1

Onderwerp: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Vandaag bij de triathlon in Nuenen ging het zwemmen bij mij voor geen meter. Nou ja, ik heb heerlijk gezommen, maar m'n tijd leek nergens naar. Ik heb geen idee waar het aan ligt maar terwijl ik naar m'n fiets rende hoorde ik een toeschouwer een opmerking  maken over m'n tri-suit.

Nu heb ik tot nu toe m'n tri-suit alleen nog maar onder m'n wetsuit gedragen. Maar vandaag waren wetsuits natuurlijk niet toegestaan.

Ik kan binnenkort in het zwembad wel eens timen hoe m'n tri-suit zich verhoudt tot alleen een zwembroek, maar misschien weet hier iemand er meer over te vertellen.

2

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Zit je tri-suit wel strak genoeg? Een goed wetsuit scheelt  natuurlijk wel enorm in tijd, bij mij zo'n 3 minuten op een kilometer. En vond jij het ook zo benauwd met het lopen?

3

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Een vraag (geen discussie): waarom mag je bij een bepaalde temperatuur geen wetsuit dragen?

4

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Hallo Asman,

Gewoon regels. Wetsuits zijn er in principe om zwemmers te beschermen tegen koud water, niet om het zwemmen te versnellen (wat ze wel doen, met name voor mindere zwemmers).

Daarom is de maximum temperatuur voor een sprint of OD ook lager dan bijvoorbeeld voor een lange afstand. Even uit mijn hoofds 21 graden voor de korte afstanden, 24 voor de lange.

5

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Paul851 schreef:

Zit je tri-suit wel strak genoeg? Een goed wetsuit scheelt  natuurlijk wel enorm in tijd, bij mij zo'n 3 minuten op een kilometer. En vond jij het ook zo benauwd met het lopen?

Bij het lopen en het fietsen zit ie prima. Ik heb er stom genoeg nooit op gelet hoe het zat met zwemmen omdat ik 'm daar alleen onder
een wetsuit gebruikt heb en zonder wetsuit alleen in zwembroek gezommen heb.

Ik ga in een wetsuit ook veel sneller dan met alleen een zwembroek. Maar nu ging ik nog veel trager en dat is niet echt leuk.

Zou het materiaal nog uitmaken? Het is een vrij luchtige stof, prima voor hardlopen, maar misschien niet echt handig voor zwemmen.

In verhouding vond ik het wel meevallen, want ik loop niet goed in de hitte. Die kinderen die klaar stonden om je nat te sproeien waren in ieder geval erg welkom.

Wat me erg tegenviel was de verzorging tijdens het lopen. Ik ben blijkbaar onhandig genoeg dat ik zo'n zakje niet open krijg. Dat had ik al voorzien dus ik had zelf water meegenomen, maar tijdens het lopen kreeg ik duidelijk behoefte aan wat koolhydraten, en die had ik dus niet. Volgende keer ook tijdens het lopen maar wat te eten meenenem.

6

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Asman schreef:

Een vraag (geen discussie): waarom mag je bij een bepaalde temperatuur geen wetsuit dragen?

Er is ook een risico op oververhitting. Die pakken houden zoveel mogelijk warmte vast. Juist omdat die pakken een snelheidswinst geven is er een risico dat deelnemers in pak gaan starten ook al is het eigenlijk te warm. En open water is natuurlijk niet echt een geschikte plek om risico's te nemen.

Het water was trouwens echt warm. Meestal net zo warm als een binnenbad en soms voelde het aan als een tropisch zwembad.

7

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

phicoh schreef:
Paul851 schreef:

Zit je tri-suit wel strak genoeg? Een goed wetsuit scheelt  natuurlijk wel enorm in tijd, bij mij zo'n 3 minuten op een kilometer. En vond jij het ook zo benauwd met het lopen?

Bij het lopen en het fietsen zit ie prima. Ik heb er stom genoeg nooit op gelet hoe het zat met zwemmen omdat ik 'm daar alleen onder
een wetsuit gebruikt heb en zonder wetsuit alleen in zwembroek gezommen heb.

Ik ga in een wetsuit ook veel sneller dan met alleen een zwembroek. Maar nu ging ik nog veel trager en dat is niet echt leuk.

