1 Laatst bewerkt door Things (30-01-09 15:29:48)

Onderwerp: Ironman doelgroep

www.nedtriathlonbond.org schreef:

NTB begint met doelgroep gericht op Ironman
Hoewel de klassieke (Lange) afstandstriathlon (Ironman) door de komst van de Olympische Triathlon en de bijbehorende aandacht van het NOC/NSF een andere positie heeft gekregen, erkent ook de NTB dat de roots van de triathlonsport op Hawaii liggen. De uitstraling en aantrekkingskracht van de Ironman zijn van dien aard dat de NTB heeft besloten een activiteitenpakket samen te stellen dat is gericht op alle deelnemers aan Ironmanwedstrijden.

Door het uitblijven van subsidiestromen voor de Lange Afstand heeft de NTB geen mogelijkheden meer om een Lange Afstandsselectie in het leven te houden. Samen met Frank Heldoorn – 8-voudig nationaal kampioen en 3-voudig Ironman winnaar – is daarom een pakket activiteiten ontworpen voor een bredere doelgroep dan louter een selectie.

Gezamenlijke trainingsmomenten, trainingsbegeleiding en 'bike-fitting' zijn enkele ingrediënten die bij het pakket horen. De NTB zal de zaken rondom de trainingsbegeleiding (die voor rekening is van de triatleten zelf) mede ondersteunen en waar mogelijk mede financieren. 'Ironmaniacs' (zij die aan Ironman wensen te doen) kunnen ook op deelgebieden aanhaken.

Naast de individuele atleten zal er ook aandacht zijn voor algemene zaken rondom de klassieke afstand, zoals de al eerder georganiseerde 'Nacht van de Triathlon', het onderzoeken van de mogelijkheden voor een Ironman-status voor een Nederlands evenement en het verspreiden van kennis en ervaring. Het weer in het leven roepen van een televisieuitzending als weleer ('AVRO’s Sportpanorama/Holland Triathlon') is tevens het streven.

Gister ontving ik het Frank Heldoorn promotiepakket waarin het trainen onder begeleiding van Frank Heldoorn en het behoren tot de Ironman doelgroep werd aangeprezen. De naam Frank Heldoorn werd geloof ik ongeveer net zo vaak genoemd als het aantal keren dat Frank Heldoorn in dit stuk wordt genoemd. Voor het deelnemen aan dit schitterende initiatief van Frank Heldoorn hoefde 'slechts' 795 euro te worden betaald. Dit pakket bestond uit een trainingschema (let op: op maat) van, en je raad het al, Frank Heldoorn en wat test en bike fit dingskes. Op mij kwam het nogal over als een hele goedkope en slimme manier van meneer Frank Heldoorn om zijn eigen trainingschema-schrijf activiteiten weer eens vol onder aandacht van subtop-sportend Nederland te brengen. Nu laat ik dan mijn persoonlijke mening en ervaring over het samenwerken met dhr Frank Heldoorn voor nu nog maar even buiten beschouwing. Reacties op het geweldige initiatief konden gestuurd worden naar Frank Heldoorn.

Zijn er hier meer die de gelukkigen zijn aan deze 'Ironman Doelgroep' mee mogen doen en wat vinden jullie hier nu van (hopelijk heb ik jullie niet te veel beinvloed door mijn ietwat suggestieve stijl van schrijven).

2

Re: Ironman doelgroep

hmmmm, new member, geen enkele gegevens, geen enkele eerder post op dit forum.
Riekt wel een beetje naar bashen!!!

Hoop dat je dit forum niet alleen gebruikt om je ongenoegen over het initiatief van meneer Heldoorn te laten blijken.
Volgens mij onderneemt dhr. Heldoorn ook nog een hoop andere iniatieven om de lange afstand-triathlon in Nederland te promoten.

Staat het je verder natuurlijk vrij je eigen gedachtes daarover te hebben en die met anderen te delen. Maar ik krijg altijd een beetje een naar gevoel bij dit soort eerste posts!!

Mike

3

Re: Ironman doelgroep

'Things', wat is nu eigenlijk je punt in het hele verhaal?

Uit je verhaal maak ik op dat je een wat mindere ervaring hebt gehad betreffende het samenwerken met heldoorn en het lijkt haast of je in je post je afgunst omtrent deze ervaring op deze manier wilt uiten.

Dat zou namelijk erg jammer zijn en ik denk niet dat het forum wel de plek is voor dit soort sensatie zoekerij 'dinkskes'.

