3,626 Laatst bewerkt door Louise (08-12-23 18:14:22)

Re: prestaties van de dag

Ik heb gisteravond iets leuks gedaan: ik heb de vlinderslag geleerd. Ik had daar 0 ervaring mee, en was in één les eigenlijk best wel tevreden. Zeker omdat ik er halverwege niets van bakte, maar daarna kreeg ik een steile leercurve wink Wel loodzwaar, zeg!

Ik ben bezig met een leuke cursus/trainingsgroep van Tri-Experience, Techniek & Conditie. Hoofdmoot is borstcrawl, daar heb ik ook alweer veel van geleerd (dat blijft toch bijzonder, ik borstcrawl al een jaar of 12 en er blijft nog steeds een boel te ontdekken en leren), en nu zo tegen het eind van de 15 sessies doen we ook wat aan andere slagen. Ook omdat die wel kunnen helpen bij de borstcrawltechniek, en zo ervaar ik het ook, maar ik vind het ook gewoon leuk om mee bezig te zijn als zodanig.

Ik vond het vorige week al tof om voor het eerst sinds de lagere school weer serieus met schoolslagtechniek aan de slag te gaan - en dan met moderne, dus met een hoge elleboog in plaats van breed doorhalen. En de vlinderslag van gister was voor mij dus helemaal nieuw - en dat vind ik altijd leuk, nieuwe dingen leren!

Louise

3,627

Re: prestaties van de dag

Leuk om de zwaarste zwemslag te leren. Ik ben zelf al blij dat ik de borstcrawl een klein beetje uit kan voeren.

3,628

Re: prestaties van de dag

Nou niet per se vandaag, maar toch even een trots momentje om te delen en wat leesvoer te verschaffen deze winterperiode.
Ik had dit jaar sportieve hardloopdoelen op de 4 toch wel meest gangbare afstanden en bijbehorende 'drempels':
5km <20min / PR 00:20:03 - 02 DEC 2022
10km< 40min / PR 00:42:53 27 DEC 2021
HM <1u30 / PR 01:37:37 MAR 2022
Marathon <3u15 / PR 03:34:53 05 DEC 2021

Waar ik het begin van het jaar al goed van start ging met in februari een solo 5km in 19:26, kwam ik op de 10km helaas nog tekort eind maart met 41:06 (maar wel een mooi PR), de halve marathon werd een week later geklokt op 1:31:45 (veredelde marathontraining) en op de marathon van Rotterdam in april liep ik een monster PR van 03:12:45!
Restte me alleen nog de halve marathon waar ik in juli nog een poging deed, maar herstellende van een blessure was een PR van 3 seconden het maximale en de 10km die ik uiteindelijk heb geskipt ivm griep op het moment dat ik die wilde doen.
Er was nog een laatste kans om mijn doel dit jaar al te halen voor de halve marathon bij de Linschotenloop op 23 december.
Ik had geen idee waar ik stond qua fitheid en ben de laatste maanden vooral gefocust op mijn eerste 50 mijler in maart, dus het was echt een bonusrace zonder verwachtingen.
Daarom besloot ik ook om gewoon voor mijn doeltijd te gaan en hang on for dear life.
Op 4:15 vertrekken was het devies en zien hoe lang ik het volhoud, lukt het niet zet ik de race voor als duurloop, even goede vrienden.

De eerste 10km wist ik dat we veel zijwind en tegenwind (windkracht 5) zouden hebben, dus groepjes lopen en van het ene groepje naar het volgende hoppen. Ik haalde er hierbij veel plezier en energie uit om mensen mee te trekken en gaten dicht te lopen voor anderen.

Kilometer 10-17 zou het wind mee zijn en daarna 4km bikkelen met de wind op kop.
Op 10km dacht ik dit gaat het worden, ik liep zo'n 4:15min/km en het voelde alsof ik dit vol moest kunnen houden.
Op 16km was ik mezelf al verwensingen aan het maken als ik dit nog weg zou gooien, maar ik was op dat punt nog even vergeten dat die laatste 4km gruwelijk zwaar zouden gaan worden met vermoeidheid én tegenwind met windkracht 5.

God wat ben ik diep gegaan en wat was het afzien. De laatste kilometer dacht ik achter een groepje te kunnen gaan hangen, maar al snel kwam ik erachter dat ik het dan niet ging halen, dus toch solo doorstoten naar de finish.
Het hoekje om voor de laatste 100m ongeveer en rekenen zat er niet meer in, ik zag dat ik nog ongeveer 50 seconden op de klok had, kan minder of meer zijn geweest (ik kan het nog steeds niet uitrekenen haha) en ik dacht nog even alles te geven, maar de tank was leeg, een versnelling zat er niet meer in en het enige wat ik kon was hopen dat ik niet vlak voor de finish nog in zou storten.
Maar toen ik in een bruto tijd van 1:29:45 over de finish stormde, kon ik mijn geluk niet op, deze was binnen en hoe! Onder zulke omstandigheden zonder specifieke training zo'n PR neerzetten:D
Netto tijd 1:29:29.

