1

Onderwerp: tijdritfiets

Hey,

Ben sinds enkele maanden aan het trainen, maar moet mn eerste triatlon nog meedoen.
Ik ben van plan een fiets te kopen, een tijdritfiets lijkt me wel wat, maar mag ik daarmee ook de stayerwedstrijden meedoen?

want in de gewone wierennerij mag je toch geen gewone rit met een tijdritfiets rijden, dacht ik.

grtjs

2

Re: tijdritfiets

Op een tijdritfiets stayerwedstrijden rijden is er niet bij. Daar zul je een "gewoon" stuur moeten hebben.

JAB

3

Re: tijdritfiets

Een gewoon stuur begrijp ik wel. dat stuurtje kan ik er wel weer afhalen, maar er is dikwijls ook een verschil in vorm, iets andere kader, enz ...  dat kan dan toch geen kwaad hoop ik?

4

Re: tijdritfiets

Het kader is geen probleem.
JAB

5

Re: tijdritfiets

De geometrie van een tijdritfiets is alleen wel anders dan die van een "normale" racefiets. Als ik op mn tijdritfiets een normaal stuur zou zetten dan zit het stuur veel te dicht bij, ik denk dat dit geen optie is. Als het je eerste (of enige) fiets is zou ik voor een normale fiets kiezen met een opzetstuur. Er zijn ook wel frames die er wat tussen in zitten, deze kun je voor beide opties gebruiken. Dan moet je alleen wel stuur / shifters / remmen wisselen denk ik.

6

Re: tijdritfiets

ok veel dank voor jullie reacties.
Ik zoek rustig verder naar een fiets die tbeste bij me past, maar nu weet ik tenminste zeker dat het reglementair gaan kwaad kan een stayerwedstryd met tijdritfiets mee te doen.
Maar zoals u al zei, misschien toch interessanter eerst een gewone racefiets te nemen.

7

Re: tijdritfiets

Ik ben zeer benieuwd naar je fietskeuze. Ben zelf ook voor volgend seizoen aan het kijken naar de Cervelo P2.
Wel beetje prijzig, wie weet daar een goedkoper alternatief voor, uiteraard is het logisch dat je daar dan ook minder kwaliteit voor krijgt.

hou je ons op de hoogte?

8

Re: tijdritfiets

http://www.roseversand.de/output/contro … ail2=17919

Op deze fiets rijd het team van Rose. Volgens mij zit die er redelijk tussenin. Ik weet het het is geen echt merk maar misschien de overweging waard...

9

Re: tijdritfiets

Merida schreef:

Ik ben zeer benieuwd naar je fietskeuze. Ben zelf ook voor volgend seizoen aan het kijken naar de Cervelo P2.
Wel beetje prijzig, wie weet daar een goedkoper alternatief voor, uiteraard is het logisch dat je daar dan ook minder kwaliteit voor krijgt.

hou je ons op de hoogte?

P2 kan ik van harte aanbevelen. Canyon is volgens mij (naas Rose) een iets goedkoper alternatief. Richt je overigens niet alleen op het frame. Met het gericht zoeken van de overige onderdelen (wielen, groep, stuur etc) kun je de kosten beheersen.

JAB

10

Re: tijdritfiets

Naast de P2C zijn er genoeg andere mogelijkheden..

Zelf ben ik trotse bezitter van een Cannondale Slice smile

goedkopere alternatieven voor P2C zijn;
- Stevens Chrono
- Cube Aerium Race
- Felt B16
- Focus Culebro Tria

Vergelijkbaar in de prijsklasse p2c zijn;
- Felt B12
- Cube HPC
- Cannondale slice
- Focus Izalco Tria
- Isaac Efficiency
- Trek Equinox TTX

Er is dus genoeg op de markt naast de fiets waar het halve parc ferme mee vol staat wink

11 Laatst bewerkt door Vanzella (17-08-09 11:41:56)

Re: tijdritfiets

eeen P4 is ook mooi, en daar zie ik er hooguit 1 per wedstrijd van smile

Moet je vrees ik wel je auto en je huis verkopen, maar dan heb je ook wat smile

12

Re: tijdritfiets

verdere alternatieven:
Scott Plasma 20
Orbea Ora 4
Bianchi Chrono Alu

De vraag is natuurlijk of je een carbon of alu frame zoekt. En ga je het verschil merken? Ik denk dat de gemiddelde recreatieve atleet het verschil niet merkt. Behalve in de portemonnee. En voor het elkaar de ogen uitsteken hebben we best een paar duizend euro extra over toch?

Ik zou denk ik kiezen voor een goed alu frame en daarbij een goede afmontage en een setje goede wielen. En als je dan toch veel geld uitgeeft ook een fietsmeting laten doen. Is dat in ieder geval geen excuus meer.

Ik ben zelf ook aan het kijken voor een TT-fiets voor volgend seizoen. Ik ben benieuwd wat je gaat kopen. Laat maar weten! Succes met kiezen...

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

13

Re: tijdritfiets

Misschien wel de beste prijs-kwaliteitsverhouding:

Planet X Stealth Carbon

zie oa. www.planet-x.be

Komen blijkbaar héél binnenkort met een nieuw tijdritframe.

14

Re: tijdritfiets

Veel dank allen. Ik ga waarschijnlijk voor iets tussenin gaan wss. van 1000 tot 1500€ kan ik al prachtige fietskes krijgen heb ik gemerkt.
Een ander de ogen uitsteken met mijn materiaal is het minste van mijn zorgen, integendeel zelfs, ik rijd liever iedereen in de vernieling met goekoop standaard materiaal, dan da ik moet afhaken met de duurste en knapste en meest blitse fiets van het pak. Maar ik neem mn tijd, in september of oktober koop ik er zeker 1. Eventjes rustig bekijken allemaal.

15

Re: tijdritfiets

Groot gelijk, hoe mooi en flitsend je fiets ook is, je moet nog steeds zelf trappen. Succes.

16

Re: tijdritfiets

Tis uiteindelijk gewoon een simpel bulls fietske geworden, type falcon desert. Met trappers en schoenen bij was ik dan 1150 euro kwijt. Toch nog ultegra afstelling waar ik wel belang aan hechtte.

Nu nog leren fietsen. want dat mag eigelijk nog enkele per uurtjes sneller.
Fiets 2 keer per week tussen de 60 en de 90km. telkens met een gemiddelde van rond de 30km/u. soms 31, soms 29, afhankelijk van omstandigheden he (parcours, wind,...). Maar ach, tegen wie zeg ik het, dat kennen jullie allemaal uiteraard maar al te goed.

17

Re: tijdritfiets

tja duur matriaal is èèn, juist matriaal op de juiste plaats is 2 ,bv een duur vol wiel in heuvelachtig gebied met veel klimwerk is ook niet alles.