4

Re: Ironman doelgroep

Tsja,
ik zat al te wachten op een topic inzake dit initiatief, maar als er dan een 'anoniempje' op een vrij ongenuanceerde manier mee aan de haal gaat, heb ik weinig zin om nog te posten...

Probeer het misschien nog een keer Things.
Ik zou het als volgt doen:
-Begin een topic met de feiten, en met een duidelijke vraag. Bijv. 'Wat vinden jullie van dit initiatief?'
-Haal dan drie keer diep adem, en verwoord je mening in een nieuwe post, onder het topic zodat feiten niet met meningen vervuild raken.

Daarnaast vind ik het niet heel dapper dat je lekker anoniem een redelijk pittig relaas houdt.
Een woordenstrijd is prima, maar dan wel met 'open vizier'...

Mzzls
Henk-Jan

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: Ironman doelgroep

Nou val ik onder deze "Ironmaniacs" categorie maar voel me toch niet echt aangesproken door de NTB. Zoals de NTB zelf al schrijft vloeit dit voort uit het niet meer kunnen ondersteunen van de lange afstand selectie waar Frank Heldoorn bondscoach van was.

In mijn ogen trekt de NTB de doelgroep breder dan een selectie, en juist die brede, minder presterende long distance doelgroep is ook de doelgroep van Frank Heldoorn, die hier flink van kan profiteren door die groep een aanbieding te doen. Ik vind het slim van zowel de bond als van mr Heldoorn.

Wat mij vorig jaar vooral opviel, en waar ik mijn bedenkingen over had: het merendeel van de selectie werd getraind door Frank Heldoorn, die zelf die selectie samenstelde... Maar aan de andere kant, wie is er een betere
bondscoach dan een 8-voudig nationaal kampioen en 3-voudig Ironman winnaar.

(mooi he, hoe ik het in de 2e zin toch weer goed probeer te maken)

6

Re: Ironman doelgroep

Wat de discussie betreft, denk ik niet dat het probleem is dat Frank Heldoorn te vaak genoemd. Ik denk juist dat het beter was geweest als overal waar NTB staat dit ook vervangen zou worden door Frank.

Wat betreft 'Things' dacht ik altijd dat de combinatie van de woorden Things en triathlon in Nederland wel bekend waren (in ieder geval bekender dan TriMike), maar als zelfs HJ dit niet weet terwijl hij Things toch redelijk goed kent. Ik denk ook niet dat het de bedoeling is van Things om hier anoniem te posten.

Volgens mij debuteerde Things vorig jaar op de IM met een straffe sub 9:30 en dat voor iemand die vooral bekend stond als flyer met een sub 22 min op de UTT OS (best unieke combi denk ik).

7

Re: Ironman doelgroep

De openingspost was bedoeld als knuppel in het hoenderhok met een flinke dosis ironie. Dat mijn mening daar stevig in verweven zit wordt in de laatste zin nog benadrukt net als de vraag die ik hier probeer te stellen.

Verder wordt er flink gewag gemaakt van het 'anonieme' karakter van de post. Daarbij valt mij op dat geen van de drie mensen die antwoorden ook maar enig detail in hun profiel hebben opgenomen (iets met zwarte potten en ketels).

Even terug naar de inhoud, IK VIND:

1) De genoemde initiatieven in het persbericht geweldig (Ironman status in Ned, tv programma AVRO). Als ze dat voor elkaar krijgen denk ik dat dit een enorme stimulans zal zijn voor de Nederlandse triathlonsport

2) het aanbod voor de 'Doelgroep Ironman' een goedkope actie om de activiteiten van Frank Heldoorn onder aandacht te brengen van zijn eigen doelgroep. Voor de atleet geen voordeel en (misschien wel belangrijker) een concurentie nadeel voor een aantal andere erg goede trainers in Nederland die zich met deze doelgroep ook kunnen profileren.

Verder deel ik de mening van Diederik en heb ik zelf inderdaad minder goede ervaringen met dhr F. Heldoorn. Iets wat ik in de openingspost ook aangeef net als het feit dat het een suggestieve post is.

8

Re: Ironman doelgroep

:-) heel genuanceerd, Diederik.

