1

Onderwerp: Wijziging wedstrijdreglement

In het tijdschrift van de NTB las ik iets over wijzigingen in het wedstrijdreglement. Daarin staat:
"Bij niet stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels."

Dat betekent volgens mij dat de meeste tijdritsturen de prullenbak in kunnen ... of lees ik het verkeerd?

JAB

2 Laatst bewerkt door Vanzella (02-02-09 11:27:13)

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Letterlijk gesproken betekent dat exact wat je beschrijft ja!

Alleen sturen die vorig jaar in stayer wedstrijden legaal waren zijn nog steeds legaal...

In het bondsblaadje stond echter ook dat de jury verzocht werd daar niet op te controleren. Waar ik persoonlijk op hoop, want ik heb geen tijdritfiets....

3

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Bovenstaande te hebben gelezen en ook het regelement te hebben bekeken. Betekent dit nu dan dat ik mijn profile design carbon strike niet op een "gewoon" race stuur mag gebruiken maar wel op een "ossekop" omdat het dan ineens een tijdritstuur is geworden? In beide gevallen voldoet het stuur niet aan de regelementen.

Groeten,
Ronald.

4

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Voor de niet stayer wedstrijden zullen de volgende regels in acht worden genomen, wanneer is echter nog de vraag.

website Cyclespeed schreef:

UCI Regels

In het onderstaande plaatje staat met de letter A de terugstand van het zadel aangegeven. Dit wil zeggen de afstand van het hart van de trapas, tot aan het voorkant van het zadel. Deze afstand moet minimaal 5 cm zijn, dit om te voorkomen dat renners het zadel helemaal naar voren zouden zetten en in een soort supermanhouding op de fiets komen te zitten.

Met B staat de afstand aangegeven van het hart van de trapas, tot aan de voorkant van het ligstuur exclusief shifters. Deze afstand mag maximaal 75 zijn. Dit ook weer om te voorkomen dat er een superman houding wordt aangenomen. Er zijn echter uitzonderingen op deze regel. Renners met extreem lange extremiteiten mogen indien goedgekeurd door de jury uitbouwen tot een lengte van 80 cm. Als richtpunt wordt dan aangehouden dat de hoek in de armen niet groter is dan 120 graden.

De laatste afstand waar rekening mee moet worden gehouden is de lengte van het zadel. Deze moet minimaal 24 cm zijn.

http://www.cyclespeed.nl/images/content/UCI%20norm.jpg

Daarnaast staat in het bondstijdschrift nog beschreven dat tijdens de niet stayerwedstrijden opzetsturen onder dezelfde regelementen vallen als bij stayerwedstrijden.

Dan krijgen we de vraag wanneer is iets een tijdritstuur? Daarnaast snap ik niet waarom normale opzetsturen verboden worden tijdens niet stayer wedstrijden. De veiligheid zal er volgens mij niet op vooruit gaan, omdat met een tijdritstuur fietsen toch iets moeilijker gaat dan met koersstuur.

Het is ook nog afwachten wanneer dit wordt ingevoerd, maar waarom ze het invoeren?

5 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (08-02-09 22:31:42)

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Mijn reactie op deze regels : Ik rij met een Cervelo P 3 carbon model 2009 framemaat 54 cm
Het zadel is een Fyzick Arione Tri 2 en gemonteerd in de 75 graden stand ( achterste gat van de zadelpen )
Mijn stuurnok heeft een lengte van 6 cm en ik heb me toen op laten meten door Chris Brands
Nu voldoet mijn fiets precies aan de maten zoals de foto hierboven,ik ben 176 cm groot
Maar nu komt de vraag : Wat doe je met een triatleet die 195 mtr groot en een framemaat van 61 of 63 cm nodig heeft,die komt van zijn leven lang nooit aan de eisen die zijn gesteld zoals de foto hierboven
De framemaat van 61 of 63 cm heeft een veel langere bovenbuis en wanneer hij nog lange armen heeft dan wil ik zien hoe ze die regels bijstellen want met een lengte van 75 cm of 80 cm ( b van de foto ) dat is voor hem veel te kort

6

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Ik ben 1.96 m groot en heb een framemaat 63. Wat mister Arby schrijft dat lukt nog net met die 80 cm maar wat in het wedstrijdregelment van de NTB staat zie onderstaande laatste regel dat lukt niet en volgens mij lukt dat niemand.