Zou het materiaal nog uitmaken? Het is een vrij luchtige stof, prima voor hardlopen, maar misschien niet echt handig voor zwemmen.

In verhouding vond ik het wel meevallen, want ik loop niet goed in de hitte. Die kinderen die klaar stonden om je nat te sproeien waren in ieder geval erg welkom.

Wat me erg tegenviel was de verzorging tijdens het lopen. Ik ben blijkbaar onhandig genoeg dat ik zo'n zakje niet open krijg. Dat had ik al voorzien dus ik had zelf water meegenomen, maar tijdens het lopen kreeg ik duidelijk behoefte aan wat koolhydraten, en die had ik dus niet. Volgende keer ook tijdens het lopen maar wat te eten meenenem.

Die zakjes water waren al open, ik vond het een hele verbetering ten opzichte van de gebruikelijke bekertjes. Daarmee krijg ik vaak meer water in m'n neus dan in  m'n mond. Het kostte alleen wel kracht (of ik deed iets niet goed) om er water uit te krijgen.

8

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Paul851 schreef:

Die zakjes water waren al open, ik vond het een hele verbetering ten opzichte van de gebruikelijke bekertjes. Daarmee krijg ik vaak meer water in m'n neus dan in  m'n mond. Het kostte alleen wel kracht (of ik deed iets niet goed) om er water uit te krijgen.

In het boekje stond iets over een randje dat je eraf moet trekken, en dat zat er bij mij inderdaad nog aan. Tijdens het lopen kreeg ik op een bepaald moment een hele straal water uit zo'n zakje over me heen. Dat was wel lekker, maar blijkbaar ook van iemand die daarmee zat te knoeien.

Een bekertje water drinken kost mij ongeveer 30 seconden. Tijdens een losse 10km loop drink ik niets. Bij een kwart met koel weer is 1 keer drinken op de 5km voor mij meer dan genoeg. En bij warm weer is er voor mij toch geen kans op een PR, dus maakt het me niet veel uit.

Maar ik heb liever een bekertje sportdrank dan geknoei met water uit een zakje. Het rare is, in Heerenveen hadden ze zowel water als sportdrank, maar boden ze alleen water aan omdat niemand sportdrank wilde.

9

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

phicoh schreef:
Paul851 schreef:

Die zakjes water waren al open, ik vond het een hele verbetering ten opzichte van de gebruikelijke bekertjes. Daarmee krijg ik vaak meer water in m'n neus dan in  m'n mond. Het kostte alleen wel kracht (of ik deed iets niet goed) om er water uit te krijgen.

In het boekje stond iets over een randje dat je eraf moet trekken, en dat zat er bij mij inderdaad nog aan. Tijdens het lopen kreeg ik op een bepaald moment een hele straal water uit zo'n zakje over me heen. Dat was wel lekker, maar blijkbaar ook van iemand die daarmee zat te knoeien.

Een bekertje water drinken kost mij ongeveer 30 seconden. Tijdens een losse 10km loop drink ik niets. Bij een kwart met koel weer is 1 keer drinken op de 5km voor mij meer dan genoeg. En bij warm weer is er voor mij toch geen kans op een PR, dus maakt het me niet veel uit.

Maar ik heb liever een bekertje sportdrank dan geknoei met water uit een zakje. Het rare is, in Heerenveen hadden ze zowel water als sportdrank, maar boden ze alleen water aan omdat niemand sportdrank wilde.

Waarschijnlijk omdat die sportdrank zo pikt als je ermee morst (en dat gebeurt...)

C

10

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Concorde schreef:

Waarschijnlijk omdat die sportdrank zo pikt als je ermee morst (en dat gebeurt...)

Welke sportdrank is dat dan? Bij hardloopwedstrijden is er in het algemeen altijd sportdrank, en dat is ook erg populair. Nooit gemerkt dat je daarmee zou moeten oppassen.

11

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Zaterdag hadden ze AA drink.
Maar isostar pikt wel, dat weet ik zeker. De meeste oplosdrankjes wel.
Oppassen is een groot woord, maar het kan pikken.

Gr,

C

12

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Nog even over die zakjes: Als ze nog dicht zijn zit er boven aan het lipje een blauw randje. Dat kun je er zonder problemen met je tanden vanaf trekken. Vervolgens het lipje in je mond, en met de top van een vinger of je duim op de bovenkant drukken. Dan is drinken geen probleem. je moet het maar net weten. Dat advies kreeg ik gisteravond tijdens de zwemtraining, en ik heb nog een paar van die zakjes thuis, dus net ff getest.