Ben het in zoverre met je eens dat de onafhankelijkheid van de NTB (voorzover je daar uberhaupt van kan spreken) wel in het geding is door met een commercieele partij te gaan samenwerken.
Je kunt natuurlijk altijd je vraagtekens bij een bepaalde werkwijze zetten.
Aan de andere kant, je kunt ook niets doen. Doe je het ook nooit fout ;-)

Frank Heldoorn is natuurlijk ook niet gek en voor hem is dit zijn werk. Met andere woorden, hij eet ervan. En iedereen moet eten. Als de NTB daar dan z'n medewerking aan wil verlenen en in de tussentijd wordt ook de aandacht voor Long Distance/Ironman in Nederland weer eens vergroot. Dan spreek ik al gauw over een win/win-situatie :-)

Zelfde geldt natuurlijk ook voor selectie-criteria van een bondscoach. Vriendjes-politiek etc of de schijn daarvan ligt altijd op de loer. En atleten die niet in aanmerking komen voor selectie zullen daar altijd op wijzen. Wat dat betreft houdt ik me daar niet zo mee bezig (hoeft ook niet met die tijden van mij :-))

Toch hoop ik op meer aandacht voor de lange-afstand in Nederland, hoewel ik altijd pessimistisch blijf gezien het gebrek aan "sport-gevoel" in dit land.

Mike

9

Re: Ironman doelgroep

Oh loop ik gelijk wat reacties mis terwijl ik het vorige typ.

En jahoor, daar gaan we weer.
@Le Coq: Mijn meest nederige excuses dat ik "Things" niet ken. Erg stom van mij. En dat terwijl ik mij "verbeeld" dat TriMike in triathlon-minnend Nederland wel bekend is!! Wat moet ik met zo'n opmerking, m'n beste kapoen?

@Things: het gaat, zoals ik al in m'n eerste reply schreef, mij vooral om het feit dat je je allereerste post op dit forum gebruikt om een initiatief waar je, op z'n zachtst gezegd niets van moet hebben, in een negatief daglicht te plaatsen. Ik vind dat niet erg kies. Nogmaals, ik zie dat als bashen en zie dat vaak gebeuren (ook op fora met andere thema's dan triathlon)door partijen die ook een commercieel belang hebben en niet tot de verkozen samenwerkingspartijen behoren.

10

Re: Ironman doelgroep

Tsja, ik vind het nog niet zo slecht klinken, wat Frank Heldoorn doet als de NTB zijn budget compleet verlegd naar de OD.

Afhankelijk van hoe "op maat" dat trainingsschema is. Wordt ook naar weekindeling qua werk bijvoorbeeld gekeken, huidig niveau, en niet alleen naar hartslag cijfers van degene die het pakket koopt. Plus een bike fitting is met name voor niet zeer ervaren triathleten niet zo gek. Bij Chris Brands kost dat ook enkele honderden Euro's (ik heb het niet gechekt maar meen me dit te herinneren).

Het probleem in mijn ogen is dat het de doelgroep voorbij schiet. De subtoppers op de lange afstand (kort door de bocht iedereen onder 10 uur), heeft helemaal geen bikefitting nodig, want die hebben dat allang voor elkaar. Ook hebben ze al een goede begeleiding/schema, anders halen ze dit niveau niet.

Dus alleen als je ontevereden bent als subtopper met je huidige begeleiding is het interessant als vergelijkingsmateriaal wat je nu doet.

Als beginner op de lange afstand is het denk ik ideaal een schema dat je van een fatsoenlijke OD naar Stein en de Ironman brengt, maar dat is net de doelgroep niet. Waarom niet?

11

Re: Ironman doelgroep

Hallo allen,
Ff een paar dingen;
@Le Coq; Koen, ik heb nog steeds geen idee wie die Things is. Is het misschien die atleet die zonk als een baksteen als (achternaam+k)?
Trouwens, als het zijn bedoeling was om niet anoniem te posten, dan had Things wel voor een logische naam gekozen. Kijk, ik ken een 'Mike' in het triathlonwereldje... Ik weet ook nog wat Coq betekend. En die Diederik ken ik van de televisie, maar ik ken niemand met de voor- of achternaam 'Dinges'. Ja, ik ken ze wel, want dan kan ik vaak later wel op de naam komen, maar dat was in dit geval niet zo.

@Diederik; ik zou wel eens willen weten wie er in de vorige LA-selectie werden getraind door Heldoorn? Ik kan me er maar 1 bedenken... Daarnaast zijn er kwalificatiecriteria geformuleerd waaraan je moet voldoen om opgenomen te worden in die selectie.

