1

Onderwerp: Slapende tenen tijdens het fietsen

Ik heb sinds enkele weken een Cube Aerium Pro fiets, en deze bevalt me heel erg goed.
Op deze fiets heb ik SPD-SL pedalen laten monteren.

Nu heb ik eigenlijk vanaf het begin last van slapende tenen wat begint na c.a. 45minuten fietsen.
Bij mijn vorige fiets eigenlijk nooit last van gehad, maar toen had ik ook een ander type fiets en pedalen.

Vooral bij een koppeltraining is het erg lastig wanneer je ook nog eens bijna geen gevoel in je tenen hebt, als  je overstapt op het rennen. Het duurt ook vrij lang totdat dit hersteld is.

Wie herkent dit, en wat zou de oplossing zijn?
Moet dit in de afstelling van de fiets gezocht worden(hoogte van zadel etc. lijken me goed afgesteld), of kan er nog iets gedaan worden met de plaatjes/schoenen? Of zou het gewoon een kwestie van wennen zijn, en zou dit na verloop van tijd weg gaan?

Alvast bedankt!

2

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

Ik vermoed dat het eerder aan de schoenen en afstelling van de plaatjes ligt dan aan de fiets.

Al kunnen soms kleine dingen een grote invloed hebben. Maar ik zou niet grote veranderingen maken, probeer steeds kleine dingen aan te passen.

3

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

heb dat ook gehad vroeger en toen lag het idd ook aan de schoenen die teveel aanspanden naar het schijnt kan het ook van het zadel uit komen.

4

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

Als je er eerder geen last van had ligt het waarschijnlijk aan de afstelling van de plaatjes.

Tweede mogelijkheid die ik kan bedenken is; doordat je zadel iets te hoog staat blijft je hak (onbewust) omhoog bij het trappen en dus worden je tenen in de voorkant van je schoenen gedrukt.

5

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

Bedankt voor jullie reakties!!

Ik ga proberen de plaatjes wat te verstellen. Wanneer dit geen effect heeft, ga ik de hoogte van het zadel, of de zadelstand aanpassen. Ik merk dat ik vrij ver naar voren zit in vergelijking met vroeger, dus wellicht heeft dit effect.

Vanavond ga ik e.e.a. testen (als het weer het toelaat......)
Zodra de problemen verholpen zijn zal ik de uiteindelijke oplossing doorgeven op dit forum.

6 Laatst bewerkt door superhans (25-03-09 11:11:04)

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

Ik heb de plaatjes c.a. 1cm (maximaal) naar het midden van de schoen verplaatst.
Voorlopig een uur gefietst zonder klachten :-)
De laatste weken (sinds de aanschaf van mijn nieuwe fiets) had ik er iedere keer last van, en de klachten begonnen telkens na c.a. 45 minuten. Het lijkt er dus op dat dit inderdaad de oorzaak was.
Nogmaals bedankt voor de tips!

7

Re: Slapende tenen tijdens het fietsen

Kijk is op www.bikefitting.com  klik ef op NL hier kun je de juste afstelling vinden voor je plaatjes .
Er zijn diverse type plaatjes te koop die meer of minder speling geven .
Zet je fiets in een taxs trainer ,zo kun je goed naar de stand van je voeten en enkels kijken .
Plaatjes afstellen is een kunst op zich ,het verbaast mij dat er nauwlijks of geen aandacht aan besteed wordt door  de verkoper van fietsen en fietsschoenen . Er is een zgn Schoe Cleat Adjuster  in de handel maar ik ben hem nog nergens tegen gekomen .
Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter