1

Onderwerp: Welke racefiets? Carbon of niet?

Hoi allemaal,

Dit seizoen wil ik beginnen met triathlons.
Heb al veel ervaring met zwemmen en hardlopen, een beetje ervaring met wielrennen.
Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen, mijn budget is ongeveer 1000 euro.
Heb gister in een wielerwinkel een paar fietsen geprobeerd, en ik kwam erachter dat ik wel graag een slooping racefiets wil aangezien mijn armen niet zo lang zijn. Verder wil ik graag ultegra of tiagra.
Dat is wat ik tot nu toe weet, alleen ik wil wel graag een fiets van marktplaats halen. Heb alleen geen idee of ik het beste titanium of carbon kan nemen.
Heb wel mooie fietsen gezien, geheel van carbon, maar wat is nou echt het voordeel hiervan? Is het wel stevig genoeg om keihard mee van een berg te fietsen?

Wat zouden jullie mij aanraden? smile

2

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

1000 Euro is een mooi budget voor een goede nieuwe aluminium fiets. Tweede hands zou je een carbonfiets kunnen vinden voor 1000 Euro. Maar dan zou ik wel iemand meenemen die verstand van de techniek heeft als je de fiets gaat kopen.

Over de onderdelen waar je naar refereert.

Shimano heeft een reeks onderdelen groepen: Goedkoopst is de Sora, dan de Tiagra, de 105, de Ultegra en de topgroep is Dura Ace.

Als je voor 1000 Euro een goede fiets vind met Ultegra onderdelen (10 speed), is dat een aanrader qua onderdelen. Datzelfde geld voor de 105 groep eigenlijk.

De Tiagra groep, die dus weer onder de 105 komt is eigenlijk alleen interessant voor jou als je een nieuwe fiets koopt. Voor dit budget moet een tweedehands altijd 105 of Ultegra hebben!

tot slot; nieuw carbon is altijd sterk genoeg om een bergje op te knallen. Kijk eens op www.fiets.nl naar stijfheids metingen en frame testen.

Als je een nieuwe fiets wilt kopen. Bij www.rose.nl www.canyon.com en www.salden.nl vind je voldoende goede fietsen voor jouw budget. De kwaliteit van de onderdelen zou ik voor dit budget voorrang geven bover Alumunium of Carbon frames.

Succes!

3

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Bedankt voor je reactie Vanzella!

Ik heb een Red Bull Roadflyer gevonden voor 700 euro.
Deze is van titanium, heeft alleen een carbon voorvork, een carbon stuur en een carbon zadelpen.
Hij is voorzien van shimano triple, xtreme speedwheels en een flight deck fietscomputer.
Is alwel 7 jaar oud, maar is vorig jaar voorzien van een nieuwe ketting + cassette.

Deze is dus een stukje onder mijn budget zelfs, maar heeft wel ultegra en wat carbon onderdelen. Zoals ik begrijp uit je reactie is het dus eerst zaak om een ultegra te vinden en zou het dan nog mooi meegenomen zijn als er wat carbon onderdelen op zitten? Deze fiets heeft dat dus allemaal, wat vinden jullie hiervan?

Ook heb ik een Lorini racefiets gezien voor 950 euro. Deze fiets is een jaartje oud, voorzien van ultegra en is volledig van carbon. Lijkt me ook wel wat!

4

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

een 7 jaar oude fiets voor 700 eu? ha dan had ik toch even verder gezocht!

Met een budget van 1000 eu zou ik voor een nieuwe fiets gaan met 105/ultegra.

5

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Ja maar het is natuurlijk wel een fiets met kwaliteit, tenminste de verkoper vertelde dat de fiets nieuw 1800 euro gekost had. En er zitten veel carbon onderdelen op + ultegra, en dat dan voor 700 euro.
Maar wat vinden jullie van de Lorini fiets? Iemand bekend met dit merk?

6

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

beste amy,

Voor zover ik weet maakt red bull geen titanium frames. Alleen aluminium of carbon. Dit is (gezien de opgegeven aanschafprijs) volgens mij een aluminiumframe. En dat is wel iets heel anders dan een titaniumframe. Zoek maar eens naar de prijzen van titaniumframes online.
Ik heb de advertentie op marktplaats gevonden, en ik zou toch voorzichtig zijn met deze advertentie.
De fiets op de foto's ziet er niet uit alsof ie 7 jaar gebruikt is geweest. Kan natuurlijk dat ie altijd keurig onderhouden is etc.
Maar ik heb m'n bedenkingen bij het verhaal en zou wel iemand meenemen die verstand van zaken heeft, als je besluit te gaan kijken.
Let bij aluminiumframes altijd goed op deuken in het frame, die verzwakken het frame en maken het daardoor kwetsbaar.

succes met het vinden van de juiste fiets.
Mike

7

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Goed dat je het zegt, was aluminium helemaal vergeten! Dat kan dus ook nog.. en ik begrijp dus dat wanneer het wel aluminium is, de waarde gelijk een stuk daalt? Dan moet ik toch nog maar even verder kijken..