Voor wat betreft het inhoudelijke gedeelte;
Dit is waar het allemaal om draait:

De NTB wil een groep atleten ondersteunen op weg naar deelname aan de Vaderlandse Klassiekers en/of Ironmans. Frank Heldoorn blijft hierin als een soort coordinator actief en is er een MOGELIJKHEID om je voor trainingstechnische begeleiding bij hem aan te melden. Naast die begeleiding komt er een aantal overige activiteiten die mede -ook financieel- door de NTB ondersteund gaat worden. Denk daarbij aan gezamenlijke trainingsweekeinden/-weken.
BEN JE AL OP EEN VAN DE ONDERDELEN VOORZIEN, KUN JE BIJ FRANK INFORMEREN OF HET MOGELIJK IS OP DEELGEBIEDEN AAN TE HAKEN.     (Bron; brief NTB aan doelgroep)

Ik vind;
-het een goede actie van zowel de NTB als Frank Heldoorn om op deze manier de LA-triatleten in Nederland te stimuleren. Ik denk dat het ook een vruchtbaar initiatief is; nu de top niet heel sterk is, moet je in ieder geval mogelijkheden bieden om atleten met groeipotentie te ondersteunen. Er zijn genoeg voorbeelden die aangeven dat atleten op de lange afstand een wat langere 'rijpingstijd' nodig hebben en dat ze soms pas laat instromen in de sport, en laat tot topprestaties komen.

-het GEEN goedkope 'reclamestunt';
de samenwerking is er 1 waarin alle betrokken partijen voordeel uit halen, en waar niemand nadeel van heeft. Misschien riekt het naar 'concurrentievervalsing', maar aan de andere kant, de NTB is vrij om met wie dan ook afspraken te maken, en de atleet is vrij om van wie dan ook training te krijgen.
Het is een stuk professionalisering van de sport, die uiteindelijk wel nodig is om kwaliteit te garanderen.

Ten tweede is het meer dan de trainingsbegeleiding; je kunt ook op deelgebieden instappen; ik ben bijv niet geinteresseerd in een uitgebreide trainingsbegeleiding, maar lijkt het me wel leuk om op trainingskamp te gaan met een grote groep LA-atleten en een IM-winnaar, en zou best wel eens met zo iemand van gedachten willen wisselen over verschillende onderwerpen. Helemaal als het -ook al is het maar voor een klein deel- gefinancierd en/of gefaciliteerd wordt door de bond.

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

12

Re: Ironman doelgroep

Het lijkt mij dat de NTB Frank gebruikt om toch nog wat aan de langafstand te kunnen doen voor haar leden en dat Frank daar wat reclame voor zijn bedrijfje voor terug krijgt. Lijkt me een prima regeling.
Ik heb wel respect voor de inzet van Frank voor zijn inzet om de lange afstand in nederland te promoten.

Ik heb wel het idee dat er langzaam een tweestrijd komt binnen de triathlonwereld tussen kort en lang.....jammer!!!!

13

Re: Ironman doelgroep

HJ, dan ben jij een van de weinige mensen die kijkt, bedankt! wink Ik vind het niet zo netjes om hier namen te gaan neerschrijven, maar hier kan je dat gewoon bekijken. En het valt inderdaad wel mee, maar ik heb toch m'n bedenkingen bij bepaalde keuzes. Maar wie ben ik... Een slecht bekeken, mislukte, wannabe tv ster en een B atleet tongue

draak schreef:

Ik heb wel het idee dat er langzaam een tweestrijd komt binnen de triathlonwereld tussen kort en lang.....jammer!!!!

Dat is opzich wel duidelijk. Daarnaast hebben we binnen onze kleine sport ook nog de tweestrijd Ironman - ITU: die zitten elkaar net zo in de weg als de ASO en UCI. Bijvoorbeeld, de ITU heeft voor 2009 het WK LANG, ja, je leest het goed, LANG over de volgende afstand uitgeroepen: 3-80-20

14

Re: Ironman doelgroep

Quote Vanzella

Het probleem in mijn ogen is dat het de doelgroep voorbij schiet. De subtoppers op de lange afstand (kort door de bocht iedereen onder 10 uur), heeft helemaal geen bikefitting nodig, want die hebben dat allang voor elkaar. Ook hebben ze al een goede begeleiding/schema, anders halen ze dit niveau niet.

Quote HJ

Ten tweede is het meer dan de trainingsbegeleiding; je kunt ook op deelgebieden instappen; ik ben bijv niet geinteresseerd in een uitgebreide trainingsbegeleiding, maar lijkt het me wel leuk om op trainingskamp te gaan met een grote groep LA-atleten en een IM-winnaar, en zou best wel eens met zo iemand van gedachten willen wisselen over verschillende onderwerpen. Helemaal als het -ook al is het maar voor een klein deel- gefinancierd en/of gefaciliteerd wordt door de bond.


