1

Onderwerp: Elastiche veters in hardloop schoenen

Voor mij is het wisselen van kleding etc. tijdens de triathlon nog vrij nieuw.
Was aan het zoeken naar wat tips, en had op een ander forum de volgende tip gezien om sneller van schoenen te wisselen:

One piece of "trick" equipment. If you want to pick up one piece of "trick" equipment,
purchase elastic shoe laces. One such brand is Yankz. Elastic laces allow you to slip your feet
into your running shoes and eliminate the need to tie your shoes.

Heeft iemand ervaring met elastische schoenveters, in hardloopschoenen?
Hoe bevalt dit, en welke kun je het beste nemen?
Of is de tijdwinst te verwaarlozen?

2

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

Elastische veters is een van de gemakkelijkste en goedkoopste manier van tijdwinst.

Ik heb mijn 1e paar veters van ebay voor heel weinig euro's. Ook in Nederland zijn ze wel verkrijgbaar voor nog geen tientje.

Momenteel loop ik op Zoot ultra race.. waaral elastieken in zitten als je ze koopt!

http://www.triathletemag.com/Assets/NewZootShoe1.jpg

ideale schoenen! (voor mij)

3

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

gewoon een stuk onderbroeken elastiek doet het ook hoor. voor een paar cent en van die stoppers zijn ook gewoon los te koop. Voor nog geen 2 euro ben je klaar

Kijk niet terug op successen maar kijk uit naar nieuwe uitdagingen

4

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

Ik gebruik ook gewoon de elastieken die op de markt te koop zijn. Ik gebruik geen stoppers maar leg gewoon een knoop in de stiek zodat die op een vaste maat is afgesteld, dit scheelt weer één handeling in de wisselzone.

If you can feel the PAIN, You are still in the GAME

5

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

Bedankt voor de reakties!
Ik ga het zeker proberen. Zijn er buiten de voordelen ook nadelen aan verbonden? Bijv. de stabiliteit van de voet?

Eigenlijk heb ik er nooit zo op gelet, maar bij hardloopwedstrijden kom je het volgens mij nog niet zo vaak tegen. (Uiteraard heb je dan meer tijd om je schoenen aan te schieten :-)

6

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

er zijn inderdaad ook nadelen..

over het algemeen is niet verstandig om je schoenen heel strak vast te maken. Met elastieken moet je nog extra uitkijken omdat ze dunner zijn en de kracht minder goed verdelen kunnen ze het bovenste vlies over je voet afknellen, wat dan zou kunnen gaan irriteren.
Daarnaast zit je voet minder goed in je schoen vast.. ik zou er bijv. ook geen survival of cross wedstrijden mee doen.

7

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

mister_arby schreef:

Elastische veters is een van de gemakkelijkste en goedkoopste manier van tijdwinst.

Ik heb mijn 1e paar veters van ebay voor heel weinig euro's. Ook in Nederland zijn ze wel verkrijgbaar voor nog geen tientje.

Momenteel loop ik op Zoot ultra race.. waaral elastieken in zitten als je ze koopt!

http://www.triathletemag.com/Assets/NewZootShoe1.jpg

ideale schoenen! (voor mij)

Train jij ook met deze loopschoen ? ik bedoel dan de duurtrainingen ?

8

Re: Elastiche veters in hardloop schoenen

natuurlijk niet..  het zijn wedstrijdschoenen. Je zou ze eventueel wel op de atletiekbaan kunnen gebruiken, maar daar heb ik weer ander setje schoenen voor. Alle andere trainingen heb ik mijn normale hardloopschoenen aan.

Ter voorkoming van blessures.