1

Onderwerp: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Ha triathleten,

Nadat ik afgelopen weekend de lange afstand in Stein verassend makkelijk heb volbracht heb ik besloten dat ik deze conditie door moet trekken naar mijn debuut op de hele afstand aan het einde van dit seizoen...

Nu zijn er 3 wedstrijden waarvan ik denk dat ze in aanmerking komen, maar misschien hebben jullie nog andere inzichten. Uiteraard zijn de echte Ironman's leuk, maar dat lukt qua inschrijving niet meer....

23 Augustus Neerpelt Belgie de nieuwe organisatie van de Limburg226
29 Augustus Almere de Holland triathlon
6 September de Koln triathlon

Wie heeft waar ervaring, adviezen en/of misschien goede ideeen om nog ergens anders heen te gaan...

Alvast bedankt...

2

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Hoi Vanzella

Tja als echte "Almere-ganger" kan ik die uiteraard aanbevelen. Ik verkeer in de gelukkige en gezonde omstandigheid dat ik 10x ben gestart en 10x ben gefinisht. Ik heb helaas nog niets in het buitenland gedaan aan hele triathlons dus kan daar over niets zinnigs melden.

Ter overweging : het fietsen en lopen in Almere is verdeeld over 3 ronden. De ene vindt dat heel fijn en een ander weer waardeloos. Dat zou dus een overweging zijn. Mij ligt het huidige parcous erg goed, maar das dus persoonlijk.

Het weer speelt ook mee. Vorig jaar perfect, maar ik heb ook heeeeeeee; anders meegemaakt. De organisatie is gewoon goed, meer dan 25 jaar ervaring. De publieke belangstelling loopt wat terug, das jammer, maar verder is het voor mij HET evenement, maar wellicht denk ik daar anders over wanneer ik bijvoorbeeld Roth of Lanzarote heb gedaan :-))))

Veel succes in ieder geval

A+
Arthur

3

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Tja,

het is natuurlijk wat je wilt. Zelf heb ik Almere nooit gedaan, wel een keer gezien. Vorig jaar en dit jaar heb ik IM Lanzarote en net afgelopen zondag IM Nice gedaan.

Qua organisatie zijn de Ironman's versus Almere niet te vergelijken. Ironman's zijn veel grootser opgezet, vele malen meer atleten en echte wereldtoppers (vanwege Hawaii-kwalificatie), publiek en een prachtig parcours tegenover het toch wat saaiere Almeerse land. Maar andere mensen denken over dat laatste weer anders hoor. Ikzelf zal niet zo snel aan Almere meedoen, omdat ik de entourage toch wel belangrijk vind. Ook het hele proces aan een IM vooraf is geweldig, het is echt een soort week in het teken van de IM zeg maar, elke dag is er van alles te doen op het gebied van Triathlon. Een dag nadien ook een groots feest en een atletenbanquet enzo en vooraf bv parade of nations....de hele regio staat in het teken van de IM.

Er zijn ook nadelen aan IM-wedstrijden hoor, of eigenlijk maar een wat mij betreft: de kosten. Inschrijving sowieso al > 300 Euro en dan moet je er nog heen + overnachtingen, fiets in vleigtuig etc. Verzorging is daartegenover wel weer op super-niveau en qua gadgets krijg je er ook genoeg voor terug, rugzak, hoog-kwaliteit shirt, mooie IM-medaille etc etc.

Het is maar wat je uit je race wilt halen. Qua ervaring kan ik zeggen dat er voor mij niets boven IM races gaat, dat zijn gewoon echt hele diepe ervaringen, al is het alleen maar door de voorbereiding en de beleving van het publiek. Ik overweeg dan ook om er zoveel mogelijk te doen in mijn sportieve bestaan.

gr

Sander

4

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Hmm.
Ik vond een voordeel van Almere wel dat je in je eigen nest kon slapen, en zo een voorbereiding kon draaien zoals je altijd doet. Daarnaast vond ik de sfeer prima, en doordat het niet ver weg is, was het ook nog te bereizen voor de 'supporters'...
Succes met je keuze.
Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

5

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Sander,

een paar vragen omtrent je verhaal. Ik begrijp dus dat je zowel IM Lanzarote als IM Nice hebt gedaan. ongeveer 5 weken ertussen. Hoeveel IM doe je dan per jaar? Hoeveel jaar doe je al lange afstand triathlon? Dit ivm mijn  planning voor volgend jaar (2010), als ik  een IM wil doen moet ik me  op tijd inschrijven. Vraag me af wat qua belasting mogelijk is? Is uiteraard voor iedereen verschillend (Petr Vabrousek 12 stuks..), maar ik ben toch wel benieuwd.
groet Jordy

6

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Hee Jordy,

Met deze twee IM's net in de tas ben ik voor dit seizoen vwb de lange afstand wel even klaar. Heb me wel gelijk ingeschreven voor Frankfurt, ook vanwege het snel vol raken van de races tegenwoordig. Dus op tijd inschrijven is inderdaad het devies. Lanzarote en Nice zijn niet zo snel vol, maar ik zou wel binnen een week of 8 een keus maken, wil je niet in de USA of Australie eindigen of zo. Bovendien moet je ook rekening houden met de tijd in het jaar natuurlijk: regen, kou of juist de hitte en de intensieve trainingen daarvoor in een koud Nederland etc zijn factoren om rekening mee te houden als je voor het eerst een hele doet. Lanzarote was voor mij net te doen wat mij betreft, al ben je wel van oktober tot mei volle bak aan het trainen, gelukkig wel met de piekweken in het vroege voorjaar als het al wat lichter is. Ik moet dan ook de trainingen combineren met een 40-urige werkweek, wat voor de meeste van ons zo is denk ik. Als je bv ook overdag kan trainen kan je wat flexibeler zijn.

