1

Onderwerp: Elite circuit 2010??

Dag allemaal,

Ik ben erg benieuwd naar de reacties op het volgende voorstel:

In 2010 (volgend jaar) moet er weer een elite circuit komen met daarin louter stayerwedstrijd.

Discussie zou wat mij betreft zijn:

- welke wedstrijden zijn geschikt?
- 1/8 (beter in planning 'toppers' te passen) of een OD afstand?
- criteria voor deelname (sportranking??)
- puntenverdeling / minimale aantal starts voor klassement?
- hoeveel wedstrijden?

Nogmaals, ben erg benieuwd naar jullie ideeën. Ik ben zelf aan het overwegen om hiervoor een plan te maken en ermee naar de bond te stappen. Maar eerst eens ff jullie meningen peilen.....

Groeten Edo van der Meer

2 Laatst bewerkt door willem (10-07-09 15:46:04)

Re: Elite circuit 2010??

Doen!!

5 wedstrijden, 2x OD en 3x 1/8. Klassement adhv 4 beste wedstrijden. (kun je er 1 missen) Finale is denk ik mooi om deelname verplicht te stellen als je in aan het circuit meedoet.

Ik denk dat je geen criteria moet hebben, eerst kijken hoe het loopt. De ranking is leuk maar soms twijfelachtig naar mijn mening, er staan wel eens mensen heel laag die ik toch hoger horen en andersom). Misschien een kwalificatiewedstrijd. Of de eerste wedstrijd voor iedereen toegankelijk en die dient tevens als kwalificatie voor het seizoen.

Stein, Holten, Veenendaal zijn denk ik geschikt. Misschien de teamwedstrijd in Enschede erin verwerken?

Finale aan het eind van het seizoen (tegelijk met Almere ofzo?)

Puntentelling eenvoudig, winnaar 1, 2e: 2, 3e 3 enz enz. wie aan het eind de minste punten heeft wint. (finale telt dubbel?

Het lijkt eigenlijk zo makkelijk wink

We horen het wel!

3

Re: Elite circuit 2010??

Juist, top idee.

De verhouding 3 1/8e en 2 OD's lijken me wel wat. 1 od bijvoorbeeld het NK en de andere de finale wedstrijd.

Het hele idee lijkt me heel goed voor de concurrentie onderling en een stimulans voor de junioren die de overstap maken naar de elite.

Als het erdoor komt doe ik zeker mee.

If you can feel the PAIN, You are still in the GAME

4

Re: Elite circuit 2010??

Op zich een aardig idee en leuk voor de NTC'ers maar welke andere triatleten in Nederland zitten hierop te wachten?

Zelf denk ik niet dat triathlon-minnend zit te wachten op een 'elite'-circuit. Er zijn kortweg te weinig mensen die mee willen doen met zo'n circuit, te weinig wedstrijden geschikt om op te nemen in zo'n circuit en al helemaal geen sponsoren om de boel te financieren.

Je stelt een paar goede vragen maar de antwoorden daarop zijn niet heel positief voor het opzetten van een 'elite'-circuit.

- welke wedstrijden zijn geschikt? Holten, Stein....dat is het wel zo'n beetje. De rest is voornamlijk ongeschikt, nog los van het feit dat veel organisaties al moeite genoeg doen (gelukkig) om een 'normale' wedstrijd te organiseren. Laat staan als alle voorwaarden van een stayer-wedstrijd ook nog meegenomen moeten worden.

- 1/8 (beter in planning 'toppers' te passen) of een OD afstand? Op dit moment zijn er helemaal geen 1/8'stes met enige prioriteit. Die zul je dan vanaf 0 op moeten zetten. Verder zie ik niet in welke 'toppers' wel aan een 1/8 mee zouden en niet aan een OD.

- criteria voor deelname (sportranking??)
Ik zou gaan voor iedereen die maar wil. Dan zijn er tenminste deelnemers. Zie Stein, zelfs daar doen maar een kleine 70 man mee.

- puntenverdeling / minimale aantal starts voor klassement?
- hoeveel wedstrijden?

Puntenverdeling zijn er legio en een wedstrijd je of 5 heb je wel nodig.

Een stayer-circuit zou je beter opkunnen zetten in de Benelux. Ik weet niet hoe het nu is maar een paar jaar terug hadden ze in Belgie toch een mooi stayer-circuit. Combineer dat met Holten en Stein (toch ook niet zover voor de belgen) en je hebt iets om op te bouwen.

In Nederland is op dit moment veel meer noodzaak voor een circuit met niet-stayer wedstrijden. Als er dan toch een oud-circuit moet worden her-opgestart dan zou ik veel grotere fan zijn van het NTR. Een serie van een wedstrijd of 6 (waar wat mij betreft ook Holten en Stein in kunnen) waar je als beginnende fanatiekeling je kan meten met de nationale (sub)top. Op die manier laat je mensen tenminste doorgroeien. Als ze op een gegeven moment klaar zijn voor de stayer wedstrijden dan gaan ze die toch wel doen maar het middenstuk van de piramide ontbreekt nu. Er is alleen basis (de losse wedstrijden) en top (NTC).

P.S. een extra stayer/top-wedstrijdje in Nederland zou geen kwaad kunnen, zeker ook omdat Holten en Stein wel heel dicht op elkaar zitten.

5 Laatst bewerkt door draak (14-07-09 14:48:48)

Re: Elite circuit 2010??

Het lijkt mij een top idee, en nee ik zit niet bij het NTC.

Ik ben geen voorstander van de triathlonranking. Ik denk dat je een "circuit" moet opzetten waarin men zich kan kwalificeren. bv een wedstrijd of 6 waarvan de beste 4 tellen.
3 OD en 3 sprint wedstrijden lijkt mij een mooie verdeling voor zowel het stayer circuit als het kwalificatie circuit.

Ik denk dat beide ciruits elkaar mooi aanvullen. De sportranking leeft niet onder atleten die ik ken zoals de nationale triathlon ranking of het oude spc circuit dat deed.
Wel moet je wedstrijden selecteren die niet in het zelfde weekend vallen zoals ze met het NTR circuit deden.

succes ermee Edo

groet, Bart

6 Laatst bewerkt door duathleet (13-07-09 22:58:29)

Re: Elite circuit 2010??

Vroeger had je de spc wedstrijden.
De meeste wedstrijden telden hiervoor mee en en je kon per finishplek punten verdienen. Uiteindelijk telden er een wedstrijd of 5 - 6 mee in de eindklassering
Voor toen de heren 21 en ouder stond minilmaal een halve of hele verplicht om in de ranking te komen/

Ook een idee om weer leven in te blazen. Ieder vrije keus van wedstrijden... toppers zoeken elkaar toch wel op.

In dit soort wedstrijden kon de "beginnende atleet" zich ook meten met de toppers.