Nou niet per se vandaag, maar toch even een trots momentje om te delen en wat leesvoer te verschaffen deze winterperiode.
Ik had dit jaar sportieve hardloopdoelen op de 4 toch wel meest gangbare afstanden en bijbehorende 'drempels':
5km <20min / PR 00:20:03 - 02 DEC 2022
10km< 40min / PR 00:42:53 27 DEC 2021
HM <1u30 / PR 01:37:37 MAR 2022
Marathon <3u15 / PR 03:34:53 05 DEC 2021
Waar ik het begin van het jaar al goed van start ging met in februari een solo 5km in 19:26, kwam ik op de 10km helaas nog tekort eind maart met 41:06 (maar wel een mooi PR), de halve marathon werd een week later geklokt op 1:31:45 (veredelde marathontraining) en op de marathon van Rotterdam in april liep ik een monster PR van 03:12:45!
Restte me alleen nog de halve marathon waar ik in juli nog een poging deed, maar herstellende van een blessure was een PR van 3 seconden het maximale en de 10km die ik uiteindelijk heb geskipt ivm griep op het moment dat ik die wilde doen.
Er was nog een laatste kans om mijn doel dit jaar al te halen voor de halve marathon bij de Linschotenloop op 23 december.
Ik had geen idee waar ik stond qua fitheid en ben de laatste maanden vooral gefocust op mijn eerste 50 mijler in maart, dus het was echt een bonusrace zonder verwachtingen.
Daarom besloot ik ook om gewoon voor mijn doeltijd te gaan en hang on for dear life.
Op 4:15 vertrekken was het devies en zien hoe lang ik het volhoud, lukt het niet zet ik de race voor als duurloop, even goede vrienden.
De eerste 10km wist ik dat we veel zijwind en tegenwind (windkracht 5) zouden hebben, dus groepjes lopen en van het ene groepje naar het volgende hoppen. Ik haalde er hierbij veel plezier en energie uit om mensen mee te trekken en gaten dicht te lopen voor anderen.
Kilometer 10-17 zou het wind mee zijn en daarna 4km bikkelen met de wind op kop.
Op 10km dacht ik dit gaat het worden, ik liep zo'n 4:15min/km en het voelde alsof ik dit vol moest kunnen houden.
Op 16km was ik mezelf al verwensingen aan het maken als ik dit nog weg zou gooien, maar ik was op dat punt nog even vergeten dat die laatste 4km gruwelijk zwaar zouden gaan worden met vermoeidheid én tegenwind met windkracht 5.
God wat ben ik diep gegaan en wat was het afzien. De laatste kilometer dacht ik achter een groepje te kunnen gaan hangen, maar al snel kwam ik erachter dat ik het dan niet ging halen, dus toch solo doorstoten naar de finish.
Het hoekje om voor de laatste 100m ongeveer en rekenen zat er niet meer in, ik zag dat ik nog ongeveer 50 seconden op de klok had, kan minder of meer zijn geweest (ik kan het nog steeds niet uitrekenen haha) en ik dacht nog even alles te geven, maar de tank was leeg, een versnelling zat er niet meer in en het enige wat ik kon was hopen dat ik niet vlak voor de finish nog in zou storten.
Maar toen ik in een bruto tijd van 1:29:45 over de finish stormde, kon ik mijn geluk niet op, deze was binnen en hoe! Onder zulke omstandigheden zonder specifieke training zo'n PR neerzetten:D
Netto tijd 1:29:29.
Ergens in die laatste paar kilometer hoorde ik net na het oversteken een vrijwilliger zeggen "nog 1" om vervolgens de auto's door te laten. Op dat moment dacht ik dit had me mijn race kunnen kosten, maar achteraf is pas duidelijk geworden dat dat het verschil had gemaakt tussen wel of geen <1u30.