Ik denk dat als de NTB de NL (sub)top wil stimuleren zullen ze toch specifiekere en meer ondersteuning moeten bieden, want zoals Vanzella zegt het schiet de doelgroep voorbij. Dit zou echter wel goed zijn van de atleten in opkomst.. de 'B' atleten de nog veel moeten/kunnen leren.

Wel ben ik het eens met de gedachte van HJ dat de NTB trainingskampen voor grote groepen LA atleten organiseerd en stimulier en wellicht gedeelte financierd. En van mij hoeven die niet (sub)toppers te zijn, maar ook algemeen geïntreseerde mensen met aanleg wink

15

Re: Ironman doelgroep

@Vanzella & Mister Arby: Als je als subtopper denkt geen bikefit nodig te hebben, omdat je zelf denkt goed te fietsen dan zul je inderdaad nooit een topper worden. Afgelopen weken zijn alle topcoureurs weer goed op de nieuwe fiets gezet voor het komend seizoen. Toevallig hierover nog een uitgebreid artikel over Saxo Bank op Cyclingnews. Hetzelfde geldt voor loop- en zwemanalyses en goede trainingsbegeleiding. Het kan altijd beter en het kenmerk van een topper is dat hij het maximale uit zichzelf wil halen.

Ik heb de brief die HJ en Things/(duikboot -k) aanhalen niet gelezen, maar als ik het zo bekijk, lijkt het erop dat de LD aanpak vergelijkbaar wordt met de Duathlon aanpak van Huub en Armand. Die afgelopen jaren naast de selectie ook de (sub)toppers en fanatieke duatleten die niet in de selectie zitten, hebben geholpen met ondersteuning dmv coaching, bikefits, trainingen en trainingskampen.

Het zou ook mooi zijn als er vanuit de NTB ook wat meer ondersteuning zou komen voor de OD-(sub)toppers die niet in het NTC zitten.

16

Re: Ironman doelgroep

Wat Vanzella en ik bedoelen is dat alle (sub)toppers allang een bikefitting hebben gedaan, anders zouden ze niet onder de 10u racen.

17

Re: Ironman doelgroep

le Coq schreef:

maar als ik het zo bekijk, lijkt het erop dat de LD aanpak vergelijkbaar wordt met de Duathlon aanpak van Huub en Armand. Die afgelopen jaren naast de selectie ook de (sub)toppers en fanatieke duatleten die niet in de selectie zitten, hebben geholpen met ondersteuning dmv coaching, bikefits, trainingen en trainingskampen.

Wat dat betreft leidt de duathlonwereld zijn hele eigen bestaan. Ik vind dat Huub en Armand het ontzettend goed aanpakken. Het enthausiaste en liefde voor de sport straalt er van af, ze zijn goed te benaderen en staan open voor atleten van alle niveau's van de sport.

Wat betreft triathlon (en vooral het OD gedeelte) lijkt het alsof de NTB oogkleppen op heeft en 100% energie en geld steekt in hun eigen 'vriendjes' en de rest moet maar zien hoe en of die er komt. 2 Huizen in Sittard, 8(?) atleten, 7 trainers, zembad en trainingsstage's kost ontzettend veel geld. Maar wat als er nou 4 geblesseerd raken? Of motivatie problemen krijgen? Of een gasexplosie in 1 van die huizen? Ik vind het niet slim om alles zo centraal te regelen. Er zijn ook mensen die beter gedijen onder hun eigen omstandigheden, hun eigen begeleiding, opleiding en sociale omgeving. Maar dat is allemaal niet mogelijk binnen de NTB. (bron is hier)

Als het is zoals le Coq zegt, en de NTB pakt het LD gedeelte op zoals het bij de duathlon gebeurd kan men hier alleen maar blij om wezen.

Misschien is een 1e stap om een breed publiek aan te spreken een soort 'spreekuur' waar iedereen antwoord kan krijgen op zijn specifieke LD vraag van Frank Heldoorn, een initiatief gesteund door de NTB, maar dan wel gratis en bijvoorbeeld per mail. Frank geeft een stukje kennis weg (dat kost hem ook niets, behalve tijd) en wie weet wat daar weer uit voorkomt wat betreft atleten voor hem. Zo vang je in 1e instantie meerdere vliegen in 1 klap.

