde aanpassingsproblemen die effectief geholen is met dit systeem?

10

Re: Speedplay Zero

Met wisselen van plaatjes nooit last gehad.

Maar had algemeen last van stijfheid in de knieën waardoor de eerste kilometers lopen stroef gingen.

Met speedplay kan ik de voeten veel makkelijker wat veranderen van positie zodat de stijfheid in de knieën niet  opspeelt en de overgang naar het lopen dus vlotter is.

Maar er zijn er ook die de speedplays ware bagger vinden, meningen zijn verdeeld.

11

Re: Speedplay Zero

Ik lees hier over bewegingsvrijheid in de pedalen dat is nou net wat ik vreselijk irritant vind
Ik rij al jaren met Shimana SDP-SL pedalen met rode platen waar geen speling op zit,met speling heb ik het gevoel dat ik aan het zoeken ben met de neerwaarste trapbeweging
Verder is bewegingsvrijheid in de pedalen hebben geen garantie om knieklachten te voorkomen want ik heb altijd gereden zonder bewegingsvrijheid in de pedalen nog nooit knieklachten gehad en het lopen na het fietsen lukt mij prima

12

Re: Speedplay Zero

In het plaatje onderaan de schoen zitten twee schroefjes zodat je de beweging kan instellen. Zowel de speling naar links als naar rechts. Je kan de speling van je voet dus geheel naar eigen wens instellen. Ik heb ze nu al zo'n drie jaar en voldoen prima. Ik heb de Speedplay Zero Titanium van 186 gram per stel.