Wat denken jullie van de Lorini (950 euro)? Kan deze het opnemen tegen bijv. een Koga GranRacer Carbon uit 2008 voor 1000 euro?

Vind het echt moeilijk om een fiets te kiezen.. ben er nu wel achter dat ik voor 1000 euro makkelijk een ultegra moet kunnen krijgen. Maar de winkel Fietsgigant uit Vriezenveen heeft ook fietsen in de aanbieding voor hele aantrekkelijke prijsjes.. en tja dan loop ik niet het risico dat ik straks een aluminium heb i.p.v. titanium.. Lastig!

8

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Hi Amy,

Aluminium is geen risico ten opzichte van titanium. De uitstraling van de naam Aluminium is wat minder, maar juist in aluminium kun je voor jouw budget een echte goede fiets kopen.

Mijn vader rijdt op zo een koga uit 2007 met Ultegra en is er super tevreden over!

9 Laatst bewerkt door Concorde (13-02-09 11:52:04)

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Even een ideetje...

Bij Rose Deze Red Bull, voor €995,-
http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/8/9/0/890342_aa.jpg
Welliswaar met 105, maar da's een prima groep. Ultegra klinkt misschien iets mooier (emotie) maar 105 is een degelijke bewezen groep. Ik heb nu al m'n derde fiets met 105 (hoewel ik bij m'n nieuwe een mix heb van 105 en Ultegra...)
En zo zijn er echt veel leuke nieuwe fietsen te vinden voor dit budget.
Een aluminium doet tegenwoordig niets onder voor een carbon.
Je zou ook kunnen kijken naar een overjarige fiets...

Succes!

Gr, Jan

10

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Beste Amy,

ik heb een TREK 1.9 damesracefiets gezien van 1299 voor...  1035 euro (heb net met ze gebeld) op de site van bikestudio.nl. Deze fiets is volledig ultegra afgemonteerd.

Zie link: http://www.bikestudio.nl/producten/id82 … ml?start=4

Succes met het rondkijken en met de aanschaf.


Gr Koen

11

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Hi Amy,

Ik denk dat je je zeker niet blind moet staren op titanium. Dit is een behoorlijk exclusief materiaal en het zou me verbazen als je een goede titanium fiets zou vinden binnen jouw budget.
Kijk zeker eens naar de hiervoor algenoemde fietsen van Rose Versand. Zij bieden een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en meten je fiets goed aan.
Dat wil bij de opruimingsfietsen nog wel eens 'vergeten' worden. Niet dat de fietsenmaker je iets aan zal smeren, maar de mogelijkheden van aanpassing (denk aan lengte stuurpen etc) zijn dan vaak niet aanwezig. Je moet de fiets kopen zoals ie er staat en eventuele aanpassing zijn dan voor eigen rekening.
Voor 1000 euro koop je volgens mij een hele mooie nieuwe (garantie) fiets met een 105 groep. Met een beetje mazzel zelfs met Ultegra.
Maar laat je vooral goed opmeten en kies een fietsenwinkel waar ze de fiets ook afbouwen op basis van die meet uitkomsten.

Mike

12

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Wat ik uit jullie reacties begrijp is dat jullie dus sowieso voor een nieuwe fiets zouden gaan i.p.v. een tweedehands? Want dan kan ik al een heleboel fietsen doorstrepen, wat misschien juist wel goed is want ik heb er momenteel zoveel op het oog. Dan moet ik dus voor een nieuwe fiets gaan, maar dat Rose Versand, waar komt dat weg? Is dat niet alleen een internetsite waar je kunt bestellen? Want als dat zo is zouden ze dus niet op kunnen meten..

En het maakt dus niet zoveel uit of er aluminium op zit, shimano 105 of ultegra zou dus mooi zijn en maakt het nog veel uit of je een carbon voor/achtervork hebt of doet dat er niet zoveel toe?

13

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Als je minimale kennis hebt, dan is het af te raden om 2e hands aan te schaffen.

Ga gewoon naar een goede betrouwbare fietsenzaak en laat je opmeten en adviseren. Kost je wellicht paar tientjes meer dan op internet, maar dan heb je wel iets goeds.

btw. rose versand zit in DL (net over de grens) staat wel op hun website.

14

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Mister_arby zegt verstandige dingen.. (in dit geval smile)

15

Re: Welke racefiets? Carbon of niet?

Goed, bedankt voor alle reacties smile
Ik ga een dezer dagen naar een fietsenzaak voor aanschaf van een nieuwe fiets.