Als daaruit blijkt dat er 10 mensen een fietsmeting nodig hebben vind ik dat dat ook moet kunnen voor minder geld dan daar voor staat. Bij Chris Brands kost een complete meting 205 euro. Om je eigen geliefde sport te stimuleren, en om in 1 klap 10 atleten binnen te halen moet dat toch ook voor de helft kunnen zou je zeggen... Maar wederom: wie ben ik? Of ik onder de 10 uur race zullen we zien, maar ik heb nog nooit een bikefitting gedaan... Wie sponsort? tongue

18

Re: Ironman doelgroep

Diederik schreef:

Wat betreft triathlon (en vooral het OD gedeelte) lijkt het alsof de NTB oogkleppen op heeft en 100% energie en geld steekt in hun eigen 'vriendjes' en de rest moet maar zien hoe en of die er komt. 2 Huizen in Sittard, 8(?) atleten, 7 trainers, zembad en trainingsstage's kost ontzettend veel geld. Maar wat als er nou 4 geblesseerd raken? Of motivatie problemen krijgen? Of een gasexplosie in 1 van die huizen? Ik vind het niet slim om alles zo centraal te regelen. Er zijn ook mensen die beter gedijen onder hun eigen omstandigheden, hun eigen begeleiding, opleiding en sociale omgeving. Maar dat is allemaal niet mogelijk binnen de NTB.

Ik ben het met je eens dat er op dit moment een hoop geld wordt geinversteerd in een kleine groep. Het probleem is dat de NTB voor een groot deel bestaat door subsidie van het NOC*NSF. Deze subsidie krijgen ze alleen op het moment dat ze bewijzen dat ze bezig zijn met een uitgebreid olympisch project. Het is alleen jammer dat de NTB dit traject beschouwt als de enige weg naar succes. Terwijl ik denk dat er een hoop wegen zijn om uiteindelijk naar hetzelfde te komen.

Dat er een programma komt dat gericht is op lange afstand is mooi. Het initiatief van afgelopen jaar ( triathlon nacht) was erg leuk. Ik snap niet zo goed dat er commentaar is op de manier van werken van Frank. Het is alleen maar goed dat iemand zich inzet voor de lange afstand en dat dat een oud triathleet is die daar zijn geld mee verdient is alleen maar toe te juichen.

Het idee van een meting met korting voor een grote groep (lange afstand) atleten lijkt mij een goed idee. Misschien als er meer geinterseerde zijn dat dit wel te regelen is.

19

Re: Ironman doelgroep

Diederik schreef:
"Wat betreft triathlon (en vooral het OD gedeelte) lijkt het alsof de NTB oogkleppen op heeft en 100% energie en geld steekt in hun eigen 'vriendjes' en de rest moet maar zien hoe en of die er komt. 2 Huizen in Sittard, 8(?) atleten, 7 trainers, zembad en trainingsstage's kost ontzettend veel geld. Maar wat als er nou 4 geblesseerd raken? Of motivatie problemen krijgen? Of een gasexplosie in 1 van die huizen? Ik vind het niet slim om alles zo centraal te regelen. Er zijn ook mensen die beter gedijen onder hun eigen omstandigheden, hun eigen begeleiding, opleiding en sociale omgeving. Maar dat is allemaal niet mogelijk binnen de NTB."

Ik denk dat jullie je niet blind moeten staren op het hele NTC-project en de hoeveelheid geld die daadwerkelijk merkbaar is voor de betreffende atleten. De atleten betalen allemaal zelf de huur van de 2 huizen (gelijkwaardig aan de huur van de gemiddelde student!!!), daarnaast mogen ze van geluk spreken dat de bond de helft van hun trainingskamp betaald. Er is verder geen loon/zakgeld oid aan verbonden. Daarnaast weet ik niet hoe je bij 7 trainers komt... ik zie er wekelijks maar 2/3! (Guido van Weert, Peter Scheres en af en toe Tim Rost). De trainingsaccomodaties worden inderdaad wel vergoed (zwembad & atletiekbaan). Daarnaast bewijzen een aantal toppers op dit moment inderdaad dat het ook haalbaar is om (nederlandse) top te worden zonder in het NTC te zitten. De bedoeling van de bond is echter natuurlijk om het niveau verder omhoog te brengen, en dat kan (in hun ogen (maar vooral in de ogen van NOC*NSF)) alleen door centralisatie. Dat zie je bij ALLE succesvolle sporten in Nederland!!

Jefry_ heeft ook helemaal gelijk dat de bond geheel afhankelijk is van het geld van NOC*NSF en dat die centralisatie EISEN. Anders gaat de geldkraan (druppel..druppel...druppel wink ) dicht.

20

Re: Ironman doelgroep

Er wordt een aantal keer de vergelijking gemaakt met de duathlon aanpak van Huub en Armand. Voor de aanpak van Huub en Armand kan alleen maar bewondering zijn. Er zijn alleen een aantal belangrijke verschillen.