13

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

phicoh schreef:

Ik kan binnenkort in het zwembad wel eens timen hoe m'n tri-suit zich verhoudt tot alleen een zwembroek,

Helaas (of gelukkig) was er geen verschil tussen tri-suit en zwembroek.

14 Laatst bewerkt door Paul851 (09-07-09 15:27:31)

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

phicoh schreef:
phicoh schreef:

Ik kan binnenkort in het zwembad wel eens timen hoe m'n tri-suit zich verhoudt tot alleen een zwembroek,

Helaas (of gelukkig) was er geen verschil tussen tri-suit en zwembroek.

Dus niet te veel luisteren naar wat het publiek zegt, zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal.
Misschien vond die toeschouwer de kleuren van je tri-suit niet mooi ofzo wink

15

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Paul851 schreef:
phicoh schreef:
phicoh schreef:

Ik kan binnenkort in het zwembad wel eens timen hoe m'n tri-suit zich verhoudt tot alleen een zwembroek,

Helaas (of gelukkig) was er geen verschil tussen tri-suit en zwembroek.

Dus niet te veel luisteren naar wat het publiek zegt, zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal.
Misschien vond die toeschouwer de kleuren van je tri-suit niet mooi ofzo wink

Alleen zou ik wel graag weten wat de oorzaak is. Er klopt iets niet als ik in een zwembad kan zwemmen, eruit klimmen om m'n tri-suit uit te trekken, verder zwemmen en dan nog steeds minuten sneller ben dan tijdens een wedstrijd... Volgende keer een GPS meenemen om te kijken hoe groot de omweg is die ik gemaakt heb?

16

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Zwemmen in een zwembad is veel makkelijker dan zwemmen in open water. Lijnen op de bodem heb je in open water niet smile Dus het zou best kunnen dat je dan meters te veel zwemt.

17

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Paul851 schreef:

Zwemmen in een zwembad is veel makkelijker dan zwemmen in open water. Lijnen op de bodem heb je in open water niet smile Dus het zou best kunnen dat je dan meters te veel zwemt.

Tot nu toe is mijn ervaring dat ik in open water sneller ben dan in een zwembad. In een zwembad gaat ik over de volledige afstand nooit voluit en ik doe geen moeite om snel te keren.

18 Laatst bewerkt door le Coq (10-07-09 11:40:32)

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

phicoh schreef:

Vandaag bij de triathlon in Nuenen heb ik heerlijk gezommen.

Heb je quote een beetje ge-edit en nu klopt het weer. De rest mag je vergeten. Maak je niet druk om tijden in de triathlon, focus taakgericht en laat je niet afleiden door bijzaken als een zwemparkoers dat meer dan 10% te lang was.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat je met het verkeerd plaatsen van je schoenen in T2 je meer tijd verliest dan met een beetje extra zwemmen....

Het evenement was wel mooie reclame voor de sport in Nuenen. Als evenement is het top, nu de wedstrijd zelf nog een beetje pimpen en binnen een paar jaar is er weer een topwedstrijd (met hopelijk een stayerserie) bij.
Mooi was ook om te zien dat naast de vele debutanten voormalig (sub)toppers als Luc Huntjens en Kjille Hoeben (-Melis) in Nuenen weer een keer aan de start stonden.

19

Re: Tri-suit dat niet geschikt is om in te zwemmen?

Hoi,

Heb ook meegedaan aan de triathlon in Nuenen.
zwemmen was gewoon iets langer en zonder wetsuit, waardoor het in tijd extreem slecht leek. niet de schuld van mijn trisuit dus.

Ik vond de zakjes water geweldig, geen gehannes met bekertjes, veel makkelijker om uit te drinken. In het programmaboekje stond trouwens ook netjes uitgelegd hoe zo'n zakje werkt. Dit hoort ook bij de voorbereiding van een triathlon (niet alleen concentreren op de wissel :-)).

Het enige jammere voor mij was dat na de zwem-fiets wissel ik een boer met een tweespan paarden op het parcours moest ontwijken. Maar ja zo maak je ook weer wat mee.

ik ben volgend jaar weer van de partij.