1

Onderwerp: Welke wielen?

De winter is altijd een leuke tijd om over nieuwe spulletjes na te denken. Op dit moment denk ik na over de set-up van mijn nieuwe fiets (Cervelo P2). Vooral de wielen vind ik nog lastig. Tot nu toe rij ik triathlons op een normale koersfiets met standaard lage velgen.
Wat is volgens jullie de meest optimale set-up voor vrij vlakke triathlons (voor bergachtige ritten heb ik klimwielen). Hoge velgen, dicht achterwiel, driespaaks ... ? Graag wat tips.

JAB

2

Re: Welke wielen?

Best kan je eerst je budget bepalen...

3

Re: Welke wielen?

Wil je met bandjes blijven rijden of met tubes?

4

Re: Welke wielen?

Ik wil het liefst met "bandjes" blijven rijden. Knoeien met lijm en tubes is aan mij niet besteed.
Budget vind ik niet zo'n issue (is natuurlijk niet onbeperkt en ik zal ook zeker niet voor het maximale gaan).

5

Re: Welke wielen?

Knoeien met lijm en tubes is al lang achterhaald omdat er tegenwoordig ook dubbelzijdige tape van Tufo al lang inde handel is
Deze tape onder de naam Tufo Extreme tape is zeer goed,kijk maar eens op de site www.tufo.com

6

Re: Welke wielen?

Laat ook in je keuze je lichaamsgewicht mee-tellen.

7

Re: Welke wielen?

voor vlakke triathlons zou ik al gauw voor een disc keizen in een tijdritfiets. Is alleen bij kortere en bochtige wedstrijden minder geschikt. 3 spaaks zou ik persoonlijk niet doen omdat ik ze lelijk vind.
maar als budget geen rol speelt.
een zipp disc achter en een 808 voor.....

8

Re: Welke wielen?

Die tufo ziet er inderdaad vrij eenvoudig uit. Qua gewicht heb ik het voordeel dat ik niet al te zwaar ben (krap 70 kg).
@draak: Ik hoor van discs dat het vrij wind gevoelig is. Tot welke windkracht durf jij er op te rijden?

9 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (30-12-08 15:37:55)

Re: Welke wielen?

Een disc is inderdaard vrij windgevoelig maar achter heb je er minder last van dan wanneer je bij wijze van spreken een "disc"voor zou plaatsen
Dit jaar heb was ik deelnemer bij het NK Duathlon in Oss en daar heb ik zelfs mensen zien rijden met een disc
De weersomstandigheden daar waren zeer slecht striemende regen en een harde wind,windkracht 6
Een disc heeft toegevoegde waarde maar een setje Zipp 808 is net zo snel, weegt minder en je kunt er alle kanten mee op
Mocht de Zipp 808 te duur zijn dan raad ik je als je snelle wielen wilt de Xentis Mark 1 TT aan die kun je kopen in de tube versie en ook de draadbandversie
Draadbandversie zijn ook full-carbon velgen maar een voordeel is je kunt bij de Xentis Mark 1 TT gewone remblokken gebruiken,dit geldt ook voor de Xentis in de tube-uitvoering
Xentis Mark 1 TT zijn werkelijk zeer mooi afewerkt en ze rijden zeer goed en in vergelijking met de Zipp 808 is de Xentis net zo goed,en ik kan het weten want beide wielsets zijn in mijn bezit

10

Re: Welke wielen?

Die Xentis TT zien er inderdaad wel erg mooi uit! Iemand anders nog suggesties?

JAB

11

Re: Welke wielen?

Kan je die Xentis Mark 1 wielen echt goed afremmen met gewone blokken?
Ook als de wielen nat zijn?

En verslijt het carbon dan niet sneller?

12

Re: Welke wielen?