Maar goed.

Ik heb dus nu 3 IM's gedaan met idd 5 weken tussen Lanzarote en Nice, wat voor mij alleen maar gunstig heeft gewerkt. Heb in Nice 1.5 uur van mijn PR afgehaald, wat wel te danken is aan Lanzarote in de benen (heb ook meegedaan aan Powerman dit jaar voor Lanzarote en een OD in Amsterdam (tussen Nice en Lanzarote)). Voor mij geldt dus dat wedstrijdritme ook met verschillende afstanden dus niet als negatief ervaren wordt. Dit ondanks een min of meer negatief advies van mijn trainer (ik laat schema's maken, hetgeen overigens is aan te raden voor iedereen die een hele wilt doen, en helemaal als het een 'zware' race is als Lanzarote of Nice) Dat kan natuurlijk voor jou heel anders zijn. Niet echt een peil op te trekken dus, afhangende ook wat je doel is. Voor mij was finishen in Nice voldoende, een PR zou leuk zijn. Als je een toptijd wilt neerzetten is het misschien een heel ander verhaal. Ik was in ieder geval heerlijk fit voor Nice, met dus Lanzarote 5 weken daarvoor in de benen + een OD Amsterdam twee weken voordien.

Heb je al een specifieke IM op het oog?

gr

Sander

7

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

bedankt voor je reactie.
Ik ga dit jaar voor het eerst de lange afstand doen. Ik woon nagenoeg op het parcours in Almere dus mijn eerste lange afstand is een thuiswedstrijd. Ik vind het wel een mooi idee om mijn eerste hele te doen op de plek waar ik al m'n hele leven woon, vandaar.
Inderdaad al bezig met een planning (voorpret) voor 2010. Ik wil in iedergeval Embrun doen, lange afstand in de Fransen Alpen. Deze is op 15/8. Mijn voorlopige planning:
-nieuwkoop MD (begin juni)
-Stein of Nice IM (eind juni)
-Embrun LD (half augustus)
-Barcelona Challenge LD (begin oktober)
Ik zag dat je in Nice ongeveer 1800 hoogtemeters bij het fietsen hebt. Wat voor klimmetjes zijn dit? of is het meer glooiend?. Tussen Nice/Stein-Embrun-Barcelona zit dan steeds 7 weken. Ik twijfel dus alleen nog tussen Nice IM en Stein.

groet Jordy

8

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Hee Jordy,

Zo zo, Embrun zelfs...ben benieuwd hoor, dat schijnt wel een hele zware te zijn, met ijskoud water, de Izoard als klim en lopen op grote hoogte. Ik begin daar pas na een aantal jaren IM ervaring, dus je begrijpt dat ik je enthousiasme met grote nieuwsgierigheid ga volgen.

Nice is een heel fijn parcours dat mij iig goed ligt (dit itt Stein, veel korte steile klimmen). Je kan op de site van IM nice ook een fietsverslag van de organisator daar lezen waar goed beschreven staat hoe eea is. Er zit eigenlijk 1 lange (20 km), niet al te steile klim in. Soms max. 8-9 procent, maar genoeg stukken van 2-3 procent om even bij te komen. Daarna is het voornamelijk vlak of dalend. Paar puistjes onderweg nog, maar daar heb je soms na al dat dalen wel weer eens zin in. De afdalingen zijn wel redelijk technisch, ik zag dan ook een hoop ongelukken om me heen gebeuren. Verder is het erg warm en is het zwemmen een choas van jewelste, zoals ik nog niet eerder heb meegemaakt. Je start dan ook met >2500 man tegelijk. Tot 1500 m alleen maar vechten en harken. Laat maar weten of je je hier voor inschrijft dan kan ik je nog wat tips geven.

gr S

9

Re: De hele in Almere, Keulen, Neerpelt of.....?

Na de 70.3 in Zwitserland ben ik verkocht voor het Ironman circuit en ga dus volgend jaar Frankfurt doen. Zat vandaag op de site te kijken en ontdekte dat de inschrijving geopend was vanaf 15.00 uur. Dat leek me nu of nooit, dus meteen ingeschreven en nu is de inschrijving alweer dicht. Mazzel, dus!

De entourage in Zwitserland was geweldig, hoop dat dit bij mijn eerste hele in Frankfurt ook zo zal zijn. Heb in ieder geval een heel jaar om me daar op te verheugen.

groeten van Hans

triathlon is 3x leuker!