1

Onderwerp: Wat voor remblokjes bij Carbon wielen?

Ik heb een dilemma.

Volgende week rijdt ik in Stein de lange afstand. Ik heb een setje mooie lichte Fulcrum Racing Speed carbon wielen met tubes. Normaliter rijdt ik daarmee wedstrijden met mijn gewone remblokjes. Dat remt niet geweldig maar bijvoorbeeld in Nieuwkoop of in Horst was "niet geweldig" goed genoeg.

Stein is echter een lastig parcours met scherpe bochten aan het eind van afdalingen. Ik kan "carbon" remblokjes kopen, dat was ik ook van plan, tot ik erachter kwam dat die 30 Euro per 2 kosten (Dura Ace).

Nu komen de vragen smile

Remmen die blokjes echt veel beter?
Zijn er goede alternatieven die ook goed remmen en niet 60 Euro voor een paar losse blokjes kosten?
Of remt alles matig en kan ik beter mijn Ksyrium SL wielen gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie inzichten

2

Re: Wat voor remblokjes bij Carbon wielen?

Uuh,
Volgens mij is niet echt handig om met standaard blokjes te gaan rijden. Als je lang remt, wordt het rubber door het carbon heet, en krijgt het eigenschappen die remblokken eigenlijk niet moeten hebben; ze gaan 'grijpen'. Daarnaast kan een alu-velg altijd wat aluminium deeltjes los laten waarmee je je carbon velgrand weer mee schuurt.

Waarom wel een paar honderd euro voor een paar snelle wielen, maar geen paar tientjes voor een setje snelle remblokjes...?

Ik rij met Swiss-stop. Zit volgens mij ook rond die prijs.
Succes in Stein.

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

3

Re: Wat voor remblokjes bij Carbon wielen?

Ok, dat het slecht is voor de velg wist ik eigenlijk niet.. Had ik me misschien wel kunnen realiseren, die alu stukjes zie ik inderdaad altijd in de blokjes zitten als ik ze vervang.

Dat "warmlopen" had ik me uberhaupt niet bedacht. Ik dacht dat het alleen een "grip" reden was waarom er aparte carbon blokjes zijn.

En voor alleen "misschien een beetje meer grip" leek het me veel geld...

Ik ga dan een setje halen met schoentjes, zodat het wisselen makkelijk gaat en zal ze voortaan altijd monteren opdat ik en mijn Fulcrum's nog een lang en gelukkig leven in het vooruitzicht hebben smile

Jij ook succes in Stein!

4 Laatst bewerkt door mcf1 (15-06-09 17:21:15)

Re: Wat voor remblokjes bij Carbon wielen?

HJ schreef:

Uuh,
Volgens mij is niet echt handig om met standaard blokjes te gaan rijden. Als je lang remt, wordt het rubber door het carbon heet, en krijgt het eigenschappen die remblokken eigenlijk niet moeten hebben; ze gaan 'grijpen'. Daarnaast kan een alu-velg altijd wat aluminium deeltjes los laten waarmee je je carbon velgrand weer mee schuurt.

Waarom wel een paar honderd euro voor een paar snelle wielen, maar geen paar tientjes voor een setje snelle remblokjes...?

Ik rij met Swiss-stop. Zit volgens mij ook rond die prijs.
Succes in Stein.

Het kan meer dan schuren, de kans is aanwezig dat de velg spontaan scheurt.  Ik rijd overigens ook met Swissstop gele blokken. Remt in de regen nog een beetje!

Uber beginner!

5

Re: Wat voor remblokjes bij Carbon wielen?

Ik heb altijd het volgende begrepen, en correct me if I'm wrong!

- blokken voor alu velgen zijn 'harder' dan blokken voor carbon velgen.
- wanneer je met alu blokken op carbon gaat remmen, slijt het carbon in, i.p.v. dat de remblokken slijten
- wanneer je met carbon blokken op alu remt, slijten ze extra hard, wat weer zonde is van deze dure blokken.