@Lingu De Xentis Mark 1 TT kun je inderdaad met gewone remblokken gebruiken kijk maar een op de site
www.xentis.com
Het probleem is echter wanneer je remblokken ook gaat gebruiken voor wielen met gewone velgen en daarna deze weer gaat gebruiken voor carbonvelgen,de remblokken gaan dan werken als schuurpapier omdat er deeltjes aluminium inzitten
Ik rij met een Cervelo P 3 Carbon 2009 met Xentis Mark 1 TT zoveel heb ik er nog niet mee gereden ( weer )
en ik heb de fiets pas een maand
In droge weersomstandigheden remt de Xentis met gewone remblokken ( Dura-Ace 7900 groep ) ongelooflijk goed
In natte omstandigheden daar kan ik geen oordeel over geven maar over het algemeen en dat is ook met gewone velgen remt het minder dan in droge weersomstandigheden
Conclusie: Wanneer je de Xentis Mark 1 TT met gewone remblokken gebruikt en ook die remblokken houdt voor dezelfde velgen voorzie ik geen enkel probleem,en tenslotte zo een wielset gebruik ik alleen in de wedstrijden met mijn wedstrijdfiets
In wedstrijden probeer ik zo weinig mogelijk te remmen het gaat om een ding en dat is flink gassen met mijn
P 3 en de Xentis Mark 1 TT

13

Re: Welke wielen?

Hallo Jab,

ALs je iets meer "budget" wilt kijken is het nieuwe basismodel van de Mavic Cosmic Carbon wel wat. 750 Euro bij www.salden.nl Zijn mooie hoge carbonvelgen voor draadbanden en betaalbaar.

Daarnaast heb ik zelf Fulcrum Racing Speed tube wielen, die ik ook geweldig vind, maar als je die niet tweede hands (zoals ik) kunt krijgen kun je die 2000 Euro beter aan echte tijdrit materialen uitgeven (lees een dicht wiel).

HED, FFWD en Pro zijn naast de grote merken ZIpp, Campagnolo (de Ghibli is wel een heel mooi dicht wiel!) merken die dichte wielen in combinatie met carbon aero voorwielen aanbieden. 

@Hans
Goede tip dat Tufo tape, ga ik proberen als ik mijn Fulcrum's wedstrijdklaar maak in het voorjaar.

Groeten
Vanzella

14

Re: Welke wielen?

Dank Vanzella,


@Hans (en anderen)
Bij het rondkijken zie dat mijn keuze wel wat breder wordt als ik tube-wielen in m'n overweging meeneem. Hoe los je het bij een tube op als je tijdens een training/wedstrijd een lekke brand krijgt?

JAB

15

Re: Welke wielen?

Er zijn diverse middelen zoals Vittoria Pit Stop of Tufo latex gel en ook nog onder andere namen zoals Notubes
Vittoria Pit Stop is en soort schuim wat je in de tube spuit ( busje staat onder druk ) en dan wordt het gaatje gedicht zodat je thuis kunt komen ( 6 bar )
Tufo latex gel is vloeibaar en wanneer je dat in de band doet en een paar rond draait dicht het vanzelf het gaatje
gaspatroon erop en dan kun je weg
Als laatste haal de tube van de velg ( lijmen ) en een voorgelijmde reservetube leg je erop uitrichten opppompen en weg
Je moet dan niet als een gek dan door de bochten scheuren want enige voorzichtigheid is dan wel gewenst maar je komt wel thuis
Zeer goede lekbestendige tubes zijn de Continental Competition staan ze trouwens ook bekend om, met Continental tubes heb ik nog nooit in de wedstrijden lek gereden zowel bij droog als nat weer
Een nadeel ze zijn vrij prijzig en het zijn niet de makkelijkste tubes die je om de velg kunt leggen

16

Re: Welke wielen?

Ik ben er inmiddels uit en heb de wielen thuis: het zijn uiteindelijk HED wielen geworden. Achter een Jet C2 9 en voor de C2 6. Dank voor jullie hulp.

JAB