E.3.3 Stuur (Stayerwedstrijden)
UCI regels zijn op gelijke wijze van toepassing als hierboven.
Voor stayerwedstrijden gelden de volgende regels voor het stuur:
a) Alleen traditionele sturen (‘drop handlebars’) zijn toegestaan. Het stuur moet met doppen zijn
afgesloten;
b) Opzetsturen zijn toegestaan mits ze niet langer zijn dan de voorkant van de remblokjes;
c) Opzetsturen zijn toegestaan, mits ze aan het einde onderling verbonden zijn met en solide
constructie en mogen niet vooruitsteken voor remhandels;
d) Uitstekende stangen of vooruit stekende derailleurverstellers zijn niet toegestaan. De enige
uitzondering zijn de z.g. greepversnelling (“grip shifter”);
e) Elleboogsteunen zijn toegestaan;
f) Bij NIET-stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het
voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels;

Groeten,
Ronald

7

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Ronald Bloemendal schreef:

f) Bij NIET-stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het
voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels

Dit is het enigste discussie artikel in mijn ogen.

Zijn er mensen die hier al iets meer over weten?

8

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Leest iemand van de NTB mee op dit forum?

9

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Ik heb de ntb zelf opgebelt naar aanleiding van deze toppic. Ze konden me vertellen dat dit de nieuwe internationale regelementen zijn. De vrouw die ik aan de telefoon had zei dat naar alle waarschijnlijkheid deze regelementen ook meer geschreven zijn met stayerwedstrijden in het oog.

Maar nu het belangrijkste: DIT JAAR KOMT ER DISPENSATIE VAN DEZE REGEL IN NEDERLAND (voor niet-stayer wedstrijden natuurlijk)
dit gaan ze binnenkort ook op de site zetten. Hoe het er volgend jaar uit gaat zien durfen ze natuurlijk nog niets over te zeggen.

10

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Oke, da's duidelijk, maar dan heb ik nog een vraagje. In het reglement staat ook iets over eeb minimaal aantal spaken. Betekent dat dan dat je je tijdritwielen kunt weggoien?

11

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Kleine aanvulling op mijn eerdere bericht. De UTI wist mij in een mail te vertellen dat ze de regel van het voor de remhendels gaan verwijderen voor de duidelijkheid. Ze gaan wel nog steeds in de toekomst de 15 cm regel aanhouden van de vooras tot het punt waar je bars eindigen. Weet niet wanneer ze dat gaan toepassen maar neem aan voor volgend jaar.

12

Re: Wijziging wedstrijdreglement

hmm ok, dat is goed nieuws. En ook realistisch. Volgens mij zijn de regels dan identiek aan die van de UCI.

Als ik naar mijn standaard profile T2 stuurtje kijk is de afstand 10 tot 15 cm.. ik zal het weekend eens meten.

13 Laatst bewerkt door stein (27-04-09 11:37:12)

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Dit staat sinds vandaag op de site van NTB:

Dispensatieverlening ITU wedstrijdreglement

Het bestuur van de NTB heeft ingestemd met het verzoek van de WGWO (werkgroep wedstrijdofficials) om twee artikelen uit het ITU wedstrijdreglement van juni 2008 voor het jaar 2009 niet van toepassing te verklaren voor Nederlandse wedstrijden. Voor de betreffende artikelen geldt dat de regels zoals die in Nederland in 2008 werden toegepast ook in 2009 worden gehanteerd.
In principe gelden deze dispensaties niet voor het EK in Holten (4 juli) en de Senior Games in Zeeland (12 september). Zodra dit met de ITU is besproken volgt hierover nadere informatie.

Het gaat om de volgende artikelen:


E.3.1 Fietsen
Fietsen moeten aan de volgende eisen voldoen:
a) UCI wegrace reglement voor stayerwedstrijden
b) UCI teamwedstrijd reglement voor NIET-stayerwedstrijden
c) UCI MTB reglement voor winter- en cross triathlons en duathlons
De ITU verwijst hier naar de UCI regels voor wat betreft de omschrijving hoe een fiets er uit ziet. Aangezien de UCI regelgeving in de triathlonwereld niet gebruikelijk is en ook niet volledig gevonden kan worden op de website van de UCI of de KNWU, kunnen de officials deze regels tijdens wedstrijden ook niet toepassen. De consequenties van deze regelgeving voor Nederlanse evenementen wordt in 2009 uitgezocht.

E.3.3 Stuur (Stayerwedstrijden)
f) Bij NIET-stayerwedstrijden mogen opzetsturen niet verder uitsteken dan 15 cm voor de as van het voorwiel en niet langer zijn dan de voorste lijn van de remhendels;
Deze regel was tot in 2008 alleen van toepassing op stayerwedstrijden, maar heeft de ITU nu ook van toepassing verklaard voor niet-stayerwedstrijden. Dit zou betekenen dat 80% van alle Nederlandse fietsen aangepast moeten worden. Deze regel is in Nederland niet per direct in te voeren. Daarnaast twijfelt de WGWO er aan of deze wijziging op het reglement een vergissing betreft.

14

Re: Wijziging wedstrijdreglement

Het zou toch wel handig zijn om eerst na te denken en pas daarna regels neer te zetten die een doel dienen, waarbij het helpt als je het aan atleten uit kunt leggen:-)

JAB