Voor de aanpak van Huub en Armand hoef je niet bij een bepaald persoon een pakket af te nemen. In mijn ogen hoef je voor een doelgroep die als doel heeft het enthousiasmeren van atleten, je niet aan te melden of te betalen. Blijkbaar zijn er bepaalde criteria gebruikt om mensen de 'aanbieding' te doen; zet die mensen op een mailinglijst en informeer ze over mogelijkheden en losse acties, inventariseer naar de behoeftenen en steek vooral veel energie in promotie van de LD (wat dus wel gedaan wordt met pogingen tot het terugkrijgen van de AVRO en Ironman status in NED) of in specifieke wedstrijden! Nu wordt de doelgroep gekoppeld aan een pakket af te nemen bij Frank Heldoorn en daar zet ik dus zo mijn (ironische/synische) vraagtekens. In mijn ogen was het beter geweest de mensen vrijblijvend in de groep te laten deelnemen ipv hieraan een redelijk hoog prijskaartje te hangen (ook al kun je delen van het pakket niet deelnemen, het hele pakket wordt gepromoot en het bedrag staat nadrukkelijk genoemd). Zo bereik je ook mensen die meer hun eigen plan trekken of in veel van de genoemde zaken al voorzien zijn.

Laat zeggen dat ik me in ieder geval niet aangesproken voel als er wordt gesteld dat ik voor 800 euro tot een groep mag behoren die alleen dingen doet die ik ook zelf kan regelen. Als je echt voor een doel wil gaan maakt die 100 euro voor een bikefitting of een inspanningstestje ook niet zoveel meer uit (mijn Ironman heeft met ongeveer 2000 euro gekost (alles in totaal aan materiaal, eten, inschrijving, verblijf etc., zonder bikefiting overigens) dus voor die paar pleuro meer of minder. Een extra drupje externe motivatie daarintegen is altijd welkom.

Verder ben ik het met Diederik eens dat de NTB vaak wel oogkleppen op heeft met betrekking tot het naar een hoger niveau brengen van de nederlandse triathlonsport. Om het voorbeeld van Diederik over de OD er eens bij te pakken. Het steunen van een groep fanatiekelingen in een huis in Sittard is een mooi initiatief om in 2012 iets mooi te laten zien. Alleen sommige mensen gedijen niet in zo'n regime of hebben meer tijd nodig om te ontwikkelen en wat na 2012, heb je dan nog talenten over om in zo'n huis te stoppen. Daar sluit de NTB zich  voor af. Er is nota bene geen eens meer een Circuit voor OD of voor welke vorm van senioren triathlon dan ook. Waar moet je als subtopper dan nog voor gaan? Waar kan talent wat geen juniorencircuit meer mag doen zich op richten; overwinningen in locale kwartjes? Het niet hebben van een platform waarop enthousiastelingen (met meer of minder talent) zich kunnen richten is een doodsteek voor het ontwikkelen van triathlon talent wat niet vanaf de leeftijd van 16 voorin meedraait.

Hier komt nog bij dat de wedstrijden waarmee je je kan kwalificeren voor OD selectie/huis Sittard allemaal stayer wedstrijden zijn (met o.a. wedstrijden in Belgie/Luxemburg en verder). Hoe wil je talent ontwikkelen voor MD en LD wedstrijden als er niet eens een opstap platform over de stayer-vrije OD wedstrijden zijn. Tenzij je verwacht dat talent een aantal jaar lang regionale wedstrijden gaat doen omdat spontaal boven te drijven als topper op de MD of LD afstand.

Kortom: Denk na over de opbouw van je initiatieven. Alleen aan de bovenkant (Sittard) en onderkant (Verenigingscompetitie) laat een gapend gat in het midden en voor mensen die het anders doen dan via de gestandaardiseerde wegen. Een Ironman doelgroep gaat dit gat niet vullen en zeker niet als je het direct koppelt aan het afnemen van een duur pakket.