Ergens in die laatste paar kilometer hoorde ik net na het oversteken een vrijwilliger zeggen "nog 1" om vervolgens de auto's door te laten. Op dat moment dacht ik dit had me mijn race kunnen kosten, maar achteraf is pas duidelijk geworden dat dat het verschil had gemaakt tussen wel of geen <1u30.

3,629

Re: prestaties van de dag

Mooi zeg, gefeliciteerd!

En zeker zo'n moment bij die oversteek... achteraf helemaal top.

3,630

Re: prestaties van de dag

Proficiat! Mijn PR's (de 50+ pr's dan) zijn zo'n beetje jouw oude tijden ;-) Zou ze ook wel onder de 20 en 40 willen krijgen. Heb je er specifiek voor getraind en zo ja, hoe?

3,631

Re: prestaties van de dag

Lekker YouriL! Knap gedaan.

3,632 Laatst bewerkt door Louise (05-01-24 19:40:17)

Re: prestaties van de dag

Gefeliciteerd, YouriL! Chapeau voor die laatste kilometers! Alleen al door de wind zit er dan onder betere omstandigheden nog wel meer in - als je wilt.

3,633

Re: prestaties van de dag

Dankjewel allemaal!

arnosmit schreef:

Proficiat! Mijn PR's (de 50+ pr's dan) zijn zo'n beetje jouw oude tijden ;-) Zou ze ook wel onder de 20 en 40 willen krijgen. Heb je er specifiek voor getraind en zo ja, hoe?

Nee, niet specifiek voor getraind, alle tijden zijn onderdeel van marathontraining geweest. Wel consisten getraind en veelal met coach, dat heeft ook zeker geholpen.

@louise, ja inderdaad! Ben ook heel benieuwd wat ik kan als ik gericht voor een halve marathon train. Ik overweeg om dat komende zomer te doen, afhankelijk van mijn najaarsdoelen (FD Almere of marathon Eindhoven/Amsterdam)

3,634

Re: prestaties van de dag

Afgelopen week in een sports resort geweest op de Canarische eilanden. Niet de bekende Club La Santa op Lanzarote, maar Playitas op Fuerteventura. Beviel goed! Lang geleden geweest dat ik een week zo actief ben geweest. Paar keer gefietst met een groep, wat voor mij op dit moment aardig aanpoten was. Paar keer hardgelopen met wat hoogtemeters, paar keer gezwommen, en verschillende keren groepsactiviteiten meegedaan (Pilates, core, strength with bodyweight), een padel class. Er waren veel opties, en voor ieder wat wils, ook voor m'n zwangere vriendin.

Vooruitgang bij zwemmen eerste paar keer blijf ik opvallend vinden. Bijna 2 jaar niet gezwommen, tweede keer zwemmen ging alweer ongeveer 2 sec per baan (50m) sneller, en met 1-2 slagen minder per 50m, dan de eerste keer, en dat met minder effort. Fijn dat dat er nog steeds wel inzit met wat training. Overigens kostte het zwemmen wel nog 4 euro per uur. Ook een paar keer wanneer ik er langs liep gestopt om naar goede zwemmers te kijken, kan er wel van genieten hoe die zo effortless door het water klieven. Oa het Deense en Italiaanse triathlon team waren er afgelopen week.

Weer was super (zonnetje 22-25 graden), maar af en toe wel flink wat wind. Flink wind tegen bergop fietsen werd gelukkig wel beloond met een lange dalende glooiende terugtocht met wind in de rug, nog nooit zo lang 40+ km/u gefietst, en de wegen zijn heerlijk, zeker in vergelijking met hier in Engeland.

3,635

Re: prestaties van de dag

Niet echt een prestatie, maar wel gaaf om te doen.
Vandaag een clinic baanwielrennen gedaan. Heel bijzonder om zo hoog de bocht door te gaan. (En heel erg wennen aan een doortrap fiets)

3,636

Re: prestaties van de dag

Leuk, dat lijkt mij ook nog wel eens wat. Of althans: enerzijds lijkt het me heel gaaf, anderzijds ook doodeng, die hoogte inderdaad en dan niet kunnen remmen. Kan je zo'n clinic los boeken?

