1

Onderwerp: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Ik doe dit jaar mee in Nieuwkoop (MD) en Almere (LD). Ik had bedacht om voor beide evenementen een week ervoor voor de laatste maal een goede test te doen. Dus een week voor Nieuwkoop de OD in Heerenveen, en in de week voor Almere de OD in Veenendaal.
Nu begin ik te twijfelen of ik niet eerder moet beginnen met afbouwen/rusten. Dit nav van oa een artikel van M. Allen ( http://www.triathlontrainingarticles.com/Taper.html ) die aangeeft dat je hiervoor beter meerdere weken kan inplannen.

Ik vroeg me af hoe andere lange afstandsatleten dit doen? Ik begrijp dat dit waarschijnlijk voor iedereen anders is, maar ik ben toch benieuwd naar ervaringen van andere atleten.
Alvast Bedankt
Jordy

2

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Persoonlijk vind ik een OD in de aanloop van Nieuwkoop geen probleem, maar het is niet verstandig om dit op volle intensiteit te gaan doen.
Voor Almere nog een OD doen zou ik niet doen, er zijn nog wel een hoop atleten die starten op een 1/8 (weesp) maar dit doen ze dan op een relatief 'rustig' tempo.

3

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Hmm...

Hangt een beetje af van je getraindheid... Ik heb vorig jaar voor Nieuwkoop Heerenveen gedaan en voor Almere Drachten. Deze nam ik dan mee in de taper; ruim 10 dgn van tevoren gas terug nemen (vooral in volume) en die twee od's dan aan het begin van de taper. Als je makkelijk herstelt van een OD (omdat je in trainingsvolume/intensiteit al flink wat werk verzet hebt in het voorjaar) is het te overwegen.

Heb trouwens het artikel van Allen nog niet gelezen... zal ik eens even een keer doen.
Succes!
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

4

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Een OD afstand is geen hele , een halve  trathlon is geen hele !
Voor een hele triathlon train je heel anders  met name duur vermogen .
Je kan mijn inziens beter  in het voor seizoen  een paar OD en 1/8 doen voluit !
De 3 a 4 halve triathlons doe je op intensiteit waar je Almere in doet .
In deze halve triathlons kun je uitvinden welke tempo's jou het beste liggen HF intensiteit .
Je moet makelijk uit het water komen relaxt en niet vermoeid van de fiets en ontspannen de 21 km uitlopen.
Ook kun je in deze test wedstrijdjes je voeding en je drink patroon testen .
Ook kun je meedoen in Stein kom je daar goed over de finisch ,rustig je duur vermogen uitbreiden .

Tips van Rapido let wel niet wetenschappelijk onderbouwd , het doel finischen in Almere
ervan uitgaand dat je al een redelijk duurvermogen hebt .
Zwemmen rustig probeer hier vooral te sparen voor de volgende 2 onderdelen
betekend veel fietsen in een rustig tempo  probeer is een keer of 3  rond de 225  kmte fietsen ,onderweg mag je best ergens een bak koffie of een paar keer een blikkie kopen boterhammetje eten ,bidons bijvullen .Loop na het fietsen nog een uurtje heel rustig .
Veel 125 en 150 km's fietsen met af en toe een stukkie lekker doortrappen .
Loop vooral nu in deze periode 1x in de week  2 en 2.5 uurs LSD duurloop ,drinken en voeding niet vergeten !
1 x tempo duur 45 a 60 min  1x een tempo  blokken training .
Dus  3x lopen  3x fietsen  2 a 3 x zwemmen per week met 1 of 2 rustdagen .
Neem 2weken voor D-Day  flink gas terug  .
Suc^6 Rapido

triathlon is 3 x beter

5

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Nog bedankt voor jullie reacties. Ik heb Heerenveen maar geannuleerd en Nieuwkoop ging lekker. Rapido, als je het hebt over de intensiteit van een halve tov een LD heb ik het idee dat je bij een halve toch wat harder pusht (vooral) op de fiets dan bij een LD? Fiets je bijvoorbeeld bij een LD rond je omslagpunt om nog niet te verzuren met nog een marathon te gaan? Ik fietste in Nieuwkoop toch zeker 10 a 15 slagen boven mijn omslagpunt, terwijl me dit voor Almere niet zo verstandig lijkt.

Groet Jordy

6 Laatst bewerkt door Cesar (09-06-09 20:32:27)

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Straf als jij 80 km 10 slagen boven je omslagpunt fietst en daarna nog een rondje kan sjokken...

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

7

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Jordy je geeft zelf het antwoord al ,,niet zo verstandig lijkt " .
Suc^6 in de voorbereiding .
Rapido

triathlon is 3 x beter

8

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Ha Jordy,

Ik denk dat je je omslagpunt moet herbrekenen, want 10 slagen daarboven is voor mij ongeveer 10 km wedstrijd tempo. Dus dat houd ik een half uurtje (oke, plus 7 minuten smile) vol.

9

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Dat denk ik nu eerlijk gezegd na aanleiding van je reactie (plus die van Cesar) ook. Ik heb even via google gezocht, maar ik kom niet een eenduidige berekenmethode tegen. Wat voor berekening hanteren jullie dan om je omslagpunt te berekenen? Of laat je dit doen?

10

Re: rustperiode voor piekmoment bij lange afstandsatleten?

Testen. Of door een SMA oid, of zelf.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website