21

Re: Ironman doelgroep

Dinges;

ik schat je hoog in, maar 'begrijpend lezen' kun je niet.
Ik Copy-past maar ff wat, want ik wordt een beetje hyperdepieper van het steeds herhalen van zetten:

De NTB wil een groep atleten ondersteunen op weg naar deelname aan de Vaderlandse Klassiekers en/of Ironmans. Frank Heldoorn blijft hierin als een soort coordinator actief en is er een MOGELIJKHEID om je voor trainingstechnische begeleiding bij hem aan te melden. Naast die begeleiding komt er een aantal overige activiteiten die mede -ook financieel- door de NTB ondersteund gaat worden. Denk daarbij aan gezamenlijke trainingsweekeinden/-weken.
BEN JE AL OP EEN VAN DE ONDERDELEN VOORZIEN, KUN JE BIJ FRANK INFORMEREN OF HET MOGELIJK IS OP DEELGEBIEDEN AAN TE HAKEN.     (Bron; brief NTB aan doelgroep)

Je kunt dus ook invullen dat je niet geïnteresseerd bent in de trainingsbegeleiding, maar dat je wel van trainingskampen de op de hoogte wilt worden gehouden...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ben ik nou zo slim, of zijn jullie nou zo dom?"
Louis van Gaal

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

22

Re: Ironman doelgroep

Haha!

.....ahum goed, waar waren we gebleven.

23

Re: Ironman doelgroep

Naar aanleiding van HJ's commentaar de brief er nog maar eens bijgepakt. Het is inderdaad MOGELIJK om geen trainingsbegleidingspakket te nemen maar dan heb je ook geen Bikefit of Testen erbij.

De doelgroep bestaat uit:

1. Het trainingspakket van Frank Heldoorn bestaande uit:
- trainingsschema's
- seizoensplanning
- wedstrijdadviezen
- Bikefitting
- Conditietesten
Kosten € 795
2. Gezamelijke trainingsweekenden.

Daarna staat de door HJ aangehaalde zin: BEN JE AL OP EEN VAN DE ONDERDELEN VOORZIEN, KUN JE BIJ FRANK INFORMEREN OF HET MOGELIJK IS OP DEELGEBIEDEN AAN TE HAKEN. Ik heb dit geinterpreteerd als dat je van het trainingspakket niet alle onderdelen hoefde af te nemen maar dat je ook alleen een bikefitting kon doen (tegen een met Frank te overleggen prijs). Het blijft vreemd om mensen op deze manier te benaderen met veel aandacht voor het trainingspakket en eigenlijk maar 1 zin over wat de doelgroep dan nog meer te bieden heeft.

Ik blijf het geheel een goedkope reclamestunt voor Frank Heldoorn enterpises vinden. De hele doelgroep doet voorlopig niets anders dan Frank's trainingen aanprijzen en de belofte van een trainingsweekend. Ik zie daar weinig tot geen toegevoegde waarde van in voor de LD (top)sport in Nederland maar wens iedereen die hier aan meedoet veel snelle Ironmans of andere LD's toe.

Verder hoop ik dat de NTB toch nog weer eens besluit een circuit (vrnl. niet stayer maar het opnemen van de ned stayerwedstrijden zou ook goed zijn) in het leven te roepen voor de categorie H24-H40 want het blijft belachelijk dat daar niets voor is in Nederland. Iets wat in mijn ogen de doorgroei naar de LD pas echt in de weg staat (niet het gebrek aan gezamelijke trainingen of trainingsbegeleiding).

24 Laatst bewerkt door Diederik (07-02-09 17:33:50)

Re: Ironman doelgroep

triedo schreef:

Daarnaast weet ik niet hoe je bij 7 trainers komt... ik zie er wekelijks maar 2/3!

Was misschien niet een heel aardig geschreven stukje maar niets persoonlijks, wilde even een discussie aanwakkeren. Trainers: ik heb de namen opgeteld onder sport technisch team op pagina 4 en 5 uit dit document.

Nationaal circuit (vrnl. niet stayer maar het opnemen van de ned stayerwedstrijden zou ook goed zijn) voor de categorie H24-H40: graag!

En dan misschien ook een MD / LD circuit met bijvoorbeeld Nieuwkoop, Kruiningen, Stein, Leiderdorp en Almere?

25

Re: Ironman doelgroep

En HJ? Wat is er nu van deze hele doelgroep terecht gekomen. Hoe vaak is er samen getraind? Zijn er trainings weekenden geweest?

Wat is nu je mening, voegt het iets toe?

De site Ironmannews.com is uit de lucht dus ik kan niet nakijken hoeveel mensen er nu geplaatst zijn voor Hawaii of wat de prestaties waren van Nederlanders. Almere dit jaar was mooi (als toeschouwer, lekker bruut) maar is er al meer bekend over de evt. Ironman status?

Voordat iedereen weer begint te zeuren: deze post is niet bedoeld om mijn gelijk te halen oid. Ik ben gewoon echt benieuwd naar waar wat er van het initiatief terecht is gekomen.