Louise

3,637

Re: prestaties van de dag

Wat leuk Wilagro!
Op welkebaan was je?

Ik heb het ook 2x gedaan (idd los geboekt, cycle capital in Amsterdam biedt t soms aan).
Heel gaaf. Ze bouwen het rustig op en aan t einde fietst iedereen bovenin.
Maar o wat wennen, dat die pedalen maar doormalen... je bent zo gewend om je benen even stil te houden en dat gaat dus gewoon niet.
Vond de baan in Alkmaar spannender dan Amsterdam. Dat heeft met de lengte en dus de hellingshoek te maken geloof ik.

3,638

Re: prestaties van de dag

Bij mij was het een georganiseerde clinic om geld op te halen voor het goede doel. Maar losse clinics worden zover ik weet ook af en toe aangeboden. Die zijn in elk geval te regelen met een groep.
Ik was in Alkmaar en daar zijn de bochten inderdaad wel stijl. Zoals Hedcandy ook al zei, de clinic wordt rustig opgebouwd en al vrij snel merk je dat de bochten met een beetje snelheid niet spannend zijn.

3,639

Re: prestaties van de dag

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst vanuit ons nieuwe huis in Kapelle hardgelopen en gefietst, tussen het klussen door. We wonen er nog niet maar kunnen er al wel slapen en hebben er verder ook al wat spullen. Het was heerlijk, ondanks de miezer van gister op de fiets.

Hardlopen was grappig want er is hier een nieuwbouwwijkje waar alle straatnamen vernoemd zijn naar creaties van Annie M. G. Schmidt die in Kapelle geboren is. Dus dat was lopen door de Petteflet big_smile Ook Floddertje vind ik een geweldige straatnaam.

Fietsen was gewoon heerlijk, in de rust en ruimte die ik hier zoek (een van de redenen om te verhuizen). Wel nog veel zoeken, over de kronkelweggetjes van de Zak van Zuid-Beveland (richting Ellewoutsdijk). Het barst hier van de fruitbomen, dus over een paar weken wordt het helemaal prachtig.

Louise

3,640

Re: prestaties van de dag

Wat fijn Louise!
En altijd leuk om je nieuwe woonomgeving sportend te ontdekken.
Lekker stampen door de stampertjesstraat smile

3,641

Re: prestaties van de dag

Hedcandy schreef:

Lekker stampen door de stampertjesstraat smile

Ja, klopt, die is er ook: straatje heet De Stampertjes. Tussen Jip en Janneke en de Petteflet big_smile

Louise

3,642

Re: prestaties van de dag

Louise schreef:

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst vanuit ons nieuwe huis in Kapelle hardgelopen en gefietst, tussen het klussen door. We wonen er nog niet maar kunnen er al wel slapen en hebben er verder ook al wat spullen. Het was heerlijk, ondanks de miezer van gister op de fiets.

Hardlopen was grappig want er is hier een nieuwbouwwijkje waar alle straatnamen vernoemd zijn naar creaties van Annie M. G. Schmidt die in Kapelle geboren is. Dus dat was lopen door de Petteflet big_smile Ook Floddertje vind ik een geweldige straatnaam.

Fietsen was gewoon heerlijk, in de rust en ruimte die ik hier zoek (een van de redenen om te verhuizen). Wel nog veel zoeken, over de kronkelweggetjes van de Zak van Zuid-Beveland (richting Ellewoutsdijk). Het barst hier van de fruitbomen, dus over een paar weken wordt het helemaal prachtig.

Louise

Ik zag het op Strava voorbijkomen, heel leuk om te zien!

Zelf zondag de heuvelland marathon volbracht. Dit jaar was het van Vaals naar Maastricht.
Prachtig en pittig. Had niet gedacht dat het parcours er zo modderig bij zou liggen dus dat was een extra uitdaging.

Echt een goed georganiseerde marathon met veel verzorgingsposten. Het parcours is erg afwisselend met mooie
vergezichten en je komt door bossen, vlaktes en dorpjes en is ongeveer 70/80% onverhard. Aanrader. Volgend jaar gaat de route omgekeerd dus van Maastricht naar Vaals, dat betekent iets meer klimmen.

Ik verga nog van de spierpijn dus of ik dat ga doen weet ik nog niet. Mocht ik dat doen dan ga ik in ieder geval me specifieker voorbereiden, want ik heb best wat gelopen maar niet lang en veel en veel te weinig geoefend blijkbaar op afdalen op lastig terrein.

Nu op naar marathon van Breda die is gelukkig een stuk vlakker en pas over 2 maanden.